• ceciliaa

    Nu ställer jag till rabalder...

    I senaste numret av Vi Föräldrar fanns det artiklar om könsuppdelade kläder i butikerna och vice versa. En sjuk bild (som jag får hoppas att det var på skoj) en pojk i PRINSESSKJOL!!! Herregud ska det inte få synas att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Ska pojkar ha kjol oxå på sig nu eller? Och flickor ha pojkkläder?
    NÄ vet ni vad, min dotter kommer aldrig ha pojkkläder på sig och får vi en pojk får han minsann inte gå runt i kjol! Rosa är och förblir en typisk flickfärg, MEN det kan va fint på pojkar att ex ha rosa tröja.
    Med detta vill jag säga att allt gått för långt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:53:55:
    Att barn klär ut sig på dagis är fullt normalt och så SKA de va. Men tänk de föräldrar som tycker det är OK att deras son går runt i kjol...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 12:45:00:
    Om det nu är så att många föräldrar mer än gärna skulle klä sin pojk i kjol/klänning i skolan/förskolan, varför gör ni inte det då? Vi ser ju aldrig killar i kjol. Tar ni på era pojkar trosor oxå? Eller flickorna kalsonger? Om ni nu vill ha det så "jämnställt" så kanske jag borde köpa kalsonger åt mig?

  • Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...
  • Viffy

    Det är väl inte kläderna som gör en person, så varför får inte vi som verkligen vill klä våra flickor i rosa och pojkar i blått, göra det? Ni som vill göra annorlunda gör då det, men gnäll inte om könsrelaretat osv till oss som inte vill krångla till det. Man måste ju få klä sina barn i det man tycker om!


    //Lycklig mamma till Cindy och Nelly
  • Corpset

    Förr i tiden så ansågs det som självklart att kvinnor inte skulle få rösta, bestämma över sin egen sexualitet (säga nej till sex inom äktenskapet, använda preventivmedel), vara myndiga, bära byxor, studera osv osv. Varför är det inte lika självklart nu?

  • Olgas

    backtimjan,

    nej det behöver inte vara så, måste inte vara så.

    Man jag tycker att det ser dumt ut med en klänning på en man.
    Det är ju min åsikt, du har en annan. Alla kan vi inte tycka likadant, och det är väl tur.

    Sen har jag inte sagt att ni som är öppna för det inte får lov att ha män som bär klänning. Jag skrev i ett tidigare inlägg att det är ju tur att ni öppna kvinnor finns så dessa män också finner sin livskamrat. Sen de män som inte vill bära en klänning så finns de kvinnor som tänker som mig. Tur att jag finns, så ni inte får de grabbsen på halsen.

  • listo

    Viffy: "Man måste ju få klä sina barn i det man tycker om!"

    Absolut. Klart man ska göra det. Frågan är bara vad man svarar den dag sonen t.ex. vill ha en rosa tröja med blommor, eller dottern vill ha en svart tröja med en traktor på?

    Är det okej att begränsa sina barns klädval för att man själv tycker att vissa människor ska ha vissa kläder?

  • Leeloo
    Viffy skrev 2007-02-12 14:12:16 följande:
     Man måste ju få klä sina barn i det man tycker om! //Lycklig mamma till Cindy och Nelly
    Ja precis, eller det som barnet i fråga vill ha.
    ****Qui tacet consentire videtur****
  • gotland

    Jag upprepar:

    Förstår att jag kommer framstå som konservativ och trångsynt men det står jag för.

    Övriga förklaringar överflödiga.


    (¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • backtimjan

    Varför är det att "inte krångla till det" när man har en massa extra regler om vem som får göra vad/ha vad på sig? För mig låter det väldigt krångligt.

    Men å andra sidan har jag aldrig ens tänkt tanken att man inte skulle FÅ göra det så krångligt för sig, bara att man ska få göra det enkelt för sig (alla kläder till alla individer) utan att bli kallad sjuk eller dyligt.

  • studenten

    TS, jag vet att jag tjatar men jag skulle bli hemskt glad om du ville besvara mitt senaste inlägg.

  • snart tre

    Viffy: Men ingen här tycker att ni som vill klä pojkar i bara blått eller flickor i bara rosa ni inte ska göra det. Däremot vill vi som inte bara vill göra det se ett bredare utbud av barnkläder i butikerna än nu. Det är ju det frågan handlar om. Vi vill ha mångfald!

  • Myran H

    Jag bläddrar och bläddrar här men jag ser inte att någon har förklarat vad, exakt, som gör en traktor till ett kill-attribut? Är det för att
    a) bara män kan köra traktor?
    b) bara killar kan vara intresserade av traktorer?
    c) traktorer är bonnigt och flickor är "princessor"?
    d) traktorer ÄR killar?

    Jag skulle personligen snabbt svara "nej, nej, nej och åter nej" på dessa frågor, och kan inte för min värld förstå varför en tjej inte skulle kunna ha en traktor på sin tröja. Helknasigt ju. Traktorer är snygga, spännande, låter skoj och bra att ha (och med lite glitter blir de rentav glamorösa). Borde tilltala de flesta ungar.

    Sen en fråga till de som slår fast "EN MAN SKA VARA EN MAN" - eftersom jag inte tror jag sett några andra män härinne, så, jaha, hur ska jag vara då? Vilka är reglerna för mig? Måste jag vara urstark? Korthårig? Snygg? Klädd i någon speciell mansuniform? Tatuerad? Rik? Tystlåten? Grov i munnen? Vulgär? Charmerande? Bra på att uppvakta och förföra?

    Och blir det en fin liten önskelista med krav att ställa på våra små söner?

Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...