• Anonym (Förflutna dyker upp)

    Kvinna - du får reda på att mannen du träffar köpt sex!

    Mannen du träffar sedan ett tag och som sammanfattningsvis känns som en stark potentiell partner har köpt sex.

    En väninna till dig berättar om att hennes ex och ditt dejtingobjekt till man varit på samma resa för tio år sedan och att flera då köpte sex, en av de som köpte var alltså den du håller på att bli kär i.

    Förklara hur du tänker kring detta?

    Agerar du eller låter du det vara eller hur tror du att du skulle göra?

    Mannen känns i övrigt toppen och verkligen någon du vill lära känna bättre.

  • Svar på tråden Kvinna - du får reda på att mannen du träffar köpt sex!
  • Anonym (snack)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-25 12:46:05 följande:
    Varför gör man då ingen skillnad på trafficking och frivillig prostitution?

    Varför är det en förmildrande omständighet att våldta en inlåst 15-åring om man betalar någon annan för att låsa in henne, jämfört med om man gör det själv?
    Du skrev "Men nu är inte sexköpslagen till för att skydda kvinnor, utan för att moralisera över män som köper sex."  VIlket  är din personliga åsikt och inte alls någon slags sanning.

    Varför du utser männen som offer istället för kvinnorna vet bara du men osmakligt är det och alltså inte en sanning utan bara en åsikt som du tyvärr delar med en del andra män och jag borde tycka synd om er men min sympati ligger hos riktiga offer inte självutnämnda sådana.
  • Anonym (Koltvin)
    Anonym (snack) skrev 2019-09-25 12:54:57 följande:
    Du skrev "Men nu är inte sexköpslagen till för att skydda kvinnor, utan för att moralisera över män som köper sex."  VIlket  är din personliga åsikt och inte alls någon slags sanning.

    Varför du utser männen som offer istället för kvinnorna vet bara du men osmakligt är det och alltså inte en sanning utan bara en åsikt som du tyvärr delar med en del andra män och jag borde tycka synd om er men min sympati ligger hos riktiga offer inte självutnämnda sådana.
  • Smörjsmurfen
    Anonym (snack) skrev 2019-09-25 12:54:57 följande:

    Du skrev "Men nu är inte sexköpslagen till för att skydda kvinnor, utan för att moralisera över män som köper sex."  VIlket  är din personliga åsikt och inte alls någon slags sanning.

    Varför du utser männen som offer istället för kvinnorna vet bara du men osmakligt är det och alltså inte en sanning utan bara en åsikt som du tyvärr delar med en del andra män och jag borde tycka synd om er men min sympati ligger hos riktiga offer inte självutnämnda sådana.


    Hur fick du det jag skrev till att männen som våldtar inlåsta 15-åringar är offer???

    Tycker du det är ett lämpligt straff med 2 månaders villkorlig dom och dagsböter för ovan nämnda brott?
  • raklam
    Anonym (snack) skrev 2019-09-25 12:54:57 följande:
     min sympati ligger hos riktiga offer inte självutnämnda sådana.
    +1
  • Anonym (XXX)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-25 13:04:16 följande:
    Hur fick du det jag skrev till att männen som våldtar inlåsta 15-åringar är offer???

    Tycker du det är ett lämpligt straff med 2 månaders villkorlig dom och dagsböter för ovan nämnda brott?
    Fast det stämmer inte. Straffet blir betydligt högre, om det går att styrka att mannen visste att flickan dels var så ung, och dels tvingad till detta av andra. Problemet är ju, att det ofta inte går att styrka. Det är inte förbjudet att vara naiv och lättlurad, liksom. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (.) skrev 2019-09-24 15:59:20 följande:
    En kvinna har ett okränkbart värde som är lika stort alldeles oavsett hennes relation till män. Obehaglig människosyn du luftar i ditt inlägg.
    Jo, så måste ju den officiella synen vara. Men sedan finns det även en inofficiell syn på det här, och den tror jag att de flesta är medvetna om, och att många även delar (ja även kvinnor): 

    Högst upp kommer trogna hustrur och därefter trogna sambokvinnor; längst ner kommer horor samt kvinnor som viker ut sig och medverkar i porrfilmer.

    Däremellan kommer otrogna hustrur och sambokvinnor, älskarinnor, kvinnor som haft många korta förhållanden, kvinnor som har KK:s, kvinnor som har ONS, kvinnor som är trogna hustrur nu men som har ett "förflutet", o.s.v.. Här ordnar nog olika människor olika - vissa tycker att en älskarinna till en gift man är sämre än det mesta, för att hon stjäl någon annans man. Medan andra tycker att det är mer OK om hon är kär i mannen, och att hon i så fall är mer värd än kvinna som har en ogift KK utan att vara kär.

    De vuxna/mogna jungfrurna, svävar runt... Där beror det nog på orsaken till att de förblivit jungfrur, och vem man frågar. Katoliker vördar ofta jungfrur, för att de anses vara lika Jungfru Maria, och för att celibat och kyskhet i sig är något fint i Kalolska Kyrkan. Medan det i det protestantiska, svenska bondesamhället har funnits en hel del förakt mot "förtorkade ungmör" som lever kvar (och även mot gifta kvinnor som är ofruktsamma). Vissa grupper av ungdomar kan också ha åsikten, att en tjej som är oskuld efter 18  eller så, är det p.g.a. att hon är ful eller töntig - det nästan förutsätts vara ofrivilligt i de kretsarna.
  • jrockyracoon
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-24 22:44:52 följande:

    Det fanns ett fall i Danmark med en obotligt sjuk ung man, typ 14, vars högsta önskan var att bli av med oskulden unnan han dog.

    Personalen skramlade ihop till en prostituerad, som uppfyllde hans önskan.

    Tycker ni att den här pojken var ett stort svin som förtjänade att dö, eller kan ni vidga era vyer lite och inse att det inte alltid är så svart eller vitt i verkligheten?.

    Ett annat exempel (härifrån FL faktiskt).

    En kvinna har hamnat i ekonomiskt trångmål och riskerar att bli vräkt.

    Hon kommer fram till att hon hellre säljer sex än blir vräkt, så hon sätter ut en annons och har sex med 3 män, som betalade 5000 var.

    Hon beskrev sexet ungefär som ett ons, förutom att de pratade igenom innan vad som var ok och inte, samt pengarna givetvis.

    Hon löste sin tillfälliga ekonomiska knipa, och kunde bo kvar i sin lägenhet.

    Var de här männen svin som utnyttjade hennes ekonomiska situation?

    En annan aspekt på det är ju om det är moraliskt rätt att utnyttja vissa individers desperata behov av närhet till en annan människa för egen ekonomisk vinning...

    Har läst intervjuer med prostituerade som beskriver vissa män som är så ensamma att de betalar bara för att ha någon att prata med.

    Sexköpare är inte en homogen grupp, det finns hela skalan.

    Och eftersom jag vet att anklagelserna kommer som ett brev på posten efter ett sånt här inlägg:

    Nej, jag har aldrig köpt sex.

    Nej, skulle inte kunna tänka mig det heller.

    Men jag anser ämnet komplicerat och intressant ur ett filosofiskt perspektiv, framförallt hur man definierar fri vilja .


    Jag kan under svaga stunder tycka att t.ex. personer som vill bli av med oskulden för att de inte kan få någon kvinna eller att handikappade som inte får närhet  - skulle kunna få gå till kvinnor  som har sex med dem under kontrollerade former mot betalning och där båda parter har rätt att avbryta när de själva önskar.

    Men sedan tänker jag till. Vad är skillnaden mellan att betala för att få våldta någon och betala för att få ha sex med någon? Finns det egentligen någon  skillnad alls? I båda situationerna finns det en som har övertaget över den andre. Våldtäkt förknippas mycket med ett fysiskt våldsinslag, men det behöver ju inte vara så alls.

    När vi hör ordet våldtäkt förstår vi att det måste vara hemskt för det innebär att någon gör något med vår kropp som vi inte tycker om och som kan få oss att må psykiskt dåligt under lång tid.

    När någon säljer sin kropp är det rimligt att antaga att personen inte är attraherad av många av sina kunder. Kanske personen till och med tycker kunden är kräkäcklig. Ändå kanske personen har sex med kunden för att få sina pengar, för att de har bestämt det eller för att risken är att kunden blir våldsam om deras ursprungliga överenskommelse bryts. Jag tycker att jämförelsen med att betala för våldtäkt ganska bra illustrerar de känslor och det illamående som den som säljer sex sannolikt upplever ibland.

    Problemet är som många är inne på att prostitution riskerar att skada kvinnorna (och männen) som säljer sina kroppar för sex. Även om de själva visar entusiasm för att ha sex med sina kunder kan det bottna i en barndom där de lärt sig att trycka undan sina egna känslor kring sin kropp och få problem av det och skadas emotionellt. Exempelvis kan individer som blivit sexuellt utsatta som barn ha fått en osund inställning till sin kropp och därför kanske använder prostitution som ett självskadebeteende.

    Även om det skulle finnas en och annan person som kan ha sex med många män mot betalning utan att ta skada - så tycks dessutom prostitution ofta vara nära sammankopplat med kriminalitet, utsatthet, övergrepp, kvinnoförakt, missbruk, våldsbrott och så mycket elände - att det ändå är något som behöver bekämpas. Det finns väl knappt någon som har varit prostituerad som sedan ändrat bana och sedan bearbetat och landat i sig själv som tycker att tiden som prostituerad var riktiga glansdagar?

    Det finns en skillnad i teori och i praktik vad gäller prostitution tycker jag. På papperet kan det tyckas vara en win-win situation när en kvinna behöver pengar och en man behöver sex. I verkligheten blir människor skadade, utnyttjade och far illa. Jag tror att de obehagliga upplevelserna sätter sig kvar i vårt undermedvetna när man tvingar kroppen att ha sex med någon som man inte vill. Det tror jag är en stor del av diskrepansen mellan prostitution på papperet och i verkligheten.
  • Anonym (tankar)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-24 22:44:52 följande:

    Det fanns ett fall i Danmark med en obotligt sjuk ung man, typ 14, vars högsta önskan var att bli av med oskulden unnan han dog.

    Personalen skramlade ihop till en prostituerad, som uppfyllde hans önskan.

    Tycker ni att den här pojken var ett stort svin som förtjänade att dö, eller kan ni vidga era vyer lite och inse att det inte alltid är så svart eller vitt i verkligheten?.

    Ett annat exempel (härifrån FL faktiskt).

    En kvinna har hamnat i ekonomiskt trångmål och riskerar att bli vräkt.

    Hon kommer fram till att hon hellre säljer sex än blir vräkt, så hon sätter ut en annons och har sex med 3 män, som betalade 5000 var.

    Hon beskrev sexet ungefär som ett ons, förutom att de pratade igenom innan vad som var ok och inte, samt pengarna givetvis.

    Hon löste sin tillfälliga ekonomiska knipa, och kunde bo kvar i sin lägenhet.

    Var de här männen svin som utnyttjade hennes ekonomiska situation?


    Ett döende barn som man köper en prostitierad till?
    För varje normal människa är det självklart fel. Vi pratar om ett barn. Och om han absolut ville ha sex med en annan 14-åring hade du då tyckt det var ok att förverkliga hans önskemål?

    En kvinna som är tvingad att sälja sin kropp för att kunan bo kvar?
    Självklart utnyttjar männen hennes trångmål, vilken oerhört dum fråga. Men du kanske menar dom var goda samariter? Men isåfal varför kunde dom inte ha lånat henne pengarna?


  • Smörjsmurfen
    Anonym (XXX) skrev 2019-09-25 15:15:50 följande:

    Fast det stämmer inte. Straffet blir betydligt högre, om det går att styrka att mannen visste att flickan dels var så ung, och dels tvingad till detta av andra. Problemet är ju, att det ofta inte går att styrka. Det är inte förbjudet att vara naiv och lättlurad, liksom. 


    Ja, det höjs ifrån 1 månad till 2 månader villkorligt om kvinnan är utsatt för tvång typ traffiking, men det är i närheten av vad du får för straff för våldtäkt.om hon just är 15 kan åldern ev höja det lite, men lpt sägaxatt hon är 18.

    Då anses alltså förmildrande om man betalar någon för att få våldta den unga kvinnan jämfört om man gör det själv.

    Och det är sjukt i uppenbart (av det jag läst mig till) när det handlar om just traffikingoffer.

    Jag förstår inte hur de tänkte när gjorde lagenn, hur kan det INTE vara våkdtäkt? Tom grov våldtäkt är vad det är..
  • Anonym (tankar)
    Smörjsmurfen skrev 2019-09-25 18:03:29 följande:
    Ja, det höjs ifrån 1 månad till 2 månader villkorligt om kvinnan är utsatt för tvång typ traffiking, men det är i närheten av vad du får för straff för våldtäkt.om hon just är 15 kan åldern ev höja det lite, men lpt sägaxatt hon är 18.

    Då anses alltså förmildrande om man betalar någon för att få våldta den unga kvinnan jämfört om man gör det själv.

    Och det är sjukt i uppenbart (av det jag läst mig till) när det handlar om just traffikingoffer.

    Jag förstår inte hur de tänkte när gjorde lagenn, hur kan det INTE vara våkdtäkt? Tom grov våldtäkt är vad det är..
    Överlag så är alla straff för sexuella brott j*vligt låga, det kan jag hålla med om
Svar på tråden Kvinna - du får reda på att mannen du träffar köpt sex!