• Anonym (hur hjälpa?)

    min man stjäl narkotika från jobbet..

    min man stjäl narkotika från jobbet, jobbar som ssk... jag har vetat i ett par år och alltid försökt få honom att låta bli, han har lovat flera ggr o hävdar att han ej är beroende, men nu har jag ledsnat då han sviker gång på gång o fortsätter stjäla. vad ska jag göra? jag vill hjälpa honom, men så fort jag tar upp att jag vill berätta för någon så blir han jätteförbannad o känner sig hotad av mig säger han. han skulle aldrig erkänna detta utan det verkar som han behöver bli upptäckt.. men de e ju väldigt svårt då det handlar om små mängder vid många tillfällen....
    nån som varit i liknande sits? tips? 

  • Svar på tråden min man stjäl narkotika från jobbet..
  • Anonym (hur hjälpa?)
    Anonym skrev 2010-07-11 18:43:44 följande:
    Ursäkta? Är det ditt ansvar att göra din man arbetslös?
    nej det är det inte men som mamma är det mitt ansvar att inte vårt barn ska bo hos en pappa som missbrukar! är det svårt att förstå? och uppenbarligen finns det ett problem eftersom han fortsätter stjäla trots att han lovat hundra gånger att sluta! och då behöver han hjälp! min fråga här var hur jag bäst gör det.
  • Anonym

    kan du inte tala med hans chef (och kräva största förtroende) och berätta att du MISSTÄNKER dylika saker och att de kan vara observanta så att de tvingas "upptäcka" det själva. ja nu är det väl iofs svårt för bara chefen att upptäcka nåt såvida den itne själv jobbar som ssk ibland... ja jag vet inte. kanske chefen kan ta upp med arbetsgruppen (utan att peka ut någon) att man misstänker att det försvinner narkotika och att alla ska bli bättre på att räkna efter/man måste vara två som hanterar detta och dubbelsignerar eller nåt.....?

    absolut måste du göra NÅGOT iaf. ditt ansvar som mamma...men även som ssk... vad händer om han är påverkad på jobbet så att han gör något tokigt som ev kan förorsaka någon skada?

    om man stjäl sånt på jobbet ÄR man beroende.
    har han behov av sådana läkemedel smärtstillande/sömn/lugnande eller vad han nu tar skulle han väl kunna kontakta sin läkare och få utskrivet därifrån...?

    han kanske tar ännu mer än du tror dagligen och kan behöva hjälp med en avgiftning?

  • MickeN1973
    Anonym skrev 2010-07-11 18:48:02 följande:
    kan du inte tala med hans chef (och kräva största förtroende) och berätta att du MISSTÄNKER dylika saker och att de kan vara observanta så att de tvingas "upptäcka" det själva. ja nu är det väl iofs svårt för bara chefen att upptäcka nåt såvida den itne själv jobbar som ssk ibland... ja jag vet inte. kanske chefen kan ta upp med arbetsgruppen (utan att peka ut någon) att man misstänker att det försvinner narkotika och att alla ska bli bättre på att räkna efter/man måste vara två som hanterar detta och dubbelsignerar eller nåt.....?

    absolut måste du göra NÅGOT iaf. ditt ansvar som mamma...men även som ssk... vad händer om han är påverkad på jobbet så att han gör något tokigt som ev kan förorsaka någon skada?

    om man stjäl sånt på jobbet ÄR man beroende.
    har han behov av sådana läkemedel smärtstillande/sömn/lugnande eller vad han nu tar skulle han väl kunna kontakta sin läkare och få utskrivet därifrån...?

    han kanske tar ännu mer än du tror dagligen och kan behöva hjälp med en avgiftning?
    Menar du att hans chef ska låta en missbrukare springa runt på avdelningen

    Hon kan inte kräva förtroende av hans chef, då patientsäkerheten är viktigare
  • Anonym
    Anonym (hur hjälpa?) skrev 2010-07-11 18:48:00 följande:
    nej det är det inte men som mamma är det mitt ansvar att inte vårt barn ska bo hos en pappa som missbrukar! är det svårt att förstå? och uppenbarligen finns det ett problem eftersom han fortsätter stjäla trots att han lovat hundra gånger att sluta! och då behöver han hjälp! min fråga här var hur jag bäst gör det.
    Missbrukar han då ? Eller tar han bara skit från jobbet?
    Dom allra flesta av oss "stjäl" från jobbet, det är egentligen ingen problem förrän man gör det till en.
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2010-07-11 18:51:51 följande:
    Missbrukar han då ? Eller tar han bara skit från jobbet?
    Dom allra flesta av oss "stjäl" från jobbet, det är egentligen ingen problem förrän man gör det till en.
    förvisso men det är en sak att sno hem papper och pennor från jobbet.

    En helt annan är att sno narkotika... 
  • Anonym (hur hjälpa?)
    Anonym skrev 2010-07-11 18:51:51 följande:
    Missbrukar han då ? Eller tar han bara skit från jobbet?
    Dom allra flesta av oss "stjäl" från jobbet, det är egentligen ingen problem förrän man gör det till en.
    eeeh ursäkta mig men det tror jag inte att de allra flesta gör. o klart som fan det är ett problem när det göms på olika ställen, bla där barnet kan komma åt! mkt allvarligt!  o vaddå "tar han bara skit"? det är ett brott o patientsäkerheten äventyras. o nu även vårt barns säkerhet i hemmet!
  • Anonym
    MickeN1973 skrev 2010-07-11 18:55:00 följande:
    förvisso men det är en sak att sno hem papper och pennor från jobbet.

    En helt annan är att sno narkotika... 
    Sak samma, man tar grejer man har nytta av.
    Endast för att han tar överblivna tabletter för egen/nöjets skull innebär inte att han missbrukar.
  • MickeN1973

    Ställ ett ultimatum.

     Att han påbörjar avgiftning från droger eller att du informerar hans chef om vad som pågår

  • Anonym
    Anonym (hur hjälpa?) skrev 2010-07-11 18:56:40 följande:
    eeeh ursäkta mig men det tror jag inte att de allra flesta gör. o klart som fan det är ett problem när det göms på olika ställen, bla där barnet kan komma åt! mkt allvarligt!  o vaddå "tar han bara skit"? det är ett brott o patientsäkerheten äventyras. o nu även vårt barns säkerhet i hemmet!
    Prata med han då att han får lägga sina tabletter på ett säkert ställe, antar att du gör ett helvete varje gång du hittar såna så det är inte speciellt konstigt att dom "göms".
    Givetvis bör man inte ha starka piller liggande här och var med småbarn i huset.
Svar på tråden min man stjäl narkotika från jobbet..