• Queen70

    Varför uppkom seden att täcka sin kropp?

    Jag funderade igår när jag var på djurpark med familjen. Det var stekHETT...gick knappt å röra sig. Och där såg jag ett par mammor kuta efter sina yrväder, iklädda tajt polo i svart med långa ärmar som gick ned en bit över handlederna, över detta en löst hängande tunika och en sjal lindad runt huvud, hals och panna. Det såg så FRUKTANSVÄRT hemskt ut. Jag har inget emot religionsfrihet och att man får ha på sig vilka kläder man vill, men i rådan situation igår så skulle jag nästan jämställa den där klädordningen med tortyr. I alla fall så fick det mig att fundera. I och med att denna klädkod uppkommit i väldigt varma länder, så funderade jag ¨på om det i själva verket handlade mer om att kontrollera kvinnans rörelsefrihet än att skydda henne från mannens blickar på hennes kropp, för vem fan orkar hitta på dumheter eller ens gå ut ur huset i den munderingen om man inte måste.

  • Svar på tråden Varför uppkom seden att täcka sin kropp?
  • Queen70

    Och jag tillskillnad från dig ser kvinnans underordning i förhållande till mannen som väldigt central i både de flesta kulturer och religioner, även den som vi lever i idag. Jag tycker inte det är fördomsfullt, eftersom det är en åsikt jag har efter att i alla fall mer än hyfsat satt mig in i saker. Att det inte stämmer överens med din bild eller av vad du lärt dig är en annan sak än fördomar. Jag anser fördomar är nåt man har om man har starka åsikter om nåt utan att knappt ens gjort ett försök att skaffa sig en del fakta, för att sedan bilda sig en uppfattning.

    Och min lilla tanke jag hade om detta VAR ju, just utifrån en historisk/kulturell/samhällelig kontex. Som jag såg det och tolkade det och funderade på det. Att du inte skulle ha dragit samma slutsats eller funderat i samma banor är som sagt en annan sak. Det betyder inte att mina tankar är nonsen vill jag hävda, vilket jag väldigt starkt fick känslan av att du ansåg och såg dig manad att framföra.


    k girl skrev 2009-06-29 22:00:34 följande:
    Det jag menar med förutfattad mening är att du tycks ha bestämt dig för att bruket med att täcka sin kropp beror på att man vill kontrollera kvinnan, att religioner är ojämställda, och så vidare. Förutfattad mening därför att det är grundat inte i kunskap, utan dess motsats. "Jag tycker det är intressant att du menar att jag har fördomar pga. av att gjag funderade på detta igår"I och för sig tycker jag att det är fördomsfullt att säga att alla religioner är mer eller mindre ojämställda, men jag menade inte att du har fördomar p g a att du funderade på detta igår. Jag skrev att jag tycker att det är tröttsamt "när man möter vad som inte är så mycket mer än fördomar, eller väldigt ytliga analyser som saknar historisk grund." Det är inte första gången jag har suttit och diskuterat den här frågan, med betydligt fler än dig. Så nej, jag syftade inte specifikt på dig."oavsett vad som lärs ut på universitet och högskolor händer det ibland att en individ kan få en ny tanke och en annan infallsvinkel som kan vara värt att utforska även om den går stick i stäv med det vedertagna. Nu säger inte jag att just min lilla fundering ligger på det planet, men det vore ju tråkigt om nån som har en sån tanke skulle omedelbart bli nedskjuten med att få höra att det där är inget att fundera över för nu har vi bestämt en gång för alla hur det ligger till...."Jag tycker inte att jag har sagt att jag eller någon annan "bestämt en gång för alla hur det ligger till". Du ställde frågan hur bruket uppstod och funderade kring om det uppstod för att kontrollera kvinnor. Historiskt sett var det inte så. Visst finns det inga absoluta svar, som mycket annat när det gäller historiska vetenskaper, men jag tycker att man gör frågan onödigt enkel om man inte tittar på kulturell/samhällelig/historisk kontext utan utgår ifrån att kvinnor skulle underställas män och kontrolleras av män, och att detta bruk har uppstått som en följd av detta. Därmed inte sagt att det har använts som ett kontrollmedel (det har gjorts och görs än idag), eller att det finns en bakomliggande ideologi som värderar mannen högre än kvinnan - men det tycker jag är en annan femma.
  • Lidingöbo

    Jag har alltid lärt mig att beduinerna som täcker sig från topp till tå har gjort så för att skydda sig mot solens hetta. Tyget som är faktiskt svart är oerhört svalkande. Jag har inte provat själv men då jag är halv nordafrikan och bott i ett ökenland så har jag alltid blivit rådd att svalka mig så. Hade jag varit i Sahara så hade jag testat men nu bor jag inte där utan i Sverige. ; )

  • Mamma 2b
    k girl skrev 2009-06-29 21:10:15 följande:
    Det finns mer eller mindre kvalificerade gissningar. Det jag har framfört är baserat på ett antal års studier i religionshistoria och då på kristendomens sexualitet/kvinnosyn i synnerhet. Självklart kan man någorlunda spåra uppkomsten av olika sedvänjor, varför skulle man inte kunna det? Och jag låter måhända nedlåtande, men det är förbannat tröttsamt när man möter vad som inte är så mycket mer än fördomar, eller väldigt ytliga analyser som saknar historisk grund. Det finns många praktiker som är sprungna ur en önskan att kontrollera kvinnan, inte tu tal om det, men du använder dig av exempel som jag råkar kunna väldigt mycket om - och i de fallen råkar du också ha en väldigt ofullständig och ytlig analys av dess orsaker. Du efterfrågar en debatt på "högre nivå". Du funderar på vid fler tillfällen i trådstarten hur dylika seder uppkom. Varför kan du då inte ta att folk råkar ha mer på fötterna än vad du har - vill du få dina förutfattade meningar bekräftade, är det vad detta handlar om?
    Jag tycker iallafall att det du skriver är logiskt och jag vet att du vet vad du pratar om åtminstone. Skönt att se någon som säger det man själv skulle vilja.
  • k girl
    Queen70 skrev 2009-06-29 22:14:26 följande:
    Och jag tillskillnad från dig ser kvinnans underordning i förhållande till mannen som väldigt central i både de flesta kulturer och religioner, även den som vi lever i idag. Jag tycker inte det är fördomsfullt, eftersom det är en åsikt jag har efter att i alla fall mer än hyfsat satt mig in i saker. Att det inte stämmer överens med din bild eller av vad du lärt dig är en annan sak än fördomar.
    Och min lilla tanke jag hade om detta VAR ju, just utifrån en historisk/kulturell/samhällelig kontex.
    Jag tycker inte att det handlar om bara olika åsikter, eftersom det faktiskt finns, bland annat, historiska fakta att ta hänsyn till. Jag anser att om man inte vill lyssna till fakta och avfärdar dem som en avvikande åsikt, bara för att de inte råkar överensstämma med ens egen uppfattning, är man inte speciellt öppensinnad alls.
  • Beautifully Human

    Jag har för mig att jag sett TS i andra trådar, som handlat om religion, där om jag inte minns fel, hon uttalat sig ganska negativt om islam och religioner i största allmänhet.

    Personligen tycker jag att det bevisar både ett och annat, att man ens stannar upp och spekulerar i en kvinnas klädsel och "undrar" om hon är tvingad att gå klädd så för att förhindra hennes rörelsefrihet. Muslimer i varma länder (inte bara muslimer för den delen) använder täckande löst åtsittande kläder för att skydda sig mot solen, och för att lösa stora klädstycken fungerar svalkande. Du säger också att det såg så "FRUKTANSVÄRT hemskt ut". Det säger ganska mycket om ditt perspektiv, om en kvinna med svart polo, tunika och sjal framkallar den reaktionen.

    Alla muslimer lever inte i ett varmt klimat, och tighta jeans, stilett klackar och korsett är väl MINST lika rörelsehindrande, för att inte snacka om mini kjol.

    Jag kanske är uppväxt på ett annat sätt, men jag har aldrig ens reagerat på att vi alla är olika, till utseende, klädsel och färg. I sverige är man tyvärr MYCKET medveten om detta. Jag tycker dikussionen skulle handla om det istället.
    För allvarligt talat så är jag sk*t trött på folk som inte kan sluta förundra sig över "varför gör dom så" "varför ser hon ut sådär" osv.
    Folk har sådana FÖRDOMMAR att det stinker. Många muslimska kvinnor klär sig i sexiga underkläder för sin man, under alla sjalar.
    Och jag ser hellre en kvinna med sjal, än en medelålders kvinna på Ica Maxi, med en kundvagn och pytte bikini. Vi har nog blivit lite hemma blinda om vad som egentligen ser "fruktansvärt hemsk ut".

    Om man är så nyfiken FRÅGA.
    Nästa gång du undrar, gå fram och säg "ursäkta, varför går du klädd så där?"
    Inte för att jag tror du skulle "godkänna" hennes svar, så fort en kvinna försvarar sig är det för att hon "inte vet bättre".

    Bara för att tuttarna hänger ut och man trippar fram i högklackat, betyder det väl inte att man har större rörelsefrihet.

    Och jag fattar inte varför du hestar upp dig över konichiwa girls inlägg. Hon säger ju bara som det är...

  • Queen70

    Fakta kan dock tolkas i ett samanhang på olika sätt, som du säkert är medveten om. Nu är det ju inte JAG som avfärdat andras åsikter och tolkningar som nonsens. Jag har den största respekt för dina åsikter och tolkningar. Jag önskar mig endast detsamma tillbaks.


    k girl skrev 2009-06-29 22:35:23 följande:
    Jag tycker inte att det handlar om bara olika åsikter, eftersom det faktiskt finns, bland annat, historiska fakta att ta hänsyn till. Jag anser att om man inte vill lyssna till fakta och avfärdar dem som en avvikande åsikt, bara för att de inte råkar överensstämma med ens egen uppfattning, är man inte speciellt öppensinnad alls.
  • Mamma 2b
    MijaMia skrev 2009-06-29 22:37:28 följande:
    Jag har för mig att jag sett TS i andra trådar, som handlat om religion, där om jag inte minns fel, hon uttalat sig ganska negativt om islam och religioner i största allmänhet. Personligen tycker jag att det bevisar både ett och annat, att man ens stannar upp och spekulerar i en kvinnas klädsel och "undrar" om hon är tvingad att gå klädd så för att förhindra hennes rörelsefrihet. Muslimer i varma länder (inte bara muslimer för den delen) använder täckande löst åtsittande kläder för att skydda sig mot solen, och för att lösa stora klädstycken fungerar svalkande. Du säger också att det såg så "FRUKTANSVÄRT hemskt ut". Det säger ganska mycket om ditt perspektiv, om en kvinna med svart polo, tunika och sjal framkallar den reaktionen. Alla muslimer lever inte i ett varmt klimat, och tighta jeans, stilett klackar och korsett är väl MINST lika rörelsehindrande, för att inte snacka om mini kjol. Jag kanske är uppväxt på ett annat sätt, men jag har aldrig ens reagerat på att vi alla är olika, till utseende, klädsel och färg. I sverige är man tyvärr MYCKET medveten om detta. Jag tycker dikussionen skulle handla om det istället. För allvarligt talat så är jag sk*t trött på folk som inte kan sluta förundra sig över "varför gör dom så" "varför ser hon ut sådär" osv. Folk har sådana FÖRDOMMAR att det stinker. Många muslimska kvinnor klär sig i sexiga underkläder för sin man, under alla sjalar. Och jag ser hellre en kvinna med sjal, än en medelålders kvinna på Ica Maxi, med en kundvagn och pytte bikini. Vi har nog blivit lite hemma blinda om vad som egentligen ser "fruktansvärt hemsk ut". Om man är så nyfiken FRÅGA. Nästa gång du undrar, gå fram och säg "ursäkta, varför går du klädd så där?" Inte för att jag tror du skulle "godkänna" hennes svar, så fort en kvinna försvarar sig är det för att hon "inte vet bättre". Bara för att tuttarna hänger ut och man trippar fram i högklackat, betyder det väl inte att man har större rörelsefrihet. Och jag fattar inte varför du hestar upp dig över konichiwa girls inlägg. Hon säger ju bara som det är...
    Wörd!
  • Queen70

    Du har helt rätt i att jag uttalat mig negativt om religion som företeelse, att jag på nåt vis skulle ha utpekat islam har du dock rungande fel angående.

    Om du läser lite av mina inlägg i denna tråd är jag övertygad om att du kommer att få en mer nyanserad bild. Detta handlar inte om just muslimer, även om det var just det som väckte min fråga igår. Du kan försöka få mig till rasist och islamofob bäst du vill, det innebär fortfarande inte att det är sant.

    Jag har själv i tråden tagit upp västerländska klädföreteelser. Varför är det förbjudet att diskutera nåt som kan tänkas ha med muslimer att göra? Varför måste det genast innebär att man har fördomar? Det är så himla tråkigt att man alltid tappas focus på sakfrågan och TS (i det är fallet jag) istället måste sitta i flera sidor och försöka övertyga folk om att hon inte är rasist. När jag startade en tråd om exempelvis katolska sedvänjor så slapp jag det...Får väl helt enkelt inse att detta är förbjuden mark *suck*

    Jag orkar inte.....ledsamt känns det. Detta klimat tar verkligen död på tanken....


    MijaMia skrev 2009-06-29 22:37:28 följande:
    Jag har för mig att jag sett TS i andra trådar, som handlat om religion, där om jag inte minns fel, hon uttalat sig ganska negativt om islam och religioner i största allmänhet.Personligen tycker jag att det bevisar både ett och annat, att man ens stat gnnar upp och spekulerar i en kvinnas klädsel och "undrar" om hon är tvingad att gå klädd så för att förhindra hennes rörelsefrihet. Muslimer i varma länder (inte bara muslimer för den delen) använder täckande löst åtsittande kläder för att skydda sig mot solen, och för att lösa stora klädstycken fungerar svalkande. Du säger också att det såg så "FRUKTANSVÄRT hemskt ut". Det säger ganska mycket om ditt perspektiv, om en kvinna med svart polo, tunika och sjal framkallar den reaktionen.Alla muslimer lever inte i ett varmt klimat, och tighta jeans, stilett klackar och korsett är väl MINST lika rörelsehindrande, för att inte snacka om mini kjol.Jag kanske är uppväxt på ett annat sätt, men jag har aldrig ens reagerat på att vi alla är olika, till utseende, klädsel och färg. I sverige är man tyvärr MYCKET medveten om detta. Jag tycker dikussionen skulle handla om det istället.För allvarligt talat så är jag sk*t trött på folk som inte kan sluta förundra sig över "varför gör dom så" "varför ser hon ut sådär" osv.Folk har sådana FÖRDOMMAR att det stinker. Många muslimska kvinnor klär sig i sexiga underkläder för sin man, under alla sjalar. Och jag ser hellre en kvinna med sjal, än en medelålders kvinna på Ica Maxi, med en kundvagn och pytte bikini. Vi har nog blivit lite hemma blinda om vad som egentligen ser "fruktansvärt hemsk ut".Om man är så nyfiken FRÅGA.Nästa gång du undrar, gå fram och säg "ursäkta, varför går du klädd så där?"Inte för att jag tror du skulle "godkänna" hennes svar, så fort en kvinna försvarar sig är det för att hon "inte vet bättre".Bara för att tuttarna hänger ut och man trippar fram i högklackat, betyder det väl inte att man har större rörelsefrihet.Och jag fattar inte varför du hestar upp dig över konichiwa girls inlägg. Hon säger ju bara som det är...
  • Mamma 2b

    Ts, kanske inte är så konstigt att man får den här uppfattningen om dina trådar då.
    Jag vet själv att det går såå bra såå att diskutera Islam med icke muslimer men det beror ju helt på vilka som deltar i samtalet och vilken inställning de har.

Svar på tråden Varför uppkom seden att täcka sin kropp?