Anonym (dsk) skrev 2012-01-06 09:39:19 följande:
Upplever stor skillnad mellan olika apotek. I samhället där jag arbetar finns det tre apotek. Ett som sällan har de läkemedel hemma som jag vill hämta ut till mig och mina barn, men det går mycket snabbt och personalen är kunnig och trevlig. Andra apoteket har ofta läkemedel hemma, men det går sakta sakta sakta, personalen verkar fruktansvärt osäkra. Tredje apoteket är det största och har även hand om hanteringen av apodos, personalen är helt sanslöst stressade, verkar inte kunna speciellt mycket (blockerade pga stressen kanske?, för de är ju trots allt utbildade inom sitt område), kunderna är stressade, det är trångt mellan hyllorna och saknas sittplatser för väntande kunder.
Eftersom jag arbetar som distriktssköterska får jag ofta samtal från patienter och hemtjänst när något krånglar med recept och uthämtning av läkemedel från apoteket. Ofta är det det tredje apoteket som uppger för patienter och hemtjänst att det finns inte recept, eller att inga apodosrullar kommit. Vilket ger mig en hel extra arbete med samordning och samtal mellan hemtjänst, apoteket, apodoscenter, läkare, samt ev. hitta läkemedel för att dela dosett tills apodosrullarna kommit till rätta.
När det gäller saknade apodosrullar handlar det i 80-90% av fallen om att personalen på apoteket inte hittar apodosrullarna på sina hyllor. När jag ringer så finns oftast rullarna där trots allt... Samma med saknade recept. Där handlar det lika ofta om att när någon ska hämta läkemedel så kollar apotekspersonalen bara på vanliga recept och inte även på apodosrecept, säger att det finns inget recept. Då rings det till mig, jag får kontrollera i journalen, ser att recept finns, jag får ringa till patient/hemtjänst (ofta svårt att få tag på) för att meddela att recept visst finns, dessa får gå en till vända till apoteket för göra ett andra försök att få ut läkemedel. Ibland händer det apoteket fortfarande krånglar och säger att recept inte finns. Då får jag ringa till apoteket och berätta att den och den patienten har det och det på recept men får inte ut det för att apoteket säger att recept inte finns. När jag per telefon handleder de att kolla på rätt sätt ser de till slut att det finns recept. Och hemtjänst/patienten får gå en tredje sväng till apoteket för att hämta ut sitt läkemedel. Patienterna är gamla och skruttiga, hemtjänstpersonalen har mycket att göra, precis som jag. Så mycket extra jobb bara för att apotekspersonalen inte har bra rutiner på sitt arbete! Suck.
Det låter ju helt horribelt med situationen på det tredje apoteket. Så ska det ju inte gå till! Vad har de för rutiner egentligen? Har de några över huvud taget? Självklart måste man kolla noga när det gäller dosrullarna, och recepten. Vet man att kunden är apodospatient så kollar man väl inte bara de recept som ligger i receptregistret? Då bör man veta att kunden troligen har sina recept liggande i e-dos (en sida på nätet där vi kan se dosrecepten) och kollar naturligtvis där. Och saknade apodosrullar, om det händer gång på gång kan man undra vad de har för system när det gäller dessa, ligger de bara huller om buller? På mitt apotek har vi en hel hylla reserverad för doskunder, på den finns små lådor för respektive kund, och namnet är klart och tydligt angett på var och en av dessa lådor, och när dosrullarna kommer till apoteket så packas de upp och läggs i respektive låda. Enkelt och smärtfritt. Tipsa dem om det systemet! Så himla svårt är det inte att få det där att fungera. Tipsa dem även om att se över rutinerna för hur man expedierar dosrecept, visst, det är lite krångligt, och tar lite extra tid, men det är inte heller svårt att få att fungera. De måste ju göra något åt saken om det är problem så ofta som det låter, för så kan de inte ha det. Inte kul för någon, varken för kunden, dig som vårdpersonal, eller för apotekspersonalen själva.