• Anonym (kristen)

    Oskuld före äktenskapet

    Hej undrar bara om ni killar skulle kunna tänka er att dejta en oskuld samt vänta på henne tills ni är gifta ?
    undrar också om det finns andra tjejer kristna eller muslimer /ateister som funderar på att vänta eller bara forfarande är oskuld av ngn annan andledning , själv så vill jag vänta eftersom jag är kristen , undrar bara hur vanligt det är i sverige tex..?? 

  • Svar på tråden Oskuld före äktenskapet
  • Anonym (väntat)
    Tom Araya skrev 2013-06-04 14:51:11 följande:
    Märkligt sätt att låta ens samliv styras på det sättet. Vad är meningen med det?

    Det är nyttigt att längta och tråna. Vi har varit gifta i 12 år och ändå känns det helt nytt varje månad - det är rätt häftigt.
  • Anonym (väntat)
    Anonym (Har väntat) skrev 2013-06-04 14:42:45 följande:
    Spännande att ha vissa gränser för sitt samliv, men ändå ha ett bra sexliv. Häftigt med sedesamt nattlinne...  När min (blivande) fru och jag sällskapade och väntade med sex hände det ibland att vi övernattade tillsammans på någon resa eller hos varandra. Men då körde hon tricket att behålla strumpbyxorna på ifall vi skulle "tappa kontrollen". Och det funkade, de åkte aldrig av, även om det var nära ibland...

    Strumpbyxor var också ett bra trick
  • Anonym (väntat)
    lykantrophona skrev 2013-06-04 16:13:25 följande:
    Fast jag vet inte om sex bara är 10%... Om sexlivet inte fungerar så tenderar det att bli ett väldigt stort problem för relationen.

     Dessutom, för en kristen så måste ju äktenskapet vara ett ännu större åtagande än för en sekulär person. Man lovar ju inför Gud och församlingen, då måste man ju vara väldigt säker på att det ska hålla. Då känner jag att det är en stor chansning att man inte haft ett gemensamt sexliv innan. Om du läst länken till bloggen där en kvinna som just väntat med sex tills äktenskapet, så får du se att det finns specifika problem med det, och andra normer om relationer och sex som är vanliga inom konservativa, kristna sammanhang.

    Förresten, bör jag tillägga, så är jag också på sätt och vis religiös. Bara en helt annan religion, en som inte brukar lägga sig i folks sexliv så mycket. :P Eller åtminstone försöker inte hindra folk, snarare tvärtom.
    Jonas Gardell sa i någon show att i hans kyrka sade man: "Sex är som en tårta, om man ger bort en massa bitar innan man gifter sig, så kommer man inte ha något kvar till den rätta"
    Gardells svar var då "Om sex är en tårta, ÄT DEN SNABBT INNAN GRÄDDEN HÄRSKNAR"

    Jag började ha sex när jag var 16. Men jag önskar ibland att jag hade kunnat börja tidigare, då jag mådde så bra av det. Jag säger däremot inte att alla borde börja ha sex när de är 15-16, men att det absolut inte finns något farligt i att ha sex innan man gifter sig.
    Ja, det är klart att det inte passa alla och att det alltid kommer finnas de som ångrar att de väntade - just som det finns de som ångrar att de började ha sex så tidigt (min gissning är att de är fler...). Och FARLIGT tror jag ju inte att det är med sex före äktenskapet, men det är härligt att vara så fokuserad på varandra, utan tidigare erfarenheter som spökar, utan förväntningar som skapats under tidigare erfarenheter, utan jämförelser.
  • 100kgpappa
    Anonym (kristen) skrev 2013-06-04 15:37:06 följande:
    hahaha.. du heter ju dominant och frågar en sådan fråga helt random .. min fråga var om att vara oskuld tills man är gift , hur kom dominans o kvinnors rättigheter in i bilden . förresten är inte bibeln skriven av gud eller jesus utan av människan , bibeln är inget fakta bok , kristendomen handlar om en tro , o bibeln är ENDAST människans tolkning av jesus och guds budskap .!!! alla kristna vet detta
    Fast många kristna hänvisar ju till bibeln när det passar, och säger sen att det är en tolkningsfråga när det står något som inte passar dem. Och det är inte speciellt ovanligt att kristna hänvisar till bibeln som just guds ord och  inget annat.

    Det var bara en allmän reflektion och inte riktat mot dig personligen, och dessutom lite OT
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • Tom Araya
    Anonym (väntat) skrev 2013-06-04 16:51:14 följande:

    Det är nyttigt att längta och tråna. Vi har varit gifta i 12 år och ändå känns det helt nytt varje månad - det är rätt häftigt.
    Då borde man ju inte bo ihop, om ens gifta sig, utan bara ses var tredje dag, var tredje vecka eller vad man nu har för gräns för att känna längtan och trånad.
    Var ligger tidsgränsen för att känna åtrå och längtan?
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Anonym (väntat)
    Tom Araya skrev 2013-06-04 17:09:42 följande:
    Då borde man ju inte bo ihop, om ens gifta sig, utan bara ses var tredje dag, var tredje vecka eller vad man nu har för gräns för att känna längtan och trånad.
    Var ligger tidsgränsen för att känna åtrå och längtan?

    Men poängen är ju just att bo ihop och att dela även den sexlösa vardagen. Dels blir man då mer "taggad" av att se varandra varje dag och det blir som ett långt förspel. Och dels är det en period då man fokuserar mer på den vänskapliga delen av relationen och pratar mycket. Skulle man inte ses under de dagar då man inte har sex, så skulle man ju liksom bara ha varandra för sex och inte för något annat.

    Personligen tycker jag två veckor är rätt bra eftersom man hinner bli riktigt sugen Men jag propagerar ju inte att alla borde leva som vi, jag bara berättar och förklarar. Det här funkar utmärkt för oss, andra har helt andra livsstilar som gör dem lyckliga.   
  • lykantrophona
    Anonym (väntat) skrev 2013-06-04 16:58:23 följande:
    Ja, det är klart att det inte passa alla och att det alltid kommer finnas de som ångrar att de väntade - just som det finns de som ångrar att de började ha sex så tidigt (min gissning är att de är fler...). Och FARLIGT tror jag ju inte att det är med sex före äktenskapet, men det är härligt att vara så fokuserad på varandra, utan tidigare erfarenheter som spökar, utan förväntningar som skapats under tidigare erfarenheter, utan jämförelser.
    Fast tidigare erfarenheter kan ju hjälpa en. Det behöver inte ens handla om sex, utan om annat också. Har man haft ett bra förhållande, så kommer man nog veta bättre var gränserna går om man råkar hamna i ett destruktivt förhållande. Vet man att man har kunnat få orgasm med en partner tidigare, men inte får med den nuvarande, så vet man att det inte är fel på en själv iaf.

    Jag tycker inte alls tidigar erfarenheter "spökar" på det sättet du antyder. Inte heller känner jag att jag jämför _personerna_ som jag legat med, men genom ökad erfarenhet känner jag att jag vågar mer och har en bredare repertoar. Nåväl, man kan ju skaffa sig erfarenhet med bara en person också. Men jag tycker inte man ska lova att sitta ihop för resten av livet utan att veta hur sexlivet funkar tillsammans.

    Sen är det ju självklart att de flesta människor är fokuserade på varandra när de är kära? Oavsett om de har sex eller inte, så jag vet inte riktigt vad du menar...

    Varför är just sexet en sådan sak man ska vänta med tills giftermålet? Inte kyssar? Inte att semestra tillsammans? Inte att träffa varandras familjer? Inte att säga "jag älskar dig"? Dessa saker är ju också relativt intima milstolpar för många par. Vad är det med just kontakt med könsorganen som är så annorlunda från allt annat?

    Du gissar på det vore flera som ångrar en tidig sexdebut. Jag gissar på att det snarare handlar om att folk ångrar VEM de hade sex med, eller möjligtvis, ångrar det pga samhällets bild av att "fina flickor väntar". För man hör ju knappt aldrig om killar som ångrar sig?

    Som sagt, alla får väl göra som de vill. Men jag vill inte ha en utveckling i vissa delar av USA, där man lär ungdomar "abstinence only", eller där unga flickor lovar till sina fäder att de är oskulder. Obehagligt.
    Jag vill inte heller att sex för nöjes skull, utan romantisk förbindelse, ska ses som något smutsigt eller fel. För det finns inget fel på det.
  • Tom Araya
    Anonym (väntat) skrev 2013-06-04 18:10:53 följande:

    Men poängen är ju just att bo ihop och att dela även den sexlösa vardagen. Dels blir man då mer "taggad" av att se varandra varje dag och det blir som ett långt förspel. Och dels är det en period då man fokuserar mer på den vänskapliga delen av relationen och pratar mycket.
    Det kan man ju göra ändå, inget av detta står emot varandra.
    Anonym (väntat) skrev 2013-06-04 18:10:53 följande:
     Skulle man inte ses under de dagar då man inte har sex, så skulle man ju liksom bara ha varandra för sex och inte för något annat.
    Det är just detta jag vill poängtera med ditt (och flera andras) resonemang och som jag undrar över....du lyfter ut sexet som en enskild del i äktenskapet man ska vara utan i perioder för att koncentrera sig på annat, varför bara sexet och inget annat? Det saknar helt logik för mig.

    Varför inte låta sig styras av känslor istället för av regler? Kärlek, vänskap, åtrå och längtan handlar ju om känslor.

    För mig är det mest logiskt att ta en promenad när man vill ta en promenad (tid, ork och väder kan också spela in), äta när man är hungrig, prata när man känner för det och har något kul att prata om, se på tv när man känner för det och något bra går o.s.v.

    Livet är för mig fyllt av tillräckligt mycket måsten (dock ibland trevliga sådana), som arbete, städning, tvättning, matlagning, handla, ta hand om barn (om man har några), sömn/vila mm för att jag ska känna längtan till närhet och sex med den jag älskar när tid och ork finns över. Ytterligare hinder (såsom nämnda avhållsamhetsregler) skulle jag se som en begränsning för mitt kärleksliv och förhållande.
    Anonym (väntat) skrev 2013-06-04 18:10:53 följande:
    Personligen tycker jag två veckor är rätt bra eftersom man hinner bli riktigt sugen Men jag propagerar ju inte att alla borde leva som vi, jag bara berättar och förklarar. Det här funkar utmärkt för oss, andra har helt andra livsstilar som gör dem lyckliga.   
    TVÅ VECKOR!!?? Förvånad
    För mig räcker två dagar, tre dagar är uthärdligt, fyra dagar eller mer skulle troligen vara olidligt. Skrattande Jag lever inte för att lida, det är livet för kort för. Solig


    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • So much for dreaming

    Nu räknas egentligen inte jag då jag redan är gift och då jag inte var oskuld när jag gifte mig, men visst, hade min nuvarande fru haft som krav att hon ville vara oskuld tills vi gifte oss så hade jag gått med på det för hennes skull. Men antagligen hade det varit jag som friade då, och inte hon =)

  • Anonym (nyfiken)

    Jag har en fråga till judinnan som skrev om avhållsamhet i två veckor, mens-veckan samt 7 dagar efter. Jag är själv muslim och vi får inte heller ha sex under mens, men sedan är det fritt fram. Det jag undrar är - HUR går ni tillväga när ni vill ha barn? Min fertila period börjar alltid direkt efter mens och ägglossning sker 5-7 dagar efter avslutad mens. Visst finns det de som har ägglossning något senare men det ställer ju till en hel del problem för de som har det tidigt i sin cykel.

Svar på tråden Oskuld före äktenskapet