• Anonym

    Hur mycket pengar har ni lagt undan?

    Hejsan!

    Läste en artikel i Aftonbladet härom dagen och blev mörkrädd. De skrev att de flesta i Sverige har sparat TRE löner på sitt sparkonto - inför svåra tider. Herre gud!! TRE löner! Är det ens möjligt? tänker jag som småbarnsmamma. Jag har EN lön sparad och tycker jag är myyycket duktig. Hur sparar ni? Vi bor ändå i hus och måååste ju spara ifall något händer. Intressant att se om den där artikeln verkligen stämmer, tänkte jag. Hoppas många vågar svara! Man kan vara anonym så jag hoppas fler väljer att svara då. ;)

  • Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?
  • Anonym (arbetare)

    Vi har kanske 25000 på fonder, två arbetande med tre barn, bor i villa, två bilar... Känns som en helt ok buffert!

  • Anonym (cash)
    Startrooper skrev 2011-06-21 23:01:25 följande:
    Som sagt, dom med mest pengar är alltid anonyma..
    Vad tror du att det kan bero på? Och vad anser du vara mycket pengar?
  • Anne Lisa

    Jag har ca 40 000:- på sparkonto, 5000:- på ett annat konto där jag sparar till t.ex nya skor, en konsertbiljett eller om något oförutsätt skulle hända typ ett dyrt tandläkarbesök. Lönekontot nollas i princip varje månad då jag inte har så hög inkomst just nu. Planerar barn inom en snar framtid och tycker att jag har en helt ok ekonomi för det.

  • Anonym

    Jag är singel, inga barn och har ca 20.000 sparat.  Jobbar 80% och är 30 år gammal.
    Känner att jag borde ha mycket mer men nu är det som det är.

  • Anonym

    Två arbetande, inga barn. Jag får ut ca 12.000 sek / månad, min man ca 20.000 sek. Sparar vad vi kan varje månad. Bor i billig hyresrätt, 1 privatbil + 1 tjänstebil.

    På sparkonto, 150.000 sek
    I aktier och fonder, 230.000 sek (i min mans namn, ärvda pengar)
    1 studielån på ca 220.000 sek.

    Inga övriga lån.

    Jag är ekonomiskt sinnad, men inte min man. Utan mig skulle vi ligga på minus varenda månad. För 4 år sedan hade vi 30.000 sek på sparkontot. När jag började jobba heltid för 4 år sedan började vi spara. De senaste två åren har vi sparat ihop för bröllop (90.000 sek) och sedan en långresa (100.000 sek). Nu är vi uppe på 150.000 sek igen. Denna gången sparar vi för obetald föräldraledighet under 9 månader. Sedan blir det till att spara för att kunna köpa en bostad.

    Det är jag som håller i kreditkorten samt internetbetalningar. Även jag som ser till att pengar förs över till sparkontot samt letar klipp på internet osv.

  • Anonym (cash)
    Anonym (cash) skrev 2011-06-21 22:51:10 följande:
    Jag var precis inne på min internetbank och såg att jag hade sammanlagt 200 000 kr i den banken, mest i sparade pengar men även en del i fnder och aktier. Sen har jag kanske en 10-20 000 i fonder nån annanstans. Fonderna har jag fått, själv har jag sparat ihop ca 130 000. Jag sparade ihop dem under ca 5 år. Detta var innan jag fick barn, nu kan jag inte spara någonting men är väldigt glad att jag har sparade pengar.
    Just ja, glömde säga att jag bor i hyreslägenhet och äger bil. Inga lån. Jag är 27 år och har ett barn.
  • Anne Lisa
    Anonym skrev 2011-06-21 23:22:05 följande:

    Två arbetande, inga barn. Jag får ut ca 12.000 sek / månad, min man ca 20.000 sek. Sparar vad vi kan varje månad. Bor i billig hyresrätt, 1 privatbil + 1 tjänstebil.

    På sparkonto, 150.000 sek
    I aktier och fonder, 230.000 sek (i min mans namn, ärvda pengar)
    1 studielån på ca 220.000 sek.

    Inga övriga lån.

    Jag är ekonomiskt sinnad, men inte min man. Utan mig skulle vi ligga på minus varenda månad. För 4 år sedan hade vi 30.000 sek på sparkontot. När jag började jobba heltid för 4 år sedan började vi spara. De senaste två åren har vi sparat ihop för bröllop (90.000 sek) och sedan en långresa (100.000 sek). Nu är vi uppe på 150.000 sek igen. Denna gången sparar vi för obetald föräldraledighet under 9 månader. Sedan blir det till att spara för att kunna köpa en bostad.

    Det är jag som håller i kreditkorten samt internetbetalningar. Även jag som ser till att pengar förs över till sparkontot samt letar klipp på internet osv.


    Det låter gött, bra jobbat! 
    Även jag som är den ekonomiska vårt hem. Vi har just avslutat våra studier så jag hoppas kunna lägga undan mer snart. Heta spartips kanske?
  • Anonym (lite)

    Kan inte citera men ja. Vi sparar trots att jag lånar från csn. Detta då vi känner att vi kommer ha det mycket stabilare i framtiden att betala av lånet med, än vad vi har idag. Många kanske tycker det är knäpptt att låna och leva på csn men vi känner att det är bättre att göra så nu. Däremot har jag tänkt sänka lånedelen lite när jag har möjlighet att jobba mer extra. det kommer vara mycket lättare för oss att avvara csnpengarna när jag är färdigutbildad än nu (eftersom jag kommer få ut så mkt mer).

  • Anne Lisa
    Anonym (cash) skrev 2011-06-21 23:23:53 följande:
    Just ja, glömde säga att jag bor i hyreslägenhet och äger bil. Inga lån. Jag är 27 år och har ett barn.
    Bra jobbat du med!
    Jag är också 27 år och har ju inte i närheten av så mycket som du. Men jag är nöjd som det är. Kanske har missat det i tråden, men vad jobbar du med? Bara nyfiken! 
  • SVejsan
    Startrooper skrev 2011-06-21 23:01:25 följande:
    Som sagt, dom med mest pengar är alltid anonyma..
    Och? Kanske för att folk är avundsjuka och de väntar sig att folk skall stalka... Hur kommer sig det att du bara är i tråden för att påpeka att folk är anonyma när de har pengar. Och överhuvudtaget inte svarar på frågan?

    Vi har en del lån som vi skall betala av med insparade pengar och bufferten motsvarar nu innan kanske 8 av våra månadslöner. Med billiga omkostnader, hyggliga jobb, inga spenderbyxor på så har det inte varit så stora problem - vet att vi är har gjort en del bra val och haft tur i karriären (ingen av oss har högre utbildning än gymnasium).  
    Vi pensionsparar inte utan har huset som "sparbössa", sedan får vi se...   
Svar på tråden Hur mycket pengar har ni lagt undan?