• abuelita

    Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över

    Här  tar vi upp viktig information som mvc- och förlossningspersonal inte brukar ta upp, främst avnavlingsfrågan.
    Det här är en fortsättningstråd, men både nya och gamla besökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor  och dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. Kom ihåg att ingen fråga  är för "dum", och det gör inte heller något om en fråga redan varit uppe här flera gånger; Nya besökare tillkommer ständigt och då slipper de leta och behöver dessutom inte känna sig dumma om andra ställer lika "dumma" frågor som de själva undrar över.
    Ni som vill fortsätta tro att man kan lita helt och fullt på att sjukvården kan sin sak i alla lägen och inte undanhåller någon viktig information kan dock hoppa över den här tråden.


    Fyller på med info här så snart jag hinner. Under  tiden rekommenderar jag den gamla tråden och länkarna i den.
     www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 05:51
    Här kommer nu trådpresentationen (själv tycker jag att alla bifogade länkar är superviktiga och rekommenderar er därför att läsa dem) och i inlägg nr 1 har jag lagt in en hel radda med viktig information.

    Inom obstetriken har man länge haft för vana att börja med interventioner utan att först undersöka om det är skadligt eller ej. Det är först när man upptäckt att det är skadligt som man slutar med det (i bästa fall). Vilket Marsden Wagner, som under 15 år var chef WHOs mödra- och barnavårdsenhet, pratar om på det här klippet ur Business of Being Born



    Även tidig avnavling är en intervention som man börjat med inom obstetriken utan att först kolla upp om det var ofarligt. Och trots att det gjorts, och fortfarande görs, ett otal internationella avnavlingsstudier som alla visar att det är skadligt, så forstätter man ändå, ofattbart nog, med det på de flesta sjukhus i världen.

    Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se min tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.html
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

    Och utan några undersökningar för att fastställa den optimala dosen av K-vitamin, och utan forskning för att undersöka om ökade koagulationsfaktorer faktiskt kan orsaka olika problem för en nyfödd (polycytemi t.ex.?), gjorde läkarna som rutinpraxis att injicera alla nyfödda med en dos av K-vitamin 20.000 gånger den normala nivån för en nyfödd. Denna praxis har förblivit i stort sett oförändrad sedan 1944, utan adekvat uppföljd forskning .

    Annat som ges rutinmässigt, utan att man får information om det i förväg och alltså inte själv kan sätta sig in i vad det här innebär, är livmodersammandragande medel.
    Läs min översättning av ett utdrag ur Michel Odents "Putting an End to Women's Global Slaughter: Bleeding to Death" blogg.aftonbladet.se/15613/2010/02/vill-ni-veta-varfor-nyforlosta-modrar-kan-forbloda-mam

    Interventionskaskaden vid barnafödande måste ifrågasättas! Läs Ulla Waldenströms artikel i Läkartidningen www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php

    En svensk studie på Karolinska 1990, som av någon anledning tydligen inte har publicerats för allmänheten eller nått ut till ansvariga inom och över förlossningsvården (annars skulle man väl vara mer försiktig med lustgas?) visar bl.a. att om mamman fått lustgas under förlossningen är det 5 ½ ggr större risk att barnet senare i livet blir amfetaminmissbrukare jämfört med syskon som inte blivit utsatta för lustgas vid födseln.
    Här är en artikel om den studien i British Medical Journal (nitrious oxide är lustgas) www.bmj.com/cgi/content/abstract/301/6760/1067

    Det smusslas verkligen bakom ryggen på intet ont anande blivande föräldrar. Man får inte heller någon information om att barnet ?somnar? i magen av EDA, att värkstimulerande dropp är en vanlig orsak till att barnen blir medtagna och föds med syrebrist. Läs Adams Familys tråd om värkstimulerande dropp (hennes son blev cp-skadad p.g.a. felaktigt använt vs-dropp) www.familjeliv.se/Forum-2-13/m45275145.html

    Men viktigast av allt är ändå att medtagna barn måste livräddas (neonatal HLR) med intakt navelsträng. Läs mitt blogginlägg ?Är neonatal HLR verkligen genomtänkt ???? :
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/03/ar-neonatal-hlr-verkligen-genomtankt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-23 16:52
    I inlägg 7 finns nu mer viktig information. Och missa inte inlägg 2 där Anna65 berättar om GBS !!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-24 14:59
    Glömde ju något jätteviktigt bland det jätteviktiga, nämligen doulaeffekten:

    ?Effekten av en stödjande doula har mätts i flera internationella vetenskapliga studier och visar på mycket goda resultat.

    Med en doula minskar:
    · antalet kejsarsnitt med 50%
    · förlossningens längd med 25%
    · behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
    · önskemål om ryggbedövning med 60%
    Av studierna framgår också att föräldrar som haft stöd av doula är mer delaktiga i förlossningen och känner sig mer tillfreds med sin upplevelse.?
    www.doulakompaniet.se/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 15:20
    Mer intressant om k-vitamin, och den ?naturliga? viktminskningen under den första levnadsveckan, som tydligen inte är så naturlig. Start i inlägg 72 på den här sidan:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 14:08
    Var inte rädda att be om att få byta bm om ni känner att era personligheter inte klaffar. Prata igenom denna eventuella situation redan hemma så ni vet hur ni ska agera och vem som ska säga vad.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-21 09:08

    Eftersom BB-personal tyvärr ibland är väldigt dåligt pålästa vad gäller amning så är det viktigt att vara ordentligt påläst själv. Ta gärna hjälp av Amningshjälpen www.amningshjalpen.se/

    I inlägg 917, www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-92.html berättar Chakito om hur hon fick kämpa för att slippa undan BB-personalens okunskap.

    ----------------------------------------

    Och här, i Linda Karlströms blogg Obesprutat, i Alternativjournalen, finns mer bra info om K-vitamin, och även om avnavling .
    www.alternativjournalen.se/obesprutat

    Särskilt det här tycker jag är jädrans bra skrivet:

    "Det är ALDRIG varken barnläkare eller barnmorska eller en hel hög med vitrockar som bestämmer vilka ingrepp som görs på ditt friska barn!!!! Eller sjuka heller för den delen. Oberoende av om det handlar om blodtransfusion, operation, vaccination eller sen avnavling är det föräldrarna som bestämmer! Allt annat är mot lagen. Ååååå jag blir så arg! Ursäkta men jag eldar lite nu. Hur kan det ha gått så här snett, att vårdpersonalen tror att barnen som föds fram på sjukhuset är deras egendom att förvalta i läkemedelsbolagens intresse? Och denna evinnerliga okunskap sedan. Att de liksom inte tycks fatta att det inte är upp till dem att bestämma! De gör sig själva till åtlöje, åtminstone i mina ögon. "

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 18:24
    Några nya bloggar om avnavling som jag rekommenderar:

    Viktig information till alla gravida!

    beckahbitch.blogg.se/2010/july/viktig-information-till-alla-gravida.html

    Tidig avnavling kontra Barnens Rättigheter

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheter

    Läkareden kontra tidig avnavling

    blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/lakareden-kontra-tidig-avnavling

    Are Doctors Causing Infant Brain Damage By Clamping The Umbilical Cord Prematurley?

    medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/

    Hemimammas kamp ? Kampen för att låta barnen få en chans att leva, mot alla odds.

    blogg.aftonbladet.se/hemimamma/2010/08/hemimammas-kamp-kampen-for-att-lata-barnen-fa-en-chans-att-leva-mot-alla-odds

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-11 14:43
    I det här blogginlägget har jag, Abuelita, försökt sammanfatta det viktigaste om avnavling.
    blogg.aftonbladet.se/15613/2010/07/varfor-tidig-avnavling-ar-skadligt-mam

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-18 11:08
    Examensarbete ? Magisternivå, om barnmorskors förhållningssätt kring tidig och sen avnavling
    bada.hb.se/bitstream/2320/7819/1/M2011_5.pdf

    50 minuter långt föredrag om avnavling, av den amerikanska obstetrikern Nicholas Fogelson- Delayed Cord Clamping Grand Rounds
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-clamping-grand-rounds/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-12 17:24
    ?Naturligt? kejsarsnitt.




    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-10 23:40
    #7263, som handlar om vattenförlossning, är så viktigt att jag nu kopierar in det här:

    "Hej alla ni som läser och skriver här. Jag har just fått veta att ni finns och att barnet som dog i samband med hemförlossning i vatten 1993 just har diskuterats. Det var min dotter. Det finns mycket att berätta om det, men det som är viktigt för många här om jag förstått saken rätt - är att Sofia inte hade ngt vatten i lungorna och inte några bakterier. Hon dog alltså inte pga att hon fötts i vatten. Hon drog inget andetag alls. För den som vill läsa mer finns boken "I dina spår" där jag berättat det viktigaste. Jag har dessvärre skrivit felaktigt att vattenfödslar förbjöds efter Sofias död i boken. Det blev aldrig förbjudet enligt lag, men rekommendationerna var starka och kvinnor tilläts inte att föda i vatten efter det. Jag heter Kristina Grahn. Och jag vet inte hur detta inlägg placeras, och misstänker att det kommer på fel ställe. Men ändå - på önskan av trådstartaren har jag nu gett mig in i samtalet"

    Länk till boken "I dina spår"
    www.adlibris.com/se/product.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-22 14:09
    Samlade inlägg av en mamma som fött sina 4 barn (varav ett tvillingpar) hemma. De två första helt oassisterat och den sista, tvillingfödseln, med doula närvarande . Helt komplikationsfritt. Alla 4 barnen sent avnavlade.
    Fantastiskt och underbart!
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-1.html&searchField=3&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2&ts=1
  • Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • abuelita

     Följande inlägg kom i går kväll i  tråden Sen avnavling inte möjligt i Göteborg?  :


    Nej!
    Och jag tog upp just detta med min bm på senaste besöket (mvc i Göteborg) och frågade varför de inte informerar.. eller ens ställer en öppen fråga typ "har du synpunkter på sen eller tidig avnavling" säger hon att de inte kan göra det utan måste hålla sig neutrala i frågan, det finns ju både för och nackdelar med sen avnavling. ”    (inlägg  99) 


    Detta är helt enkelt  ICKE acceptabelt.  Något måste göras NU!  Men för att det verkligen ska hända något krävs att alla  vi som inser att detta är  FEL   hjälps åt,  och plockar fram  civilkuraget  nu.
    Förslag på vad  som kan  göras?  

     
    Är det  någon  vet, eller kan ta reda på , vad lagen egentligen säger om det här?

  • Koffie

    Det finns inte mycket i lagtexten om det här och det som finns är allmänt hållet. Däremot borde det finnas riktlinjer hos socialstyrelsen, RÅ och landstingen som grundar sig på praxis av lagen.

    Det här säger lagen iallafall:

    Hälso- och sjukvårdslag (1982:763)
    Krav på hälso- och sjukvården


    2 a § Hälso- och sjukvården skall bedrivas så att den uppfyller kraven på en god vård. Detta innebär att den skall särskilt
    1. vara av god kvalitet med en god hygienisk standard och tillgodose patientens behov av trygghet i vården och behandlingen,
    2. vara lätt tillgänglig,
    3. bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet,
    4. främja goda kontakter mellan patienten och hälso- och sjukvårdspersonalen,
    5. tillgodose patientens behov av kontinuitet och säkerhet i vården.

       
    Vården och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Olika insatser för patienten skall samordnas på ett ändamålsenligt sätt.
    ...


    2 b § /Träder i kraft I:2010-07-01/ Patienten ska ges individuellt anpassad information om
    1. sitt hälsotillstånd,
    2. de metoder för undersökning, vård och behandling som finns,
    3. sina möjligheter att välja vårdgivare och utförare inom den offentligt finansierade hälso- och sjukvården, samt
    4. vårdgarantin.

       
    Om informationen inte kan lämnas till patienten ska den i stället lämnas till en närstående till patienten. Informationen får dock inte lämnas till patienten eller någon närstående om det finns hinder för detta i 25 kap. 6 eller 7 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) eller i 2 kap. 8 § andra stycket eller 9 § första stycket lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område. Lag (2010:243).


  • abuelita

    Bra Moster Ia

    Och det  här  tolkar jag som att det  är straffbart  om man som mvc- eller förlossningspersonal   medvetet undanhåller  blivande föräldrar  information  om  avnavling, eftersom det   faktiskt handlar om barnets hela framtida hälsa,  och för mamman innebär tidig avnavling  ökad risk för post partum blödning och kvarhållen moderkaka (vilket många studier kommit fram till).

      Dessutom rekommenderar ju  faktiskt både WHO, IFOG och svenska riktlinjer sen avnavling.
     


     Lag (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område


    2 a §
    När det finns flera behandlingsalternativ som står i
    överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ska
    den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient
    medverka till att patienten ges möjlighet att välja det
    alternativ som han eller hon föredrar.


    3 § Om den som tillhör hälso- och sjukvårdspersonalen
    uppsåtligen eller av oaktsamhet inte fullgör en sådan
    skyldighet enligt 2 kap. 1, 2, 2 a, 4, 6, 8 eller 9 § eller
    någon annan föreskrift som är av direkt betydelse för
    säkerheten i vården, får disciplinpåföljd åläggas. Om felet är
    ringa eller om det framstår som ursäktligt får disciplinpåföljd
    underlåtas.
     


    Det är bara att börja anmäla alltså!!!

  • Ocean WoW

    Jag sticker emellan med ett litet inlägg om värkstimulerande och dess påverkan på bonding.

    Eftersom jag räknar med att bli överburen igen och då jag är GBS-bärare så lär jag bli igångsatt (bläh) och då är det säkert "snöbollen" som gäller igen. Därför håller jag på att kolla upp vad dessa syntetiska ämnen egentligen innehåller (som min kropp kommer bli fullpumpad av - Prostaglandin och Syntocinin). Jag råkade snubbla över en beskrivning där de även tog upp bonding och tänkte att ni har ju diskuterat det tidigare så detta kan ju faktiskt vara värt att ha i åtanke, försök att undvika värkstimulerande i onödan:

    Synthetic oxytocin, like naturally occurring oxytocin, is unable to cross the blood-brain barrier. However, the naturally occurring form is created in the brain and so is able to affect behavior before being released into the blood stream. The synthetic form does not have an opportunity to affect the brain and so is not able to encourage the bonding between new families

    Ingen aning om vad det är för källa jag egentligen tittar på här, får kolla upp detta lite närmare senare: http://www.birthingnaturally.net/birthplan/intervention/induction/pitocin.html
    Det var iaf en mycket intressant artikel om Pitocin. (I Sverige heter det Syntocinin tror jag, möjligt att det kan vara något annorlunda än Pitocinet, men båda har iaf det aktiva ämnet oxytocin fast syntetiskt).

    (Jag har förresten hittat rätt mycket annan skrämmande info om värkstimulerande som jag inte hade en ANING om förut. Ja.. förutom att jag själv fick känna av bieffekterna, men nu har jag det svart på vitt, det som personalen på förlossningen tyckte att de inte behövde tala om för mig. Känner mig lurad!)

  • Nirak Gbg

    Jag frågade min BM på MVC om sen avnavling (Göteborg). Hon sa väl inte så mycket varken positivt eller negativt, men hon sa att hon hade valt det om det hade varit hennes barn och att hon tyckte det lät bra att jag ville ha det. Men om jag inte hade frågat om det så hade aldrig hon tagit upp det.

  • mammageno

    OceanWoW

    den infon som du hade om värkstimulerande vill jag veta, då jag vill ha grund till varför det blev som det blev förra ggn och även för att välja bort det nu, inboxa om du villKyss

  • abuelita
    Nirak Gbg skrev 2010-06-22 21:34:08 följande:
    Jag frågade min BM på MVC om sen avnavling (Göteborg). Hon sa väl inte så mycket varken positivt eller negativt, men hon sa att hon hade valt det om det hade varit hennes barn och att hon tyckte det lät bra att jag ville ha det. Men om jag inte hade frågat om det så hade aldrig hon tagit upp det.
     Tack för att du berättade!  Det är viktigt att sånt här kommer fram. Och nu är det viktigt att så mångs som möjligt börjar anmäla att de undanhålls viktig information. Då kanske det äntligen börjar hända något.

    Föräldrar som blivit vilseledda och förda bakom ljuset av mvc- och förlossningspersonal kan anmäla  till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN


    Här är blanketten för Anmälan om fel i vården

    Och Mvc - och förlossningspersonal som tycker att det här är fel kan anmäa  till Lex Maria ,

    I det här fallet är det följande punkt som ska anmälas:


    ”felaktig, otillräcklig eller vilseledande information till patienten eller närstående”

  • MindCox

    Jag var hos MVC i dag och skrev sammanfattning. Då sa jag att jag ville ha sen avnavling och det enda bm sa var att de tar ph-prov för att se ev syrebrist hos barnet. Men annars sa hon varken bu eller bä. Hon sa inte heller nåt om att de inte utförde sen avnavling i Göteborg heller så jag förutsätter att det ska vara ok.

  • abuelita
    MindCox skrev 2010-06-23 10:05:02 följande:
    Jag var hos MVC i dag och skrev sammanfattning. Då sa jag att jag ville ha sen avnavling och det enda bm sa var att de tar ph-prov för att se ev syrebrist hos barnet. Men annars sa hon varken bu eller bä. Hon sa inte heller nåt om att de inte utförde sen avnavling i Göteborg heller så jag förutsätter att det ska vara ok.
    Ja det brukar inte vara några problem  med att få igenom sina önskemål om sen avnavling  på sjukhusen i Göteborgsområdet (så länge barnet mår bra...men de som redan mår dåligt navlas av dirtekt, och , mår naturligtvios därmed ännu sämre och riskerar  att få bestående skador) 
      Problemet  är att man inte får information, varken på mvc eller förlossningen, om att man har rätt att välja sen avnavling. Sen avnavling  är alltså bara förunnat de barn  varf föräldrar råkat komma över information på annat håll.

    Angående pH-provet så har man rätt att  avsäga sig det också. Det  är nämligen ett störande moment i bondingen. Dessutom är det inte till för barnets skull utan för personalen. Kan de med hjälp av det provet bevisa  att barnet mådde bra i födelsaeögonblicket har de tyggen fri om det senare skulle visa sig att barnet fått någon skada, eller kanske dör. 

    Och vem vet egentligen hur mycket blod som sugs ut från navelsträngen när pH-provet tas?  Jag litar inte på de där luringarna, i synnerhet inte luringarna i Götet.    Vem vet om de suger ut allt det där blodet i alla fall, även vid "sen avnavling" ?? De smusslar  ju med så mycket  annat bakom ryggen på föräldrar, så varför skulle de inte kunna göra det? 

    Är det förresten någon mer som hört  att det pågår   en avnavlingstudie på Sahlgrenska?  Följande meddelande fick jag i går:

    "När jag var på föräldrakurs så tog jag upp frågan med barnmorskorna och deras svar på varför Göteborg inte följer de nationella riktlinjerna är för att Sahlgrenska har en studie på att sen avnavling orsakar gulsot. Vet du om det finns en sådan studie eller om de ljög för mig?"
  • tigerkaka

    hej!

    tack för att ni har öppnat mina ögon med denna tråden :)

    jag kommer nog dock inte att tillhöra den skaran som får gå tiden ut tyvärr.
    är redan inlagd på sjukhus med lång tid kvar.

    har väldigt svårt att lita på sjukvården fullt då jag blivit dåligt bemött och då saker som kunde ha gjorts inte gjordes vid mina andra två graviditeter..

    så nu till min fråga , jag undrar om ni vet ngt om läkemedlet adalat? bra eller dåligt, letat på internet men knappt hittat ngt.

    läst i fass och jag är inte övertygad, men det är vad dom rekommenderar då jag har mkt sammandragningar och med stor sannolikhet kommer att föda alldeles för tidigt.

    denna gången håller mitt cerklage allt på plats än så länge. lustigt att det enda viktiga i mitt liv just nu
    är en tråd..

    får bricanyl då sammandragningarna blir för kraftiga. är sängliggande.

    så nu ska jag besluta om jag ska byta till adalat eller inte. man vill ju göra allt man kan men ändå inte skada på ngt vis. det är så jobbigt med alla dessa mediciner då man knappt vet ngt alls :(.

    hoppas att det finns någon som kan svara.

    ta hand om er ! o grattis till alla småttingar :)
    o tack för en bra tråd!

    kramar

Svar på tråden Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över