• dripdrop

    Baby led weaning

    Hej, undrar om det finns några som kör med BLW här?

    Dottern blir 6 månader snart och jag hade då tänkt börja med smakportioner. Än så länge har hon bara ammats. Är nyfiken på BLW-metoden och vill gärna köra på det (trots att jag är säker på att omigivningen kommer tjata och stressa om att hon inte äter tillräckligt osv...suck!). Tänker att det allra bästa ju ändå måste vara att få utvecklas i sin naturliga takt, utan trugande och matande... i alla fall så länge hon växer och mår bra! Skrattande

    Vet att man kan ge typ grönsaker osv i bitar, men hur stora bitar? De måste ju vara greppvänliga, men ändå är jag rädd att hon ska sätta i halsen. Hur gör ni?
    Tips på bra grejer att börja med?

  • Svar på tråden Baby led weaning
  • scharlotta

    Jag har faktiskt aldrig hört att man inte ska ge ägg, eller att man ska börja med gulan.. Att det är an vanlig allergen vet jag, och att man bör vara observant, men det är ju samma med skaldjur, nötter etc..

  • betula
    scharlotta skrev 2012-10-27 20:21:16 följande:
    Betula: smörgås med mycket smör och leverpastej på?
    Göra egna smoothies med grönsaker frukt och olja i som han kan dricka i vagnen kanske?
    Nja, det blir för kladdigt. Smothies käkar han mkt hemma, men det skall kladdas en del med :P Och han ÄLSKAR att hälla ut saker, så i vagnen skulle det bli katastrof. Leverpastej och smör äter han helst direkt från kniven, brer man det på mackan vill han inte ha :P Han är bestämd vår lille herre och har en hel del konstiga ideer för sig :D

    Angående ägg så har jag blivit varnad för gulan, att den kan vara lurig och lätt att sätta i halsen, men inget som har m allergier att göra.
  • tutubi
    betula skrev 2012-10-26 17:04:14 följande:
    Någon som har tips på energirikt snacks som är kladdfritt o bra att äta i vagnen? E hade inte gått upp tillräckligt i vikt nu sist enligt bvc och är inne i en period då han knappt vill äta nåt (tror det är tänder på väg) och ända gången han tycks äta bra är på hundpromenaden i vagnen, men då blir det ju typ bara majskrokar, rån eller hårdbröd utan nåt på.
    Kanske du kan göra pannkaka och omelett och ha med kallt? Tillsätt extra fett för mer kalorier :) 
    Eller ost och korv i stavar, det är ju hyfsat kladdfritt.

    JAg brukar ge Lea riskakor med olja. Jag använder kokosolja som jag brer på kakan och om man låter de ligga ett tag brukar riskakan "suga upp" oljan och då blir det inte kladdigt alls :)
  • leiapp
    betula skrev 2012-10-27 20:46:01 följande:
    Nja, det blir för kladdigt. Smothies käkar han mkt hemma, men det skall kladdas en del med :P Och han ÄLSKAR att hälla ut saker, så i vagnen skulle det bli katastrof. Leverpastej och smör äter han helst direkt från kniven, brer man det på mackan vill han inte ha :P Han är bestämd vår lille herre och har en hel del konstiga ideer för sig :D

    Angående ägg så har jag blivit varnad för gulan, att den kan vara lurig och lätt att sätta i halsen, men inget som har m allergier att göra.

    Sätta i halsen vet jag inte men vår son tycker inte om konsistensen. Tror det är för torrt?
  • scharlotta

    Moa är inte heller så förtjust i äggulan, varken hårdkokt eller mjukkokt som inte är lika torrt..

    Men skivbar leverpastej i stavar då? Och oststavar?

  • Hejs

    Jag har en liten 9 månaders som från första början vägrat bli matad, hon SKA äta själv och om maten är mosad duger det inte alls. Nu undrar jag för hennes vikt ökar inte som den borde och jag har försökt hitta på recept på mat hon skulle tycka om men allt innehåller mjölk och de rekommenderar att vänta med mjölk tills hon är ett, yoghurt och liknande syrade mjölkprodukter fick man börja med i liten skala vi 10 mån, har själv väldigt mycket allergier så jag försöker ju vara extra försiktig med vad jag ger henne. Men allt jag hittar är en massa mjölk och ost och min egen fantasi har börjat tryta för flickan tröttnar snabbt på maträtterna och jag vet aldrig om hon idag tycker om samma som igår.

  • semlor

    Hej. Å en tråd i min smak! Jag har en unge på 7 mån och hon har bara smakat plockmat. Men mer och mer ser det faktiskt ut som om hon medvetet äter! Så kul. Favoriter är aubergine, apelsin, banan, broccoli, ost. Läste de senaste inläggen, ang smoothie, bra tips, skulle gärna prova! Från vilken ålder typ tror ni?? Än så länge har min unge bara fått bröstmjölk i originalförpackning :)

  • Cannelle

    Hej Semlor, min bebis är också 7 månader men jag tycker hon äter dåligt. En mycket bra dag äter hon kanske 1-2 tsk gröt på morgonen (vi lägger fram skedar till henne med gröt på som hon själv får stoppa i munnen) och sedan lite morot till lunch och eventuellt lite gröt (1-2 tsk) på kvällen, men många dagar äter hon ingenting alls. I vilken "form" ger du din bebis aubergine och vad får h*n för ost? Broccoli har vi testat flera gånger, hon är totalt ointresserad, vet inte om jag vågar prova ost. (sedan vår tjej satte en stor gurkbit i halsen så är jag lite rädd och tenderar att hålla mig till gröt och väldigt mjukkokta grönsaker)

  • semlor

    Auberginen har jag stekt skurna i fingerstora bitar med skalet kvar. Kanske hälsosammare om man ugnssteker istället. De blir riktigt mjuka och fina! Sen så äter hon innehållet/köttet och spottar ut/lämnar bitar av skal. Ost som hon fått är vår hårdost, tror det är mellanlagrad herrgård just nu. Den ges också i fingerstora bitar och den gnager hon av bitar från och har hon i munnen och låter den smälta där. Jag antar att det kanske är för salt egentligen men det är verkligen inga mängder hon får.

    Det äts inte mycket heller här. Men hon smakar på mat vid ca fyra tillfällen under dagen. Det är precis nu som det ser ut som om det sker mer medvetet. Innan har det mesta åkt ut och det som hon svalde förra veckan känns mer som hon gjorde av misstag.

    Kanske jag ska ta och prova gröt igen, det var några veckor sen nu! Ja, det ska jag!

  • Salt Groda

    Vill tipsa om bananpannkakor som mina barn älskar. Ta en banan, ett ägg och en dl havregryn mixat till mjöl (man kan ta vetemjöl om man vill, eller bovetemjöl tex men jag gillar mixat havre bäst). Blanda ihop allt och stek små plättar i smör eller olja. Smaskens.
    Man kan späda med vatten eller kokosmjölk om man vill, men det ska vara ganska tjock konsistens.

    Kokosmjölk är för övrigt bra till mycket, man kan byta ut mjölk i recepten mot kokosmjölk till de små. Smakar gott och är fett och bra.

Svar på tråden Baby led weaning