• Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3
  • dirpower
    Vibban01 skrev 2014-10-07 14:06:28 följande:

    1 Kor 13:8
    "Kärleken tryter aldrig. Men vare sig det finns gåvor till profeterande, skall de tas bort, eller tungomål, skall de upphöra".


    Du skriver "skall de upphöra". Så frågan är när? Om vi läser vidare så berättar vers 10 om en tid då det fullkomliga kommer. Vers 12 om en tid då vi skall se ansikte mot ansikte och en tid då kunskapen skall bli fullständig.

    Den tiden är inte här ännu. Ta inte sakerna ur sitt sammanhang. Var uppmärksam på kontext.

  • dirpower
    Johan75 skrev 2014-10-07 13:11:45 följande:
    Jag är inte ett dugg intresserad av Peter, även om han åker hela vägen till Örebro eller Växjö. Anser han att han kan hjälpa människor som lider bör han åka dit de lider mest. 

    Om det är omvändelse till kristendom man är ute efter borde ingen av dessa personer hålla till i USA, ändå är det väldigt vanligt (troligtvis det vanligaste landet på jorden att hitta människor som sysslar med detta). Varför är de då inte i Sverige, Kina eller Indien? Nej, konstigt nog är det ofta redan frälsta som blir botade av dessa personer - bortkastat arbete om man följer din linje.

    Vill Peter, och alla andra som sysslar med detta omvända sekulära svenska skeptiker (som jag) är detta enkelt. Åk till Liberia. Sätt upp sjukvårdsinrättning bredvid läkare utan gränser och Röda korset. Ta hjälp av medicinsk personal för att utreda vilka som lider av ebola. Behandla dessa medicinskt, men utöva även denna kanalisering av Guds kraft på patienterna. Uppvisa att de har betydligt högra grad av tillfrisknande än de endast medicinska inrättningarna. David Blane-wannabees i Sollentuna Centrum imponerar inte direkt på mig. 

    Nej, allt känns (som vanligt) som undanflykter för att befästa att allt som är fint är "Guds mirakel" medan det hemska som händer "inte är Guds fel eller ansvar".

    Du kan inte få hela världen att anpassa sig till hur du vill ha det. Du får nöja dig med de bevis som redan finns och vad bibeln talar om för dig
    Rom 1:20 Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; 

    Be inte enkla människor om bevis för Guds existens för ingen kan tvinga fram det åt dig. Är du villig att underkasta dig och älska Abrahams Gud, Isaks Gud och Israels Gud så be då Gud att möta dig. En ärlig bön. Brian Welch från bandet Korn berättar om sin egen ärliga upp uppriktiga bön: 

  • Vibban01
    dirpower skrev 2014-10-07 15:21:29 följande:

    Du skriver "skall de upphöra". Så frågan är när? Om vi läser vidare så berättar vers 10 om en tid då det fullkomliga kommer. Vers 12 om en tid då vi skall se ansikte mot ansikte och en tid då kunskapen skall bli fullständig.

    Den tiden är inte här ännu. Ta inte sakerna ur sitt sammanhang. Var uppmärksam på kontext.


    Det var Jesu Apostlar som hade dessa förmågor, med Apostlarnas död upphörde dessa förmågor.

    Mirakulösa förmågor.
    För att underbygga sitt vittnesbörd använde apostlarna de mirakulösa förmågor som Jesus tidigare hade gett dem och de andens gåvor som de fick på pingstdagen och därefter. (Apg 5:12; 9:36?40

    Även andra fick andens mirakulösa gåvor, men skildringen visar att detta bara skedde när en eller flera av apostlarna var närvarande eller när apostlarna hade lagt sina händer på dem.

    Paulus var inte en av de tolv men tjänade ändå på detta sätt, eftersom han var en apostel utsedd av Jesus Kristus personligen. (Apg 2:1, 4, 14; 8:14?18; 10:44; 19:6)
    Det var alltså endast apostlarna som kunde vidarebefordra sådana gåvor till andra.

    De mirakulösa gåvorna skulle därför upphöra när apostlarna och de som hade fått gåvorna genom apostlarna dog. (1Kor 13:2, 8?11) I ett bibliskt uppslagsverk står det därför om de här förmågorna: ?De förekommer inte i kyrkan på 100-talet, utan den tidens skribenter talar om dem som något som hörde till det förgångna, ja till apostlarnas tid.? (The Illustrated Bible Dictionary, utgiven av J. D. Douglas, 1980, bd 1, sid. 79)

  • KristenTjej84
    Johan75 skrev 2014-10-07 09:08:55 följande:
    Gud verkar vara ganska oberoende av religion då det finns massor av klipp på exempelvis indiska gurus som också "healar" människor från sjukdom. 

    Jesus verkade ju dock lite mer utan urskiljning. Han verkade besöka de fattigaste och sjukaste. Dagens förmedlare av Guds helande kraft verkar bara besöka hyfsat rika vita människor i områden med modern och utvecklad sjukvård. 

    Igen - om de har förmågan att kanalisera denna förmåga från Gud - varför åker de inte till Liberia och jobbar mot ebola? Förtjänar inte dessa svårt drabbade människor att också få veta att Gud älskar dem? 
    www.christianpost.com/news/operation-blessing-international-sending-american-aid-workers-to-provide-chlorine-fight-ebola-in-liberia-127563/

    Här ska du se Johan, det finns en hel del Kristna där som hjälper. Du har ingen aning om hur mycket Jesus gör världen runt, både för kristna fattiga och kristna rika. Annars skulle du inte säga det du sa. jag känner i min ande att du inte är mottaglig så längre diskussioner tänker jag inte ha med dig då det bara uppeggar dig ännu mera och inte leder någon vart.

    documentedhealings.com/blind-woman-healed-jesus-africa-front-200000-witnesses/ men här ska du få se ännu mera så att du inser att dina argument att Jesus inte helar fattiga inte stämmer.
    Varsågod!
  • Vibban01
    KristenTjej84 skrev 2014-10-07 16:53:18 följande:
    www.christianpost.com/news/operation-blessing-international-sending-american-aid-workers-to-provide-chlorine-fight-ebola-in-liberia-127563/

    Här ska du se Johan, det finns en hel del Kristna där som hjälper. Du har ingen aning om hur mycket Jesus gör världen runt, både för kristna fattiga och kristna rika. Annars skulle du inte säga det du sa. jag känner i min ande att du inte är mottaglig så längre diskussioner tänker jag inte ha med dig då det bara uppeggar dig ännu mera och inte leder någon vart.

    documentedhealings.com/blind-woman-healed-jesus-africa-front-200000-witnesses/ men här ska du få se ännu mera så att du inser att dina argument att Jesus inte helar fattiga inte stämmer.
    Varsågod!
    Varför botas inte ebola ?
  • Johan75
    dirpower skrev 2014-10-07 15:50:27 följande:

    Du kan inte få hela världen att anpassa sig till hur du vill ha det. Du får nöja dig med de bevis som redan finns och vad bibeln talar om för dig
    Rom 1:20 Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; 

    Be inte enkla människor om bevis för Guds existens för ingen kan tvinga fram det åt dig. Är du villig att underkasta dig och älska Abrahams Gud, Isaks Gud och Israels Gud så be då Gud att möta dig. En ärlig bön. Brian Welch från bandet Korn berättar om sin egen ärliga upp uppriktiga bön: 


    Ja, och för mig räcker inte dessa bevis (som jag ser det finns det inte ett enda bevis), men det är inte kärnan i min kritik här.

    Kritiken ligger i varför människor (eller ska vi säga män eftersom det i princip endast verkar vara män som har denna "gåva"?) som hävdar att de kan göra människor friska genom "mirakel" så sällan befinner sig där behovet är som störst. Min kritik ligger också i de som hyllar dessa mirakel (ryggont som botas i Sollentuna) medan man verkar blunda för fruktansvärda scener som utspelar sig på andra platser trotts att det tydligen ska vara samma varelse (Gud) som har förmågan att verka på båda platserna. 

    Varför kan inte människor ge mig bevis för Guds existens? Om Gud på något sätt verkar i den här världen (via mirakel som helande exempelvis) så går detta verkande att mäta. Går det inte att mäta så påverkar han inte - vilket väl mer påminner om Vibbans sätt att se på Gud.
    Behold, i come as a thief.
  • Vibban01
    Johan75 skrev 2014-10-08 09:43:35 följande:
    Varför kan inte människor ge mig bevis för Guds existens? Om Gud på något sätt verkar i den här världen (via mirakel som helande exempelvis) så går detta verkande att mäta. Går det inte att mäta så påverkar han inte - vilket väl mer påminner om Vibbans sätt att se på Gud.
    Vill du ha bevis ???

    Är Gud din springpojke ?
  • Johan75
    KristenTjej84 skrev 2014-10-07 16:53:18 följande:
    Här ska du se Johan, det finns en hel del Kristna där som hjälper. Du har ingen aning om hur mycket Jesus gör världen runt, både för kristna fattiga och kristna rika. Annars skulle du inte säga det du sa. jag känner i min ande att du inte är mottaglig så längre diskussioner tänker jag inte ha med dig då det bara uppeggar dig ännu mera och inte leder någon vart.

    documentedhealings.com/blind-woman-healed-jesus-africa-front-200000-witnesses/ men här ska du få se ännu mera så att du inser att dina argument att Jesus inte helar fattiga inte stämmer.
    Varsågod!
    Självklart finns det kristna som hjälper, jag har inte påstått annat. Bland annat är den större delen av Liberias befolkning, som trotts allt utgör den överväldigande majoriteten av de som arbetar med detta, kristna. Många av de organisationer på plats består av kristna arbetare och får ekonomiskt stöd av kristna organisationer. Vad jag vände mig mot var att man väljer att hänga i Sollentuna och bota de som har ont i foten om man anser att man har förmågan att bota sjuka. Visst - alla kan kanske inte åka till Liberia, men de borde väl hänga någon annanstans? 

    Va bekvämt det måste vara att ha en "ande" som säger vad de som du diskuterar med är förmögna till. Jag antar att det är Jesus som leder denna ande, och som då i viss mån anser att jag inte är "värdig" att övertala och rädda? Men det verkar ju som att det är så synen på Jesus är - vissa människor ska han rädda från ryggont i Sollentuna Centrum medan andra människor ska dö i fruktansvärda plågor i Liberia. 

    Så vad gör Jesus för de fattiga i världen då? Varför dör de så mycket tidigare? Varför dör deras barn så mycket oftare i smärtor än de gör här i väst? 

    Sen är det väldigt svårt för mig att tro att dessa människor helas av Gud. Varför ska jag tro på detta? För att någon (oftast någon som tjänar väldiga pengar på det) säger att det är så? Historien är full av bluffmakare som ägnat sig åt dessa verksamheter samtidigt som det verkar stört omöjligt att dokumentera detta på ett oemotsägligt sätt. Varför ska jag tro på detta? 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    Vibban01 skrev 2014-10-08 09:54:32 följande:
    Vill du ha bevis ???

    Är Gud din springpojke ?
    Nu undrade jag ju varför MÄNNISKOR inte kan ge mig bevis på Guds existens. Läser du inte det du kommenterar? 
    Behold, i come as a thief.
  • Konservativ

    Varför ödslar ni tid på gudshatarna? Ni kommer aldrig att nå dem genom internet. Jesus skrev aldrig affischer och Paulus skrev bara brev till andra kristna. Det framgångsrika missionerandet sker bara i mötet mellan två människor. Internet är tvärtom ett säkert sätt att ta fram det lägsta hos människor.

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3