• Loveandh8

    Hadide, fel på Frankrike?

    SvT och TV4 blåste upp ett märkligt fall. Ett franskt barn som övergetts av sin mor här, är på tillfälligt LVU, den franska modern vill ha tillbaks henne men man vet inte var hon är.

    Att barnet skulle sändas hem till Frankrike för utredning drogs upp som något förfärligt. Vad jag sett har de bättre välfärd än oss vad gäller barn, eller är dom inhumana där?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 23:59
    Heter tydligen Hadile med mamma från Algeriet som vill ha tillbaks henne nu.

  • Svar på tråden Hadide, fel på Frankrike?
  • Jag1977
    Donum skrev 2012-09-28 17:13:06 följande:
    Nejdå. De har själva gått ut med att de vill adoptera flickan. Måhända har du inte riktigt hängt med. 

    Nja, du försvarar familjehemmet implicit eftersom du tar ställning för dem mot mamman och du håller med familjehemmet i svartmålningen av mamman.  

    har hängt med så långt- men att familjehem adopterar barn händer ibland- speciellt om inga föräldrar finns i bilden alls (som verkar vara innan mamman hörde av sig). det säger däremot inget om deras motiv till att vara familjehem från grunden.

    du missuppfattar mig om du tror att jag försvarar någon- jag tycker bara att man bör vara försiktig i sina anklagelser- har inte heller uppfattat någon svartmålning av mamman annat än att det talats öppet om att hon övergett sitt barn (fakta inte svartmålning). men jag kan självklart ha missat något i all media som stått.

    jag har aldrig tagit ställning för mamman/fosterhemmet eller varit intresserad utav att hitta syndabocken- jag har istället försökt se det utifrån barnets perspektiv (något som alltför ofta glöms bort i så mån ga vårdnadstvister och andra liknande fall). Det du har uppfattat som försvar av fosterfamiljen har varit frågor kring hur bland annat du kan döma ut dem så hårt? Är det nåt jag lärt mig så är det att inte dra för snabba slutsatser utifrån media. Jag är VÄL medveten om att vi vet egentligen ingenting om vad som hänt, men eftersom jag själv arbetat med utsatta barn i många år så änner jag väldigt varmt för detta att man måste ta in deras perspektiv- och jag är allergisk mot tanken att  det är biologin som är avgörande för rätten att ta hand om ett barn.
  • Donum
    Jag1977 skrev 2012-09-28 17:21:27 följande:

    har hängt med så långt- men att familjehem adopterar barn händer ibland- speciellt om inga föräldrar finns i bilden alls (som verkar vara innan mamman hörde av sig). det säger däremot inget om deras motiv till att vara familjehem från grunden.

    du missuppfattar mig om du tror att jag försvarar någon- jag tycker bara att man bör vara försiktig i sina anklagelser- har inte heller uppfattat någon svartmålning av mamman annat än att det talats öppet om att hon övergett sitt barn (fakta inte svartmålning). men jag kan självklart ha missat något i all media som stått.

    jag har aldrig tagit ställning för mamman/fosterhemmet eller varit intresserad utav att hitta syndabocken- jag har istället försökt se det utifrån barnets perspektiv (något som alltför ofta glöms bort i så mån ga vårdnadstvister och andra liknande fall). Det du har uppfattat som försvar av fosterfamiljen har varit frågor kring hur bland annat du kan döma ut dem så hårt? Är det nåt jag lärt mig så är det att inte dra för snabba slutsatser utifrån media. Jag är VÄL medveten om att vi vet egentligen ingenting om vad som hänt, men eftersom jag själv arbetat med utsatta barn i många år så änner jag väldigt varmt för detta att man måste ta in deras perspektiv- och jag är allergisk mot tanken att  det är biologin som är avgörande för rätten att ta hand om ett barn.
    Det sker inte utan föräldrarnas samtycke. Vi har inte tvångsadoptioner här i Sverige. 

    Fast du är inte särskilt försiktig när du sågar mamman. Du hävdar att hon inte har visat något intresse, vilket helt och hållet är familjehemmets inställning. Du har inget intresse av några andra möjliga förklaringar till att hon evt. inte har hört av sig, som t ex att hon lever under hot.

    Jag dömer ut dem för att de visat noll respekt för flickans integritet och hänger ut henne i media. Fruktansvärt oprofessionellt och det anstår inte ett familjehem att behandla placerade barn på det viset.  
  • Jag1977
    Donum skrev 2012-09-28 17:33:49 följande:
    Det sker inte utan föräldrarnas samtycke. Vi har inte tvångsadoptioner här i Sverige.  Fast du är inte särskilt försiktig när du sågar mamman. Du hävdar att hon inte har visat något intresse, vilket helt och hållet är familjehemmets inställning. Du har inget intresse av några andra möjliga förklaringar till att hon evt. inte har hört av sig, som t ex att hon lever under hot. Jag dömer ut dem för att de visat noll respekt för flickans integritet och hänger ut henne i media. Fruktansvärt oprofessionellt och det anstår inte ett familjehem att behandla placerade barn på det viset.  

    Visst kan det finnas omständigheter som gjort att hon inte "visat intresse", hot, rädsla mm. Men min åsikt har hela tiden varit att det är upp till föräldern att söka kontakt med barnet- och så länge det inte gjorts (orsak vet bara mamman) så bör barnet få stanna i den miljö den känner trygghet. Fosterfamiljens "baktankar" känns egentligen irrelevanta- säg att de önskat sig barn och därför berett plats för extra barn- de får en flicka utan anhöriga de fattar tycke för och lever med i två år- det hade vart oroväckande om de inte älskat flickan och blev upprörda när Migrationsverket talar om franskt barnhem.... Ang att de hängt ut henne i media- tyvärr verkar det vara enda sättet att få gehör för orättvisor som pågår, utan folkstorm verkar inget kunna förändras. Hade jag haft ett fosterbarn i TVÅ ÅR som varit övergivet, misshandlat och undernärt vid ankomst hade jag troligtvis kontaktat allt som går om nån tjänsteman beslutat att barnet ska skickas till ett barnhem- självklart hade jag slagits för barnet och dess välmående! Jag har själv arbetat med att ta hand om akuta LVU- och att säga att det inte väcker starka känslor och en mycket stark känsla för att se till BARNET (inte biologiska föräldrar) vore att ljuga. Kanske går jag in i detta för känslobaserat då jag sett konsekvenserna alltför ofta av att "mamman/pappan bör få chansen"....
  • Donum
    Jag1977 skrev 2012-09-28 20:15:07 följande:

    Visst kan det finnas omständigheter som gjort att hon inte "visat intresse", hot, rädsla mm. Men min åsikt har hela tiden varit att det är upp till föräldern att söka kontakt med barnet- och så länge det inte gjorts (orsak vet bara mamman) så bör barnet få stanna i den miljö den känner trygghet. Fosterfamiljens "baktankar" känns egentligen irrelevanta- säg att de önskat sig barn och därför berett plats för extra barn- de får en flicka utan anhöriga de fattar tycke för och lever med i två år- det hade vart oroväckande om de inte älskat flickan och blev upprörda när Migrationsverket talar om franskt barnhem.... Ang att de hängt ut henne i media- tyvärr verkar det vara enda sättet att få gehör för orättvisor som pågår, utan folkstorm verkar inget kunna förändras. Hade jag haft ett fosterbarn i TVÅ ÅR som varit övergivet, misshandlat och undernärt vid ankomst hade jag troligtvis kontaktat allt som går om nån tjänsteman beslutat att barnet ska skickas till ett barnhem- självklart hade jag slagits för barnet och dess välmående! Jag har själv arbetat med att ta hand om akuta LVU- och att säga att det inte väcker starka känslor och en mycket stark känsla för att se till BARNET (inte biologiska föräldrar) vore att ljuga. Kanske går jag in i detta för känslobaserat då jag sett konsekvenserna alltför ofta av att "mamman/pappan bör få chansen"....
    Och då kan vi ju konstatera att även du är olämplig som familjehem. 
  • Jag1977
    Donum skrev 2012-09-28 20:32:05 följande:
    Och då kan vi ju konstatera att även du är olämplig som familjehem. 

    Ingen fara. Har aldrig varit och kommer aldrig bli. Sen om du är dig lämplig att uttala dig om det är ju en annan sak.
  • Donum
    Jag1977 skrev 2012-09-28 20:38:02 följande:

    Ingen fara. Har aldrig varit och kommer aldrig bli. Sen om du är dig lämplig att uttala dig om det är ju en annan sak.
    Det är jag. 
  • Jag1977
    Donum skrev 2012-09-28 20:39:11 följande:
    Det är jag. 

    Jo wow- en professionell hållning när man hänger på FL och helt seriöst tror sig göra seriösa bedömningar en fredagkväll. Hoppas du är ironisk.
  • Donum
    Jag1977 skrev 2012-09-28 20:41:20 följande:

    Jo wow- en professionell hållning när man hänger på FL och helt seriöst tror sig göra seriösa bedömningar en fredagkväll. Hoppas du är ironisk.
    Det är jag inte. Vissa saker är grundläggande för att vara lämplig som familjehem och det du beskriver om din inställning som potentiellt familjehem ger ett väldigt tydligt svar på frågan om du är lämplig eller ej. Oavsett om det är fredag eller tisdag. 
  • Jag1977
    Donum skrev 2012-09-29 10:10:34 följande:
    Det är jag inte. Vissa saker är grundläggande för att vara lämplig som familjehem och det du beskriver om din inställning som potentiellt familjehem ger ett väldigt tydligt svar på frågan om du är lämplig eller ej. Oavsett om det är fredag eller tisdag. 

    Det får stå för dig, men du kanske ska fokusera på sakfrågan och inte på mig? Känns bara löjligt att gå på mig (härskarteknik) och försöka påvisa någon form av högre kompetens än mig för att nånstans tro att det ger dina argument mer tyngd. Kan man inte hålla sig till TS och debattera frågan utan att gå på person kanske man bör lägga ned sitt debatternas en stund.
  • Donum
    Jag1977 skrev 2012-09-29 10:17:43 följande:

    Det får stå för dig, men du kanske ska fokusera på sakfrågan och inte på mig? Känns bara löjligt att gå på mig (härskarteknik) och försöka påvisa någon form av högre kompetens än mig för att nånstans tro att det ger dina argument mer tyngd. Kan man inte hålla sig till TS och debattera frågan utan att gå på person kanske man bör lägga ned sitt debatternas en stund.
    Haha... det kommer från skribenten som inte kan läsa vad jag skriver utan hittar på att jag skriver annat än jag skriver och således för en pseudodiskussion om min person?

    Tjena blixten...  
  • Jag1977

    [quote=66879722][quote-nick]Donum skrev 2012-09-29 10:27:04 följande:[/quote-nick]


    Jag1977 skrev 2012-09-29 10:17:43 följande:
    Det får stå för dig, men du kanske ska fokusera på sakfrågan och inte på mig? Känns bara löjligt att gå på mig (härskarteknik) och försöka påvisa någon form av högre kompetens än mig för att nånstans tro att det ger dina argument mer tyngd. Kan man inte hålla sig till TS och debattera frågan utan att gå på person kanske man bör lägga ned sitt debatternas en stund.
    Haha... det kommer från skribenten som inte kan läsa vad jag skriver utan hittar på att jag skriver annat än jag skriver och således för en pseudodiskussion om min person? Tjena blixten...  [/ Vi kan sluta diskutera nu. Vill man missförstå så gör man det, jag diskuterar gärna vidare med de som vill diskutera TS och medias granskning av detta.
  • Loriyana
    Jag1977 skrev 2012-09-28 20:15:07 följande:

    Visst kan det finnas omständigheter som gjort att hon inte "visat intresse", hot, rädsla mm. Men min åsikt har hela tiden varit att det är upp till föräldern att söka kontakt med barnet- och så länge det inte gjorts (orsak vet bara mamman) så bör barnet få stanna i den miljö den känner trygghet. Fosterfamiljens "baktankar" känns egentligen irrelevanta- säg att de önskat sig barn och därför berett plats för extra barn- de får en flicka utan anhöriga de fattar tycke för och lever med i två år- det hade vart oroväckande om de inte älskat flickan och blev upprörda när Migrationsverket talar om franskt barnhem.... Ang att de hängt ut henne i media- tyvärr verkar det vara enda sättet att få gehör för orättvisor som pågår, utan folkstorm verkar inget kunna förändras. Hade jag haft ett fosterbarn i TVÅ ÅR som varit övergivet, misshandlat och undernärt vid ankomst hade jag troligtvis kontaktat allt som går om nån tjänsteman beslutat att barnet ska skickas till ett barnhem- självklart hade jag slagits för barnet och dess välmående! Jag har själv arbetat med att ta hand om akuta LVU- och att säga att det inte väcker starka känslor och en mycket stark känsla för att se till BARNET (inte biologiska föräldrar) vore att ljuga. Kanske går jag in i detta för känslobaserat då jag sett konsekvenserna alltför ofta av att "mamman/pappan bör få chansen"....

    Men mamman HAR försökt få tag på dottern! Hon har kontaktat svenska ambassaden i Algeriet men inte blivit trodd!
  • Jag1977
    Loriyana skrev 2012-09-29 13:08:05 följande:
    Men mamman HAR försökt få tag på dottern! Hon har kontaktat svenska ambassaden i Algeriet men inte blivit trodd!

    Jo jag har sett det, men det har ju framkommit först nu. Det måste självklart utredas ordentligt och hur det kunnat ske måste utredas. Däremot kvarstår fortfarande vissa frågetecken tycker jag (väl medveten om att jag inte har alla fakta!) och det är bland annat: om mamman enligt egen utsago inte levt under hot, har ordnad tillvaro med bostad och arbete- då borde hon haft andra möjligheter än att kontakta ambassaden. Hon verkar (återigen har jag inte fakta utan kan bada utgå från det som framkommit i media) inte haft kontakt ned mannen hon lämnade barnet till- det är oroväckande i mina ögon att hon i te kontaktat den som har hand om hennes barn om hon vill ha det åter.... Men vad som hänt på ambassaden måste utredas! Det är helt galet om det stämmer!
  • Jellybeanbaby
    Loriyana skrev 2012-09-29 13:08:05 följande:

    Men mamman HAR försökt få tag på dottern! Hon har kontaktat svenska ambassaden i Algeriet men inte blivit trodd!
    Alla som såg tv-programmet där mamman ringde in har väl slutat tjata för länge sen om att Haddide ska stanna i omättligt självstolta Svea Rike.
  • Flash Gordon
    Jag1977 skrev 2012-09-28 15:14:38 följande:

    Självklart är det spekulation från min sida eftersom jag inte har alla fakta framför mig. Det har knappast du heller, så att soc misskött sig vet vatken du eller jag utan det påståendet är precis lika mycket spekulation från din sida. Mitt exempel är visst relevant eftersom det talats om att det är en självklarhet att det land där barnet är medborgare som ska ta hand om det om det omhändertas eller överges- jag menar att om det vore så enkelt svart/vitt så skulle det innebära att omhändertagna barn med föräldrar som bor i Sverige direkt placeras och flygs till deras hemland- eller hur? Eller är det bara enkelt i just detta fallet menar ni? Jag tycker ni förenklar frågan då hennes vårdbadshavare (styvfar) bodde i Sverige när hon omhändertogs- så då hade det väl varit lite absurt att skicka henne direkt till Frankrike eller?

    Soc har inte kontaktat ambassaden på två år (ambassaden bekräftar) - du kallar mitt betyg på detta icke-arbete för ”spekulation”.


     


    Du gissar att ”mamman kanske sökte asyl?” – och ser denna gissning som likvärdig med bekräftade fakta ovan.


     


    Ditt exempel är inte ett dugg relevant eftersom du jämställer du en situation där ett utländskt barn har sina föräldrar närvarande (och då borde de rimligen ha asyl och uppehållsrätt i Sverige, eller hur?) med en där föräldrar till det utländska barnet saknas helt.

Svar på tråden Hadide, fel på Frankrike?