• Tom Araya

    Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?

    Jag läste artikeln i Metro om Sveriges första polis med slöja.
    www.metro.se/nyheter/donna-blir-forsta-polisen-med-sloja/EVHkle!IiHF8LEcr7CCc/
    Jag blir riktigt förbannad på när man försöker vara så jävla PK och det blir helt fel.

    Uniform är ju en profilering, yrkesidentitet och syftar på just likheten. Varför tillåta avvikelse av religiösa skäl?

    Jag är helt klart positiv till ökat mångfald inom många yrkeskategorier som exempelvis Polisen.
    Detta fattade man ju i USA  (som är betydligt mer konservativt mot avvikelser från normen White, Anglo Saxon, Protestant) för länge sedan.

    Jag hade kunnat acceptera detta om det varit frågan om civilklädd polis men inte en uniformerad.
    Varför gör man undantag från uniformsreglementet enbart för slöja och turban, är inte det diskriminerande av  alla andra religioner?

    Vad tycker du, rätt eller fel?
    Motivera.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 18:08
    Undantaget gäller tydligen alla religiösa huvudbonader och inte enbart turban och slöja som jag felaktigt fått uppfattningen till eftersom det uttryckts så i ett antal artiklar.
    Frågan är hur man ställer sig till hittills okända religion X, vars anhängare bär tomteluva, kockmössa, rånarluva eller något?

  • Svar på tråden Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Tom Araya skrev 2012-04-02 22:31:16 följande:
    Självklart finns gränser, det gäller inte bara muslimer, även vi utan religiös tro har i de flesta fall moraliska gränser.
    Frågan är om muslimer har svårt att följa svensk lag i förhållande till sin religiösa övertygelse?
    Jag märkte inget som stred mot islam förutom de punkter jag tog upp i den andra tråden. 
  • hernameispekka

    Mendå! jag länkar ist

    www.google.se/imgres%C3%B6ja&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1400&bih=828&tbm=isch&tbnid=DSmfJuJCTM49gM:&imgrefurl=www.nattstad.se/Patricia91%3Fid%3D1310675&docid=8pCGuprx21U0jM&imgurl=pics.nattstad.se/pics2/members/blogs_pres/2011131145158249_490670_420.jpg&w=420&h=452&ei=-w16T5u_K9TS4QSekpSuDw&zoom=1&iact=hc&vpx=730&vpy=138&dur=402&hovh=233&hovw=216&tx=155&ty=109&sig=106950926505099166800&page=1&tbnh=151&tbnw=140&start=0&ndsp=25&ved=1t:429,r:3,s:0

  • Tom Araya
    hernameispekka skrev 2012-04-02 22:40:26 följande:

    Stör detta mycket tycker du?
    Isf ska alla ha samma frisyr i samma färg

    För hon:

    Ser inte likadan ut som han:

    Om det nu är så noga borde du snarare förespråka slöja på alla både män och kvinnor för då minsann har alla samma uniform och ser likadana ut!
    Blanda inte ihop uniformen med personen innanför den. Det är klart man inte kan begära att unifomerad personal har samma utseende. Att överhuvudtaget ta upp frågan är bara löjligt och visar på att du inte förstår vad uniform innebär.
  • hernameispekka

    Okej. Det är sant. Men helt ärligt, stör detta något? Jag tycker det är så diskret. Samma som en polis kan ha tatuering som syns lite men inte mitt i ansiktet. Jag tycker slöja som täcker hår men inte ansikte. Tycker det är otroligt diskret. Vad skulle du säga om en poliskvinna får cancer och har sjal över håret under mössan. Är det fel med eller är det okej?

  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    hernameispekka skrev 2012-04-02 22:48:56 följande:
    Okej. Det är sant. Men helt ärligt, stör detta något? Jag tycker det är så diskret. Samma som en polis kan ha tatuering som syns lite men inte mitt i ansiktet. Jag tycker slöja som täcker hår men inte ansikte. Tycker det är otroligt diskret. Vad skulle du säga om en poliskvinna får cancer och har sjal över håret under mössan. Är det fel med eller är det okej?
    Tycker också det är diskret. Bra fråga förresten!

    Här fler bilder på kvinnliga poliser i slöja från olika länder
    http://hijab-bosnia.blogspot.de/2009/06/police-woman-with-hijab.html
  • 1337
    hernameispekka skrev 2012-04-02 22:48:56 följande:
    Okej. Det är sant. Men helt ärligt, stör detta något? Jag tycker det är så diskret. Samma som en polis kan ha tatuering som syns lite men inte mitt i ansiktet. Jag tycker slöja som täcker hår men inte ansikte. Tycker det är otroligt diskret. Vad skulle du säga om en poliskvinna får cancer och har sjal över håret under mössan. Är det fel med eller är det okej?
    Att arbeta som polis i slöja är ungefär samma sak som att bära ett kristet kors när man arbetar som imam eller bära en tröja med Socialdemokraternas logga när man arbetar i Moderaternas valstuga.
  • 1337
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-04-02 22:35:29 följande:
    Fast de flesta muslimska länder sysslar med dessa saker vilket betyder att ingen muslim får vara polis, soldat, advokat eller domare. Jag tror frågan är mer komplicerad och ligger över vår kunskap i islam.

    Ameen!

    Är du svensk medborgare om jag får fråga?

    Ps: Här finns troll i denna tråd och i de andra islam-trådar, strunt i dom må Allah välsigna dig! 
    Varför jublar du över att hon inte följer svensk lag?

     Tyvärr är Amatullah svensk medborgare. Jobbar gör hon inte, eftersom hon inte får arbeta tillsammans med män. Du verkar dock exalterad. Du kanske kan ta hand om henne istället, så slipper vi den bördan?
  • Jäded
    1337 skrev 2012-04-02 23:14:03 följande:
    Varför jublar du över att hon inte följer svensk lag?

     Tyvärr är Amatullah svensk medborgare. Jobbar gör hon inte, eftersom hon inte får arbeta tillsammans med män. Du verkar dock exalterad. Du kanske kan ta hand om henne istället, så slipper vi den bördan?
    "Han" känner sig tillfälligt inspirerad av extremismen Amatullah uppvisar. Det är väl som vattkoppor det där.
Svar på tråden Religiös avvikelse från uniform, rätt eller fel?