• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • Pucko Buffy

    Hallå tjejer hoppas ni inte mår allt för skrutt. Själv har jag haft en grym värk i kroppen den sista tiden att jag blir nästan tokig. Referensvärdena var 140-650 och jag låg på 243 och då har jag ätit en vitamintablett varje dag (en om dagen för kvinnor) i flera månader. Folsyran låg lite över men jag pratade med de på apoteket så nu har jag börjat äta extra b-vitamin. Det blir extra mycket överskott av folsyra, men vad gör man när det inte finns rent B12 att köpa receptfritt. Nu återstår det bara att se om det gör någon skillnad. Någon annan som har en aning om vad B12 bör ligga på för att vara ett bra referensvärde?

  • 3barnsmor35

    Jag har börjat käka Topinulin för magen, den innehåller Jod också, blir intressant att se hur kroppen reagerar.

    www.aktivsyn.se/bp_topinulin.html


    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Madderakka
    Marran81 skrev 2009-08-28 22:02:57 följande:
    Jag har en telefon tid med läkaren om 2v så jag ska absolut fråga. TACK!!! Men jag sa till förut att jag mår konstigt av levaxinet å måste ta den innan jag lägger mej för jag mår inte bra av den men fick som svar att det bara fanns levaxin... hmm.. Är dessa mediciner samma sak??? Ska skriva upp dom..
    Levaxin = syntetiskt T4
    Liothyronin = syntetiskt T3
    Armour Thyroid = naturligt T3 OCH T4
    Många mår bättre av att ta både T3 och T4 och därför får en del både Levaxin och Liothyronin. Men, många mår mycket bättre av den naturliga formen av hormonerna i Armour Thyroid (som jag så gärna vill prova). Det trista är att läkaren måste ansöka om att få ta in den sistnämnda medicinen men jag tycker det är viktigt att tjata till sig detta då. Det handlar ju om ens egna hälsa.
  • NoMercy

    Pucko Buffy skrev 2009-08-28 22:05:44 följande:


    Hallå tjejer hoppas ni inte mår allt för skrutt. Själv har jag haft en grym värk i kroppen den sista tiden att jag blir nästan tokig. Referensvärdena var 140-650 och jag låg på 243 och då har jag ätit en vitamintablett varje dag (en om dagen för kvinnor) i flera månader. Folsyran låg lite över men jag pratade med de på apoteket så nu har jag börjat äta extra b-vitamin. Det blir extra mycket överskott av folsyra, men vad gör man när det inte finns rent B12 att köpa receptfritt. Nu återstår det bara att se om det gör någon skillnad. Någon annan som har en aning om vad B12 bör ligga på för att vara ett bra referensvärde?
    Kobolamin 150-700 i referens.
    På mig var metylmalonat taget...www3.svls.se/sektioner/sfkk/nyckel/a-515.htm
    och det var ju PERFEKT...vad annars att vänta.
  • Marran81
    Madderakka skrev 2009-08-28 22:09:59 följande:
    Levaxin = syntetiskt T4Liothyronin = syntetiskt T3Armour Thyroid = naturligt T3 OCH T4Många mår bättre av att ta både T3 och T4 och därför får en del både Levaxin och Liothyronin. Men, många mår mycket bättre av den naturliga formen av hormonerna i Armour Thyroid (som jag så gärna vill prova). Det trista är att läkaren måste ansöka om att få ta in den sistnämnda medicinen men jag tycker det är viktigt att tjata till sig detta då. Det handlar ju om ens egna hälsa.
    Oj tackar... Satt precis å googlade lite om dom 2 ;)
    Men Liothyronin stod att det sällan används för långtidsbeh.                                     (Å jag har autoimmun sjukdom) men det kanske kvittar?!!
    Å Armour Tyyroid var ett naturläkemedel..
    Ska fråga när hon ringer iaf :)

    Jag e tyvärr inte så insatt i detta..har inte haft tid med tre småbusar hemma.så jag vet inte ens vad värderna ligger *skäms på mej*
    Men nästa gång skriver jag upp det...och ska bli mer påläst :O

    Men då kanska jag kan fråga en sak till??
    Jag frågade doktorn om jag får bli gravid å hon sa att det inte är ngt probl när jag ligger på underfunktion nu.. men som jag uppfattat det så har många fått ett NEJ!!
    Man blir ju helt förvirrad.

    Å sen det där med vikten..kan man skena upp i vikt??Jag har alltid varit jättesmal men tappade lite väl mkt när struman upptäcktes..så några kg upp e ju inte fel :)
  • NoMercy
    Marran81 skrev 2009-08-28 22:20:53 följande:
    Oj tackar... Satt precis å googlade lite om dom 2 ;)Men Liothyronin stod att det sällan används för långtidsbeh.                                     (Å jag har autoimmun sjukdom) men det kanske kvittar?!!Å Armour Tyyroid var ett naturläkemedel.. Ska fråga när hon ringer iaf :)Jag e tyvärr inte så insatt i detta..har inte haft tid med tre småbusar hemma.så jag vet inte ens vad värderna ligger *skäms på mej*Men nästa gång skriver jag upp det...och ska bli mer påläst :OMen då kanska jag kan fråga en sak till?? Jag frågade doktorn om jag får bli gravid å hon sa att det inte är ngt probl när jag ligger på underfunktion nu.. men som jag uppfattat det så har många fått ett NEJ!!Man blir ju helt förvirrad.Å sen det där med vikten..kan man skena upp i vikt??Jag har alltid varit jättesmal men tappade lite väl mkt när struman upptäcktes..så några kg upp e ju inte fel :)
    Amour Tyroid är inget naturläkemedel, det säljs alltså inte receptfritt utan tvärtom. Det är tyvärr ett licenspreparat och är tydligen svårt att få utskrivet, väldigt svårt....
  • AnnelieTyresö

    Be att få era värden utskrivna, själva labbrapporten, den fick jag asbra!

  • Marran81
    NoMercy skrev 2009-08-28 22:24:28 följande:
    Amour Tyroid är inget naturläkemedel, det säljs alltså inte receptfritt utan tvärtom. Det är tyvärr ett licenspreparat och är tydligen svårt att få utskrivet, väldigt svårt....

    Attans oxå :/ men liothyronin+ levaxin tillsammans har då liknande effekt som Amour Tyorid?


    Tänkte att det kanske e lättare att få utskrivet  ;)

  • NoMercy
    Marran81 skrev 2009-08-28 22:29:36 följande:
    Attans oxå :/ men liothyronin+ levaxin tillsammans har då liknande effekt som Amour Tyorid?
    Tänkte att det kanske e lättare att få utskrivet  ;)
    Nja. tror inte det. Eller läkarna tror väl
    Men det är ju syntetiska preparat (ivarjefall Levaxinet) och Amour är ju ett naturligt hormon från gris som troligen gör att det funkar mkt bättre på cellnivå.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14