• Anonym (ADD?)

    ADD symptom hos vuxna

    Ni vuxna med ADD: jag undrar vad har ni för symptom? När uppmärksammades det och hur? Vilka tecken på ADD finns det?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 18:24
    Jag har skapat en ny tråd (mötesplatsen) där vi kan diskutera annat som rör ADD/ADHD förutom symtom: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m56019945-8.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 22:43
    Viktig information om listan:

    Listan nedan är en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som de flesta av oss i tråden upplever frekvent och har gemensamt med varandra.

    Det är inte en lista som innehåller några absoluta sanningar eller säkra källor.
    Det är inte heller en lista över korrekta diagnoskriterier som professionella läkare och psykologer använder sig av vid diagnosticering.
    Det är en lista skriven i syfte att underlätta för oss som eventuellt kommer att utredas, att ta med till våra läkare vid ett första bedömingssamtal, att visa eller läsa upp för psykologen eller våra nära och kära.

    En del av oss som skriver eller har skrivit här har redan en (av läkare) konstaterad ADHD eller ADD-diagnos, någon är under utredning medan andra fortfarande står i kö i väntan på utredning. Om du är en av dem som trillar in här, kanske mest av nyfikenhet, läser och känner igen dig i några eller i alla de symtom som finns med på listan behöver det inte betyda att du har ADHD/ADD. Men är du orolig och misstänker en eventuell ADHD/ADD-diagnos bör du kontakta din vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning för vidare utredning.
    Nog för att en del av oss i tråden besitter stor erfarenhet och mycket kunskap om ämnet men vi är inga läkare eller psykologer. Vi kan svara på frågor och det gör vi så gärna, men vi kan inte lämna något definitivt svar eller ställa diagnos på någon.

    Listan får däremot användas av vemsomhelst, kopieras, skrivas ut, ramas in eller vad du nu vill. Men kom ihåg, listan är endast en sammanfattning av de symtom och funktionsnedsättningar som vi i tråden upplever och det frekvent, d.v.s ofta förekommande eller "on a daily basis".

    ~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.

    ~ Behov av rutiner och struktur men ...

    ~ Svårt för att själv strukturera, organisera och planera sin vardag och sina saker

    ~ Låg mental uthållighet

    ~ Lättdistraherad

    ~ Låg koncentrationsförmåga - stora svårigheter med att behålla fokus och uppmärksamet i synnerhet på saker man upplever tråkiga

    ~ Nedsatt arbetsminne/korttidsminne

    ~ Bristande motivation och därför

    ~ Ofta alltid på jakt efter just motivation i form av olika belöningar vilka kan vara allt i från att sitta vid datorn, äta godis, dricka alkohol, shoppa etc.

    ~ Impulsiv - te.x när det kommer till beslutsfattande men där finns även stora tendenser till

    ~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas

    ~ Påbörjar olika projekt men avslutar dem sällan - man kan te.x få för sig att man ska börja träna och köper träningskläder och gymkort men struntar sedan i att gå till gymmet, man hoppar på olika kurser som "verkar skoj" just då men inser sedan ganska snabbt att det inte var det, hoppar av och påbörjar något annat istället.

    ~ Ombytlig/nyckfull/obeständig (se ovan)

    ~ Kommer ur balans/blir lätt störd när ens rutiner rubbas

    ~ Tidsoptimist - kommer ofta eller alltid försent, underskattar hur lång tid en viss sak tar att göra/färdigställa

    ~ Ljudkänslig - tycks höra (vissa ljud) högre än andra. Svårt för te.x tickande klockor, knastrande ljud, tuggande, handklapp, prasslande etc

    ~ Svårigheter med att göra något metodiskt och

    ~ Benägen att kasta sig in i nya projekt eller uppgifter utan att bry sig om instruktioner och därför

    ~ Benägen att göra saker i fel följd

    ~ Disträ och tankspridd - glömsk, förlägger sina saker, slarvar bort te.x nyklar, plånbok, glömmer viktiga överenskommelser, möten etc

    ~ Tendens till att fixera sig vid/hyperfokusera på olika saker/ämnen - går från specialintresse till specialintresse och lägger ner sin själ och nästan all sin vakna tid till att tänka på eller göra reserach på just det ämnet/intresset.

    ~ Otålig - har svårt för dötid, att behöva vänta osv. Vill att saker ska hända NU och helst igår. Kan te.x yttra sig i att man avbryter i samtal och diskussioner eller om man får en ide´så ska den sättas i verk med en gång, spelar ingen roll om man ligger i sängen för att sova.
    Te.x får man för sig att möblera gör man det oavsett om klockan är 15 eller 03.

    ~ Upplever en nästan konstant orkeslöshet och trötthet och har

    ~ Sömnsvårigheter - har svårt för att komma i säng i tid, svårt för att komma till ro och somna, även svårt för att orka hålla sig vaken en hel dag utan en stunds vila mitt på dagen.

    ~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över och

    ~ Perioder av nedstämdhet och ångest kontra perioder då man känner sig mer tillfreds, glad och uppåt - dessa perioder eller svängningar i måendet kan ske flera ggr per dag eller hålla i sig ett par dagar vardera. Men de är ständigt återkommande och tycks vara oberoende av yttre händelser.

    ~ Viss motorisk klumpighet och bristande koordinationsförmåga - missbedömer avstånd, bristande kroppkontroll te.x går in i saker, snubblar, spiller, tar för hårt eller för löst i saker, bryter av pennor etc.

    ~ Bristande simultanförmåga - svårigheter med att göra flera olika saker samtidigt och att hålla isär och sortera information te.x olika sorters sinnesintryck

    ~ Bristande konsekvenstänkande - förstår inte alltid eller missbedömer konsekvenserna av sitt handlande, tänker rätt (d.v.s medveten om konsekvenserna) ibland men gör eller handlar fel ändå.

    ~ Låg tolerans mot stress/stresskänslig - ogillar stress och hög press överhuvudtaget, vill göra saker och ting i sin takt men paradoxalt nog

    ~ Skjuter upp alla måsten till sista sekund - kan sitta en hel dag utan att företa sig något men 30 min innan te.x sambon kommer hem börjar man både dammsuga och skura golvet. Betalar inte räkningar, lämnar inte in deklarationen i tid fast man haft god tid på sig och vetat om att det ska göras.

    ~ Arbetar som mest effektivt inför deadline (se ovan)

    ~ Svartvitt tänkande - tänker ofta "antingen eller" eller "allt eller inget"

    ~ Bär på en inre oro och rastlöshet - känner sig aldrig 100% tillfredställd eller nöjd. Alltid finns där något som kan förbättras, göras annorlunda, förnyas och förändras osv.

    ~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.

    ~ Allt ska förresten helst alltid ske på ens egna villkor.

    ~ Har överlag dålig hand med ekonomi - svårigheter med att förstå och inse pengars värde.

    Övrigt - sådant som tagits upp här i tråden (därmed inte sagt att alla vi i tråden lider av det eller att ens alla med ADHD/ADD lider av det)

    Låg självkänsla, social fobi, ångest, depression, ätstörningar, sömnstörningar och PMS.

    Utanförskap, arbetslöshet och har bakom sig en kraschad skolgång, ofullständiga betyg, stormiga (och i vissa fall våldsamma) relationer m.m

    Många överkonsumerar dessutom mycket kaffe, coca cola, tobak och alkohol, vilket sägs ha lugnande effekt på personer med ADHD/ADD. Missbruk av droger (främst centralstimulantia som te.x amfetamin) då det bekant har en lugnande effekt på människor med ADHD förekommer också, i synnerhet hos de med odiagnosticerad ADHD/ADD i försök att självmedicinera.

    Annat som tycks vara vanligt förekommande hos personer med ADHD/ADD är: Dyslexi, dyskalkyli och liknande svårigheter. Även tvångstankar/tvångsbeteenden som te.x dermatillomani och trichotillomani kan förekomma.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-30 05:05
    Jag vill ge ett stort tack till strulmaja som har gjort ett fantstiskt jobb med att sammanställa informationen i tråden och skapa "listan"!
  • Svar på tråden ADD symptom hos vuxna
  • HäckHäxan
    Anonym (hupp!) skrev 2011-08-29 20:54:27 följande:
    ok. Jag har trichotillomani, rycker loss ögonbrynen till jag ser helt weird ut,sjukt störigt men kan inte sluta =( Var lustigt att se det i ts :)

    Ska försöka fortsätta städa nu, heheheehehe
    aha det betyder alltså att man rycker ögonbrynen för mkt?  Det är ett sånt där ord som jag tänkt att ja skall kolla upp men glömmer

    Jag har haft så makalöst smala ögonbryn, nästan så de sett målade ut, som streck. NU nästan vägrar jag noppra, för jag blir säkert likadan då, ändå mår jag skit när jag ser dom Obestämd

    Lycka till med städandet, tänkte också gjort ett röj idag men hmm tappade tiden, borde lägga mig nu tror jag
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • HäckHäxan
    Anonym (Ooops) skrev 2011-08-30 00:16:33 följande:
    Shit! 95% av grejerna i ts-listan stämde ju in på mig! Gråter
    Och feg som jag är kommer jag aldrig, nånsin, ever att söka hjälp för detta!
    Då kanske jag förlorar sambo, barn, hus och husdjur om jag får en "diagnos"

    *fortsätter att gräva ner mig*
    Du förlorar inga barn för att du kanske har adhd, snälla du Hjärta

    Däremot om din man drar för nått sånt trots att han redan delar ditt liv, ja då förtjänar han inte någon så fin som du!

    Överväg också ärftlighets risken/ möjligheten, något av barnen kan ha det, skall de också hindras i sitt framtida liv i så fall?
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • DragonWoman
    Anonym (Ooops) skrev 2011-08-30 00:16:33 följande:
    Shit! 95% av grejerna i ts-listan stämde ju in på mig! Gråter
    Och feg som jag är kommer jag aldrig, nånsin, ever att söka hjälp för detta!
    Då kanske jag förlorar sambo, barn, hus och husdjur om jag får en "diagnos"

    *fortsätter att gräva ner mig*
    Varför skulle du förlora barnen/et på grund av det?

    Add är och kan vara en styrka och inte enbart ett sk hinder. Din personlighet och inställning avgör lite med

    Det enda som ändras är att du får en förklaring till varför du har svårt för vissa saker, lätt för andra och varför du reagerar eller inte reagerar i vissa situationer.

    Så gräv upp dig och börja utforska möjligheter ist
    Jag tog inlägg 100 000
  • Anonym (hupp!)
    strulmaja skrev 2011-08-29 22:14:13 följande:
    Hej! 

    Jag har ADD och för mig är det som du beskriver att det visst finns tillfällen då jag kan fokusera helt och fullt, ja nästan för mycket t.o.m (det kallas tydligen att hyperfokusera) men BARA om det är något jag finner intressant, roligt, utmanande eller spännande. Förmågan att fokusera blir också i vissa fall något förbättrad om jag är under tidspress. Men det får inte kännas omöjligt att slutföra min uppgift innan tiden rinner ut för då ger jag upp utan att ens ha försökt. Det får heller inte kännas eller verka för enkelt för då är tristessen genast där och knackar på och jag tappar fokus och mister intresset direkt. 

    Och precis som du älskar jag att läsa. Så länge det är om något jag är intresserad av vill säga. Däremot spelar det ingen roll (för mig) om det jag läser är intressant eller ej-jag har svårt för att behålla uppmärksamheten och tankarna vandrar ofta iväg på annat håll. Men så länge det jag läser är intressant, spännande eller något jag verkligen vill lära mig mer om så kämpar och anstränger jag mig för att behålla uppmärksamheten jämfört med hur jag skulle göra (eller inte göra) om jag läste om något tråkigt som inte rör mig i ryggen eller om något jag tycker verka svårt eller för komplicerat (te.x matematik). Då skulle jag inte kunna anstränga mig hur mycket jag än försökte.

    Blev du klokare? Flört 
    Håller totalt med om första stycket, precis så är jag också. Går jag in för något gör jag det till tusen procent och då varken äter jag och sover jag. Som ett exempel sydde jag en aftonklänning för ett bröllop vi skulle till, var (självklart!) ute i sista sekunden och gick ner tre kilo medans jag sydde den. Oops! Går totalt in i det och blir skitirriterad om någon stör. Men vad det gäller att läsa är det samma sak. Läser och läser och läser. Dock har jag otroligt svårt för att läsa om det inte är tyst och lugnt omkring mig. Därav läser jag alltid bara innan jag ska sova, men glömmer ofta bort tiden och ligger alldeles för länge.
    strulmaja skrev 2011-08-29 23:00:51 följande:
    Jag har ingen diagnos på att jag har dyskalkyli men jag är helt säker på att jag har det. 
    Jag hade megaproblem med att lära mig den analoga klockan och jag har nog aldrig befunnit mig på en mattelektion utan att känna ångest. Det gick trögt för mig redan i låg och mellanstadiet men i högstadiet blev värre. Jag hamnade i "obs-klass" (om man kan kalla det så) och på gymnasiet läste jag matte A som jag egentligen inte klarade av men fick betyget godkänd ändå med motiveringen "För att jag är snäll" (alltså läraren). 
    Sen dess har jag inte rört matten. Jo, på högskoleprovet då och det gick ju som förväntat. Jag gissade mig mest till olika tal.

    Du (och ni andra som läser) blir dom första som får veta min "hemlighet". Det är egentligen ingen hemlighet, det är bara det att jag aldrig berättat det för någon för det är aldrig något som kommit på tal. Men när det gäller att få och ge tillbaka växel så är jag helt jävla lost. Jar har aldrig någon koll på om jag får tillbaka för mycket eller för lite. Kontrollräkna har jag varken tid eller lust med. Jag har heller ingen koll på olika valutor, att omvandla och handla. Jag är kass på att räkna ut procent, te.x om det är rabatt och sånt där. Jag har lärt mig hur man gör måååååånga gånger men glömmer och måste gång på gång lära om. Samma sak med att räkna ut hur mycket två tredjedelar etc är. Läsa och förstå recept te.x, vad är det? Min sambo sköter den ekonomiska biten här också. Jag shoppar-han betalar.  
    Jag har alltid varit rätt kass på huvudräkning, dock inga problem med att läsa siffror och så. Numera är jag dock grym på huvudräkning om det inte är för stora tal. Jag jobbade nämligen som crupier några år och då räknade jag inte utan såg bilder liksom. Jag vet att 6+7 är 13, och att 8+5 är tretton, men jag räknar inte utan ser kortbilden så att säga. Och det tillämpar jag i all annan räkning också nu. Jag har ganska fotografiskt minne.
    HäxanSurtant skrev 2011-08-30 01:05:00 följande:
    aha det betyder alltså att man rycker ögonbrynen för mkt?  Det är ett sånt där ord som jag tänkt att ja skall kolla upp men glömmer

    Jag har haft så makalöst smala ögonbryn, nästan så de sett målade ut, som streck. NU nästan vägrar jag noppra, för jag blir säkert likadan då, ändå mår jag skit när jag ser dom Obestämd

    Lycka till med städandet, tänkte också gjort ett röj idag men hmm tappade tiden, borde lägga mig nu tror jag
    Ja, jag rycker med naglarna. Från benen också, om de är orakade. Helsjukt. Tack! Ehe! Jag skickade iväg maken och sonen för att jag skulle få städa ifred. Men jag råkade viss sy en kanin istället. Skulle börja stoppa den, men så hamnade jag här. Ska dock fortsätta med den nu, och se hur mycket jag hinner städa innan jag sover så inte maken undrar vad tusan han är borta för ...
    DragonWoman skrev 2011-08-30 01:22:16 följande:
    Varför skulle du förlora barnen/et på grund av det?

    Add är och kan vara en styrka och inte enbart ett sk hinder. Din personlighet och inställning avgör lite med

    Det enda som ändras är att du får en förklaring till varför du har svårt för vissa saker, lätt för andra och varför du reagerar eller inte reagerar i vissa situationer.

    Så gräv upp dig och börja utforska möjligheter ist
    gott att höra, jag har också haft de tankarna. Om man liksom blir "stämplad" och de kommer tvinga på en hjälp och tro man är en dålig mamma och så..
  • HäckHäxan
    Anonym (hupp!) skrev 2011-08-30 02:00:57 följande:
    Håller totalt med om första stycket, precis så är jag också. Går jag in för något gör jag det till tusen procent och då varken äter jag och sover jag. Som ett exempel sydde jag en aftonklänning för ett bröllop vi skulle till, var (självklart!) ute i sista sekunden och gick ner tre kilo medans jag sydde den. Oops! Går totalt in i det och blir skitirriterad om någon stör. Men vad det gäller att läsa är det samma sak. Läser och läser och läser. Dock har jag otroligt svårt för att läsa om det inte är tyst och lugnt omkring mig. Därav läser jag alltid bara innan jag ska sova, men glömmer ofta bort tiden och ligger alldeles för länge.
    strulmaja skrev 2011-08-29 23:00:51 följande:
    Jag har ingen diagnos på att jag har dyskalkyli men jag är helt säker på att jag har det. 
    Jag hade megaproblem med att lära mig den analoga klockan och jag har nog aldrig befunnit mig på en mattelektion utan att känna ångest. Det gick trögt för mig redan i låg och mellanstadiet men i högstadiet blev värre. Jag hamnade i "obs-klass" (om man kan kalla det så) och på gymnasiet läste jag matte A som jag egentligen inte klarade av men fick betyget godkänd ändå med motiveringen "För att jag är snäll" (alltså läraren). 
    Sen dess har jag inte rört matten. Jo, på högskoleprovet då och det gick ju som förväntat. Jag gissade mig mest till olika tal.

    Du (och ni andra som läser) blir dom första som får veta min "hemlighet". Det är egentligen ingen hemlighet, det är bara det att jag aldrig berättat det för någon för det är aldrig något som kommit på tal. Men när det gäller att få och ge tillbaka växel så är jag helt jävla lost. Jar har aldrig någon koll på om jag får tillbaka för mycket eller för lite. Kontrollräkna har jag varken tid eller lust med. Jag har heller ingen koll på olika valutor, att omvandla och handla. Jag är kass på att räkna ut procent, te.x om det är rabatt och sånt där. Jag har lärt mig hur man gör måååååånga gånger men glömmer och måste gång på gång lära om. Samma sak med att räkna ut hur mycket två tredjedelar etc är. Läsa och förstå recept te.x, vad är det? Min sambo sköter den ekonomiska biten här också. Jag shoppar-han betalar.  
    Jag har alltid varit rätt kass på huvudräkning, dock inga problem med att läsa siffror och så. Numera är jag dock grym på huvudräkning om det inte är för stora tal. Jag jobbade nämligen som crupier några år och då räknade jag inte utan såg bilder liksom. Jag vet att 6+7 är 13, och att 8+5 är tretton, men jag räknar inte utan ser kortbilden så att säga. Och det tillämpar jag i all annan räkning också nu. Jag har ganska fotografiskt minne.Ja, jag rycker med naglarna. Från benen också, om de är orakade. Helsjukt. Tack! Ehe! Jag skickade iväg maken och sonen för att jag skulle få städa ifred. Men jag råkade viss sy en kanin istället. Skulle börja stoppa den, men så hamnade jag här. Ska dock fortsätta med den nu, och se hur mycket jag hinner städa innan jag sover så inte maken undrar vad tusan han är borta för ...
    DragonWoman skrev 2011-08-30 01:22:16 följande:
    Varför skulle du förlora barnen/et på grund av det?

    Add är och kan vara en styrka och inte enbart ett sk hinder. Din personlighet och inställning avgör lite med

    Det enda som ändras är att du får en förklaring till varför du har svårt för vissa saker, lätt för andra och varför du reagerar eller inte reagerar i vissa situationer.

    Så gräv upp dig och börja utforska möjligheter ist
    gott att höra, jag har också haft de tankarna. Om man liksom blir "stämplad" och de kommer tvinga på en hjälp och tro man är en dålig mamma och så..
    Jag ser också lösningar i bilder, behöver inte alltid vara ett tal, har också ganska fotografiskt minne och detaljer är det jag lägger märke till. Är ofta så insnöad i detaljer att jag missa helheten OCH är aldrig nöjd om någon detalj med det jag gjort känns fel!

    Hahah rycka med naglarna gör jag med, på benen och pillar och inbillar mig att det finns inflammerade helt vita hårsäckar som jag måste klämma, resultatet små sår på benen som inte alls hade behövt vara där! Skrikandes

    Nu måste jag lägga mig, annars blir det helt galet imorgon, det blir det säkert ändå, Jag måste komma på ett sätt så jag kan få sova, blir ju liksom mer lsut i huvudet av allt detta vakna, det säger ju sig självt.
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • aussiemia
    strulmaja skrev 2011-08-29 23:00:51 följande:
    Jag har ingen diagnos på att jag har dyskalkyli men jag är helt säker på att jag har det. 
    Jag hade megaproblem med att lära mig den analoga klockan och jag har nog aldrig befunnit mig på en mattelektion utan att känna ångest. Det gick trögt för mig redan i låg och mellanstadiet men i högstadiet blev värre. Jag hamnade i "obs-klass" (om man kan kalla det så) och på gymnasiet läste jag matte A som jag egentligen inte klarade av men fick betyget godkänd ändå med motiveringen "För att jag är snäll" (alltså läraren). 
    Sen dess har jag inte rört matten. Jo, på högskoleprovet då och det gick ju som förväntat. Jag gissade mig mest till olika tal.

    Du (och ni andra som läser) blir dom första som får veta min "hemlighet". Det är egentligen ingen hemlighet, det är bara det att jag aldrig berättat det för någon för det är aldrig något som kommit på tal. Men när det gäller att få och ge tillbaka växel så är jag helt jävla lost. Jar har aldrig någon koll på om jag får tillbaka för mycket eller för lite. Kontrollräkna har jag varken tid eller lust med. Jag har heller ingen koll på olika valutor, att omvandla och handla. Jag är kass på att räkna ut procent, te.x om det är rabatt och sånt där. Jag har lärt mig hur man gör måååååånga gånger men glömmer och måste gång på gång lära om. Samma sak med att räkna ut hur mycket två tredjedelar etc är. Läsa och förstå recept te.x, vad är det? Min sambo sköter den ekonomiska biten här också. Jag shoppar-han betalar.  
    OMG! Det är PRECIS som om jag skrivit det här inlägget! Jag läste matte A på komvux och blev godkänd för att läraren såg hur jag slet och svettades. Ibland fick jag till rätt svar, men vägen dig var inte i närheten av hur man skulle göra Obestämd Hon tyckte synd om mig helt enkelt.

    Jag är 44 år och blev färdig ssk för 2 år sedan. Den största anledningen att jag väntade med att börja plugga var just matten. Jag hade funderat i flera år på att bli ssk, men insåg att matten skulle bli ett problem.
    När jag äntligen fick mod till att plugga så fick jag massa hjälp under den sista tentan under sista året. Istället för en sitta-ned-och-rapa-upp-tenta så fick jag en praktiskt. Jag fick klämma och känna och se droppåsar, slangar, sprutor osv.  DESSUTOM- fick min man Förvånad sitta i samma rum!!

    Jag kan liksom inte se det framför mig, om jag inte har det framför mig. Det är för abstrakt, som så mycket annat.

    Jag har fruktansvärt svårt att komma ihåg vissa ord. På jobbet tex, vissa typer av bandage, som används typ dagligen, vet jag fortfarande inte vad det heter. Mediciner är en annan. Allt tar tre ggr så lång tid eftersom jag måste slå upp allt, hela tiden, varje dag. Det fastnar liksom inte.
  • strulmaja
    Anonym (hupp!) skrev 2011-08-30 02:00:57 följande:
    Håller totalt med om första stycket, precis så är jag också. Går jag in för något gör jag det till tusen procent och då varken äter jag och sover jag. Som ett exempel sydde jag en aftonklänning för ett bröllop vi skulle till, var (självklart!) ute i sista sekunden och gick ner tre kilo medans jag sydde den. Oops! Går totalt in i det och blir skitirriterad om någon stör. Men vad det gäller att läsa är det samma sak. Läser och läser och läser. Dock har jag otroligt svårt för att läsa om det inte är tyst och lugnt omkring mig. Därav läser jag alltid bara innan jag ska sova, men glömmer ofta bort tiden och ligger alldeles för länge.
    strulmaja skrev 2011-08-29 23:00:51 följande:
    Jag har ingen diagnos på att jag har dyskalkyli men jag är helt säker på att jag har det. 
    Jag hade megaproblem med att lära mig den analoga klockan och jag har nog aldrig befunnit mig på en mattelektion utan att känna ångest. Det gick trögt för mig redan i låg och mellanstadiet men i högstadiet blev värre. Jag hamnade i "obs-klass" (om man kan kalla det så) och på gymnasiet läste jag matte A som jag egentligen inte klarade av men fick betyget godkänd ändå med motiveringen "För att jag är snäll" (alltså läraren). 
    Sen dess har jag inte rört matten. Jo, på högskoleprovet då och det gick ju som förväntat. Jag gissade mig mest till olika tal.

    Du (och ni andra som läser) blir dom första som får veta min "hemlighet". Det är egentligen ingen hemlighet, det är bara det att jag aldrig berättat det för någon för det är aldrig något som kommit på tal. Men när det gäller att få och ge tillbaka växel så är jag helt jävla lost. Jar har aldrig någon koll på om jag får tillbaka för mycket eller för lite. Kontrollräkna har jag varken tid eller lust med. Jag har heller ingen koll på olika valutor, att omvandla och handla. Jag är kass på att räkna ut procent, te.x om det är rabatt och sånt där. Jag har lärt mig hur man gör måååååånga gånger men glömmer och måste gång på gång lära om. Samma sak med att räkna ut hur mycket två tredjedelar etc är. Läsa och förstå recept te.x, vad är det? Min sambo sköter den ekonomiska biten här också. Jag shoppar-han betalar.  
    Jag har alltid varit rätt kass på huvudräkning, dock inga problem med att läsa siffror och så. Numera är jag dock grym på huvudräkning om det inte är för stora tal. Jag jobbade nämligen som crupier några år och då räknade jag inte utan såg bilder liksom. Jag vet att 6+7 är 13, och att 8+5 är tretton, men jag räknar inte utan ser kortbilden så att säga. Och det tillämpar jag i all annan räkning också nu. Jag har ganska fotografiskt minne.
    Ja jag läser också helst vid sänggåendet. Att det är tyst och lugnt är en förutsättning för att jag överhuvudtaget ska kunna läsa. Jag har skrivit det här förr, att när jag läser, läser jag flera böcker parallellt eftersom jag så snabbt blir utrråkad. Så bredvid sängen ligger inte mindre än sju olika böcker och jag brukar varva mellan 2-3 olika varje kväll. 

    Angående fotografiskt minne så har det kommit fram dels i den här tråden men också i de böcker jag läst om ADHD att fotografiskt minne är mycket vanligt hos människor med ADHD. Jag vet inte om det är en kompensation för det bristande arbetsminnet eller om det helt enkelt är så "våra" hjärnor är konstruerade men tydligen är det många av "oss" som ser och tänker i bilder. Jag gör det också och kan därför minnas vissa tal och uträkningar från multiplikationstabellen. Jag tror det var i mellanstadiet som vi blev tilldelade en liten gul broschyr liknande lapp med bl.a hela multiplikationstabellen att använda för inlärning. Och det är alltså från denna som jag minns vissa tal. Att 7x6=42 te.x är ett sånt där tal som sitter. 

     
  • Anonym (hupp!)
    strulmaja skrev 2011-08-30 11:31:26 följande:
    Ja jag läser också helst vid sänggåendet. Att det är tyst och lugnt är en förutsättning för att jag överhuvudtaget ska kunna läsa. Jag har skrivit det här förr, att när jag läser, läser jag flera böcker parallellt eftersom jag så snabbt blir utrråkad. Så bredvid sängen ligger inte mindre än sju olika böcker och jag brukar varva mellan 2-3 olika varje kväll. 

    Angående fotografiskt minne så har det kommit fram dels i den här tråden men också i de böcker jag läst om ADHD att fotografiskt minne är mycket vanligt hos människor med ADHD. Jag vet inte om det är en kompensation för det bristande arbetsminnet eller om det helt enkelt är så "våra" hjärnor är konstruerade men tydligen är det många av "oss" som ser och tänker i bilder. Jag gör det också och kan därför minnas vissa tal och uträkningar från multiplikationstabellen. Jag tror det var i mellanstadiet som vi blev tilldelade en liten gul broschyr liknande lapp med bl.a hela multiplikationstabellen att använda för inlärning. Och det är alltså från denna som jag minns vissa tal. Att 7x6=42 te.x är ett sånt där tal som sitter. 

     
    läser du liksom texten från bilden i huvudet då? Jag visualiserar liksom vad det stod. Lättast är det om det är något som sticker ut i siffror, tex att en åtta ser lite konstig ut eller så
  • Anonym (hupp!)

    Förresten, vet inte om ni sett detta, men hittade detta nu när jag satt och googlade och skrattade gott. Kände igen mig sååå väl, haha! here goes: (funnet på adhdkvinnor.se)


    När livet är som mörkast och jobbigast kan vi egentligen bara göra en sak:
    SKRATTA ÅT ELÄNDET. Därför få våra  ADHD-tips (alltså inte tips om hur du ska klarar av din ADHD utan tvärtom råd om hur Hur du blir en riktigt ADHDkvinna) ligga på första sidans tills vi mår bättre.


    Håll till godo!!



    Vi ADHDkvinnor är riktigt bra på att administrera och planera eller ?


    Passa tider


    Titta aldrig på klockan! Och bär ingen armbandsklocka! Bättre att låta tiden gå som den gör, du hinner ändå aldrig med det du ska eller att lyckas komma i tid. Nej, strunt i att tänka på tiden, du blir bara stressad. Vad gör det om du inte kommer i säng förrän klockan två på natten, sova kan du göra nästa natt. Och ingen blir arg på dig för att du kommer för sent. (De som blir arga på såna bagateller har ändå för länge sedan sagt upp bekantskapen med dig.)


    Tidsplanering 1


    Använd inte kalender och absolut inte en elektronisk sådan som påminner dig om tider, födelsedagar och räkningar


    Tråkiga saker


    Skjut upp alla tråkiga göromål. Sådant du absolut inte måste göra kan du tryggt glömma ett tag. Betala t ex inte räkningen förrän det kommer en andra betalningspåminnelse. Och skjut i det längsta upp det där tråkiga telefonsamtalet till skattemyndigheten eller FK eller nån annan trist myndighet. Tänk istället: Det ordnar sig. För det gör det alltid, på ett eller annat sätt.


    Tidsplanering 2


    Du har fem minuter på dig innan du måste gå – passa då på att börja städa badrummet, röja i garderoben eller rensa ut i förrådet. Och om någon säger åt dig att du inte hinner, svara då att Det var det dummaste jag har hört, jag har ju fem minuter på mig


    Administrera mera


    När det gäller pappersarbete. Glöm allt vad pärmar heter boxar att förvara räkningar i och annat plock. Lägg alltihop i en hög i köket du hittar det ändå när du ska betala räkningar eller deklarera. (Annars märker du det när du får påminnelse. )Framför allt låt bli autogiro för då kanske alla räkningar betals på rätt tid.


    Posthantering


    Öppna inte posten. Det kan gömma sig obehagliga överraskningar som räkningar där.


    Bilen är viktig för en moderna nomad  så den vårdar vi ömt


    Hund i bilen


    Om du har hund och har varit ute med den i skogen eller på sandstranden så låt den ändå få som den vill och sitta i baksätet på bilen på hemvägen. Där är ju ändå redan så smutsigt att det inte längre går att se ursprungsfärgen på klädseln, så lite extra sandkorn eller torkad gyttja gör ju ingen skillnad.


    Rost på bilen?


    Klistra över rosten med silvertejp som du sen sprejar i nån färg som liknar den på bilen. Besiktningen bryr sig mest om att det inte är vassa kanter ändå.


    Besiktiga bilen


    Kör dit i sista minuten, kolla inte ens om glödlamporna fungerar, fyll inte på vatten i vindrutetorkarna. Du vet ju att du ändå måste köra till verkstad direkt efter besiktingen. Och visst måste man väl besiktiga bilen två gånger?


    Att fira helger med familjen är kul även om det blir lite annorlunda traditioner ibland


    Julblommor


    Plantera inte om hyacinterna du köper till nån grupp eller så. Det gör det bara besvärligare att vattna. Ställ dom i sina fina färgade plastaskar på en vanlig bricka med kant. Har du en med julmotiv blir det extra fint.  Nu ser du när vattnet på brickan är slut då är det dags att vattna eller så låter du dem sakta torka ut. De är fina ändå.


    Julbak


    Baka alla sorter på en gång, lussekatter och pepparkakor på samma plåt. Smörj inte plåten, glöm att ställa timern.  Det är baka som är det roliga inte resultatet, det är bara fettbildande.


    Jul- och påskpynt


    Lämna julpynt och påskkärringar framme året runt. Det är onödigt arbete att hålla på att plocka undan sådant som ändå ska plockas fram igen. Låt bara bli att tända ljusslingan under sommarhalvåret så glömmer du att den finns där. Och påskkärringen kan du gömma bakom någon gardin så att den inte syns. Och förresten – vem har sagt att man bara ska ha julsaker vid jul och påsksaker vid påsk?


    Kläder är dyra så det gäller att vårda dem


    Släng dina kläder


    Att tappa en knapp är en katastrof. Släng kappan, ingen har väl nånsin klarat att sy i en knapp?


    Tvättips


    Sätt igång en tvätt och glöm av den tills nästa dag. Kör samma tvätt en gång till eftersom den inte luktade så fräscht efter att ha legat fuktig en hel natt i maskinen. Glöm än en gång av tvätten så att den ligger ytterligare en natt. Och så håller du på så. Nån dag kanske du kommer ihåg att ta ut tvätten i tid. Eller också blir kläderna utslitna och du har inte så många kvar att tvätta


    I köket blir det lät både fullt och stökigt men trevlig


    Fixa kaffe


    När du ska göra kaffe se till att du använder ett mindre mått än nödvändigt ex en vanlig tesked mät inte ut hur många mått det är du kommer ändå att tappa räkningen.


    Fixa kaffe2


    Om du spiller kaffepulver på golvet så skyffla bara in det med foten mot väggkanten. Tills vidare. Där syns det knappt och dessutom åker säkert en del av det ner i någon springa mellan golvet och väggen.


    Fixa kaffet3


    Använd alltid filter som inte passar till din bryggtratt. särskild för små filter gör susen. Nu får du enkelt den där knastriga känsla mellan tänderna som mamma inte fixade.


    Matlagning


    Bry dig inte om att planera någon middag förrän du står framför det tomma kylskåpet med skrikande mage och är så hungrig att du fått total blackout i huvudet.


    Rester


    Lägg inget över resterna du ställer i kylen då blir de dåliga snabbare och nån annan kanske slänger dem åt dig


    Packa ditt kylskåp


    Ställ alla varor längst fram i kylskåpet när du packar upp efter att han varit och handlat. Om det verkar trångt så tryck helt enkelt in varan, det brukar gå med lite envishet. Om det är helt stopp så pröva på nästa hylla, nånstans går det alltid att fösa in den. När du fått in allt så skynda dig att stänga dörren innan varorna hinner ramlar ut. Nästa gång du öppnar kylskåpsdörren är det möjligt att det ramlar ut nåt mjölkpaket eller så på golvet, och kanske går det sönder. Men det gör inget, du är van. Det är bara att dra några varv med foten över mjölkpölen. Det gör inget att sockan blir blöt, du är van vid det också, och dessutom går det snabbare än att leta upp hushållspappersrullen.


    Diskning


    Ställ aldrig in disk i diskmaskinen förrän det är tomt på porslin i skåpen.


    Tappa porslin i golvet


    Bli inte ledsen om du råkar tappa porslin så att det går sönder. Upplev istället den behagliga lättnaden över att ha en pryl mindre i skåpet. Om porslinet därtill var smutsigt när det gick sönder så gläds över att slippa diska det.


    Läsa ADHD är lättare sagt än gjort


     


    Läsning


    Läs 3 böcker parallellt och läs bara några minuter i varje, per dag. Se dessutom till att det är fullt med folk omkring dig när du läser. Då har du garanterat missat allt slagit ihjäl tiden och fått den underbara känslan av motorväg i huvudet.


    Läsa tidningen


    Börja alltid att läsa i slutet av en tidningsartikel. Det är ju ändå ofta där det viktigaste står. Om det är intressant så läs en snutt i mitten också, och därefter eventuellt några rader i början. På så sätt går det mycket snabbare att plöja igenom tidningen, dessutom upplever du den välbekanta känslan av att göra allt på en och samma gång.


    Läsa tidningen 2


    Läs bara rubrikerna. Du får i alla fall en liten uppfattning om vad som händer ute i världen. På så sätt kan du plöja igenom tidningen med racerfart, och ändå inte stå helt oförstående om nån råkar ta upp nåt aktuellt ämne som du borde känna till.


    Struktur och ordning står högt upp på alla ADHDcoachers lista här kommer våra egna tips


    Nyckeltips


    Bär omkring nycklarna i fickan och byt ytterplagg ofta så har du till slut inga nycklar kvar. De har trollats bort.  Svara  sen ”pipande nyckelknippa” när någon frågar dig vad du mest av allt önskar dig på födelsedagen.


    Ordning och reda 1


    Släng alltid ytterkläderna i en hög på golvet när du kommer hem, och glöm sedan att du lagt dem där, så kommer du garanterat att få leta dig gråtfärdig varje gång du ska ut


    Ordning och reda 2


    Lägg aldrig saker på bestämda ställen då kan det hända att du hittar dem igen utan att först missa bussen


    Ordning och reda 3


    Släng aldrig någon tidning förrän tidningshögen välter. Du vet ju inte vad de kan vara bra till.


    Ordning och reda 4


    Ha en skohylla innanför ytterdörren men använd den inte. Ställ hellre alla skor huller om buller, det blir mer spännande då när man ska ut.


    Social kompetens behövs lite överallt i skolan och i umgängeslivet


    Klassmammans bästa


    Nu är det dags för decembers föräldramöte, i värsta fall men pyssel. Ta extra salt och mjöl i lussekatterna så att de blir stenhårda. Mumla nåt om trolldegen i kylen och du slipper uppdraget nästa år.


    Oväntat besök


    Om det ringer på dörren så rufsa snabbt till håret (om det nu inte råkar vara tillräckligt rufsigt redan) och spring och hämta dammsugaren som ju alltid står framme nånstans. När du sen öppnar dörren säger du andfått och med en urskuldande gest  ”Här är lite rörigt, jag höll just på att städa”. Då verkar det inte konstigt att skorna ligger spridda över hela hallgolvet, att mattan ligger snett, att det syns klädhögar överallt och att det innanför dörren trängs en massa tidningskassar som du ”just var på väg med till pappersinsamlingen”.


    Oväntat besök 2


    Ha en massa lådor sk flyttlådor tillhands i hallen. (Det har du ju antagligen ändå eftersom du har dina ADHD-lådor där.) Peka på dem och säg att du storstädar förrådet.  Detta ursäktar i stort sätt vilka kläder och konstigheter som helst. Du kan också säga att garderoberna du beställt in kommit än. Då behöver du inte plocka undan till nästa gång heller.


    Klassmammans bästa 2


    När frågan om nystrykta luciaskjortor kommer upp. Dela ut lappar till en affär där de säljer linnena billigt uppmana alla att köpa ett ny till varje tåg och hävda ilsket att det är en bättre lösning än att stryka själv.


    Socialt liv


    Prata högt avbryt hela tiden och följ aldrig umgängesregler hos den grupp du är med. Du har ju rätt och ska inte anpassas. Framför allt be ingen hjälpa dig med att följa dolda regler.


    Vara gäst


    Om du nu i jultider mot förmodan inte skrämt bort alla bekanta (och bara har riktiga accepterande vänner kvar). Se upp du kan bli bjuden på formell middag.  Erbjud dig då att hjälpa till, diska de dyra kristallglasen och sen blir du aldrig bjuden dit mer. (Om inte annat för att glasen inte räcker till längre).


    Återvinning och sopsortering är inte det lättaste när hela huvet surrar som en torktumlare


    Kasta sopor


    Vik aldrig ihop tomma mjölkpaket som ska kastas. Om du försöker blir det ändå bara fel och otympligt. Mycket bättre att slänga dem som de är, dessutom blir soppåsen mycket lättare att bära ut till tunnan, det får ju inte plats särskilt mycket i den. De grannar som eventuellt klagar på att tunnan svämmar över så snabbt och har fräckheten nog att be dig packa dina sopor bättre ber du bara vänligt men bestämt att dra nånstans.


    Kompostera mera


    Köp alltid billigaste möjliga kompostpåsar, fyll dem till brädden och chansa sen när det är dags att tömma. Spring med den droppande påsen över köksgolvet, du klara det ju i 50% av fallen och du ditt köksgolv behövde redan städas.


    Kasta sopor 2


    Ställ sophinken utan lock mitt på köksgolvet och gör det verkligen: Kasta sopor; Ganska roligt faktiskt och du måste ju ändå städa köksgolvet.  På det viset blir hela familjen involverad i miljöarbetet.


    Sopsortering


    Släng aldrig soppåsen i tunnan utan ställ den istället på balkongen, altanen eller utanför dörren. Snart har du en egen liten soptipp som gärna besöks av fåglar som pickar hål på påsarna och hjälper dig att sprida skräpet ännu mer effektivt än vad till och med du själv skulle klara. (Om sen grannarna klagar så snäs åt dem att det är inte deras sak.)


    Som ADHDkvinna får man stor erfarenhet av städning eftersom det behövs hela tiden


    Putsa fönster


    Bry dig inte om att ödsla tid och kraft på att tvätta fönster. Det regnar ju ändå så ofta. Insidorna av fönstren svabbar du av först när det känns som om det ständigt är dimma ute. Och det vet man ju hur lång tid det tar för ett fönster att bli så smutsigt.


    Städa mattor


    Städa alltid bara runt mattorna. Aldrig på eller under. Det är alldeles för jobbigt att dra dammsugaren över en luddig matta och lyfter man på mattan virvlar det bara upp en massa skräp och damm. Låt det vara. Skräpet syns ändå inte, särskilt inte på en mönstrad matta. Och det som ligger under ligger ju tryggt kvar det det ligger.


    Städtips


    Lägg ut mattan på vädring när du städar och glöm den sedan ute, så att den blir liggande i ur och skur och kanske till slut blir helt oanvändbar eftersom den börjat lukta mögel


    Städtips för skåpen


    Ställ alla saker du plockar fram ur skåpen på ytor (som diskbänk och köksbord) som du garanterat behöver innan du är klar nog att ställa in allt igen. Blockera andra skåpluckor med ex den snabbt och högt växande amaryllisen. Ställ de fina glasskålarna under de skåpet du just jobbar med. På det viset får du en automatiskt rensning av vad som finns kvar efteråt. Visserligen måste du dammsuga golvet men dammsugaren är ju ändå framme och amaryllisen gör sig bra som snittblomma


    Städning


    Ha alltid en duk på bordet. Om du får besök lyfter du bara upp duken med allt som står på bordet, gör ett bylte av det och håvar in i en garderob eller ett annat rum. Vips har du ett tomt välstädat bord. Det du slängt in i garderoben hittar du alltid en regning dag


    Dammsugning1


    Köp en snygg dammsugare eftersom den ändå står framme hela tiden


    Dammsugning 2


    Försök alltid att använda dammsugaren just när maken kliver in genom dörren. Han kanske erbjuder sig att göra färdigt.


    Dammsuga 3


    Om det blir alltför rörigt nånstans, släck helt enkelt lampan som lyser upp just det stället. Är exempelvis diskbänken översvämmad så släck ljuset över diskbänken, är det rörigt i hallen, släck hallampan. Det kan visserligen bli väldigt mörkt, men du kan tryggt veta att inte heller röran syns.


    Billig lyxsemester


    Be en granne om hjälp eller anlita en städfirma och vakna de följande morgnarna med den fascinerande känslan av att du befinner dig på ett främmande, femstjärnigt hotell.


    Göm skräpet


    Om det blir alltför rörigt nånstans, släck helt enkelt lampan som lyser upp just det stället. Är exempelvis diskbänken översvämmad så släck ljuset över diskbänken, är det rörigt i hallen, släck hallampan. Det kan visserligen bli väldigt mörkt, men du kan tryggt veta att inte heller röran syns.


    Ute är det mysigt att vara och man kan även här visa hur mycket ADHDkvinna man är


    Gräsklippning


    Klipp inte gräset före vintern det blir bara grönt och fint tidigt på våren då och du får en längre säsong med gräsklippning.


    Snöblås


    Om du måste skotta i decembermörkret. Varför inte prova lövblåsen som snöslunga? (OBS tipset funkar sämre på blötsnö)


    Trädgårdsarbete


    Släng allt ogräs på gångarna, dels får du vackra bruna högar av ”etterneller” dels får du överväxta gångar nästa vår som är alldeles gröna och fina.


    Naturligtvis visar sig vår särskilda begåvning på alla livets områden


    Hämta tidningen


    Oavsett vilken tid på dygnet det är hämta tidningen i pyjamas om du sover naken så är det oxå OK. Grannar ska tränas upp.


    Helgfirande


    Ge barnen som kommer utklädda en sockerbit istället för godis. Du vet ju att godis ändå bara är förklätt socker. Bli sen jättearg om de busar så får du säkert fler besök med större busar senare i helgen.


    Oväntat besök 2


    Ha en massa lådor sk flyttlådor tillhands i hallen. (Det har du ju antagligen ändå eftersom du har dina ADHD-lådor där.) Peka på dem och säg att du storstädar förrådet.  Detta ursäktar i stort sätt vilka kläder och konstigheter som helst. Du kan också säga att garderoberna du beställt in kommit än. Då behöver du inte plocka undan till nästa gång heller.


    Sköt dina blommor


    Köp ett antal fina krukväxter som du nöjt placerar ut hemma för att sedan glömma att vattna dem så att de vissnar på mindre än en vecka


    Eldning


    Om du tänker tända eld i öppna spisen? Strunta i att tömma askan det funkar säkert en gång till. Ta en av alla kassar med pappförpackningar du har och stoppa in den. Lägg 2 stora vedträn på den och rulla sen ihop 1 meter hushållpapper till en luftig boll. Lägg bollen underst och tänd eld. Vädra och lugna make och grannar att brandvarnaren är överkänslig det här är ingen fara lite rök bara


    Shopping tips


    Åk till affären för att handla mjölk men kom istället hem med räkor, bröd och några goda ostar. Och ingen mjölk. Idag heller


    Bruksanvisningar


    Bruksanvisningar är för fegisar. Om du nu tvunget måste läsa i dem så vänta då till du redan försökt att installera varan, fixa felet, stått i telefonkö till helpdesken och haft ditt tredje anfall. Ingen ADHDkvinna behöver en manual för att skapa kaos. Dessutom är de tråkiga.

  • Anonym (frustrerad)

    Liten fråga till er medicinerade, i början av medicinering, drabbades ni av  trötthet? :) Känner mig som en zombie, äter concerta och är bara på 18mg/dag än så länge. Inte zombie som i trög-i-huvudet utan bara trött... Tröttheten kommer ca 2-3 timmar efter intag och sitter i resten av dagen.

Svar på tråden ADD symptom hos vuxna