• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • M C
    Humanbee skrev 2009-09-24 19:19:06 följande:
    Äsch, jag som trodde detta var enkelt...
    www.kostdoktorn.se
    Jag ägnade lätt 4 arbetsdagar åt att läsa innan jag började, ville veta vad jag gav mig in på. Det är inte lätt att gå från fettskrämd till LCHF.
  • xLOVEx
    Mannehkunda skrev 2009-09-24 18:33:11 följande:
    Ja i receptet stod det att man skulle tillsätta mer vätska eller vispad äggula, men det gick inte ändå. Andra gången gjorde jag tvärtom mot receptet, hade i smöret först och gulan sist, och den blev perfekt. De kanske bara hade skrivit fel i receptet?
    Det går lika bra med en skvätt iskallt vatten direkt ifrån kranen och att vispa som attans efter... funkade kanon för mig iaf. Och att inte ställa tillbaks på plattan sen då.
    ♥♥♥:::Ziggans morsa:::♥♥♥
  • M C

    Får jag fråga om det är bea ni pratar om?
    Då ska man ta en ny bunke, lägga ner ett ägg och hälla i resten av geggan under omrörning så blir det ny bea.
    Funkar exakt lika om man gör allioli.

  • Maddisen80

    välkomna alla nya som ska börja med lchf kosten ,hoppass att det kommer gå bra.

    Grattis till era viktminskningar till er som har gått ner i vikt

  • Mamma060812
    Maddisen80 skrev 2009-09-24 19:48:08 följande:
    Mamma cia jag vill väga 70 kg :9 de är normalt sa min dietist + läkare och instruktör ,hur mycket vill du väga?
    Samma, har varit där innan, så jag vet att det passar mig
    *¨*¨*¨* Carpe Diem *¨*¨*¨*
  • helene306
    Humanbee skrev 2009-09-24 18:56:23 följande:
    Tack snälla Mennehkunda och helene 306! Bara att ni svarade fick mig inspirerad! Så alltså: Inga eller mycket sparsamt med kolhydrater, kött i valfri mängd, grönsaker likaså SAMT fett-både animaliskt och vegetabiliskt! Hur mycket går man ned, tex. per vecka om man är strikt. Vill dock gärna dricka lite vin då och då...;) Att räkna %, kalorier och gram tilltalar mig inte! Någon som har enkla tips utifrån detta? Återigen, tack!
    Mannekhunda svarade dig bra. Grönsaker, främst ovanjordgrönsaker ska du se till att få i dig. Rotfrukter innehåller mer stärkelse och således mer kolhydrater. Jag drack vin om jag ville ha, var ute och partajade några gånger och då struntade jag i att vara strikt. Kroppen tål visserligen betydligt mindre mängd alkohol med lchf Jag räknade inte kalorier och gram mätte jag bara om jag lagade mat utifrån recept, annars vägde jag absolut ingenting. Sånt har jag gjort på VV och det tänker jag inte göra igen för jag tröttnar på sånt. Välkommen hit får jag säga
  • helene306
    linjes skrev 2009-09-24 19:09:04 följande:
    Mest choklad,men allt går nog i Jag har nog inte kommit så långt ännu att jag känner mig nöjd efter 2 bitar,så jag får stå emot helt och hållet..Ångest får jag,men det är inget jag bryr mig i
    Är du säker på att du inte pratar om mig nu?

    Någon chokladgrej som funkar bra om man är sugen är att smälta 1 ruta mörk choklad i grädde. Låt kallna och vispa upp till fluff. Ät! (själv var jag så desperat sugen så jag började vispa när det fortfarande var ljummet och jag fick inget fluff men det gick att sörpla i sig ändå )
  • tobiq

    Hej allihop!
    Jag tänkte prova detta f.r.o.m måndag! Kommer att längta ihjäl mig efter potatis som jag ÄLSKAR men annars hoppas jag att det går smärtfritt. Min stora last (förutom cola) är chips och dipp, kan ni ge något förslag på ett substitut på detta? Får man äta gräddfil t.ex?

Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.