• JTA

    Muslimer: Vad menar ni när ni säger insh'Allah (om gud vill)?

    Relaterat till fatalism/predestination och den fria viljan. Har gud i förväg bestämt allt eller är det människan som väljer själv vad som skall hända?

  • Svar på tråden Muslimer: Vad menar ni när ni säger insh'Allah (om gud vill)?
  • JTA
    oOHalalOo skrev 2012-02-11 10:27:29 följande:
    Fortfarande så var det inte du, dvs du har inte helt en fri vilja när allt kommer omkring. Det är lite det jag ville påvisa för dig. En del kan vi påverka med vår fria vilja och inte annat.

    Givetvis. Det är därför man ska förstå vikten av fri vilja och vad man gör med den, det är ett ansvar att ha en fri vilja och inte bara en rättighet.

    Just det, vi gör här en handling utifrån den fria viljan, det är vi som väljer om vi går mot den röda gubben. Varför vi gör det valet är inte helt säkert att vi vet tror jag, det kan vara 'jag hinner det kommer ingen!' eller 'jag har för bråttom för att stå kvar' eller 'jag står kvar för jag vill komma hel och ren över gatan'. Så varför vi gör de val vi gör kanske vi kan förklara så enkelt, eller så finns det en djupare mening bakom dessa val som vi inte riktigt förstår (eller inte bryr oss om beroende på hur man ser det) och inte heller direkt behöver förstå. Vi gör som vi gör ändå.
    Håller med om allt du säger här.

    Så vi bestämmer möte, insh'allah.
    Så går jag mot röd gubbe och blir påkörd och hamnar på sjukhus.
    Så det blev inget möte.
    Men det var inte gud som ville det.
    Så varför säga "om gud vill"?

    Men du har ju svarat att man mest säger insh'allah som formel, men inte menar att gud lägger sig i. Andra muslimer här i tråden verkar dock inte riktigt ha klart för sig hur det är tänkt att funka och blandar ihop fri vilja med mirakel på ett motsägelsefullt sätt.
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-02-11 17:40:11 följande:
    Håller med om allt du säger här.

    Så vi bestämmer möte, insh'allah.
    Så går jag mot röd gubbe och blir påkörd och hamnar på sjukhus.
    Så det blev inget möte.
    Men det var inte gud som ville det.
    Så varför säga "om gud vill"?

    Men du har ju svarat att man mest säger insh'allah som formel, men inte menar att gud lägger sig i. Andra muslimer här i tråden verkar dock inte riktigt ha klart för sig hur det är tänkt att funka och blandar ihop fri vilja med mirakel på ett motsägelsefullt sätt.
    Vi är rätt överens men inte helt. Du är väldigt nära att komma till pudelns kärna (eller jag förklarar luddigt) men ska göra ett försök att ev räta ut kvarvarande frågetecken.

    Allt sker med Allahs (swt) vilja, baserat på att det är Han som är Upprätthållaren av det universum vi lever i. Förenklat - det är Han som bestämde när universum skulle bli till och när det kommer att upphöra i sin nuvarande form. Det är Han som ger livet och tar det ifrån oss (har vi redan varit inne på). Så att helt 'räkna bort' Honom som en oväsentlig del av det hela går inte. Eftersom hela vår tillvaro och våra förutsättningar är utgående från att vi får tillåtelse att finnas här (en religiös förklaring men tror du hänger på där).

    Att du inför detta möte hade oturen att hämna på sjukhus är något som inte jag och knappast du heller kan förstå eller hitta en annan förklaring till än att vara kloka i efterhand, 'JTA skulle inte ha gått mot röd gubbe utan väntat istället'.

    Så jag resonerar som så angående detta. Det var inte meningen att vi skulle träffas, jag vet inte varför det inte blev av, endast Allah (swt) (som är Allvetande) känner till orsaken till det. Kanske något ännu värre skulle ha hänt vid vårt möte än att du nu hamnade på sjukhus. Det kan vara ett 'bättre alternativ' med sjukhuset än vad som annars skulle ha hänt? Det vet vi jag (vi) ju inte. 

    Det här är ju saker som man skulle kunna grubbla sig blå över, och dcet hjälper inte för vi kan inte få reda på svaret (i alla fall inte just i denna stund). Vad vi kan göra är att utgå från den situation som är, dvs att du kryar på dig och vi kan stämma ett möte en annan dag och insha'Allah träffas vi då istället.
  • JTA
    oOHalalOo skrev 2012-02-11 18:43:03 följande:
    Vi är rätt överens men inte helt. Du är väldigt nära att komma till pudelns kärna (eller jag förklarar luddigt) men ska göra ett försök att ev räta ut kvarvarande frågetecken.

    Allt sker med Allahs (swt) vilja, baserat på att det är Han som är Upprätthållaren av det universum vi lever i. Förenklat - det är Han som bestämde när universum skulle bli till och när det kommer att upphöra i sin nuvarande form. Det är Han som ger livet och tar det ifrån oss (har vi redan varit inne på). Så att helt 'räkna bort' Honom som en oväsentlig del av det hela går inte. Eftersom hela vår tillvaro och våra förutsättningar är utgående från att vi får tillåtelse att finnas här (en religiös förklaring men tror du hänger på där).

    Att du inför detta möte hade oturen att hämna på sjukhus är något som inte jag och knappast du heller kan förstå eller hitta en annan förklaring till än att vara kloka i efterhand, 'JTA skulle inte ha gått mot röd gubbe utan väntat istället'.

    Så jag resonerar som så angående detta. Det var inte meningen att vi skulle träffas, jag vet inte varför det inte blev av, endast Allah (swt) (som är Allvetande) känner till orsaken till det. Kanske något ännu värre skulle ha hänt vid vårt möte än att du nu hamnade på sjukhus. Det kan vara ett 'bättre alternativ' med sjukhuset än vad som annars skulle ha hänt? Det vet vi jag (vi) ju inte. 

    Det här är ju saker som man skulle kunna grubbla sig blå över, och dcet hjälper inte för vi kan inte få reda på svaret (i alla fall inte just i denna stund). Vad vi kan göra är att utgå från den situation som är, dvs att du kryar på dig och vi kan stämma ett möte en annan dag och insha'Allah träffas vi då istället.
    Nej, trots dina tålmodiga försök återstår det nog något frågetecken.

    Det är klart att någonting ännu värre skulle kunna ha hänt om jag inte blivit påkörd på övergångsstället. Till exempel en händelsekedja som vid någon avlägsen tidpunkt slutat med ett nytt folkmord - vem vet? Men detta är ett försök att förklara varför det trots en allsmäktig alltigenom god gud finns ondska i världen (har du läst på om Plantingas free will defense?). Och frågan i TS handlar inte om problemet med ondskan.

    Det gör detsamma att gud känner till att det i det stora hela var bäst att jag blev påkörd. Det är fortfarande inte gud som orsakat att jag blivit påkörd. Det är jag som använt min fria vilja till att gå mot rött. Gud känner till allt som hänt mig, allt som händer mig, och allt som skall hända mig - men det är inte guds vilja att jag skall bli påkörd. Världen utvecklas genom våra handlingar, inte genom att gud ingriper. Gud kan ha satt variablernas initiala värden, till exempel en medfödd fallenhet för att tro på gud, men vad som sedan händer är upp till oss.  "Insh'allah" är meningslöst att säga, för gud ingriper inte.
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-02-11 20:55:54 följande:
    Nej, trots dina tålmodiga försök återstår det nog något frågetecken.

    Det är klart att någonting ännu värre skulle kunna ha hänt om jag inte blivit påkörd på övergångsstället. Till exempel en händelsekedja som vid någon avlägsen tidpunkt slutat med ett nytt folkmord - vem vet? Men detta är ett försök att förklara varför det trots en allsmäktig alltigenom god gud finns ondska i världen (har du läst på om Plantingas free will defense?). Och frågan i TS handlar inte om problemet med ondskan.

    Det gör detsamma att gud känner till att det i det stora hela var bäst att jag blev påkörd. Det är fortfarande inte gud som orsakat att jag blivit påkörd. Det är jag som använt min fria vilja till att gå mot rött. Gud känner till allt som hänt mig, allt som händer mig, och allt som skall hända mig - men det är inte guds vilja att jag skall bli påkörd. Världen utvecklas genom våra handlingar, inte genom att gud ingriper. Gud kan ha satt variablernas initiala värden, till exempel en medfödd fallenhet för att tro på gud, men vad som sedan händer är upp till oss.  "Insh'allah" är meningslöst att säga, för gud ingriper inte.
    Den här förklaringen som du framlägger 'Gud är alltigenom god' vet inte jag för min del varifrån den kommer. Är det en religiös förklaring? Är det en religions förklaring? Så för min del är det inte ett bra utgångsläge att diskutera ifrån, eftersom det inte är så jag förstår och uppfattar Skaparen av universum.

    Utan för mig är Allah (swt), universums Skapare, Barmhärtig, Nåderik och Rättvis, för att endast nämna några av Hans egenskaper.

    Jag tror, om jag får spekulera lite i din uppfattning av Gud eller vad det nu är, att du har en sorts barnatro på vem och vad Gud är. Kan det vara så? Att det kan vara så man förklarar Gud om ett barn frågar 'vem är Gud?' för att det är en lite mer komplicerad fråga att besvara och man inte ger sig in såna förklaringar när barn är små och ofta ställer frågor av olika slag?

    Så ja, Allah (swt) är Barmhärtig, men också rättvis. Och om du tänker på vad rättvis betyder i vardagslag, så innebär rättvisa inte att vara 'genomgod och glad' utan att en del kan komma i kläm, som inte kan vara snälla och uppföra sig bra mot andra. Så i rättvisan i sig ligger inte bara godhet, utan även tillrättavisande av olika slag. Då kan du inte längre endast referera till rättvisa som 'endast god'. Hänger du med är på jämförelsen något och vad det är jag försöker förklara?

    Så ondska finns för att vi människor inte är perfekta och genomgoda. Det är vi som utövar ondska, även om vi har möjligheten att faktiskt låta bli. Det är vi - som med vår fria vilja - väljer att vara onda och göra ont. Jag skulle ställa mig frågan varför vi gör ett dåligt/destruktivt val när vi har möjligheten att göra tvärtom?

    Nej jag har inte läst den boken.

    För dig JTA är det meningslöst att säga det, eftersom du varken har gudstro eller tror på Allah (swt). Men för mig som muslim så är det ett sätt att både ihågkomma min Skapare och att jag finns här, eftersom jag tror som du att det var mina föräldrar som avlat mig, men de skulle inte ha gjort det om de inte fått 'tillåtelse' att födas även de, att förutsättningarna för mänskligt liv finns för att så ska ske och att vi har en jord att leva på som uppfyller de krav som behövs för att vi ska kunna fortleva. Jag vet att det inte är helt lätt att förstå det här om man inte har en gudstro och ser hela kedjan av händelser i samband med det, men jag tror ändå du kan göra ett gott försök att förstå vad det är jag förklarar.

    Sen är det även så att en muslim ständigt ihågkommer Allah (swt), vare sig det gäller något bra som hänt t.ex. och vi då säger masha'Allah eller om om vi känner tacksamhet, alhamdulillah. Dvs vi påminner oss om att vi är här av en anledning - livet är en test - och att vi känner tacksamhet till Allah (swt) för allt det Han ger oss och som vi får uppleva osv.

    Så nej, det är absolut inte meningslöst att säga insha'Allah för en muslim. Drar du den slutsatsen är du helt ute på avvägar.
  • JTA
    oOHalalOo skrev 2012-02-12 09:26:55 följande:
    Den här förklaringen som du framlägger 'Gud är alltigenom god' vet inte jag för min del varifrån den kommer. Är det en religiös förklaring? Är det en religions förklaring? Så för min del är det inte ett bra utgångsläge att diskutera ifrån, eftersom det inte är så jag förstår och uppfattar Skaparen av universum.

    Utan för mig är Allah (swt), universums Skapare, Barmhärtig, Nåderik och Rättvis, för att endast nämna några av Hans egenskaper.

    Jag tror, om jag får spekulera lite i din uppfattning av Gud eller vad det nu är, att du har en sorts barnatro på vem och vad Gud är. Kan det vara så? Att det kan vara så man förklarar Gud om ett barn frågar 'vem är Gud?' för att det är en lite mer komplicerad fråga att besvara och man inte ger sig in såna förklaringar när barn är små och ofta ställer frågor av olika slag?

    Så ja, Allah (swt) är Barmhärtig, men också rättvis. Och om du tänker på vad rättvis betyder i vardagslag, så innebär rättvisa inte att vara 'genomgod och glad' utan att en del kan komma i kläm, som inte kan vara snälla och uppföra sig bra mot andra. Så i rättvisan i sig ligger inte bara godhet, utan även tillrättavisande av olika slag. Då kan du inte längre endast referera till rättvisa som 'endast god'. Hänger du med är på jämförelsen något och vad det är jag försöker förklara?

    Så ondska finns för att vi människor inte är perfekta och genomgoda. Det är vi som utövar ondska, även om vi har möjligheten att faktiskt låta bli. Det är vi - som med vår fria vilja - väljer att vara onda och göra ont. Jag skulle ställa mig frågan varför vi gör ett dåligt/destruktivt val när vi har möjligheten att göra tvärtom?

    Nej jag har inte läst den boken.

    För dig JTA är det meningslöst att säga det, eftersom du varken har gudstro eller tror på Allah (swt). Men för mig som muslim så är det ett sätt att både ihågkomma min Skapare och att jag finns här, eftersom jag tror som du att det var mina föräldrar som avlat mig, men de skulle inte ha gjort det om de inte fått 'tillåtelse' att födas även de, att förutsättningarna för mänskligt liv finns för att så ska ske och att vi har en jord att leva på som uppfyller de krav som behövs för att vi ska kunna fortleva. Jag vet att det inte är helt lätt att förstå det här om man inte har en gudstro och ser hela kedjan av händelser i samband med det, men jag tror ändå du kan göra ett gott försök att förstå vad det är jag förklarar.

    Sen är det även så att en muslim ständigt ihågkommer Allah (swt), vare sig det gäller något bra som hänt t.ex. och vi då säger masha'Allah eller om om vi känner tacksamhet, alhamdulillah. Dvs vi påminner oss om att vi är här av en anledning - livet är en test - och att vi känner tacksamhet till Allah (swt) för allt det Han ger oss och som vi får uppleva osv.

    Så nej, det är absolut inte meningslöst att säga insha'Allah för en muslim. Drar du den slutsatsen är du helt ute på avvägar.
    Att "gud är alltigenom god" betyder ungefär vad du nu beskriver. Det är en förutsättning att gud är alltigenom god för annars kan man förvänta sig vilka otäckheter som helst från denne. Och det stämmer inte med den allmänt vedertagna synen på gud (och notera därmed att detta inte är en "barnatro" från min sida).

    Att få "tillåtelse" är inte samma sak som att gud lagt sig i handlingen utan betyder precis som du säger att gud stått för förutsättningarna till våra liv på jorden, inklusive den okränkbara rätten att välja själva.

    Om syftet vore att visa sin tacksamhet så finns det andra uttryck som passar bättre - vilket du även påpekar.

    Sammantaget argumenterar du rätt väl för det felaktiga i att säga insh'allah.
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-02-13 08:46:57 följande:
    Att "gud är alltigenom god" betyder ungefär vad du nu beskriver. Det är en förutsättning att gud är alltigenom god för annars kan man förvänta sig vilka otäckheter som helst från denne. Och det stämmer inte med den allmänt vedertagna synen på gud (och notera därmed att detta inte är en "barnatro" från min sida).

    Att få "tillåtelse" är inte samma sak som att gud lagt sig i handlingen utan betyder precis som du säger att gud stått för förutsättningarna till våra liv på jorden, inklusive den okränkbara rätten att välja själva.

    Om syftet vore att visa sin tacksamhet så finns det andra uttryck som passar bättre - vilket du även påpekar.

    Sammantaget argumenterar du rätt väl för det felaktiga i att säga insh'allah.

    Jag vet inte vilken allmän vedertana syn på Gud som du menar är normen, men jag antar det är den kristna möjligtivs? Även om den är motsägelsefull eftersom ord inte betyder något om det inte görs i handling.

    Man kan visa tacksamhet och framförallt dyrkan som det i grunden handlar om, men som du lite förbisåg - vilket är förklarligt eftersom du inte har den andliga aspekten med dig.

    Nej, jag argumentar absolut inte för att det är felaktigt, då har du läst mina inlägg mer än dåligt.För enligt Islam så är det inte en felaktig handlinga att påminna sig Allah (swt) utan det är en del av dyrkan.

     

           
  • JTA
    oOHalalOo skrev 2012-02-13 12:40:03 följande:
    Jag vet inte vilken allmän vedertana syn på Gud som du menar är normen, men jag antar det är den kristna möjligtivs? Även om den är motsägelsefull eftersom ord inte betyder något om det inte görs i handling.

    Man kan visa tacksamhet och framförallt dyrkan som det i grunden handlar om, men som du lite förbisåg - vilket är förklarligt eftersom du inte har den andliga aspekten med dig.

    Nej, jag argumentar absolut inte för att det är felaktigt, då har du läst mina inlägg mer än dåligt.För enligt Islam så är det inte en felaktig handlinga att påminna sig Allah (swt) utan det är en del av dyrkan.      
    Det är den teistiska allmänt vedertagna synen på gud. Åtminstone i monoteistiska kretsar. Gud är god, allsmäktig och allvetande. Möjligtvis är begreppet "god" kontroversiellt eftersom det inte finns någon objektiv god moral alternativt att det som gud gör definitionsmässigt är god moral vilket förstås innebär godtycke.

    Anyway, helt klart argumenterar du mot dig själv. Till exempel i detta inlägg, när du säger att det är lämpligt att påminna sig om gud genom att säga "om gud vill" men samtidigt handlar det inte om vad gud vill. Det har du gjort helt klart. Du borde hellre påminna dig om gud på något annat sätt, till exempel genom att tänka "gud finns".
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-02-13 12:46:40 följande:
    Det är den teistiska allmänt vedertagna synen på gud. Åtminstone i monoteistiska kretsar. Gud är god, allsmäktig och allvetande. Möjligtvis är begreppet "god" kontroversiellt eftersom det inte finns någon objektiv god moral alternativt att det som gud gör definitionsmässigt är god moral vilket förstås innebär godtycke.

    Anyway, helt klart argumenterar du mot dig själv. Till exempel i detta inlägg, när du säger att det är lämpligt att påminna sig om gud genom att säga "om gud vill" men samtidigt handlar det inte om vad gud vill. Det har du gjort helt klart. Du borde hellre påminna dig om gud på något annat sätt, till exempel genom att tänka "gud finns".
    Fast som jag har förklarat flera gånger, 'om Allah swt vill' inkluderar ju tron på att det är Han som tar livet ifrån mig och jag inte vet om jag kan göra det som jag sgäer att jag ska göra eller inte. Det har jag förklarat redan när vi påbörjade den här diskussion. Jag kan inte förtydliga just det mer än jag redan gjort. Men jag tror att du har problem att förstå det jag skriver just för att du både är emot Islam i allmänhet och inte är troende alls. Ändå så diskuterar du mycket om Islam och borde väl ändå ha ett visst intresse av att faktiskt kunna ta till dig en del av de svar som du får, när du för en diskussion? 

    Det ena utesluter inte det andra. Så tack för ditt tips, men sen är det väl så att du inte varken vet hur jag påminner mig Allah (swt) i min vardag eller varför jag gör det. Jag ser inte hur just du i den frågan skulle vara den som ger råd.
  • JTA
    oOHalalOo skrev 2012-02-13 19:29:56 följande:
    Fast som jag har förklarat flera gånger, 'om Allah swt vill' inkluderar ju tron på att det är Han som tar livet ifrån mig och jag inte vet om jag kan göra det som jag sgäer att jag ska göra eller inte. Det har jag förklarat redan när vi påbörjade den här diskussion. Jag kan inte förtydliga just det mer än jag redan gjort. Men jag tror att du har problem att förstå det jag skriver just för att du både är emot Islam i allmänhet och inte är troende alls. Ändå så diskuterar du mycket om Islam och borde väl ändå ha ett visst intresse av att faktiskt kunna ta till dig en del av de svar som du får, när du för en diskussion? 

    Det ena utesluter inte det andra. Så tack för ditt tips, men sen är det väl så att du inte varken vet hur jag påminner mig Allah (swt) i min vardag eller varför jag gör det. Jag ser inte hur just du i den frågan skulle vara den som ger råd.
    Men Halal detta är ju inte en fråga om islam. Det är en fråga om teologi. Som någon tidigare påpekade, det kunde lika gärna ha handlat om kristendomen - "deus vult" eller vad man nu sade. Jag tror många troende inte har koll på vad doktrinen om den fria viljan har för konsekvenser. Som du sett är det ett par muslimer här i tråden som tydligt påpekade att gud gör som han vill. Många kristna tror på mirakel. Och du lyckas inte heller själv hålla argumentationen stringent för nu tar gud plötsligen livet ifrån dig och gör därmed ett gigantiskt ingrepp i din fria vilja. Det ena utesluter verkligen det andra.
  • Diabetikern Jojo

    Som jag har förstått begreppet utifrån mina vänner som är muslimer så handlar det väl mycket om "så länge inget oförutsett händer"!

    Det gäller väl egentligen för alla men troende muslimer tror att det är Allah som bestämmer! Kristna ber till Gud i svåra situationer och måste ju då tro att det är Gud som bestämmer!

    Nu är jag ingen specialist på religion - jag tror på evolutionen och vetenskapen - men det är väl bara inom Buddismen som man tror att man styr sitt eget öde för där handlar det ju om hur väl man lever och så bestämmer det hur du får det i nästa liv! Inom andra religioner tror man ju att det är Gud/Allah som bestämt ens öde!

    Med tanke på alla krig som skett i religioners namn så hade kanske inte varit så fel med fler ateister - samtidigt kan tron ge många tröst i en för dem oförklarlig värld där man kanske inte förstår varför man är här! Så det är väl också okej!

    Jag tycker att det är värre med sekulära troende som endast vänder sig till tron när det passar dem! Som när personer som inte är troende kristna och aldrig går i kyrkan helt plötsligt ska gifta sig där eller döpa sina barn där - för då är det helt plötsligt inte religion längre utan tradition! Praktiskt! Eller muslimer som är väldigt noga med att påpeka att de är muslimer och kanske rent av predika för att sedan gå ut och supa med polarna eller ligga runder! 

    Men sånt kommer alltid att finnas - hyckleri!   

  • themia

    Nån som undrat över varför vi gudlösa svenskar säger "gu'schelov" (= gud ske lov" när vi med knapp nöd hunnit med bussen till jobbet?

  • Kawthar

    In shaa Allah betyder ?om Gud vill? eller ?med Guds vilja? och orden finns i Koranen. Bl.a säger Gud

    [18:23] SÄG ALDRIG under några omständigheter: "Detta skall jag göra i morgon?

    [18:24] utan [att lägga till:] "om Gud vill". Och skulle du glömma [men senare påminna dig] detta, vänd dig då till din Herre och säg: "Jag hoppas att min Herre skall leda mig närmare den rätta vägen än [jag nu var]!"

    Det säger vi när vi avser att göra något men sätter vår tilltro och förtröstan till Gud och väl medvetna om att allt som händer ligger i Guds händer. Vi har ingen uppfattning om vad som kommer hända i framtiden, om en vecka/dag/timme osv. Vi kan planera och ha som intention att göra något men tron att det är Guds vilja som styr. In shaa Allah är alltså en form av underkastelse.

  • themia
    Kawthar skrev 2018-05-09 10:40:56 följande:

    In shaa Allah betyder ?om Gud vill? eller ?med Guds vilja? och orden finns i Koranen. Bl.a säger Gud

    [18:23] SÄG ALDRIG under några omständigheter: "Detta skall jag göra i morgon?

    [18:24] utan [att lägga till:] "om Gud vill". Och skulle du glömma [men senare påminna dig] detta, vänd dig då till din Herre och säg: "Jag hoppas att min Herre skall leda mig närmare den rätta vägen än [jag nu var]!"

    Det säger vi när vi avser att göra något men sätter vår tilltro och förtröstan till Gud och väl medvetna om att allt som händer ligger i Guds händer. Vi har ingen uppfattning om vad som kommer hända i framtiden, om en vecka/dag/timme osv. Vi kan planera och ha som intention att göra något men tron att det är Guds vilja som styr. In shaa Allah är alltså en form av underkastelse.


    Du inser väl att gud inte heller kan veta vad som händer i framtiden, för i så fall skulle hen inte ha fri vilja, utan vara slav under det som redan bestämts komma att ske.

  • oanonym
    Kawthar skrev 2018-05-09 10:40:56 följande:

    In shaa Allah betyder ?om Gud vill? eller ?med Guds vilja? och orden finns i Koranen. Bl.a säger Gud

    [18:23] SÄG ALDRIG under några omständigheter: "Detta skall jag göra i morgon?

    [18:24] utan [att lägga till:] "om Gud vill". Och skulle du glömma [men senare påminna dig] detta, vänd dig då till din Herre och säg: "Jag hoppas att min Herre skall leda mig närmare den rätta vägen än [jag nu var]!"

    Det säger vi när vi avser att göra något men sätter vår tilltro och förtröstan till Gud och väl medvetna om att allt som händer ligger i Guds händer. Vi har ingen uppfattning om vad som kommer hända i framtiden, om en vecka/dag/timme osv. Vi kan planera och ha som intention att göra något men tron att det är Guds vilja som styr. In shaa Allah är alltså en form av underkastelse.


    Ja, denna sortens Gud tar bort fri vilja.
  • oanonym
    Finne84 skrev 2018-05-18 13:34:19 följande:

    Det här är vad Gud vill! frälsa själar genom Jesus!


    Äntligen en film med Jesus i.
Svar på tråden Muslimer: Vad menar ni när ni säger insh'Allah (om gud vill)?