• Marge Simpson

    Äggdonation Ava Peter november 2012

    Hej Alla!

    Jag startar en ny tråd, eftersom vi nu i november varit i St Petersburg och AVA Peter kliniken där och gjort en ÄD med makens simmare.

    Det skulle vara trevligt att höra om det finns fler där ute, som vi, som är ute sent i livet men som ändå ser ljust på framtiden, att diskutera frågor och annat som kommer upp i samband med ÄD.

    Det är första gången vi gör detta, och vi har satt in ett ägg som var näst intill exemplariskt, på rekommendation av Dr Z på kliniken. Jag väntar fortfarande på mitt första grav test, för att se om det har tagit sig.

    Jag har egentligen nästan inga biverkningar av medicinerna, är det fler som är som mig, eller har ni en massa biverkningar? Fick ni positivt första gången eller fick ni göra om det flera gånger innan det tog sig? Hur försiktig bör man vara efter ett positivt första test? Kan man leva lite mer som vanligt då?

    Jag har massor av frågor, men ingen i min egen situation att diskutera och utbyta erfarenheter med. Om ni finns där ute, vore det trevligt om ni svarade på min tråd.

    Kram
    Marge

  • Svar på tråden Äggdonation Ava Peter november 2012
  • hoppfull03

    Emos00: ja det stämmer i Spanien får man inga stödmediciner alls bara progynon, crinone o nedregleribgssprutan. Jag har fått av min svenska gyn kortison tabl och trombyl. De tror mer att det är viktigt med färsk sperma så vi får vara där i 12 dagar i december när vi ska dit. Man blir så förvirrad vill ju bara att det ska funka denna gång. Ska höra om assisted hatching också. Marge: härligt att höra att du o bebisen mår bra :) kram

  • Emos00

    Alla verkar verkligen göra olika!

    Jag fick ju inte någon nedregleringsspruta eller kortison. Vi använde oss av både frysta ägg och frysta spermier och det har ju funkat så här långt! Men sen blev det ju bara 2 st som gick att använda av 20 st ägg. Dr Diana trodde att det berodde på att både ägg och spermier varit frysta.

    12 dagar är lång tid och då är det ju väldigt skönt att vara i Spanien och inte i S:t Petersburg!  Jag önskar er så mycket lycka till!!!

    Kram
    Em

  • julia2012

    Hej !

    Åh ,tack för bra feedback!
    Jag behöver verkligen,det.
    Jag har haft en liten blödning igen.Men jag håller andan,(eller snarare !!! andas!)
    Jag tog mina progynon o jag tog en spruta.(extra östrogen)
    Jag har också fått en tablett som ska lugna ned blödningar.(typ)

    Det passar mej mycket bättre med tabletter,än sprutor.

    Jag vilar också-otroligt tåålamodskrävande.
    Jag undrar hur ni har det ,Marge o Emos?
    Har ni behövt vila mycket.
    Jag levde på "lite som vanligt" igår.
    (gick inte i ultrarapid,heela tiden :))
    Jag tror att det  kanske vara därför ,som jag började blöda.

    (jag fick också bara två embryon,som var bra,(eg ett), o då hade vi tolv ägg ifrån början)

    Jag undrar lite över hur ni fick göra med hcg-provet? Jag blev rek att bara ta ett av ava.Men jag bestämde mej igår för att ta ett andra prov.
    Jag tycker og ,att det verkar lite konstigt men ett ultraljud,redan i v 6.Men dr Diana har nog en tanke med det.
    jag vet inte,men det skulle kanske kunna ha o göra med att jag har ett myom??? vet inte

    Lycka till nu Marge !!
    EEmos!!
    "hoppfull!

    Alla!

  • Emos00

    För att svara på några av dina frågor Julia:

    Jag tog första hcg provet 10 dgr efter insättning. Tog ett prov till efter ytterligare en vecka för att se att värdet steg i den takt det ska. Hcg värdet ska ju fördubblas varje 48 timmar. Gjorde sen ett vagnialt UL i vecka 7+2 då man såg ett hjärtljud. De satte in två embryon båda odlade till dag 5. Vi UL såg man bara ett foster.

    Jag har inte haft några blödningar alls. Jag har levt på helt som vanligt. Har inte så mycket alternativ då vi har en 3 åring hemma som kräver en hel del. Dock försökt undvika att bära tunga saker men det går ju inte alltid att undvika heller (sonen in och ur bilen t ex).

    Jag har slutat med alla tabletter nu och jag mår mycket bättre! Känns som orken börjar återvända. Men jag är som jag sagt tidigare väldigt väldigt orolig att något ska gå fel. Än idag så är jag orolig varje gång jag går på toaletten att det ska ha kommit en blödning. Och nu ser jag fram emot KUB testet på fredag med skräckblandad förtjusning!

    Hoppas allt löser sig för dig och att blödningarna slutar snart så att du kan börja leva som vanligt!

    kram
    Em

  • julia2012

    Jag tycker att det är jobbigt att ava ,har sina rutiner,o  gyn här hemma sina..
    Här i Sverige,verkar det vanligare att göra sitt första ul,i vecka 8.
    Jag vet inte varför Dr Diana,tycker att jag ska gå ,redan denna veckan.

    Kanske att det har med göra med att jag har blödit lite .
    _som jag skrev förut.
    Men jag hoppas att jag,efter imorgon,kan följa ,alla rutiner,här hemma ,i Sverige.

    Hur har Ni gjort?
    Har ni haft kontakt med Ava hela tiden?
    Jag skulle vilja ,ha den möjligheten.
    Jag tror att de eg ,inte har det ansvaret,men att de väljer att göra så.
    (Olga o dr Diana)

    Ha det bra!

  • Marge Simpson

    Hej Alla!

    Hoppas att allt är bra med er alla!

    Em, jag tog crinone till och med vecka 20 en gång om dagen. Min barnmorska sa att det inte hjälpte barnet efter v 12, men att det stärkte livmodertappen. Kändes lite bra.

    Julia, jag har haft lite kontakt med AVA efter vårt instopp, dels för att jag hade blödningar men sedan har jag meddelat dem hur det har gått. Vet inte om de är intresserade av hur det går för just oss, men ju fler som lyckas desto bättre är det ju Hade även kontakt med gyn här hemma, men lite kändes det som om man inte hörde riktigt hemma någon stans, lite som du beskriver.

    Det kommer att bli mycket bättre när du får en kontakt på mödravården, där har vi bara fått possitiva reaktioner och alla är intresserade, vilket man ju behöver nu.

    Ang ul, så fick vi den informationen att det inte var stor idé att ta ett ul före vecka 8, de gjorde inte det helt enkelt, för att det inte var ett säkert ul. Så vi väntade till v 8. Då sa den barnmorskan att sitter det i vecka 8, då kan man vara ganska så säker att det fortsätter att sitta med AVA ville med att vi skulle ta ett tidigare, men vi meddelade dem att i Sverige har vi andra rutiner.
    Julia, har du varit på ul eller väntar ni?

    Hoppas att dina blödningar slutar, det gjorde mina efter ett tag, men tror att de höll i sig ganska länge, säkert till v 12 för jag hade svarta Crinone rester, men inget färskt blod. Jag var hemma nån vecka och tog det lugnt, men sedan har jag levt på som vanligt, fast utan tunga lyft. Var fruktansvärt trött och illamående med, så jag tog det lugnt av bara farten.

    Kram
    Marge

  • Emos00

    Hej!

    Tack för ditt svar Marge! Jag fick samma svar att min läkare här i Sverige och av Diana på AVA. Känns ju lite extra bra för mig om Crinone kan stärka livmodertappen då min är förkortad pga koniseringarna. Jag läste faktiskt någon forskningsrapport på nätet där man ju konstaterat att progesteron kräm hade effekten av stärkt livmodertapp och mindre tidiga sammandragningar.

    Jag har haft den stora fördelen av att haft en gynläkare här i Sverige som samarbetat med AVA hela tiden. Jag känner att vi fått fullt stöd hela tiden, antigen från vår läkare här eller från AVA. För oss har dr Diana var fantastisk med den respons som hon har gett oss. Vi hade en hel del hinder på vägen vilket gjort att vi säkert haft mer kontakt än de flesta. Jag mailade henne härom dagen senast och fick snabb svar och känslan av att hon verkligen bryr sig!

    Nu är det inte långt kvar till UL - bara några timmar! Jag är jätte nervös!

    kram
    Em

  • julia2012

    Hej!

    Härligt att det går bra Marge !
    Jag hoppas ditt lu,Emos,gick bra

    Jag har haft väldigt bra stöd här hemma i Sverige av min läkare,hela tiden
    Det som har varit svårt,är att Ava ,har andra rutiner.
    Jag har valt att följa dr Dianas råd,då det har varit Ava ,som hjälpte mej i början av denna process.
    Jag har nu varit ,på mitt ultraljud.
    Jag önskar nästan att jag väntat till v 8.

    Jag ska tillbaka om ett par veckor,drygt.

    Jag tar 8 progynon,varje dag (blöder lite varje dag).
    Jag tar också,en östrogen spruta de dagar jag blöder mer än urlite.

    Jag har också fått en tablett transexamentabl,som ska stoppa upp blödningar.

    Det är jobbigt,jag får lite feber o vilar väldigt mycket .Jag kan inte jobba,som det är nu.

    Jag undrar om det kan vara så, att varje kvinna behöver olika mkt östrogen? (tabl)
    Kanske är det beroende på,hur mycket varje kvinna producerar ?

    Det borde ju vara så.
    Jag skulle iaf snart vilja sluta med att ta sååååå mycket mediciner.

    Ha det bra!
    Ta hand om er!

    .

Svar på tråden Äggdonation Ava Peter november 2012