• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • MrsMumrik

    Igår gjorde jag laxfile i ugnen med massor med smör och salt och peppar och en liten dillkvist. Slängde i allt i folie och medan den lagades i ugnen svände jag ihop en hollandaise sås. Hann både göra sås, plocka undan och diska till mina härliga laxfiléer var klara. Enklare än så blir det nog inte Räcker till fyra matlådor!

  • Mamma060812
    MrsMumrik skrev 2009-09-30 07:33:20 följande:
    Igår gjorde jag laxfile i ugnen med massor med smör och salt och peppar och en liten dillkvist. Slängde i allt i folie och medan den lagades i ugnen svände jag ihop en hollandaise sås. Hann både göra sås, plocka undan och diska till mina härliga laxfiléer var klara. Enklare än så blir det nog inte Räcker till fyra matlådor!
    Lär ju jättegott http://www.lchfrecept.com/category.aspx?ID=4 - Hittade denna när jag surfade runt lite, mycket bra recept.

    Jag ska göra Beasås idag, inhandlade vad som behövdes igår, så det ska bli intressant !

    Igår åt jag Blomkålsmos för första gg, men jag fick det inte till nåt riktigt mos, men gott var det. Till det hade jag Lingon & Bacon, jammi !

    Idag blir det resterna av moset o fisk i ugn.

    Ikväll blir det nog biffar med fetaoströra.
    *¨*¨*¨* Carpe Diem *¨*¨*¨*
  • Doldis987

    Asså, jag måste bara lovorda den här kosten lite När jag tidigare har försökt gå ner i vikt eller mest bara leva "nyttigt", dvs mindre kalorier, så är det så sjukt mycket lättare att trilla dit. "Jag tar bara en liiiiten bit kladdkaka". Efter 4 gånger med liten kladdkaka är den inte så liten längre, en liten kladdkaka kan väl inte skada? Och så är jag igång igen med sockersuget. Med detta, noll fusk! Fattar inte egentligen varför det blir så, men jag får verkligen inget sockersug öht när jag äter detta. Glad, glad, glad att jag börjat igen!

  • linjes
    Neolotta skrev 2009-09-30 08:05:26 följande:
    Asså, jag måste bara lovorda den här kosten lite När jag tidigare har försökt gå ner i vikt eller mest bara leva "nyttigt", dvs mindre kalorier, så är det så sjukt mycket lättare att trilla dit. "Jag tar bara en liiiiten bit kladdkaka". Efter 4 gånger med liten kladdkaka är den inte så liten längre, en liten kladdkaka kan väl inte skada? Och så är jag igång igen med sockersuget. Med detta, noll fusk! Fattar inte egentligen varför det blir så, men jag får verkligen inget sockersug öht när jag äter detta. Glad, glad, glad att jag börjat igen!
    Åh vad jag känner igen mig,fast jag har nog lite sug ändå nu men det kanske går över,hoppas
  • Muminski
    Neolotta skrev 2009-09-30 08:05:26 följande:
    Asså, jag måste bara lovorda den här kosten lite När jag tidigare har försökt gå ner i vikt eller mest bara leva "nyttigt", dvs mindre kalorier, så är det så sjukt mycket lättare att trilla dit. "Jag tar bara en liiiiten bit kladdkaka". Efter 4 gånger med liten kladdkaka är den inte så liten längre, en liten kladdkaka kan väl inte skada? Och så är jag igång igen med sockersuget. Med detta, noll fusk! Fattar inte egentligen varför det blir så, men jag får verkligen inget sockersug öht när jag äter detta. Glad, glad, glad att jag börjat igen!
    Härligt att du är så glad. Jag känner precis samma sak...men om jag fuskar tenderar jag att göra det rejält. {#lang_emotions_embarassed} Nåt jag behöver jobba på.

    Nu är jag supermotiverad, mår kanon och har inga problem med ryggen längre. Är lite hullig men inte direkt överviktig (bmi 25 och väldigt muskulös) så jag har mer fokus på välmående än viktnedgång.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    Villa Nordåker skrev 2009-09-29 20:12:37 följande:
    Nja mejeriprodukt tycker jag inte att majonnäs är. Nu är det inga mängder som jag äter, men eftersom jag äter mest fakir så måste jag variera maten lite och inte bara smör...
    Majonnäs är definitivt ingen mejeriprodukt. Gjord på olja ägg och vinäger.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    MammatillMoa skrev 2009-09-30 08:33:06 följande:
    Hej!Startade för 3 veckor sen och har redan gått ner 4,8 kg. Det funkar ju faktiskt.
    Kanon, Grattis Ja klart att det funkar
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Mamma060812
    Muminski skrev 2009-09-30 08:30:39 följande:
    Härligt att du är så glad. Jag känner precis samma sak...men om jag fuskar tenderar jag att göra det rejält.  Nåt jag behöver jobba på.Nu är jag supermotiverad, mår kanon och har inga problem med ryggen längre. Är lite hullig men inte direkt överviktig (bmi 25 och väldigt muskulös) så jag har mer fokus på välmående än viktnedgång.
    Dit är det långt för mitt BMI o musklerna då Kan man få muskler av o kakla köket ..hihi.. för det ska jag göra ikväll, hinns inte med nån träning då.

    Eller jag kanske ska köra ett Pilatespass o låta mken kakla själv ?
    *¨*¨*¨* Carpe Diem *¨*¨*¨*
  • Tant Elin
    Maddisen80 skrev 2009-09-29 09:25:57 följande:
    mamma cia om man inte tål mjölk eller mjölkprotein ,kan man använda tofu istället tro?
    man kan göra fakir oopsies, 3msk majonäs istället för creeme cheese. Har inte provat själv dock..
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.