• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 4 Jan 09:43
    24684 visningar
    176 svar
    176
    24684

    supersent att hämta kl 17.20?

    Jag hämtar min dotter på dagis kl 17.20. Då är hon sist kvar av alla barn.
    Dagis är alltså tömt på 4 avdelningar och på stängningsavdelningen är bara min dotter kvar.

    Är det verkligen så sent? Jag slutar kl 17 och hinner verkligen inte komma tidigare.

    Hur gör ni andra, hur lyckas ni jobba 100% och ändå hämta tidigt?

    Jag känner mig som en riktigt dålig mamma. Jag skäms varje dag när jag kommer sist.

  • Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?
  • Äldre 4 Jan 09:49
    #1

    Jag tycker det är väldigt sent

    . Men det handlar väl egentligen om hur mycket tid får ni ihop innan hon somnar? Går hon 5 dagar i veckan. Är hon trött efter att ha varit på förskolan så länge? Trivs hon där? När lämnar ni henne? Om det är rätt eller fel kan bara ni avgöra.

  • ELHU
    Äldre 4 Jan 09:50
    #2

    Jobbar man så jobbar man ju??
    Är dte så här mån - fre? Kommer tidigt oxå?

    Är dte så här hela veckan så kan man ju försöka få nån släkt/vän hämta tidigare en annan dag.
    Hon kanske kan följa med en dagis kompis hem oxå...?

  • Moria
    Äldre 4 Jan 09:52
    #3

    Jag hämtar min son 17.25 varje dag. Dagis stänger 17.30 och han är sist kvar varje gång.
    Lämnar honom vid 07.30 så visst d blir lång dagar för honom o kanske inte så kul att vara kvar sist men vad ska man göra när man måste jobba då!?

    Vissa dagar hämtar mormor och då får han ju gå hem tidigare...men är sååå trött på allt tjat och hur många gånger har man inte fått höra: "Men hur kan du låta han vara så länge på dagis stackarn". Jo för att jag JOBBAR och jobbar gör jag för att vi ska ha d bra!

  • Anonym
    Äldre 4 Jan 09:53
    #4

    Våra barn går som senast till 17:45-17.. max 2-3 ggr i veckan. Men då har de kommit vid middagstid.

    Det finns de barn, flera st, som hämtas betydligt senare.

    Så 17:20 klingar inte supersent i mina öron. Beroende på hur dags barnet lämnas o hur ofta i veckan dessa dagar uppstår..

  • Äldre 4 Jan 09:53
    #5

    Våra går 7-17.30 några dagar varannan vecka. På förskolan är 5-åringen sist kvar, på fritids brukar det vara några barn kvar. Det verkar vara jättesent som vi hämtar och jag begriper inte hur folk i allmänhet får ihop det? Då jobbar jag ändå 75% och är föräldraledig på 25%. Jag jobbar skift och maken har ett vanligt kontorsjobb.

  • Anonym (det beror på)
    Äldre 4 Jan 09:53
    #6

    Beror ju helt på när hon lämnas och hur långa dagarna är. Om hon ex lämnas 8.30 nånting så tycker jag inte det är så farligt. Alla har ju olika arbetstider och man kanske måste jobba 100%. Vissa kan ju inte flexa heller och alla har inte familj som kan hämta osv.
    Sen beror det ju på hur gammalt barnet är med?
    Jag hade inte skickat med min dotter på 2,5 år hem med en dagiskompis, då ser jag hellre hon är kvar tills vi hämtar henne. Nu har inte vi det problemet då jag hämtar henne 15.45 så hon är aldrig sist. Men hade jag vart tvungen ha henne längre så hade jag gjort så.

  • Anonym
    Äldre 4 Jan 09:53
    #7
    Anonym skrev 2011-01-04 09:53:00 följande:
    Våra barn går som senast till 17:45-17.. max 2-3 ggr i veckan. Men då har de kommit vid middagstid.

    Det finns de barn, flera st, som hämtas betydligt senare.

    Så 17:20 klingar inte supersent i mina öron. Beroende på hur dags barnet lämnas o hur ofta i veckan dessa dagar uppstår..
    Kan tillägga att vårt dagis stänger kl 18
  • Anonym (nästa­n samma)
    Äldre 4 Jan 09:55
    #8

    Jag har tidigare undrat hur alla andra familjer klarar ekonomin med deltidsarbetande föräldrar - för det verkar som nästan alla familjer ser ut så. Som ensamstående får man inte ha dåligt samvete för att man hämtar t o m kl 18 - om nu dagis har öppet så länge. Det gäller ju att klara ekonomin och då får man jobba heltid. Det finns familjer med 2 arbetande föräldrar där det inte hämtas förrän vid 18 tiden. Jag vet inte om du är ensamstående men i vilket fall som helst tycker jag inte att du behöver ha dåligt samvete för att alla andra lyckas hämta tidigare. Kanske går sista barnet innan ditt bara 10 minuter tidigare. Min dotter är snart 9 år och går på fritids - ibland låter jag henne gå hem själv efter mellis men inte om det är snöigt och halt på vägarna och då är jag om inte sist så bland de sista som kommer. Jag har fått justera mina arbetstider för att hinna till 17.30 när fritids stänger - tack och lov att arbetsgivaren gick med på det. Om jag skulle arbetat till kl 17 hade jag inte varit hemma förrän kl var över 18 i byn jag bor och vid fritids 18.10 ca - då har fritids stängt sedan 40 minuter. Sluta ha dåligt samvete - sålänge barnet trivs på dagis går det säkert bra. Och för den delen så brukar personalen inte sluta förrän en kvart efter stängningsdags - för att hinna plocka undan och avsluta dagen. Skäms inte. Du är inte ensam. 

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 4 Jan 09:56
    #9

    Jag har verkligen ingen i vår omgivning som kan hjälpa oss att hämta, tyvärr.

    Hon kommer inte jättetidigt, utan kl 8 ungefär. Hon är pigg och glad när jag hämtar henne. som tur är så gillar hon verkligen sitt dagis.
    På fredagar så hämtar jag en timme tidigare.

    Men ändå, samvetet gnager. Jag undrar som sagt hur alla andra gör, är det ingen mer som jobbar 100%

    jag försöker hitta en extramormor, som kanske kan vara barnvakt och hämta tidigare en-två gånger i veckan. Men å andra sidan som min sambo säger, vad skiljer det ifrån att hon sitter själv med en dagispersonal och pusslar eller leker med lego en stund?

  • Äldre 4 Jan 10:00
    #10

    Har också funderat över det där... min son hämtades 17.00 vissa dagar och då var han ibland sist, ibland en av de sista - på 4 avdelningar. Jobbar inte folk till 17 längre?? Har verkligen alla råd att jobba deltid??
    Ok, själv jobbade jag 75% så de andra dagarna hämtade jag lite tidigare, men tycker att det tyvärr blivit lite prestige i att hämta så tidigt som möjligt.


    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
Svar på tråden supersent att hämta kl 17.20?