• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • Daeminimon

    Om ni känner er modiga, ta av skinnet från en kycklingklubba och låt dem gnaga bäst de vill (vakta så klart noga!)! Det brukade Eddie gilla! Samma med en fläskkotlett!

  • scharlotta

    Kycklingklubbor har jag hört flera som tipsat om! Vi har nästan aldrig det hemma då vi själva inte är några "gnagare", men ska försöka komma ihåg att köpa det och testa..

  • Peach

    Tack för tipsen!

    Idag testade jag med lax som tillagats i ugnen. Det föll dock sönder i rätt små bitar, vilket frustrerar damen, men hon sträckte sig efter bitar från mina fingrar. Hon har inte pincettgreppet än, så för små grejer fungerar inte.

    Kycklingklubba ska testas, men kanske för svårtuggat än! Fläskkotlett kan nog också vara för svårtuggat. Hon fixade inte fläskkarré som tillagats länge i ugn. 

    Köttbullar (avlånga sådana, för greppvänligheten) är ju bra när det är gjort av färs. Bra tips att göra det med kyckling och jag ska nog testa med lax med.

  • scharlotta

    Här blir det inte så mycket mat alls just nu, Moa har legat sjuk hela helgen, och är fortfarande jättesnorig och tät i näsan, så hon är inte så intresserad av mat. Igår var första gången på några dagar som hon stoppade in mat i munnen, men det var svårt för henne att hantera maten.. Hon fick kväljningar och hostade mycket, men hon har väl inte samma känsla nu när hon är förkyld och trött.. 
    Men hon ammar bra, så det är ju skönt, jag behöver inte känna mig orolig. Vi ska försöka få oss ut idag första gången sen i torsdags, lite frisk luft känns inte dumt..

  • Peach

    Tråkigt när de små är sjuka, scharlotta, hoppas det blir bra snart! Skönt att ha amningen att falla tillbaka på. Hur gammal är din tjej?

    Jag funderar på om det finns några skedtips? Lillan vill gärna hålla skeden själv. Med en skålad sked behöver ju skaftet vara vinklat lite uppåt för att maten ska glida av skeden inne i munnen. Har ni någon lösning på det?   

    Vad gillar era bäst att äta? Min tös älskar tomat, päron och banan    

  • scharlotta

    Nä, huvva, jag önskar jag kunde byta med henne så hon slipper snor och hosta..
    Hon är drygt sju månader.

    Har tyvärr inget bra tips angående sked, Moa leker bara med skedar..

    Favoriterna här är broccoli, päron, kyckling avokado och mango..

  • betula

    E fixar vanliga teskedar utan större besvär. Iaf tillräckligt tillfredställande :P Det mesta hamnar ju på bordet, utsmetat oavsett liksom... Men han har inga problem alls att stoppa in skeden i munnen o få i sig mat om han vill. Han är 6,5 mån nu och fick väl en sked för första gången för ca 2 veckor sen...

  • scharlotta

    Äntligen har Moa fått tillbaka matlusten! Tyvärr har både jag och sambon tappat lukt och smak, och är dyngförkylda, men så kan det vara

    Jag känner däremot att jag har fastnat lite fantasimässigt då det gäller recept.. Vad lagar ni för mat?
    Jag vill ju att vi ska kunna äta samma sak, utan att behöva göra något eget åt Moa. Men jag inser att vi äter mycket grytor, och jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det till Moa, sätter  vi en tallrik/skål framför henne så åker den i golvet, men lägga såsig mat direkt på bordet känns ju som att be om att å städa extra mycket

    Just nu kastar vi in grönsaker och kyckling/kött eller vad vi nu har till, i ugnen mest hela tiden. Men det känns lite trist i längden. 

  • Giraff

    Påskbord var en succé för en 8-månaders som älskar att äta själv! 

    Jag tror han hade kunnat sitta vid matbordet all vaken tid idag, haha! ALLT slank ner, med förtjusning! Så himla kul.

    Rökt lax var en av favoriterna, men där fick ju mamma och pappa steppa in och begränsa intaget...  

    Glad påsk på er! 

  • Giraff
    scharlotta skrev 2012-04-07 19:52:20 följande:
    Äntligen har Moa fått tillbaka matlusten! Tyvärr har både jag och sambon tappat lukt och smak, och är dyngförkylda, men så kan det vara

    Jag känner däremot att jag har fastnat lite fantasimässigt då det gäller recept.. Vad lagar ni för mat?
    Jag vill ju att vi ska kunna äta samma sak, utan att behöva göra något eget åt Moa. Men jag inser att vi äter mycket grytor, och jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det till Moa, sätter  vi en tallrik/skål framför henne så åker den i golvet, men lägga såsig mat direkt på bordet känns ju som att be om att å städa extra mycket

    Just nu kastar vi in grönsaker och kyckling/kött eller vad vi nu har till, i ugnen mest hela tiden. Men det känns lite trist i längden. 
    När vi gör grytor lyfter vi ur grönsaker och kött och låter det rinna av lite till bebisen. Sen får han hugga in bara! 

    Vi brukar för det mesta lägga maten direkt på bordet eller på brickan till IKEAs Antilop-stol. När vi varit borta har vi lagt mat på en vanlig lite större bricka istället för på en tallrik.  
Svar på tråden Baby led weaning