• Vilda Tiger

    Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

    Nu fortsätter vi vårt babbel under resan mot våra små. {#lang_emotions_smile} Här samlas vi som har diabetes typ 1 och är gravida, för att diskutera dagliga blodsockerkontroller, hba1c, tillväxtultraljud, mat och annat som har med hanteringen av vår diabetes under graviditeten att göra.

    Välkommen!

    bf-tråd: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m47858295.html

    förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m48213362.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 22:13
    Ny bf-tråd!!! www.familjeliv.se/Forum-2-143/m51905038.html

  • Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
  • sara1974

    Jojo - Det är ju det jag är lite orolig för angående igångsättning, att det ska ta väldigt lång tid... :(

    Nu kommer ju jag iofs att ha gått tiden ut om det blir aktuellt, så förhoppningsvis går det lite fortare då, om allt är mer redo lixom. Men jag hoppas såklart mest på att det ska sätta igång naturligt, längtar efter att få träffa det lilla busfröet <3

  • Diabetikern Jojo

    Sara1974: Ja och jag har ju bara tvillinggraviditeten att jämföra med och det är ju inte säkert det blir samma med denna! :/

    Har för mig jag läst om nån ballong som används vid igångsättning och att det ska vara mer effektivt! Någon tampong också som ska vara det men mer än så vet jag inte!

  • Lady2

    Idag var det dax för tredje TUL. Blev +23%. Eftersom BM sagt att kommer man över +22% så blir det igångsättning v 38 trodde jag att jag skulle få det bokat och klart på plats idag men icke. Läkaren ville göra ett TUL till om 2 veckor innan något bestäms. Blev lite besviken just för att jag skulle vilja planera och veta vad jag har framför mig..

    Igångsättning känns inte som det mest optimala (är också lite orolig för hur mycke det kan dra ut på tiden osv.) men samtidigt vill jag inte gå tiden ut om bebisen ligger på + på vikten.
    Det allra bästa vore om det startade av sig själv innan det är dags för nästa TUL!! I de bästa av världar...

    Ska inte träffa BM förren nästa vecka så får se vad hon har att säga..

    Ang Samarin frågade jag min ssk som kollade upp det i FASS. skulle inte vara något som kan höja bs men tydligen är det väl så ändå

    Sara - håller tummarna att din lill* väljer att titta ut utan igångsättning!

  • sara1974

    Imorgon kl 10.00 har jag tid för igångsättning. De kommer börja med att sätta en ballong. När jag öppnat mig 3-4 cm tas hål på hinnorna. Förhoppningsvis kommer värkarna igång då, om inte blir det värkstimulerande dropp.

    Så håll tummarna nu för att det inte kommer bli en alltför långdragen historia :)

  • Diabetikern Jojo

    Sara1974: Spännande! Hoppas allt går bra och att det inte blir för utdraget! Men det ska nog gå bra! Håller tummarna!

    Själv sitter jag här och tycker synd om mig själv för att illamåendet och kräkningarna inte vill ge med sig! Jag blir riktigt ledsen om det håller i sig till v 22 som det gjorde med tvillingarna - även om det inte är fullt lika illa den här gången! Är i v 14 nu och den senaste två veckorna känns det nästan som att det blivit värre snarare än bättre! Suck... Fick ju diagnosen hyperemesis sist men trodde sen att det var misstolkat pga tvillingarna - men nu verkar det som att den kanske stämde! :/

  • Tittuten

    Tack för svaren angående Dexcom. :)

    Idag har jag spenderat 45 minuter med att kräkas och blodsockret har hamnat på 1,5 på grund av det.

    Har ofta känningar numera på grund av att jag kräks och mår illa. Såå jobbigt att inte få känna att man mår bra. Har testat allt men inget hjälper tyvärr.

    Var på tillväxtultraljud i måndags och bebisen är 16% större men såg ut att må alldeles utmärkt där inne, som tur är! :)

    Ska tillbaka om 14 dagar för ny bedömning.

    Idag är det exakt 50 dagar kvar till bf och jag hoppas verkligen tiden går snabbt nu!!!

  • Vilda Tiger
    sara1974 skrev 2015-03-03 21:21:59 följande:

    Imorgon kl 10.00 har jag tid för igångsättning. De kommer börja med att sätta en ballong. När jag öppnat mig 3-4 cm tas hål på hinnorna. Förhoppningsvis kommer värkarna igång då, om inte blir det värkstimulerande dropp.

    Så håll tummarna nu för att det inte kommer bli en alltför långdragen historia :)


    Lycka till! Två av mina tre barn har jag fött med en igångsättning. Första med ballong. Den sattes in klockan 11, han är född 21:00. Andra tog de vattnet på klockan 11, han är född 19:45. Mycket fina och bra förlossningar.
  • Lady2

    Lycka till Sara!! Åå vad jag också längtar till det är dags!

    Va tufft ni har det med illamående och kräkningar. Bs som hoppar som det vill gör det ju inte bättre.. Jojo, om du har de för tufft kanske du ska överväga sjukskrivning ändå? Att vara hemma iaf 50% kanske inte vore så dumt..?

    Vilda Tiger, det var skönt att läsa att du har positiva upplevelser av igångsättning. Jag känner mig ganska säker på att det kommer bli så för mig..
    Men som jag förstått är det skillnad om man är förstföderska eller ej, blev du igångsatt med ditt första?

    Jag som varit så nöjd med bs och glad över att nätterna äntligen blivit bra och stabila har inte varit så bra de två senaste nätterna. Vaknat på över 10 och tagit extra insulin. Har ätit lite sent på kvällen så jag hoppas att det är det, och inte att det börjar hoppa som det vill igen.. Det blir ingen ''nattamat'' ikväll hoppas att det är svaret

  • sara1974

    Vilken dag :)

    Min sambo & dotter skjutsade mig till förlossningen vid 10. De var kvar en stund, men åkte sen hem. Skulle ringa efter sambon när det började hända grejer.

    Klockan 12 satte dom in ballongen. Kände av lite svaga molvärkar, som mensvärkar bara. Strax före klockan 19 ramlade den ut av sig själv. Undersöktes, och var öppen 3-4 cm.

    Direkt efter undersökningen gick vattnet av sig själv, behövde alltså inte ta hål på hinnorna. Värkarna tilltog något, både i styrka och frekvens, och jag blev flyttad till en förlossningssal vid 20-tiden. Ringde sambon, och han gjorde sig klar för att åka.

    Nu började värkarna snabbt tillta i styrka. Satt på pilatesboll, och försökte andas mig igenom så gott det gick. Vid 21.20 började jag använda lustgasen. Förra förlossningen fick jag ingen kläm på den, men nu kände jag faktiskt att den hjälpte lite.

    Bad ändå bm kolla om det skulle gå att sätta epidural. Fick vänta länge på narkosläkaren förra gången, så ville vara på den säkra sidan nu. Jag var nu 5 cm öppen strax efter klockan 21.30 enligt bm, så hon började förbereda. Nu började jag få riktigt ont, fick nästan panik i lustgasmasken, och mådde sjukt illa.

    Sa till bm att jag behövde bajsa. En snabb blick neråt och hon förstod att bebisen var på väg ut! Efter två snabba krystvärkar kom då vår son till världen, klockan 21.42 :)

    21.45 kom min sambo instörtande i rummet. Helt snopen över att bebis var ute.

    Sprack inte det minsta, och när moderkakan kommit ut blev vi flyttade till BB. 3545 gram väger han, och 50 cm lång. Blodsocker och allt ser jättebra ut, och han har koppmatats två ggr hittills.

    En bra förlossning på alla sätt, men som sagt, väldigt snabb ;) Synd bara att sambon missade det hela, men han slapp ju höra kastreringsplanerna jag hade för honom iaf när det gjorde som ondast ;) Tur oxå att det inte var första barnet. Vi har ju ett gemensamt sen tidigare, och han har fyra innan, så har ju varit med några ggr :)

    Nu ligger jag här med lille Mio på bröstet, och försöker fatta att han verkligen är här. Trött, men samtidigt speedad av hormoner, så det blir nog ingen sömn på ett tag :)

  • Vilda Tiger

    Nej, första kom spontant i vecka 37+4. Men hennes förlossningen tog 30 timmar. Det går liksom inte att jämföra hennes med de andra två.

Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare