• angelofthedevil

    Vi som gör egen barnmat - recept

    Här skriver vi in alla våra RECEPT.

    Denna tråd är ENDAST till för recept.
    Frågor och diskusioner om recept, ålder mm lägger man i den andra tråden.
    Detta för att det skall vara så enketl som möjligt att kunna hitta recepten.

    Diskusionstråden: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730097.html

    Gamla recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m23905626.html


    *Leonardo 070220*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 18:22:35:
    Skriv helst från vilken ålder man kan ge maten då det är många som undrar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:42
    Den andra länken fungera ju inte så jag hoppas denna fungerar nu då. www.familjeliv.se/Forum-3-39/m26730444.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:45
    nehej tidigare länk vart helt fel, gör ett nytt försök.
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m26730097.html
  • Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept
  • elinson
    Ingredienser
    ca 30-40 st
    50 g jäst
    5 dl mjölk
    3/4 dl flytande margarin (75 g)
    0,5 st salt
    250 g kesellla/kesam
    1 msk psylliumfrö/HUSK
    3 dl grahamsmjöl/sammalt hvete
    1 dl havregryn
    ca 10-12 dl vetemjöl
    till pensling 1 ägg

    Fyllning
    1 dl krossade tomater med smak ex. vitlök/chili
    50g fetaost
    ca 1 dl riven ost
    oregano
    peppar

    Smula ned jästen i en bunke, värm mjölken och matfettet till 37 grader. Blanda med jästen. Tillsätt salt, kesella, psyllium, grahamsmjöl och havregryn. Arbeta in vetemjöl i minst 5 minuter. Arbeta in så mycket mjöl att degen släpper från kanterna i bunken.
    Låt jäsa övertäckt i minst 30 minuter.
    Arbeta degen smidig på ett mjölat bakbord, kavla ut till ca 0,5 cm tjock platta. Bred ut tomatsås, fetaost och krydda med oregano. Rulla ihop och skär i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg i bullformar och låt jäsa i ytterligare 30 minuter.
    Pensla med uppvispat ägg, sprid ut riven ost ovanpå och grädda mitt i ugnen i 7-10 minuter på 225-250 grader.
    Låt svalna på galler under en bakduk.
    Dietist om barnmat: www.barnsmat.blogspot.com
  • MissKaos

    Favoritar


    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • kaffetunnan

    Mina 7 månaders slukar detta

    Senapslax
    laxfile
    creme fraishe
    god senap (tog en som är smakrik och lite söt ej stark)

    kokt potatis, morot och lite gul lök

    Lägg laxen i en ugnssäker form
    Blanda senapen ca 1 tsk till 1½ dl creme fraishe , bre ut över laxen.
    In i ugn ca 15 -20 min ung 180-200grader

    Koka morot, potatis och lök så allt är mjukt.

    Mosa och mixa ihop allt. Vattnet som potatisen kokades i spär jag ut om såsen inte räcker till så det blir bra konsistens.

  • kaffetunnan

    Vet inte om detta recept redan ligger uppe.
    Men mina killar får både havregröten som är naturell (4mån) och jag gör en egen hirsgröt till deras frukost.

    Hirsgröt       -glutenfri

    2 dl vatten
    3 msk hirsflingor
    ½ tsk nyponskalspulver
    4st ekologiska aprikoser (de verkar iaf på grabbarna att de ger bäst smak)

    1msk rapsolja (eller annan smakfri olja)
    lite kallt vatten så det blir rätt konsistens

    Jag brukar lägga allt direkt i kastrullen, däremot skär jag aprikoserna i smala strängar. När allt kokat ihop (går fort tar endast ett par minuter)
    Mixar ordentligt till en slät gröt. I med oljan, sedan lite vatten så det inte blir så stabbigt. Gröten stelnar lite när den svalnar precis som all annan gröt.

    Denna gröt är jämförbar med industritillverkad gröt i näringsvärde och fullgott med järn i.
    Nyponskalspulver och aprikoser är fulla i c-vitamin och hjälper järnet i hirsen att tas upp i kroppen.

    Mina killar gillar havregröten som är från 4 månader men jag får lov att smaksätta med nyponskalspulver  annars äter de inte den gröten.

  • MissKaos

    Var köper du nypompulvret?

    Eko aprikoser innehåller mkt mer järn än ickeeko ochr mkt godare..


    kaffetunnan skrev 2014-06-02 21:27:07 följande:
    Vet inte om detta recept redan ligger uppe.

    Men mina killar får både havregröten som är naturell (4mån) och jag gör en egen hirsgröt till deras frukost.

    Hirsgröt       -glutenfri

    2 dl vatten

    3 msk hirsflingor

    ½ tsk nyponskalspulver

    4st ekologiska aprikoser (de verkar iaf på grabbarna att de ger bäst smak)

    1msk rapsolja (eller annan smakfri olja)

    lite kallt vatten så det blir rätt konsistens

    Jag brukar lägga allt direkt i kastrullen, däremot skär jag aprikoserna i smala strängar. När allt kokat ihop (går fort tar endast ett par minuter)

    Mixar ordentligt till en slät gröt. I med oljan, sedan lite vatten så det inte blir så stabbigt. Gröten stelnar lite när den svalnar precis som all annan gröt.

    Denna gröt är jämförbar med industritillverkad gröt i näringsvärde och fullgott med järn i.

    Nyponskalspulver och aprikoser är fulla i c-vitamin och hjälper järnet i hirsen att tas upp i kroppen.

    Mina killar gillar havregröten som är från 4 månader men jag får lov att smaksätta med nyponskalspulver  annars äter de inte den gröten.

    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
Svar på tråden Vi som gör egen barnmat - recept