• Svar på tråden Bara bröst i simhallen?
  • Grodan Soda

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 13:47:57 följande:


    Fast vart går gränsen för dig? När ska vi kräva att få bada helnakna?Alla argument som förs för att få bada topless kan ju lika bra användas som argument för rätten att få bada med snoppen lös.Jag tycker inte att man behöver bada utan badbyxor helt enkelt och inte heller utan bikiniöverdel. Det är liksom inte besvärligt på nåt vis att ha en överdel på sig, så varför???De som kommer att vilja bada nakna är ju just dom som har ett sexuellt syfte bakom det gissar jag, de som vill kåta upp andra och som tänder på att visa upp sig. Vad finns det annars för anledning? Bara för att män får???
    Gränsen för mig går vid underdel. Och det beror på hygiensika skäl. Könsorganen kan lämna kroppsvätskor efter sig, personligen vill jag inte sitta med bart underliv där någon annan person har suttit med sitt bara underliv, helt och hållet av hygiensiska skäl (och därför sitter jag alltid på en liten handduk i bastun). En kvinnas nakna bröst däremot lämnar inga mänskliga spår (kroppsvätskor) efter sig och JA, eftersom män får visa sina bröstvårtor så tycker jag att kvinnor också ska få göra det. Personligen gillar jag mest baddräkt så mina bröst förblir nog dolda men om andra kvinnor vill bada topless så visst, för min del är det helt ok! Nakna bröst skrämmer inte mig och jag har ingenting emot det.

    Jag delar inte din åsikt om att de kvinnor som kommer välja alternativet topless gör det för att kåta upp andra. Jag tror att de flesta väljer det för att det är rätt skönt att slippa överdel. Kanske tycker de om friheten, att de har ett aktivt val att göra?

    På samma sätt tror jag inte att kvinnor som solar topless i största utsträckning gör det för att behaga andra (alltså männen). Man kan njuta av helt andra skäl än att behaga någon annan.
  • Eva och Nadjas mamma
    n00bmamman skrev 2008-01-10 13:52:34 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 13:41:51 följande:
    Som jag också skriver i en annan tråd: _Det handlar om att det inte ska finnas speciella regler för kvinnor, bara för att de är kvinnor._Om du tycker det är korkat så varsågod, men hittills har iallafall jag inte hört ett enda godkänt resonemang till varför i hela firdens namn kvinnor INTE ska ha rätt att gå barbröstade på badhus.
    För att kvinnobröst är sexuella och inte manliga bröst. Att ha sexuella kroppsdelar är väl positivt? Se det så här istället... Att det är synd om männen som inte också har någon extra kroppsdel som piffar till sexlivet lite men som är lämplig att skyla på badhus tex.
  • Grodan Soda
    ploppviola skrev 2008-01-10 13:56:29 följande:
    Jag tycker man kan ha bikini eller baddräkt på ett badhus faktiskt.Jag tycker de e pinsamt att titta in i andras tuttar.
    Låt bli att titta då! Inte svårare än så.
  • Grodan Soda

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 13:57:11 följande:


    Det är inte jämställdhet för mig utan likställdhet. Kvinnor och män behöver inte ha likadana regler tycker jag. Samma rättigheter men inte nödvändigtvis likadana rättigheter.
    På vilket sätt kan man ha samma rättigheter men inte likadana rättigheter? Har du något exempel?

    Vad är skillnaden mellan jämställdhet och likställdhet?
  • Eva och Nadjas mamma
    Corpset skrev 2008-01-10 13:58:32 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 13:41:51 följande:
    Män får ju rösta, så varför får inte kvinnor? => Rösträtt för kvinnorMän får ju högre lön, så varför får inte kvinnor? => Lika lön för lika arbeteMen det är ju kooorkat. Varför ska kvinnor ha nåt bara för att män har det? kan de inte vara nöjda utan rösträtt och lika hög lön för samma arbete?
    Allt är ju beroende på hur man vänder och vrider på det.
    Att kvinnor inte hade rösträtt är nåt negativt. Motivering till det behövs nog inte.
    Det andra om löner är ju också negativt.
    Men att våra bröst är sexualiserade, är det verkligen negativt och varför isåfall?
  • Corpset

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:04:10 följande:


    Allt är ju beroende på hur man vänder och vrider på det.Att kvinnor inte hade rösträtt är nåt negativt. Motivering till det behövs nog inte.Det andra om löner är ju också negativt.Men att våra bröst är sexualiserade, är det verkligen negativt och varför isåfall?
    För att folk tycker offentlig amning är äckligt, för de ser brösten som något sexuellt?
    För att en del kvinnor inte vill amma, för att de ser brösten som något sexuellt?
    För att även kvinnor kanske vill gå toppless när det är varmt ute, men det anses fel, för att brösten ses som något sexuellt?
    För att vissa kanske tycker det är skönt att bada med bar överkropp, men för att de råkar vara födda som XX så anses det vara fult, för brösten anses som något sexuellt?
  • n00bmamman

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:00:30 följande:


    För att kvinnobröst är sexuella och inte manliga bröst. Att ha sexuella kroppsdelar är väl positivt? Se det så här istället... Att det är synd om männen som inte också har någon extra kroppsdel som piffar till sexlivet lite men som är lämplig att skyla på badhus tex.
    Ah, och där har vi liksom pudelns kärna. Hela den här saken går ju, som tidigare sagt, ut på att avsexualisera brösten. Det är bara genom att gömma och smyga och hemliggöra kroppen som den fortsätter att vara så tabu.
    Bröst är till för att amma barn med, inte för att "piffa till sexlivet" med. Brösts första funktion är inte att vara sexuellt upphetsande!
  • Eva och Nadjas mamma
    danstina skrev 2008-01-10 14:01:33 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 13:57:11 följande:
    På vilket sätt kan man ha samma rättigheter men inte likadana rättigheter? Har du något exempel?Vad är skillnaden mellan jämställdhet och likställdhet?
    Okej, jag ska försöka så gott det går. Jämställdhet är detsamma som jämlikhet förutom att jämställdhet enbart handlar om rättvisa mellan könen.
    Så vad är rättvisa? Att alla får lika mycket eller att den som är i mest behov får mer?
    Att en mångmiljonär betalar mer skatt än mig är rättvisa och jämlikhet. Enligt ert resonemang att alla ska ha likadana rättigheter så borde det innebära att ni tycker så även i ekonomiska frågor. Dvs att alla betalar likamycket i skatt, alla ska få lika mycket bidrag m.m.
    För mig är det enkelt. Kvinnors bröst är långt ifrån detsamma som mäns bröst. Varför ska samma regler gälla för de olika brösten då?
  • Eva och Nadjas mamma
    n00bmamman skrev 2008-01-10 14:09:21 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:00:30 följande:
    Ah, och där har vi liksom pudelns kärna. Hela den här saken går ju, som tidigare sagt, ut på att avsexualisera brösten. Det är bara genom att gömma och smyga och hemliggöra kroppen som den fortsätter att vara så tabu. Bröst är till för att amma barn med, inte för att "piffa till sexlivet" med. Brösts första funktion är inte att vara sexuellt upphetsande!
    Inte första funktion men det är en funktion som finns idag och jag kan inte se det negativa i det. För mig handlar det om en fördel som jag som kvinna har. Jag är glad över att mina bröst är sexuella.
  • n00bmamman

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-10 14:10:33 följande:


    Okej, jag ska försöka så gott det går. Jämställdhet är detsamma som jämlikhet förutom att jämställdhet enbart handlar om rättvisa mellan könen.Så vad är rättvisa? Att alla får lika mycket eller att den som är i mest behov får mer?Att en mångmiljonär betalar mer skatt än mig är rättvisa och jämlikhet. Enligt ert resonemang att alla ska ha likadana rättigheter så borde det innebära att ni tycker så även i ekonomiska frågor. Dvs att alla betalar likamycket i skatt, alla ska få lika mycket bidrag m.m.För mig är det enkelt. Kvinnors bröst är långt ifrån detsamma som mäns bröst. Varför ska samma regler gälla för de olika brösten då?
    Problem:
    Du ser att det finns en skillnad men ifrågasätter den inte.
    Om du inte ifrågasätter varför kvinnors bröst har blivit en sexsymbol så kommer du heller aldrig förstå att vissa tycker det är fel.
    Och då kommer vi ju egentligen inte längre än så här.
Svar på tråden Bara bröst i simhallen?