• Tom Araya

    Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?

    Jag läste artikeln i Metro om Sveriges första polis med slöja.
    www.metro.se/nyheter/donna-blir-forsta-polisen-med-sloja/EVHkle!IiHF8LEcr7CCc/
    Jag blir riktigt förbannad på när man försöker vara så jävla PK och det blir helt fel.

    Uniform är ju en profilering, yrkesidentitet och syftar på just likheten. Varför tillåta avvikelse av religiösa skäl?

    Jag är helt klart positiv till ökat mångfald inom många yrkeskategorier som exempelvis Polisen.
    Detta fattade man ju i USA  (som är betydligt mer konservativt mot avvikelser från normen White, Anglo Saxon, Protestant) för länge sedan.

    Jag hade kunnat acceptera detta om det varit frågan om civilklädd polis men inte en uniformerad.
    Varför gör man undantag från uniformsreglementet enbart för slöja och turban, är inte det diskriminerande av  alla andra religioner?

    Vad tycker du, rätt eller fel?
    Motivera.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 18:08
    Undantaget gäller tydligen alla religiösa huvudbonader och inte enbart turban och slöja som jag felaktigt fått uppfattningen till eftersom det uttryckts så i ett antal artiklar.
    Frågan är hur man ställer sig till hittills okända religion X, vars anhängare bär tomteluva, kockmössa, rånarluva eller något?

  • Svar på tråden Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?
  • Tom Araya
    knisse skrev 2011-12-08 19:48:07 följande:
    ja där där det handlar om säkerhets risker är det klart att dom gar bort men som polis far du ha dina vigselringar och örhängen utan att det gnälls. samma sak gäller frisyrer
    Dessutom använder man ofta handskar i dessa yrken, numera även tunnare under sommarhalvåret.
  • knisse
    Tom Araya skrev 2011-12-08 19:55:36 följande:
    Dessutom använder man ofta handskar i dessa yrken, numera även tunnare under sommarhalvåret.
    men den vanlige polisen pa stan har sina vigselringar och sina perssonliga smycken och sina egna smink och frisyr förkärlekar.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2011-12-08 18:07:09 följande:
    Jamen exakt.
    Men det är väl inte egentligen det som det handlar om för slöjmotståndarna även om de kanske låtsas säga det och fokusera på det. Jag menar, vad ska de då hitta på och skylla på när man rimligtvis utgår från att alla poliser lär ha Svea Rikes Lag som utgångspunkt och riktlinje? Så hur ska de då försöka sätta krokben för muslimska kvinnor som vill arbeta? Uppfinningsrikedomen har inga gränser...
    Det är inte arbetsmarknaden som sätter krokben för muslimska kvinnor som vill arbeta. En arbetssökande som inte vill klä sig i den klädsel som en arbetsplats kräver att arbetaren har har ju själv valt att inte ta jobbet. Inte skulle jag skylla på en arbetslöshet som beror på att jag vägrar klä mig i den klädsel mitt jobb begär att jag har på mitt jobb. Man måste ta lite ansvar för sin bristande flexibilitet.
  • Tom Araya
    1337 skrev 2011-12-08 20:00:54 följande:
    Det är inte arbetsmarknaden som sätter krokben för muslimska kvinnor som vill arbeta. En arbetssökande som inte vill klä sig i den klädsel som en arbetsplats kräver att arbetaren har har ju själv valt att inte ta jobbet. Inte skulle jag skylla på en arbetslöshet som beror på att jag vägrar klä mig i den klädsel mitt jobb begär att jag har på mitt jobb. Man måste ta lite ansvar för sin bristande flexibilitet.
    Absolut! Klockrent uttryckt! Solig
  • Noun
    1337 skrev 2011-12-08 20:00:54 följande:
    Det är inte arbetsmarknaden som sätter krokben för muslimska kvinnor som vill arbeta. En arbetssökande som inte vill klä sig i den klädsel som en arbetsplats kräver att arbetaren har har ju själv valt att inte ta jobbet. Inte skulle jag skylla på en arbetslöshet som beror på att jag vägrar klä mig i den klädsel mitt jobb begär att jag har på mitt jobb. Man måste ta lite ansvar för sin bristande flexibilitet.

    Vad har det med TS att göra?
    Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
  • Tom Araya
    knisse skrev 2011-12-08 19:58:47 följande:
    men den vanlige polisen pa stan har sina vigselringar och sina perssonliga smycken och sina egna smink och frisyr förkärlekar.
    Jag vet inte vad reglerna säger om detta men visst finns det de som har det, ja.
    Jag skulle nog undvika eftersom det kan vara svårt att få försäkringar att gälla.

    De personliga uttrycken utåt genom kläder och accessoarer är begränsade vid bärande av uniform även om det inte är hundraprocentigt.
  • Noun
    Tom Araya skrev 2011-12-08 20:10:03 följande:
    Jag vet inte vad reglerna säger om detta men visst finns det de som har det, ja.
    Jag skulle nog undvika eftersom det kan vara svårt att få försäkringar att gälla.

    De personliga uttrycken utåt genom kläder och accessoarer är begränsade vid bärande av uniform även om det inte är hundraprocentigt.

    Vissa poliser bär tonvis av mascara. Jag tycker det signalerar kvinnoförtryck och horeri. Dessutom indikerar det att dessa kvinnor är miljöbovar. Eller inte...
    Paradiset ligger under mödrarnas fötter.
  • knisse
    Tom Araya skrev 2011-12-08 20:10:03 följande:
    Jag vet inte vad reglerna säger om detta men visst finns det de som har det, ja.
    Jag skulle nog undvika eftersom det kan vara svårt att få försäkringar att gälla.

    De personliga uttrycken utåt genom kläder och accessoarer är begränsade vid bärande av uniform även om det inte är hundraprocentigt.
    ja och varför skulle det störa att ha en del till för dom som vill ha en slöja? det är ju som mae maga andra delar av uniformen att den bara bärs av vissa eller bara av vissa kön.
    Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Tom Araya
    knisse skrev 2011-12-08 20:12:51 följande:
    ja och varför skulle det störa att ha en del till för dom som vill ha en slöja? det är ju som mae maga andra delar av uniformen att den bara bärs av vissa eller bara av vissa kön.
    Detta har jag nog redan svarat på i mina inlägg #33, 35 och 36 i denna tråd samt inlägg #138 i den andra tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-26-175/m62391767.html
  • Tom Araya
    Noun skrev 2011-12-08 20:12:51 följande:
    Vissa poliser bär tonvis av mascara. Jag tycker det signalerar kvinnoförtryck och horeri. Dessutom indikerar det att dessa kvinnor är miljöbovar. Eller inte...
    Varken smink eller frisyr signalerar något särskilt ställningstagande som slöja gör.
Svar på tråden Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?