• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • LittleMissL

    I går hade vi lite vänner över på glöggmys och jag hade gjort massor med julgodis. Klarade mig utan att smaka under tillverkningen men var orolig för hur det skulle gå i går.
    Jag hade köpt Tindras Glögg utan tillsatt socker som innehåller 6g/100g. Tyckte det kunde vara okej någon gång i bland.
    Drack en mugg och hö och häpna, tog inte en enda bit godis!! Var faktiskt inte ens speceillet sugen, visst hade det varit jättegott men jag behövde inte kämpa för att hålla mig i från det.

    Hade dessutom lite gurka och dip så jag fick snacksat lite

    Hur gör ni med julbord? Det mesta vore ju ok äta? Prinskorv, köttbullar (kanske inte för många med tanke på att de antagligen har ströbröd i), revben, lax, mm. Eller har jag helst fel?

  • Maddisen80

    littlemiss vad gott med glögg ,de blev jag sugen på nu ;9 så får väl köpa sen . Vad bra att du inte var sugen på godis. . Jag tror att allt är okey på julbordet det borde det vara.

  • Tant Elin

    Jag har tagit ansvar för att göra köttbullar till julafton, jag gör med endast köttfärs och ägg, inget ströbröd öht....man kan även ha i lite vispgrädde om man vill.

    Annars är väl skinka, lax, revbensspjäll helt ok. Brukar väl finnas omelett också, en måste väl vara ok...

    Sill lär väl vara halvbra, kan vara mkt socker i lagen, prinskorv är väl också halvbra.

    Jansson och ris-a-la malta går ju helt bort......om man inte gör egen på keso+vispgrädde då

  • Muminski
    Tant Elin skrev 2009-12-06 16:44:58 följande:
    Jag har tagit ansvar för att göra köttbullar till julafton, jag gör med endast köttfärs och ägg, inget ströbröd öht....man kan även ha i lite vispgrädde om man vill.Annars är väl skinka, lax, revbensspjäll helt ok. Brukar väl finnas omelett också, en måste väl vara ok...Sill lär väl vara halvbra, kan vara mkt socker i lagen, prinskorv är väl också halvbra.Jansson och ris-a-la malta går ju helt bort......om man inte gör egen på keso+vispgrädde då
    Jansson på blomkål har jag tjattrat om i flera inlägg, ingen som vågar testa?

    Revben vete tusan hörni, brukar det inte vara en massa gojs=honung eller glace av något slag?

    Maddisen, allt på julbordet är inte okej..långt ifrån. Men man kan bli mätt på det.

    Har precis kommit hel från ett dygn hos svärföräldrarna. Svärmor är en riktigt matmamma som lagar mat hela tiden och så ska det fikas konstant. Jag har varit så strikt det nu går utan att få onda ögat vilket innebär att jag sitter här med skakningar i kroppen och jordens sötsug.

    Nåväl.. hade gått nedåt.... fattar ingenting! Men inte gnäller jag för det o sen tar det väl ett par dagar innan synden fått fäste
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

    Menade i mitt förra inlägg att man kan bli mätt av att undvika kolhydrater på julbordet. Ni fattar va??


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • L J K

    Hallå på er! Hoppas ni haft en bra helg? Här har det varit super (god mat) vi har varit hemma hos min pappa och hans fru för att fira mig (fyller 25 imorgon ) Det har ätits kycklinggryta kräftsoppa kräftor sallad lax och pappas underbara kalla sås med majonäs och grädde och lite därtill . Vi va ett par stycken där och pappa hade ju gjord trevliga efterrättaer till alla men jag klarade mig utan att ta EN ENDA bit detta har ALDRIG hänt förut, jag har inte ens fuskat lite. Men därimot har jag druckit vin men det är faktiskt något jag komemr fortsätta med det passar mig så .

  • Annika123

    Anmäler mig, hoppas det går bra Tränar kondition och testar mig fram som relativt ny på LCHF (kört GI tidigare). Är i rätt bra form, men vill må bättre samt minska lite i omfång. Jag har verkligen haft en berg-och-dalbana när det gäller blodsocker och mitt humör påverkas jättemkt. Ett enormt sötsug har jag försökt komma ifrån också.

    Frukost:
    Turkisk youghurt med lite kardemumma och några hallon, ägg & bacon, kaffe med grädde. Oj, vad mätt jag blir, får tvinga mig att äta lunch sen! Jag som alltid blir vrålhungrig direkt efter frukost.

    Lunch:
    Tex en halv kyckling med bearnaise och en tomat, eller köttfärsröra med champinjoner, tomat och bearnaise (ja jag älskar bearnaise;)

    Kvällsmat:
    Omelett och bacon, stekta champinjoner

    Mellanmål blir det ibland, lite svårare har jag då att veta vad jag ska äta. Jag har också ibland kokt, kylt och stekt potatis i lite olivolja som snacks..det ska tydligen vara betydligt bättre än vanlig potatis, men frågan är om det är ok enligt LCHF, ngn som vet?

    Älskar att baka så jag har precis malt lite valnötsmjöl och tänkte steka LCHF-pannkakor på det ikväll!

  • Annika123

    Men, vad märkligt. Jag som alltid blir otroligt sötsugen på eftermiddagen har nu en tokmätt känsla i magen fortfarande efter lunch! Jag vill inte ens ha lchf-kokostopparna jag bakade igår kväll, som brukar vara slut på direkten...

  • Maddisen80

    idag ska jag  äta chorizokorv ,paprika,isbergsallad,tomat,gurka och lök hmm gott , men tyvärr är jag slarvig med regelbundenheten för jag har ingen aptit just nu för jag har sån ångest

  • Annika123

    Sorry jag igen;) Blev bara så exalterad, jag gjorde precis pannkakor på valnötsmjöl som jag fixade i mixern och det var supergott!!! Smakade typ som vanliga pannkakor och det enda som är ägg, grädde, lite salt + mjölet. Testade att komplettera med turkisk yoghurt och liiite bakpulver på slutet och de blev som amerikanska. Är det här verkligen ok?? ;) Känns för gott...

Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.