• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • mmjansson85
    smalljey skrev 2014-07-04 10:08:21 följande:

    Hoppar oxå in här. Den 10/6 kom vår lilla prinsessa Felicia till världen på BF+3. Vattnet gick hemma 3 på natten efter lite diffusa värkar under kvällen, 4 var vi inne på BB och jag var helt öppen, kl 05.15 var hon ute! Galet fort!!

    Första tiden har varit väldigt jobbig tycker jag. Det är magiskt med denna lilla fantastiska varelse, men mycket tårar har det blivit pga sömnbristen, omställningen, förtvivlan över att amningen inte fungerade för mig och oro över hur man kommer bli som mamma osv. Hon har haft mkt problem med magen men det verkar lugna ner sig nu. Hon blir en hel månad på tisdag, helt galet! <3 mitt största problem nu är att hon är väldigt klängig och vill inte gärna sova själv så det är svårt att hinna med nåt annat och att kunna sova på nätterna eftersom hon helst ska ligga på en. Några tips hur ni gör?


    Våran kille ville inte sova i sin egen säng första nätterna men då testade vi att lägga babynestet i soffan och låta honom sova i det på dagen, sen när vi la babynestet i sängen så gick det bra för honom att sova där. :)
  • mmjansson85

    Hur gör ni andra med amning på nätterna? Väcker ni bebisen när det är dags att äta eller väntar ni tills bebis vaknar och signalerar att h*n är hungrig?

  • nica
    mmjansson85 skrev 2014-07-07 17:08:52 följande:

    Hur gör ni andra med amning på nätterna? Väcker ni bebisen när det är dags att äta eller väntar ni tills bebis vaknar och signalerar att h*n är hungrig?


    Jag har inte väckt min bebis. ..hon sover 6 timmar och äter som en häst innan natten. Så länge bebisen mår bra och går upp i vikt så ska man inte oroa sig. Frågade på förlossningen när hon var 4 dagar och de gick hur bra som helst att göra så sa dom.
  • Tizi

    Jag väcker helst inte min bebis men i början var mina bröst så sprängfyllda att jag vaknade på natten och bara var tvungen att få henne att äta. Men hon somnar om direkt efter amningen så det gjorde inget. Nu har det reglerats ganska bra i brösten så nu är det bebis som styr amningen och vaknar en gång per natt och vill äta.


    mmjansson85 skrev 2014-07-07 17:08:52 följande:

    Hur gör ni andra med amning på nätterna? Väcker ni bebisen när det är dags att äta eller väntar ni tills bebis vaknar och signalerar att h*n är hungrig?


  • soffipropp1987

    Hur har era bebisar gått upp i vikt? Min pojke har gått upp från 3780 g till 4370 g på 1,5 vecka. Ja han tycker verkligen om att äta min plutt :) det va andra gången vi vägde honom sen vi kom hem från bb :)

  • Juronjaure
    soffipropp1987 skrev 2014-07-07 20:43:38 följande:

    Hur har era bebisar gått upp i vikt? Min pojke har gått upp från 3780 g till 4370 g på 1,5 vecka. Ja han tycker verkligen om att äta min plutt :) det va andra gången vi vägde honom sen vi kom hem från bb :)


    OJ, det låter ju suveränt! Vår plutt gick ned strax över 10%, så vi fick stanna 6 dar på BB, men nu i fredags (på dag 14) hade hon bara 20g kvar till sin födelsevikt 3590g. Så nu går det uppåt :) Vad olika det kan vara.
  • ellami
    soffipropp1987 skrev 2014-07-07 20:43:38 följande:

    Hur har era bebisar gått upp i vikt? Min pojke har gått upp från 3780 g till 4370 g på 1,5 vecka. Ja han tycker verkligen om att äta min plutt :) det va andra gången vi vägde honom sen vi kom hem från bb :)


    Min plutt växer också så det knakar. Vägde 3400 gram när han föddes, 3200 efter två dagar på BB, och två dagar senare på återbesöket var han redan uppe på födelsevikten igen. Sen dess har det bara ökat. Idag är han 5 veckor och väger 4900 gram! :) första veckan gick han nog upp ett halvt kilo på bara en vecka (!) men det planar ju ut lite sen.
  • ellami
    Tizi skrev 2014-07-07 17:36:30 följande:

    Jag väcker helst inte min bebis men i början var mina bröst så sprängfyllda att jag vaknade på natten och bara var tvungen att få henne att äta. Men hon somnar om direkt efter amningen så det gjorde inget. Nu har det reglerats ganska bra i brösten så nu är det bebis som styr amningen och vaknar en gång per natt och vill äta.


    Men oj sover allas bebisar så bra på natten? Min äter var tredje timme på natten, ibland varannan. Jag lider rätt bra av sömnbrist jag, blir nån timme här o var som jag pusslar ihop..
  • Amalian83
    ellami skrev 2014-07-07 21:36:31 följande:
    Men oj sover allas bebisar så bra på natten? Min äter var tredje timme på natten, ibland varannan. Jag lider rätt bra av sömnbrist jag, blir nån timme här o var som jag pusslar ihop..
    Du är inte ensam. Min bebis sover i 2-2,5 h intervaller om natten. Ibland tar det tio min att amma och somna om, ibland tar det en timme.
  • nica

    De bebisar som gått upp så mycket får de ersättning eller ammas? Nyfiken då mina pojkar fick ersättning när de var små och ökade bra i vikt.

    Min tös hade gått från 3380g när hon föddes till 3410g då var hon 1 vecka. Ska väga henne igen på onsdag så får se hur mycket hon ökat då

Svar på tråden Junibebisar 2014