• Anonym

    Hur mycket pengar har ni lagt undan?

    Hejsan!

    Läste en artikel i Aftonbladet härom dagen och blev mörkrädd. De skrev att de flesta i Sverige har sparat TRE löner på sitt sparkonto - inför svåra tider. Herre gud!! TRE löner! Är det ens möjligt? tänker jag som småbarnsmamma. Jag har EN lön sparad och tycker jag är myyycket duktig. Hur sparar ni? Vi bor ändå i hus och måååste ju spara ifall något händer. Intressant att se om den där artikeln verkligen stämmer, tänkte jag. Hoppas många vågar svara! Man kan vara anonym så jag hoppas fler väljer att svara då. ;)

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?
  • Mimmlas

    Jag har ganska mycket pengar undanlagda. Jag vill aldrig behöva fundera på ifall jag kan betala hyran eller om jag kan köpa maten jag vill ha. Men jag är väldigt ekonomisk, köper i princip bara kläder på rea och mat när det är extrapris. Alla de småpengarna blir rätt mycket eftersom.
    Jag har ärvt en del och sålt hus osv.
    Min sambo är lika som mig, han är väldigt ekonomiskt smart. Vi lever lyx på budgetpris :)


    "Det är inte inkomsterna som gör en rik, det är bristen på utgifter."


  • Anonym
    Anonym skrev 2011-06-21 17:58:14 följande:

    Vi har en klumpsumma på 150 000 sparat, tillsamman sparar vi ca 5000 kr i månaden.


    Jisses vad bra!
  • Anonym

    Noterar att det än så länge bara är EN som skrivit här som INTE sparar något. Undrar om det verkligen är tillförlitligt motsvarar vad som är det normala. (???)

  • Anonym
    Mimmlas skrev 2011-06-21 18:00:40 följande:

    Jag har ganska mycket pengar undanlagda. Jag vill aldrig behöva fundera på ifall jag kan betala hyran eller om jag kan köpa maten jag vill ha. Men jag är väldigt ekonomisk, köper i princip bara kläder på rea och mat när det är extrapris. Alla de småpengarna blir rätt mycket eftersom.
    Jag har ärvt en del och sålt hus osv.
    Min sambo är lika som mig, han är väldigt ekonomiskt smart. Vi lever lyx på budgetpris :)


    "Det är inte inkomsterna som gör en rik, det är bristen på utgifter."


    Exakt! Det är just DET som är trixet - å andra sidan så är det nog svårt att vara helt utan utgifter. ;) Det finns ändå en viss livskvalité som går att förbättra med kapital.
  • Mimmlas
    Anonym skrev 2011-06-21 18:03:10 följande:
    Exakt! Det är just DET som är trixet - å andra sidan så är det nog svårt att vara helt utan utgifter. ;) Det finns ändå en viss livskvalité som går att förbättra med kapital.
    Hah jo men man får tänka smart. Klarar man sig på 10 kvm mindre lägenhet = jäkligt mycket mer pengar oftast.
    Mat och kläder på rea.
    Kuponger, kan vara rena guldgruvan.
    Medlemskap på mataffären.
    Ta reda på vart billigaste macken är och bara tanka där, planera sin körning.
    Köpa all heminredning på utförsäljningar och reor/blocket.

    Aldrig använda kreditkort är också väldigt bra.
    Låna aldrig pengar om det inte är hus eller bil tex.
    Ta aldrig avbetalning när du handlar, om du inte har råd att betala kontant, så har du inte råd. Mycket enkelt.

    Vi håller just nu på att spara för att köpa hus kontant, eller med litet lån.
    Äga är bra, låna är dåligt ^^
  • Anonym
    Mimmlas skrev 2011-06-21 18:08:38 följande:
    Hah jo men man får tänka smart. Klarar man sig på 10 kvm mindre lägenhet = jäkligt mycket mer pengar oftast.
    Mat och kläder på rea.
    Kuponger, kan vara rena guldgruvan.
    Medlemskap på mataffären.
    Ta reda på vart billigaste macken är och bara tanka där, planera sin körning.
    Köpa all heminredning på utförsäljningar och reor/blocket.

    Aldrig använda kreditkort är också väldigt bra.
    Låna aldrig pengar om det inte är hus eller bil tex.
    Ta aldrig avbetalning när du handlar, om du inte har råd att betala kontant, så har du inte råd. Mycket enkelt.

    Vi håller just nu på att spara för att köpa hus kontant, eller med litet lån.
    Äga är bra, låna är dåligt ^^
    Ja det må jag säga var duktigt! Ja de där sakerna försöker vi faktiskt göra också - om än halvlyckat ibland kanske. Skulle kunna köpa en begagnad cykel till vår son, men tycker nog att det kan vara kul för honom att få en ny - exempelvis. Och det är så klart hela tiden en värderings- OCH prioriteringsfråga. Dvs vad man anser vara livskvalité och vad man vill lägga pengarna på.
  • Anonym (7 månadslöner)

    Jag har ca 7 månadslöner sparade, drygt 150 000 kr.

  • Anonym
    Anonym (7 månadslöner) skrev 2011-06-21 18:15:04 följande:
    Jag har ca 7 månadslöner sparade, drygt 150 000 kr.
    Ja om man ska gå efter vad de som svarat här - hittills - så verkar ALLA ha en massa pengar på banken. Eller KAN det vara som så att de som INTE har det, väljer att inte skriva här måntro?
  • Lily of the Hollow

    När jag var arbetslös sparade jag ingenting, när jag stämplade sparade jag så mycket jag kunde. Då vi levde med två löner kunde jag spara ihop 20 000:- på 3 månader. Det tyckte jag var bra medan en bankman fnissade åt mig När jag började jobba började jag spara mellan 5000-10 000 i månaden. (Vi är fortfarande två)

    Nu har vi precis köpt hus. Jag har nya utgifter och pensionssparar mer. Jag vet inte om jag kanske kan spara 5000.- i månade nu ungefär.

  • Snöviolen

    Jag har inte ett öre sparat, men nu när min man har fått jobb, då kan vi börja spara 3000 i månaden, men från och med juli.

Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?