• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • HollyGolightly

    Snart lycklig: jag är en av dem som inte haft missfall utan haft svårt att plussa och jag lyckades med hjälp av immunbehandling. Jag vet att det inte finns några garantier, men jag ville bara ge dig lite hopp. Kram!

  • aylak
    HollyGolightly skrev 2013-10-25 07:03:13 följande:
    Snart lycklig: jag är en av dem som inte haft missfall utan haft svårt att plussa och jag lyckades med hjälp av immunbehandling. Jag vet att det inte finns några garantier, men jag ville bara ge dig lite hopp. Kram!
    Tack du ger mig extra hopp också!!

    Solkattan: Å så roligt med en intresserad läkare. Vart bor du någonstans?
    Jag får 10 mg pred från äl, så det är inte klenare än min dos.
    Du kan också ta Omega3. Jag ska ta 1500 g på morgonen och lika mycket på kvällen. Har av de kära medsystrarna här blivit tipsad om Eskimå på apoteket, Finns både flytande och kapslar. Jag tar nio kapslar om dagen och har valt att dela upp det på frukost, lunch och middag.
    Länken jag la upp härom dagen (andra har lagt upp den tidigare) avhandlar Ivig och IL och även upprepade missfall. Kanske om din läkare läser den att hon även blir mer välvilligt inställd till IL? Lycka till!!! 
  • Cathy

    Solkattan; å jag blir så glad av att höra om ditt möte med läkaren! I vilken stad finns hon? Pred 10 är nog det minsta du ska ta, 15 efter återföring kan vara tillräckligt men det beror förstås på vilka värden som är förhöjda hos dig. Är det endast nk celler och att de inte är 'för höga' så kan pred vara nog. Eller om inte denna dos är nog för dig så vet du ju att du kan ta mycket mer som t ex Dr G i London ordinerar (25-30mg). IL är inte det enda mot höga nk celler men är det mest ekonomiska för oss patienter och 'riskfria' iom att det är en näringslösning. Tidigare använde man
    t ex ivig som kostade mycket mer (och är mindre riskfritt) men man har övergått till IL i de länder (USA, UK) där många läkare jobbar aktivt med immunproblematik. 

    Eftersom vi har ganska många nya i tråden så vill jag gärna slå ett slag för Agate's immun faq's från Fertilityfriends. Hon är en av dem som haft svårt att lyckas men gjorde det till slut och hon har skrivit en väldigt bra sammanställning - kolla gärna!!   

    http://www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php?topic=242395.0
      

    Styrkekramar till er alla {#emotions_dlg.flower} 

  • blåvingen

    Försökte att förstå mina blodsvar innan jag pratar med Dr G, han är ju svår att förstå på grund av dialekten. Eftersom jag hade fått rödmarkerat på CD3 90 på blodproven från Rosalind Franklin labbet så har jag genom att läsa både Agates hemsida och Fertílitetsguiden förstått att jag antagligen har en autoimmun sjukdom i bakgrunden. har ju fortfarande ont i finger,hand, fot-leder på morgonen trots att jag är uppe i Prednisolon 25 mg.
    I labbsvaren kunden jag också utläsa att jag svarar bäst på IVig istället för IL, så det kan väl också ge ledtrådar åt det autoimmuna hållet. Fick tid till allmänläkare som skall remittera mig till en ev reumatolog.
    Jag försöker att ta tag i allting jag kan, för att komma vidare.

  • Cathy

    blåvingen; ja, IL fungerar inte lika bra på alla. Har du högt tnf? Med tanke på dina symptom och att du möjligen kan ha någon reumatisk sjukdom så kan du möjligen behöva någon annan medicin förutom pred och IL.

  • lill111
    Zinfandel skrev 2013-10-24 20:55:50 följande:
    Kan bara diagnosticeras 100% genom laporaskopi....

    Tack Zin - ja, man vill ju veta allt som akn orska ens mf - men jag har ju inga andra symptom på endo så jag hoppas att det inte är det jag lider av...tack för svar iaf!!
  • lill111
    Solkattan skrev 2013-10-25 06:46:12 följande:
    Ett litet steg i rätt riktning... Var igår på nån slags utredning hos ferten här i stan när jag nu fått mitt 3:e mf/Ma efter ivf. Skulle haft en äldre man till läkare men denna blev sjuk (hmm.. mina närmsta kolleger trodde dock att han fick kalla fötter och inte ides träffa ett "rytande lejon"). I allafall så gick jag ifrån mötet med ett litet leende. Läkaren jag fick träffa förkastade nämligen inte helt mina idéer ! Fick utan problem pred utskrivet ! Sen när jag visade henne beer boken så blev hon uppriktigt intresserad. Frågade om hon fick låna den ! Låna ?! .. herregud ta boken... Läs den !! 157 spänn på adlibris är ju en droppe i havet om man lyckas få en läkare att tro på beers lära. Hade en lång givande pratstund med läkaren om branschen som sådan. Hon har jobbat utomlands och där var läkarna mer intresserade av att hjälpa patienter med återkommande mf/Ma. Nu senaste träffen de hade haft så var hon uppriktigt orolig över hur svenska läkare "ignorerade" dessa patienter. Praxis tycks gå mot att inte skriva ut några mediciner alls. Sorgligt. Nu när jag fick pred utskrivet så avvaktar jag lite med Aten för egen del. Kör FET i dec med trombyl, Fragmin (ökat från 2500 till 5000) samt pred. Fick 10 (pred) enheter från mens sen öka till 15 vid FET. Är det en vanlig dos... Eller klen ? Sen fick jag även nån multivitamin tabl. Triobe. Nån som fått den utskriven ? Äter ju redan folsyra o bvitamin så jag vet inte riktigt vitsen med denna ? Är il dropp enda sättet ått minska nk cellerna? Om jag nu har ett överflöd av dessa finns det något jag kan göra/äta för att naturlig minska dessa.. ?
    Men GRATTIS till en bra läkare iaf!!! Underbart!! Vad gäller IL om du har immunproblem så vad jag förstått TWH b la så hjälper den till 80% så det är klart har man bekymmer med Nk-celler så hjälper inte de övriga medecinerna tillräckligt - jag frågade äve dr d om det och jag uppfattade det så...jag har ju kört trobmyl de två sista graviditeterna, men de räcker inte på långa vägar för mig trodde dr d, vi får se vad proverna visar....men jättebra att hon visar intresse iaf och läser boken så långt har inte jag kommit med min gyn...hon kanske är villig att skriva ut il efter att ha läst boken?? Härligt iaf
  • lill111
    Cathy skrev 2013-10-25 09:54:42 följande:
    blåvingen; ja, IL fungerar inte lika bra på alla. Har du högt tnf? Med tanke på dina symptom och att du möjligen kan ha någon reumatisk sjukdom så kan du möjligen behöva någon annan medicin förutom pred och IL.

    Jag har tagit blodprover gällande om jag har förkomst av ngn rematisk sjukdom - men de blodproverna visade inget - enligt svansk mått mätt då..../ Min mamma och hennes syskon har stora rematiska besvär att samt min mormor gick bort i ledgångsreumatism...jag har med olika perioder haft ont i fingrar och fötter just på morgonen, blir bättre när jag tränar och åter bra kost...samt att jag har mina blåsor i munnen då....hoppas jag slipper andra övriga mediciner än il....är det då Humira??
  • lill111
    HollyGolightly skrev 2013-10-25 07:03:13 följande:
    Snart lycklig: jag är en av dem som inte haft missfall utan haft svårt att plussa och jag lyckades med hjälp av immunbehandling. Jag vet att det inte finns några garantier, men jag ville bara ge dig lite hopp. Kram!

    Fick du de traditionella immunmedicinerna?
  • Skogsbruden

    Här är en till som lyckats(peppar, peppar) med immunbehandling och haft väldigt svårt att få plus. Vi har inte skyddat oss på de 15 år vi har varit tillsammans+ gjort många IVF och bara fått 2 plus utan behandlingen varav ett missfall och 1 lyckad graviditet med en massa andra mediciner i stället. Sedan fick vi plus på första FET efter att ha följt dr D:s rekommendationer.

    En sak jag funderar på i samband med att de är så rädda att ge medicin som inte är avsett för just den diagnosen är att de inte är konsekventa. Cytotec som man får vid abort/MA är väl egentligen en magsårsmedicin som KAN ge missfall som biverkning. Jag fick det vid min MA och det lyckades inte så de var tvungna att operera i alla fall, men jag blev så dålig att de fick knuffa på mig för att jag inte skulle sluta andas. Min man var helt chockad över hur jag mådde. Då var det inga problem alls. Hade jag inte varit rädd för att förblöda pga tidigare problem hade de glatt skickat hem mig med dem. Nu var det bara tur att jag var på sjukhus. Då känns IL inte så farligt jämfört. Jag var precis som flera av er andra lovad att få IL på min VC tills dagarna innan jag skulle ta det då jag frågade för säkerhets skull igen och då fick nej. Bättre att klämma ut sig det med en gång kan man tycka.

    Nu var tydligen mina värden så stabila att jag kan sluta med kortison (hurra!). Dr D tyckte jag kunde gå från 10 till 0 på 8 dagar, men det känns väldigt snabbt efter att ha tagit 20 mg under så lång tid och dessförinnan hydrokortison under ett halvår. Jag tänkte mer 2,5 mg/v eller så. Någon som har en åsikt i frågan? Orkar inte diskutera det med honom.   

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!