• Marge Simpson

    Äggdonation Ava Peter november 2012

    Hej Alla!

    Jag startar en ny tråd, eftersom vi nu i november varit i St Petersburg och AVA Peter kliniken där och gjort en ÄD med makens simmare.

    Det skulle vara trevligt att höra om det finns fler där ute, som vi, som är ute sent i livet men som ändå ser ljust på framtiden, att diskutera frågor och annat som kommer upp i samband med ÄD.

    Det är första gången vi gör detta, och vi har satt in ett ägg som var näst intill exemplariskt, på rekommendation av Dr Z på kliniken. Jag väntar fortfarande på mitt första grav test, för att se om det har tagit sig.

    Jag har egentligen nästan inga biverkningar av medicinerna, är det fler som är som mig, eller har ni en massa biverkningar? Fick ni positivt första gången eller fick ni göra om det flera gånger innan det tog sig? Hur försiktig bör man vara efter ett positivt första test? Kan man leva lite mer som vanligt då?

    Jag har massor av frågor, men ingen i min egen situation att diskutera och utbyta erfarenheter med. Om ni finns där ute, vore det trevligt om ni svarade på min tråd.

    Kram
    Marge

  • Svar på tråden Äggdonation Ava Peter november 2012
  • hoppfull03

    Hej igen Michelangelina :) Sprutorna köpte vi där, tror att de inte finns i Sverige. De var inte speciellt dyra. Inte om man jämför med sprutan man tog innan ET som kostade över 1000 kr st. Jag är mest orolig hur man ska ta dem och hur det kommer gå . Var inga små sprutor och man ska ta flera gånger ;) Men man kanske ska bli glad om man måste ta dem för du kanske ägget fäster (brukar ofta blöda lite då, har jag hört) Förra gången så fäste det inte alls :(. Lycka till för er! :)

    Har nedräkning inför vår FET. 5 veckor kvar tills vi åker om allt går som planerat. Tiden har aldrig gått såå sakta. Sen är jag super orolig att de inte klarar upptiningen. Och man får åka hem igen utan att ens fått försökt...usch mycket att oroa sig för. Och tiden bara går och man blir inte yngre ;( Om denna gång det inte skulle funka så funderar vi på att prova i Spanien i stället. Har varit fram och tillbaka i Ryssland då 3 gånger och vi känner i så fall att det skulle vara lite omväxling med ett annat ställe. Hur tänker ni alla?

    Hur går det för er alla? Hoppas ni mår bra och allt går bra :)
    Alex2014: Hur mår du nu? Också ivrig att få ditt andra försök? Skulle du dit igen i slutet av juni med?

    Lycka till allihopa! :) 

     

  • Marge Simpson

    Vad kul att fler har hittat hit Skrattande

    Förhoppningsvis kommer vi iväg om fyra veckor, har ett preldatum, men har inte fått ok från Dr Z ännu, men det kommer väl. Blir tredje och sista gången för oss, så håll tummarna. 

    Vad jag har förstått, så är det goda chanser att embryo klarar upptiningen, de har en hög procent där. 

    Jag har inte behövt ta sprutorna själv, men jag hörde någon som hade en sjuksköterska i bekantskapskretsen som hon tagit hjälp av. Men det är ju inte alltid att man är så öppen med det man håller på med. Därför tycker jag att det här forumet är väldigt bra. Här kan man dryfta sina problem, utan att behöva fundera på vad andra ska tycka (även om man egentligen ska skita i det)   

    Alex2014, vad tråkigt för dig, men det är som min gynekolog sa, aldrig ge upp

    Michelangelina, håller tummarna för att allt går bra och att du slipper sprutorna!

    Kram

    Marge         

  • Michelangelina

    Tack Marge för att du startade denna tråd!  Det vi går igenom tär ganska rejält och det är skönt att prata med fler som förstår:)

    Och tack hoppfull03 för svaren ang. sprutorna - ska hämta dem imorgon när vi ändå har "vägarna förbi" AVA :)

     Hoppas att det går bra för er alla nu!

  • hoppfull03

    Tredje gången gillt Marge Simpson, håller tummen för er. Vi ska dit bara en vecka efter er :)

    Tycker också det här forumet är väldigt bra. Att prata med andra i samma situation och dessutom så har vi inte berättat för nån att vi gör detta. Så skönt att prata med er här :))

    Michelangelina:  Lycka till nu och ha en härlig vecka i St Petersburg :))

     

  • Alex2014

    Håller tummarna för att de små fäster Michelangelina!

    Blir ett nytt försök för oss 26 juni så jag är där några dagar före er hoppfull03 Glad Vill komma iväg och göra det så snart som möjligt. Varit en liten bump in the road. Haft en del småblödningar trots att jag äter p-piller men det var inget allvarligt så vi kör vidare enligt planen.

    Vi har tre i frysen och enligt Dr Diana så är det minst 75% överlevnadschans så rent teoretiskt borde två överleva. Detta blir andra och sista försöket.

    Håller tummarna för er allihopa att det blir lite februari/mars bebisar Flört

    Kram

  • hoppfull03

    Alex2014: förstår att det måste varit orolig med småblödningarna. Man är orolig för allt nu. Känns som man spelar på lotteri och man vill ha högsta vinsten. Skönt att det ordnade sig och att ni får åka i alla fall. Får man fråga varför ni har bestämt att det är sista försöket?

    Jag är orolig för allt känns det som. Kan aldrig slappna av. Mest orolig för att man åker dit och de inte klarar upptiningen och man får åka hem utan att ens få  försöka.  Är det nån som har tips om hur man kan bäst kan förbereda kroppen på bästa sätt inför äd? Jag ligger en stund på spikmattan varje dag för att få bättre blodcirkulation och bättre o tjockare slemmhinna. Tänkte gå på akupunktur men eftersom det kostar en hel del så provar jag spikmattan istället. Nåt annat man kan göra eller äta?

    Har du fått något datum än Marge Simpson?

    Nu Alex2014 så räknar vi ner och hoppas på tur för oss båda....snaaart dags att åka :))) 

  • Marge Simpson

    Nu är jag nyfiken på hur det gått för dig Michelangelina. Har du gjort ditt test ännu, och hur gick det i så fall. Du vet att vi alla i den här tråden håller tummarna för dig!

    Vi har fått en tid, den 24 juni blir det tredje och sista försöket av. Sedan hem igen och vänta. Svårt att ta det lugnt då tycker jag. Man blir så rastlös av att gå och vänta. Jag vill bara springa runt och greja, när jag borde ligga på rygg i soffan.

    Alex14, jag har haft blödningar emellan vid båda gångerna tidigare. Verkar som om inte p-pillret räcker till för att helt stoppa mensen. Jag har börjat att småblöda när mensen skulle ha kommit och fortsatt tills jag slutat med p-pillrena. Men det har inte inverkat på tjockleken på slemhinnan, den har växt på sig fint, så jag har inte varit orolig för det de sista gångerna.

    Har ni någon backupp-plan om embryot inte klarar upptiningen? För det är ju inte omöjligt att göra ett till försök direkt efter, med ett till ägg, om det första inte klarar sig. Därför stannar vi en dag extra, fall att.

    De hade även något nytt nu, frusna donerade ägg. Då kunde man åka över och man behöver bara stanna i fem dagar, tills embryot växt på sig, om man använder mannens färska simmare. Tydligen har man inte använt det så länge (nån metod från Japan) och det funkar i princip lika bra som med färska ägg. Då slipper man att synkas med donatorn. 

    Håll tummarna för oss som åker i juni nu!

    Kram
    Marge 

  • Michelangelina

    Hej på er:) Håller verkligen alla mina tummar för er som åker iväg i juni!!! Jag gjorde testet i morse och det var positivt:))) Lycklig som få även om det känns overkligt. Fick missfall i v.3 efter min tredje ivf så man känner sig inte säker ännu. Men försöker vara lycklig och slappna av (är nog det bästa att göra). Tänk att man aldrig slutar oroa sig. Först oro gör att mensen ska komma rätt tid, sen slemhinnan och vidare.. Tänk om jag fått nån systa eller nåt annat som inte är bra... Och Nu missfall... När man så gärna vill gör man liksom allt för att det ska vara så gynnsamt dom möjligt och ändå finns liksom inga garantier... Tänker på er alla och hoppas!!!

  • Alex2014

    Åh grattis Michelangelina! Håller tummarna för er!

    Spännande att vi är där så nära inpå Marge Simpson och hoppfull03! :)

    Anledningen till att det blir det sista är att vi bestämt oss för att endast göra en äggplockning från donator och sedan se hur långt de äggen räcker. Hoppas att minst ett av de tre i frysen ska klara sig så att det blir ett försök till. Vi har en dotter sedan tidigare och vi har sagt att vi vill försöka få ett syskon men om det inte vill på dessa försök så är vi vara lyckliga för det vi har och satsa allt på henne. Känner bara att jag för min inre frid är tvungen att försöka med äggdonation eftersom jag inte vill ångra mig om 10 år och sitta med tänk om. Tror att jag som många andra haft en inre bild sedan jag var liten om hur min familj skulle se ut och det tar ett tag att måla om den bilden.

    Sköt om er och lycka till! Nedräkning känns verklig nu när jag börjat medicinera igen :)

    Kram

  • hoppfull03

    Grattis Michelangelina :))) Håller tummen att det går hela vägen. Mm mycket oro är det hela tiden. Aldrig får man slappna av. Men du gör klokt att försöka bara njuta och vara glad för det positiva gravtestet och inte oroa sig för vad som kan hända :)

    Snart är det vår tur Alex2014 och Marge simpson ;) Hur går det för dig Mumin99?

    Alex2014 : klokt tänkt med era försök till syskon. Känns nog bra att i alla fall försökt.  Håller tummen för er :) 

    I eftermiddag ska jag till läkaren och göra ul. Får hoppas allt är ok. Visst ja, ska försöka att inte oroa mig ;)

    Kram och lycka till alla :)) 

Svar på tråden Äggdonation Ava Peter november 2012