• Lindisen81

    Ikea Kök

    Jag vill ha kontakt med er som byggt Ikea kök och ni som funderar på att bygga!
    Vi kan här utbyta tankar, ideér mm kring Ikea köket.

    Jag och sambon planerar att beställa kök från Ikea i slutet av juni. Får man mycket för pengarna? Är det ett bra kök? Bra kvalité?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-12 11:34
    Vad roligt att så många delar med sig!

    Direktlänk till ikea; www.ikea.se

    Tips som kommit in; beställ bänkskiva från tex k-rauta eller Bauhaus, samt diskho+bänk+blandare.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-13 19:39
    OBS!!!
    PÅMINN MIG INNAN TRÅDEN GÅR UT ATT SKAPA EN NY!!!
    SKULLE JAG GLÖMMA ELLER EJ ÄR INLOGGAD PÅ LÄNGE HOPPAS JAG NÅGON VILL TA PÅ SIG ATT FORTSÄTTA SÅ ATT INTE TRÅDEN DÖR UT!

  • Svar på tråden Ikea Kök
  • Indah
    Sadie skrev 2008-04-12 15:04:34 följande:
    Indah, kan det inte vara värt att köpa massiva bänkskivor, tycker du?
    Om man vill ha massivt trä, ja men nu har inte vi trälaminat. Vi har svarta bänkskivor och egentligen skulle vi vilja ha svart granit men att köpa 10 m är ju INTE billigt. Det priset vi skulle behöva betala då är nästan lika dyrt om inte mer än vad själva köket skulle kosta.
    Hade jag haft pengarna hade jag absolut inte tvekat en sekund, granit, here I come Glad
    Önskar jag vore pedant och städfreak
  • Sadie
    Kaxmaja skrev 2008-04-12 15:16:42 följande:
    kan kan man alltid de beror bara på hur mycke jobb man vill ha
    Jo, det är ju klart!

    Nu har jag fått igång programmet och skapat mig ett riktigt snyggt kök även om det som sagt inte är standardmått så det blev lite konstigt... Men vad har man dekorlist, krönlist och passbitar till? Dvs var sätter man dem?
  • Indah

    Dekorlisten har man under överskåpet för att "dölja" undersidan på skåpen. Är även väldigt bra att ha om man har tex spotar under överskåpen för då syns de inte.

    Krönlist har man ovanpå överskåpen.

    Passbitar fyller två syften.
    Det ena är att vissa skåp inte kan sättas direkt mot väggen/ett annat skåp då det inte går att öppna dörrarna utan att handtaget tar i väggen/skåpet. Då tar man passbiten och ökar avståndet mellan väggen och skåpet.
    Det andra syftet är att ibland så går skåpen inte jämnt upp på väggen, det blir ett litet glapp som inte går att fylla med ett skåp då det oftast rör sig om bara några cm. Då tar man och sätter en passbit så man döljer glappet.


    Önskar jag vore pedant och städfreak
  • ElinAlenteg

    Vi har IKEA kök o vi är kanon nöjda spana in bilderna så ser du hur det ser ut (renoverings mappen) Vårt kök kostade ca 45 000 kr med alla vitvaror inkluderade, så vi tycker att vi fick ett fint kök för ett bra pris.
    Lycka till!!


    **Fånga Dagen**
  • zandrisen

    Vi är mitt i vår köksrenovring, där vi köpt allt utom vitvaror på Ikea. Är väl nöjda so far med kvaliteten, men desto mindre nöjda med servicen! Vi ritade och gjorde inköpslista med hjälpa av Ikeas köksverktygsprpgram hemma, men ville sedan åka till Ikea och ta hjälp med att dubbelkolla så att alla vora lösningar verkligen var genomförbara (skulle bla bygga egen köksö av bänkskåp). Vi hade tyvärr superotur och hamnade hos en säljare som inte hade nån bra dag, då hon missade helt att ta med bla själva skåpet till diskhon i beställningen (vi ska ha porslinsho, och skulle alltså ha ett speciellt skåp), samt la till ett 60 cm skåp på ett ställe där vi skulle haft ett 40 cm skåp. Vi har dubbelkollat vår egen ritning, och det är hon som beställt fel. Misstagen upptäcktes inte samtidigt, så nu har vi fått åka tur och retur vårt närmaste Ikea, som ligger 15 mil bort TVÅ ggr. Vi är ju inte klara med renoveringen ännu, så det är bara att hoppas att det inte fattas mer saker... Har inte fått någon form av kompensation från Ikea, detta då vi ju faktiskt godkänt och betalat beställningen

    Så vårt tips är att verkligen dubbelkolla ALLT innan ni betalar, annars står ni där om säljaren missat nåt eller beställt fel.

    Vi har fö valt Lidingö-luckor med porslinsho, samt laminatskivor, och bilder på ritningen samt (halvfärdiga) köket finns i galleriet i mappen "kråkslott under renovering". Slutnotan från Ikea hamnade på ca 35 000.


  • lindsens

    Vi har IKEA kök, luckan solär.. Jag är toppen nöjd! Bra kvalitè måste jag säga. Man får mycket för pengarna, vi tog alla vitvaror från IKEA också var lite skeptisk mot det först men jag är väldigt nöjd med den också!

    PS: Det saknades inte en enda skruv

  • Sadie
    zandrisen skrev 2008-04-12 18:48:37 följande:
    Vi är mitt i vår köksrenovring, där vi köpt allt utom vitvaror på Ikea. Är väl nöjda so far med kvaliteten, men desto mindre nöjda med servicen! Vi ritade och gjorde inköpslista med hjälpa av Ikeas köksverktygsprpgram hemma, men ville sedan åka till Ikea och ta hjälp med att dubbelkolla så att alla vora lösningar verkligen var genomförbara (skulle bla bygga egen köksö av bänkskåp). Vi hade tyvärr superotur och hamnade hos en säljare som inte hade nån bra dag, då hon missade helt att ta med bla själva skåpet till diskhon i beställningen (vi ska ha porslinsho, och skulle alltså ha ett speciellt skåp), samt la till ett 60 cm skåp på ett ställe där vi skulle haft ett 40 cm skåp. Vi har dubbelkollat vår egen ritning, och det är hon som beställt fel. Misstagen upptäcktes inte samtidigt, så nu har vi fått åka tur och retur vårt närmaste Ikea, som ligger 15 mil bort TVÅ ggr. Vi är ju inte klara med renoveringen ännu, så det är bara att hoppas att det inte fattas mer saker... Har inte fått någon form av kompensation från Ikea, detta då vi ju faktiskt godkänt och betalat beställningen Så vårt tips är att verkligen dubbelkolla ALLT innan ni betalar, annars står ni där om säljaren missat nåt eller beställt fel. Vi har fö valt Lidingö-luckor med porslinsho, samt laminatskivor, och bilder på ritningen samt (halvfärdiga) köket finns i galleriet i mappen "kråkslott under renovering". Slutnotan från Ikea hamnade på ca 35 000.
    Tråkigt att höra att det blev så. IKEA är ju så ibland. Men ni har ALLTID rätt att få ersättning för att ni fått köra till och från varuhuset! Så begär att få det. Ska kolla i ditt galleri nu!
  • Kravmärkt

    åh hej alla! Heelt ny på området familjeliv men inte lika ny vad gäller IKEA-kök

    Får jag vara me o snicksnacka med er ändå?

  • mytol
    Vårt ikea kökVårt ikea kökVårt ikea kök

    Det var bra att fota köket för då såg jag våra vitvaror i ett annat ljus och såg hur skitiga dom va, usch!
  • mytol

    kan tillägga att vårt kök kostade 36000 kr från ikea, ej blandare, inga vitvaror, ej bänkskivor.

    Kan oxå tillägga att vi har kolfilterfläkt.

Svar på tråden Ikea Kök