• Anonym (Förskolepedagog)

    Gnälliga föräldrar på förskolan

    Vad har ni pedagoger för typer av föräldrar på er förskola? Självklart är de flesta föräldrar fantastiska och förstående. Men det finns alltid de som man stör sig på och som tror till 100% att hens barn är det enda. :)

    Här tänkte jag lista några exempel på föräldrar som gnäller på ALLT.

    * En mamma klagade på att barnen är för kallt klädda på sommaren, så då försökte vi vara noggrannare med det.
    Nu till hösten så har vi klätt alla barn hellre för varmt än för kallt, då klagar föräldrarna istället på att deras barn är FÖR varmt klädda.

    * De föräldrar som aldrig hör av sig till förskolan när barnen är sjuka/sena så att vår kokerska då står där med allergimat som inte äts.

    * De föräldrar som klagar på att hårspännen/snoddar försvunnit och blir arg på oss personal för att vi inte hållt koll på detta

    * De som aldrig märker kläder, men ändå klagar när en t-shirt har hamnat på fel hylla etc.

    Det var bara några av mina exempel.
    Ni som jobbar inom förskola/barnomsorg, vad tycker ni om de anhöriga?
    Har ni exempel och hur hanterar ni sådana situationer? :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 15:33
    Vill bara förtydliga att jag självklart ÄLSKAR mitt jobb och i 99% är föräldrarna riktigt fantastiska. Det finns dock de som ställer orimligt höga krav på oss i förskolan, som endast tror att det är barnpassning osv. Det är DE föräldrarna jag vill diskutera här :)

  • Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan
  • Anonym (ratioalisten)
    Jennie med ie skrev 2013-10-19 18:44:06 följande:
    Det har jag aldrig varit med om själv trots att jag har erfarenhet från en hel del förskolor men vet att det förekommer och det är fel att bevilja ledigheter om det blir följden. Det är som sagt inget jag argumenterar för, tvärtom, så det kan jag inte stå till svars för.
    Du behöver inte stå till svars för det, jag bad bara om din åsikt i frågan.
  • Jennie med ie
    Anonym (ratioalisten) skrev 2013-10-19 19:14:02 följande:
    Du behöver inte stå till svars för det, jag bad bara om din åsikt i frågan.
    Utifrån ett argument jag inte haft. Men visst, du har nog förstått nu vad jag står för. Hoppas jag.
  • Anonym (förskollärare 2)
    Anonym (fff) skrev 2013-10-18 15:36:33 följande:
    Jag har aldig argumenterat för att det är OK att hämta sina barn senare än angivet och jag inser att det påverkar förskolan.  Dock kan jag tycka att vissa förskolor gräver sin egen grav. Föräldralediga får lämna sitt barn på förskolan 9-15 här. Tiden räknas som när föräldern och barnet kommer in / går ut genom grinden. Kl 9 börjar förskolans aktiviteter och barnen förväntas vara lämnade och föräldrarna lämnat gården. Kl 14.50 avslutas eftermiddagsfika och föräldrarna skall helst inte komma före det. Som föräldraledig har man altså 0 minuter på sig att lämna och 10 minuter att hämta. Men varför förbereder ni barnen som gör att ni är beroende av några minuter hit och dit?  Min buss har inte de marginalerna och såldeses inte jag heller. Tycker det verkar upplagt för besvikelser. Jag är dock laglydig. Jag åker direkt från arbetet till förskolan och lämnar förskolan innan angiven tid.  Väldigt mycket verkar variera mellan förskolor och kommunen. Betalningsmodell inte minst. Jag tror delvis problemet med snålt tilltagna tider är en informationsmiss. Folk vet inte att mer angiven tid ger mer pengar till förskolan utan ser det som en icke fråga att ange mer tid.                    

    Det som stör verksamheten är att inte veta, ringer du innan så vet vi när du kommer. Vi hinner duka för ditt barn och vi kan ta emot på rätt sätt. Mycket handlar om brist på respekt. Jag hör alltid av mig om jag blir sen och blir jag sen så ber jag om ursäkt när jag väl kommer. Detta oavsett om det är på förskolan, skolan eller hos min bästa kompis. Det hör till allmän uppfostran tycker jag. Det tråkiga på en förskola är att det går ut över barnen. Jag kan t ex be barnen att plocka ihop eftersom vi ska hå över till en annan gård bara Pelles mamma kommer. Fast Pelles mamma är sen och kommer först efter att hela barngruppen stått och väntat tio minuter. Precis när vi tröttnat på att vänta så kommer hon, men då står vi alla redo att gå ut genom grinden på andra sidan gården. Vi får då gå tillbaka och möta Pelles mamma...hade hon ringt så hade jag vetat och jag kunde ha bett henne att komma till den andra gården.
  • Anonym (ratioalisten)
    Jennie med ie skrev 2013-10-19 19:19:50 följande:
    Utifrån ett argument jag inte haft. Men visst, du har nog förstått nu vad jag står för. Hoppas jag.
    Borde jag förstå det? i så fall nej, det gör jag inte, så jag skulle vara tacksam om du svarade.
  • Jennie med ie
    Anonym (ratioalisten) skrev 2013-10-19 19:39:02 följande:
    Borde jag förstå det? i så fall nej, det gör jag inte, så jag skulle vara tacksam om du svarade.
    Ja det tycker jag nog. Tryck Visa endast så tror jag det framgår ännu tydligare.
  • frökenelisabeth
    Flygfotogen skrev 2013-10-19 18:41:48 följande:
    Det spelar ingen roll vad vi tycker. Just nu har vi 25 barn på 2,75 personal på en av våra avdelningar. INGEN av oss tycker att det är okej men vem bryr sig om vad vi tycker? Ingen. Inte vår chef, inte politikerna och ingen av föräldrarna har lyft ett finger för att försöka få igång någon protest heller. Det är betydligt mycket mer än pedagogernas ledighet som är ett betydligt mycket större problem inom den svenska förskolan. Vissa kanske lobbar extra för sin ledighet för de håller helt enkelt på att slita ihjäl sig med alla kvalitetsredovisningar, utvecklingssamtal, kvällsmöten, ansvarsområden såsom husets ekonomi/inköp, pedagogiska utveckling, påtvingade fortbildningar ingen har tid att ta till sig, sjuka kollegor och kanske rentav utrymmesbrist i lokalerna i förhållande till barnantalet. Och får man då bara höra att man är en gnällig jävla yrkeskår som borde lära sig veta hut i princip och sluta dricka så mycket kaffe... ja då kanske man slutar bry sig till sist? Jag hoppas att jag slutar arbeta inom förskolan innan jag når den punkten.



    2,75 tjänster på 25 barn??? Herreminje vad glad jag är att jag inte har barn på dagis i Sverige. Min sons dagis har 6 pedagoger på 16 barn. Lagom tycker jag.
  • Anonym (konstigt)

    Barnen är ute väldigt mycket på dagis. Så då måste de ha bra och funktionsdugliga kläder. Kläderna namnas, ändå lånar personalen dem och sätter på dem på andra barn. De klädet jag köper är inte till för alla andra. Dessutom tar personalen inget ansvar om de försvinner när de lånat ut dem. Klart man blir arg.

  • Moolie
    Anonym (konstigt) skrev 2013-10-19 20:35:49 följande:
    Barnen är ute väldigt mycket på dagis. Så då måste de ha bra och funktionsdugliga kläder. Kläderna namnas, ändå lånar personalen dem och sätter på dem på andra barn. De klädet jag köper är inte till för alla andra. Dessutom tar personalen inget ansvar om de försvinner när de lånat ut dem. Klart man blir arg.
    Det är jag inte ett dugg förvånad över! :) Att du blir arg alltså! Men att bli arg över att ditt barns pedagoger tar semester när du inte kan... Svenska avundsjukan kanske?
  • Flygfotogen

    Du tror inte att vi har skrikit rakt ut? Massor av gånger. Att facket inte har författat skrivelser? Jodå, det har de. Chefen säger att föräldrarna inte klagar och när vi frågar vid utvecklingssamtal är alla nöjda vilket iofs är bra men ja...

  • Flygfotogen

    Det man känner sådana gånger är maktlöshet för vi har försökt belysa problemen på alla sätt vi kan komma på. Var glad om du inte känner den maktlösheten på ditt arbete. Jag har världens bästa jobb med barnen men jag har urusla förutsättningar att kunna genomföra mitt uppdrag. Tyvärr. Och sjukskrivningarna ökar.

Svar på tråden Gnälliga föräldrar på förskolan