• Marge Simpson

    Äggdonation Ava Peter november 2012

    Hej Alla!

    Jag startar en ny tråd, eftersom vi nu i november varit i St Petersburg och AVA Peter kliniken där och gjort en ÄD med makens simmare.

    Det skulle vara trevligt att höra om det finns fler där ute, som vi, som är ute sent i livet men som ändå ser ljust på framtiden, att diskutera frågor och annat som kommer upp i samband med ÄD.

    Det är första gången vi gör detta, och vi har satt in ett ägg som var näst intill exemplariskt, på rekommendation av Dr Z på kliniken. Jag väntar fortfarande på mitt första grav test, för att se om det har tagit sig.

    Jag har egentligen nästan inga biverkningar av medicinerna, är det fler som är som mig, eller har ni en massa biverkningar? Fick ni positivt första gången eller fick ni göra om det flera gånger innan det tog sig? Hur försiktig bör man vara efter ett positivt första test? Kan man leva lite mer som vanligt då?

    Jag har massor av frågor, men ingen i min egen situation att diskutera och utbyta erfarenheter med. Om ni finns där ute, vore det trevligt om ni svarade på min tråd.

    Kram
    Marge

  • Svar på tråden Äggdonation Ava Peter november 2012
  • hoppfull03

    Har inte än fått svar från provet. Läkaren och hans fru/sekreterare är utomlands på semester och jag skulle smsa dem att jag tagit provet och de skulle ringa till KS och sen höra av sig till mig. Håller snart på att bli galen på att vänta. Om de inte hör av sig idag så gör jag ett vanligt test i morgon när jag vaknar. 

    Har lite värk till o från i livmodern , känner mig yr och är jätte trött. Men allt kan vara biverkningar från tabletterna. 

    Marge: har hört att man tidigast kan se hjärtat ticka från vecka 7-8. Men hur räknas det...vilken vecka är du i nu?

    Kram
     

  • Marge Simpson

    Om man går efter en graviditetskalender så är jag I vecka 6 nu, vecka tre om man räknar från instoppet, men då var ju redan embryo fem dagar gammalt..

    Fick en tid för ul den 29 juli, då är jag I vecka 9, hos Ultraljudsmödravården. Det kändes bra med den första kontakten, Inga frågor somjag inte hade lust att svara på. Det har jag varit lite rädd för, att folk ska vädra sina åsikter. Fast vi har valt att inget saga till någon, det får komma som en överaskning.

    Då kan man se hjärtat picka och de matter hur stort det är. Har man tur kan man få se det röra på sig... Drömmer 

    Hoppfull, något svar ännu? Förstår att du blir frustrerad av att vänta. Vilket forsook I ordningen är det här för er?

    Jag undrar hur det har gått för Michangelina, hon var ju med I tråden tidigare och plussade I juni.

    Håller tummarna hart nu!!       

  • hoppfull03

    Eftersom inget svar från läkaren än så tog jag ett vanligt prov nu när jag vakna. Visade negativt Gråter
    Är såååååååå jätte ledsen. Var till 99 % säker på att det var positivt. Har mensliknade värk i livmodern och är super trött hela tiden. Har hört att det värker för att livmodern växer....var helt annorlunda känsla än förra gången.Därför helt säker att det var positivt. Tänker fortsätta ändå med medicinen tills jag får svar från blodprovet. Man lever på hoppet!

    Nu undrar jag om det var polypen som förstörde allt och ilskan mot min svenska läkare som inte ser någonting höjs.Också att de låtit mig vänta så länge med svaret.  Nu ser det ut som att jag får försöka få nån snäll läkare hjälpa mig att fort få bort polypen i sommar. Så vi kan gå vidare och försöka i Spanien. Vill göra ett nytt försök där direkt i september. Men av erfarenhet (fick cellförändringar precis innan vi skulle åka första gången och fick skjuta upp allt i ett helt halvår) så kan allt ta tid.

    Och tid är det minsta jag har. Fyller 46 år i sommar. Har barn sen ett tidigare förhållande men inget med min kärlek som har inga barn och vill verkligen ha. Vi har gjort två försök i Ryssland, ett ET och nu ett FET. Vi tyckte inte vi hade tid med att ens försöka göra IVF också för att chansen skulle vara liten pga jätte låga värden ...dåliga äggreserver.

    Det allra svåraste är att hålla allt hemligt för närmaste. Inte visa att man är helt förkrossad. Rynkar på näsan Tur att man kan gnälla av sig här och tycka synd om sig själv Gråter

     

  • Alex2014

    Nej fy vad trist Hoppfull03! Jobbigt att de inte återkopplar med svaret. Det är ju inte den ljuvaste väntan.

    Hoppas att det går bra att hitta någon vänlig själ som hjälper dig så att ni kan gå vidare i Spanien. Lycka till!

    Det var annat ljud i skällan när maken ringde igår och fick bekräftat att det var negativt på hcg. Då var de ytterst tillmötesgående.

    Styrkekram!

  • Emos00

    Stor styorkekram till er alla! Det är ju så jobbigt att hela tiden kastas mellan hopp och förtvivlan! Jag hoppas ni finner nya lösningar oavsett om det är att gå vidare med andra saker i livet eller nya försök.

    Jag är så glad att jag hittade den här tråden så man har en plats där man kan ventilera sina tankar med andra som verkligen förstår!

    Stor kram till er alla!
    Em

  • Marge Simpson

    Vad tråkigt hoppfull!!

    Men ta det lugnt, 46 är ingen alder, tro mig, i Ryssland tar de emot dig tills du blir 51Glad  Du ska se att ni lyckas. 

    Som du säger, du var helt säker pga symtomen. Jag var det förra gången fast jag gick tom, hade en massa symptom, fler än nu när det var possitivt.

     Det var Dr Z på Ava som sa att jag kanske hade en polyp, vilket jag inte hade sedan visade det sig, men däremot någon typ av "skrovlighet" som jag tog bort på Sophiahemmet. Fick en tid där efter 4 veckor, däremot tog det lång tid innan jag fick något svar skriftligt, fick det ju muntligt direkt efter. Men min läkare såg inget heller. Vet inte om det krävs en annan typ av undersökning för att se en sådan, än ett vaginalt ul. oftast har man ju problem med extra stora blödningar och så, och söker för det. För oss är det ju lite annorlunda.
    Men man behöver en remiss, annars kostar det skjortan.

    Kram
    Marge   

       

      

  • hoppfull03

    Har fortfarande inte fått svar på blodprovet. Väldigt dåligt, tycker jag. Är väldigt frustrerad. Kommer ingenstans nu. Vill först ha svar på provet innan jag mailar AVA kliniken och kan ringa runt till läkare som jobbar mitt i sommaren som kan hjälpa mig med prolypen. Men är rädd för att jag ska vänta tills läkaren kommer hem från utlandssemestern och kan skriva remiss på sin lediga tid till operation. Kommer säkert ta evigheter. Minns hur jag ringde och grät att de skulle påskynda min konisering och sen på skynda svaret. När jag sen fick springa själv och hämta o ge till min läkare för attt det inte kom iväg med posten nån gång. . Ett halvår tog det, med allt slit. Gråter

    Tack Marge för att delger dina erfarenhet, Men nu tar det ännu längre innan allt funkar. Man får inte behöva läkarvård på sommaren i Sverige.

    Vill nu bara börja om på ett nytt ställe. Om jag ändå inte hade fått polypen. Hade vi åkt till Spanien direkt, Rynkar på näsan

    Är så besviken och ledsen Gråter nästa gång så MÅSTE det vara vår tur. 

    Kram Gråter
     

  • mumin99

    Hej Hoppfull

    Jag har själv erfarenhet av polyp och fick inte börja någon ÄD behandling förrän den var borttagen. ÄD kliniken menade att  embyon fastnar inte om det finns polyper.  Det tog ca 4 månader att få op tid efter det att remissen skickats iväg av ordinarie gynkliniken. Man ansåg inte att det var ett  brådsklande ärende.

    Polyper är svåra att se vid vanlig gyn undersökning. Man måste spruta in koksaltlösning för att se  polyper med ultraljud.     

    Önskar dig lycka till och hoppas du får en tid snart.    

    //mumin   

     

  • Emos00

    Usch så nu ska man oroa sig för att man har en polyp också! Någon som vet hur vanligt det är?

    Nästa gång är det din tur Hoppfull!

    Stor kram

  • hoppfull03

    Efter att varit i botten, känns det nu som allt vänder. Fick precis svar från min läkare att jag inte är gravid, så nu kan jag sluta med medicinen. Har fått tag på en ny läkare som ska kolla min polyp redan i morgon fast att hon har semester Glad . Hon sa att vi kan fortsätta med behandling för ny äggdonation snart Glad Får se efter jag har träffat henne i morgon. 

    Tack för alla tips och lyckönskningar.

    Lycka till alla!

    Kram  

Svar på tråden Äggdonation Ava Peter november 2012