• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • slapback
    Toboas skrev 2010-03-31 07:45:10 följande:
    Men ett rätt bra grepp. Jag tror jag ska ta och använda det konceptet i fortsättningen: Om någon säger att jorden är rund så erkänner de ju vetenskapen, om någon pratar om universum så erkänner de Big Bang och om de pratar om olika hundraser så erkänner de evolutionen... We got something here!
    Eller Guds skapelse.
  • Toboas
    slapback skrev 2010-03-31 08:03:13 följande:
    Eller Guds skapelse.
    Jorden är rund och solen är i centrum av vårt solsystem - kyrkan hävdade att jorden var i mitten. Därför bör poängen tillfalla vetenskapen.

    Bibeln talar inte om universum eller dess skapelse - bara himmel och jord. Därför tillhör universum också vetenskapen.

    Gud skapade en massa varelser *poff*. Hunden skapades inte, den har förändrats genom selektiv avel av vargar. Därför bevisar hundar evolutionen (om än inte hela evolutionsteorin).

    Gud - 0, vetenskapen - 3 and counting... {#lang_emotions_djavulsk}
  • M C
    Toboas skrev 2010-03-31 08:31:48 följande:
    Jorden är rund och solen är i centrum av vårt solsystem - kyrkan hävdade att jorden var i mitten. Därför bör poängen tillfalla vetenskapen. Bibeln talar inte om universum eller dess skapelse - bara himmel och jord. Därför tillhör universum också vetenskapen. Gud skapade en massa varelser *poff*. Hunden skapades inte, den har förändrats genom selektiv avel av vargar. Därför bevisar hundar evolutionen (om än inte hela evolutionsteorin). Gud - 0, vetenskapen - 3 and counting...
    *applåder*
    Ja, det är en guldgruva!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    bluebird skrev 2010-03-30 23:14:29 följande:
    Jo, det var rätt underhållande, För att inte tala om mötena vi tvingades gå på där han utfrågades om värderingar och hur han skulle uppfostra sina barn. Helt hysteriskt, jag satt o sparkade honom under bordet då jag misstänkte att han skulle svara ärligt.
    Ja, mötena! Har ju varit med på ett och hört talas om flera. Otroligt att de ens förekommer!
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Free Spirit skrev 2010-03-30 22:57:12 följande:
    Med andre ord skal troende INTE respektere deg..
    Nej, naturligtvis inte om de inte själva kommer på att de gör det. Som alltid med respekt.
    Däremot kan man försöka hålla sig saklig.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Papi Jo
    Toboas skrev 2010-03-31 08:31:48 följande:
    Jorden är rund och solen är i centrum av vårt solsystem - kyrkan hävdade att jorden var i mitten. Därför bör poängen tillfalla vetenskapen. Bibeln talar inte om universum eller dess skapelse - bara himmel och jord. Därför tillhör universum också vetenskapen. Gud skapade en massa varelser *poff*. Hunden skapades inte, den har förändrats genom selektiv avel av vargar. Därför bevisar hundar evolutionen (om än inte hela evolutionsteorin). Gud - 0, vetenskapen - 3 and counting...
    "Himlarna" är ett ord som ofta används och som reflekterar till universum.

    Jesaja 40:22 ex.vis tolkas av  en del som en beskrivning på universums expanderande.

     Aveln av hundarna är intressant för ingen av dom har än blivit en egen art eller hur? Trots målinriktad avel vilket borde speeda på evolutionen.
  • starkrose

    Har inte läst hela tråden, men i Bibeln står det i alla fall att Han är den som tronar på jordens rund. Kan leta upp bibelstället alldeles strax så vi håller oss till fakta. Så Bibeln hade rätt hela tiden. Däremot går vetenskapen framåt och runt runt och funderar...och det är bra! För vad gjorde vi utan penicillin, vaccin...och Internet? Fantastiska gåvor nedlagda i skapelsen av Gud, senare upptäckta av människor. Jag är övertygad om att gud gillar vetenskapsmän. All historisk forskning borde utgå från noll. Inte utgå från att nu ska vi bevisa detta och detta, utan förutsättningslöst.


  • Nixx

    Det finns ju inget som motsätter att teologi skulle kunna utvecklas och revideras, men ändå väljer man att hålla fast vi saker som är bevisat felaktiga, varför?

    Även om inte jag tror på den kristna guden, så ser jag inga problem med att blanda modern evolutionsteori med kristendomen, varför låser man in sig i något som är felaktigt?

  • starkrose

    Om länken fungerar:

    www.bibeln.se/las/sok&q=jordens+rund&goto_book=

    Jorden har alltid varit rund, inte platt.

    Kyrkan historiskt sett har inte alltid haft så mycket med Gud att göra, men i många fall har kyrkan haft mycket med Gud att göra. Kyrkon är svag på grund av att den består av människor, stark för att Gud vill vara i den. I bland tillåter vi inte Gud att vara i kyrkan. Vi tycker det blir sådan oreda då

    Vem vet om det finns flera himlar? Vem vet om det finns fler universum? Ingen vet....om vi ska vara ärliga. Himlarnas himmel....ja kanske det finns flera himlar! Det är härligt, jag gillar utrymme, vill inte trängas.

    Rymden är så outforskad och personligen tycker jag att det är härligt. Jag vill inte veta allt! Jag har nog med saker att grubbla på.


  • Milkina cerka
    Toboas skrev 2010-03-30 22:33:27 följande:
    Det är möjligt att du inte tål svärande men bibeln talar väl om att du inte ska missbruka guds namn. Det är alltså värre att åkalla Jesus när man slår sig på tån än att dra upp andra gudar, kroppsdelar eller exkrement. Det är i alla fall var sockenprästen sa när jag var ung...
    Så bra, jag brukar inte göra det. Här heter det järnvägar, järnspikar el. liknande, helt ofarligt.
    M C skrev 2010-03-30 22:51:57 följande:
    Nej, respekt förtjänar man.Din gud förtjänar snarast hån och avsky som alla andra sadister, barnplågare, massmördare och andra hämdlystna dårfinkar.Jag respekterar de omkring mig som räddar liv, är artiga mot idioter, ger pengar till vägörenhet, stannar i fullsnöstorm och byter däck på en okänds bil, är snälla mot fyllon och öht beter sig bra mot sina medmänniskor när de beöhver hjälp.Varför ska jag respektera någon som aldrig kommer respektera mig pga min sexuella läggning, tro eller övertygelse?
    Jag det är ju upp till dig vad du respekterar eller ej.
    Jag kan b å d e Be o c h Tänka.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3