• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • misstristess

    är fortsätter veckan totalt oplanerad. Blev ensam hemma till middag idag så det blev spagetti med en sås på lite av varje. Bacon, gröna oliver, lök, majs och en skvätt grädde, gott och räckte till matlåda.

    Imorgon vet jag bara att det blir något på fläskfärs eftersom det är det enda som handlats i veckan.

    Saknar min jakt efter de röda prislapparna men jag är glad över att jobba.

  • Ellani

    Ser att ni pratat om ost,
    Köpte ost idag för 49kr/kg på Coop. Edamer ost, fint!

  • PerG

    Jag gjorde frikadeller i förrgår. Det var väldigt gott och är definitivt en budgeträtt (även om jag inte hade det som syfte när jag gjorde det).

    1. Fräs lök och vitlök i en kastrull i olja/smör. Häll på krossade tomater (jag tror runt 500g tomater per 3-400g köttfärs är ungefär lagom).

    2. Gör en vanlig köttbullesmet (egentligen ska det väl vara på kalvfärs om man frågar en Italienare, men jag körde med 70/30 nöt/fläsk). Jag blandade i lite pressad vitlök också... Rulla ganska stora bullar.

    3. Släpp ner ett par frikadellerna åt gången i tomatsåsen (så många som får plats utan att det blir trångt). Låt koka i 5-10 min. Fiska upp frikadellerna och upprepa tills alla är kokta.

    4. Krydda upp tomatsåsen efter smak med basilika, oregano, persilja, peppar, salt, buljong efter egen smak. Späd ev. med vatten för att få mer tomatsås.

    5. Lägg tillbaka frikadellerna i tomatsåsen igen och låt koka en liten stund till.

    Serveras med spaghetti eller annan pasta av valfri sort... Riv gärna lite parmesan över också om så önskas.

  • h8him

    kariba skrev 2009-02-11 15:31:48 följande:


    En fråga, jag hittade hel pinklax i frysen på Ica som kostade ca 34kr/kg. Det är väl billigt, eller?
    "Chumlax eller hundlax som den också kallas fångas i Stilla Havet. Den är mörkare i köttet och har en mycket lägre fetthalt än den norska fjordlaxen. Den är också avsevärt billigare än sin skandinaviske namne. I dagsläget kostar chumlaxen knappt en fjärdedel av priset på norsk fjordlax."

    Pinklax är samma som Stilla havslax = Chlumlax... Kan inte säga annat än att du är lurad. Riktig lax heter alltid Salomo salar.
  • Fem

    jag har noll sjävdisciplin på att följa vår veckomatsedel så nu har jag startat en blogg där jag ska lägga upp maten efterhand som jag lagar den. På så sätt hoppas jag hålla pressen uppe tillräckligt för att sluta impulshandla så mycket och på så sätt hålla priserna nere. I nuläget är matkontot löjligt högt...

    hemlagad.blogspot.com

  • PerG

    Om du har svårt att följa matsedeln för att du får andra impulser så kanske du väljer fel rätter? Kan du inte göra tvärtom. Skriv ner vad ni faktiskt äter en vecka. Använd detta som matsedel fyra veckor senare typ.. ;)

    Vi har en lista på maträtter som vi utgår ifrån när vi ska planera veckans mat. Dessa rätter är bara sådana som vi båda tycker om och som vi ofta är sugna på. Då är det lättare att få inspiration och göra en bra matsedel.


    Fem skrev 2009-02-12 00:07:21 följande:
    jag har noll sjävdisciplin på att följa vår veckomatsedel så nu har jag startat en blogg där jag ska lägga upp maten efterhand som jag lagar den. På så sätt hoppas jag hålla pressen uppe tillräckligt för att sluta impulshandla så mycket och på så sätt hålla priserna nere. I nuläget är matkontot löjligt högt...hemlagad.blogspot.com
  • Karlsson

    Det kan hända att det inte är lax i rätt bemärkelse men den kan ju vara god för det? Jag har aldrig ätit den så det låter jag vara osagt

    Eftersom denna tråd främst handlar om priset på mat så anser jag ändå att 34 kr/kg för fisk är ett bra pris. Svårt att slå det, åtminstonde där jag bor.

    Så även om den borde vara ännu billigare så är läget i affärerna här omkring att de är inte det. Då får man ta gilla läget helt enkelt och ta det man får. Jag har skippat fisk nu i flera månader för att jag anser att det är för dyrt, tyvärr. Men ser jag chumlax för 34 kr/kg är jag villig att prova den, vare sig det är lax eller inte.


    h8him skrev 2009-02-11 23:06:45 följande:
    kariba skrev 2009-02-11 15:31:48 följande:
    "Chumlax eller hundlax som den också kallas fångas i Stilla Havet. Den är mörkare i köttet och har en mycket lägre fetthalt än den norska fjordlaxen. Den är också avsevärt billigare än sin skandinaviske namne. I dagsläget kostar chumlaxen knappt en fjärdedel av priset på norsk fjordlax."Pinklax är samma som Stilla havslax = Chlumlax... Kan inte säga annat än att du är lurad. Riktig lax heter alltid Salomo salar.
  • h8him

    Karlsson skrev 2009-02-12 08:33:24 följande:


    Det kan hända att det inte är lax i rätt bemärkelse men den kan ju vara god för det? Jag har aldrig ätit den så det låter jag vara osagt Eftersom denna tråd främst handlar om priset på mat så anser jag ändå att 34 kr/kg för fisk är ett bra pris. Svårt att slå det, åtminstonde där jag bor. Så även om den borde vara ännu billigare så är läget i affärerna här omkring att de är inte det. Då får man ta gilla läget helt enkelt och ta det man får. Jag har skippat fisk nu i flera månader för att jag anser att det är för dyrt, tyvärr. Men ser jag chumlax för 34 kr/kg är jag villig att prova den, vare sig det är lax eller inte.
    Visst, jag ville bara tala om att det inte är riktig lax, många vet inte det. Men hyfsat billig är den.
  • Sootie

    Karlsson skrev 2009-02-12 08:33:24 följande:


    Det kan hända att det inte är lax i rätt bemärkelse men den kan ju vara god för det? Jag har aldrig ätit den så det låter jag vara osagt Eftersom denna tråd främst handlar om priset på mat så anser jag ändå att 34 kr/kg för fisk är ett bra pris. Svårt att slå det, åtminstonde där jag bor.Så även om den borde vara ännu billigare så är läget i affärerna här omkring att de är inte det. Då får man ta gilla läget helt enkelt och ta det man får. Jag har skippat fisk nu i flera månader för att jag anser att det är för dyrt, tyvärr. Men ser jag chumlax för 34 kr/kg är jag villig att prova den, vare sig det är lax eller inte.
    Vi köper alltid den och gubben äter det minst en gång i veckan..
    Vi köper alltid fryst i bitar om 4st och den kostar inte mer än 39kr/kg som ordinarie pris..
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget