• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Berran

    Skönt! Köpte Lemolac idag, får se hur det urartar, de sa även på Apoteket att man kunde använda en halv tub microlax, men son sagt, känns så jobbigt när man inte kan göra något, har testat NAN också, men inget har hjälpt, har även fått äta antibiotika för att jag fick infektion i snittet, det reagerade hon på också och då va vi tvingade att ge ersättning och jag skulle pumpa och slänga den mjölken, någon med snitt som upplevt samma?

  • BlippBlopp
    soffipropp1987 skrev 2014-08-04 21:30:29 följande:

    Vad har ni för olja till era bebisar och hur ofta smörjer ni in dom?


    Har barnängen men smörjer bara om han känns torr. Så totalt ca 6gg på 8 veckor. +2gg för att få bort skorv.
  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-08-04 21:30:29 följande:

    Vad har ni för olja till era bebisar och hur ofta smörjer ni in dom?


    Liberos Babyolja använder vi. Den har jag i badet när vi badar 1-2ggr/vecka och sen inget mer. Hon var väldigt torr i huden i början när hon var riktigt nyfödd men nu smörjer jag henne inte alls längre för det behövs inte.
  • Kela1981
    Berran skrev 2014-08-04 23:03:53 följande:

    Skönt! Köpte Lemolac idag, får se hur det urartar, de sa även på Apoteket att man kunde använda en halv tub microlax, men son sagt, känns så jobbigt när man inte kan göra något, har testat NAN också, men inget har hjälpt, har även fått äta antibiotika för att jag fick infektion i snittet, det reagerade hon på också och då va vi tvingade att ge ersättning och jag skulle pumpa och slänga den mjölken, någon med snitt som upplevt samma?


    Jag är också snittad men ammar inte så där kan jag inte hjälpa dig. Men ersättning har vi också fått prova olika. Först använde vi NAN för det var det hon fick på BB, sen kompletterade vi med Semper magdroppar för hon blev så hård i magen. Då började hon bajsa 8-10ggr/dag så då skulle vi sluta med dropparna och byta ersättning till Sempers Lemolac. Det resulterade i att hon bajsade blod, en sväng till barnakuten och ny ersättning på recept för att testa om hon är allergisk mot mjölkprotein. Nu ska hon äta denna i två veckor till och sen ska vi gå tillbaka till vanlig ersättning för att se om det blir någon skillnad. Stackars lilla bebismage som aldrig får vara i fred :(

    Hoppas ni får rätt på det :)
  • soffipropp1987

    Tänk vad olika alla gör. Jag själv använder 50% olivolja - 50% kallpressad rapsolja. Smörjer morgon och kväll, både för att det är bra för huden och att det är mysigt och att det nästan blir som massage. Badar gör jag även i den oljan blandat med parfymfri mild tvål. Kan varmt rekommendera detta! Har det också på rumpan och där blöjan sitter och han har inte varit röd där alls sen jag började använda detta :)

  • BlippBlopp

    Angående röda rumpor kan jag rekommendera tvättkräm i pumpflaska från Apoteket. Det plus skumtvättlappar är supersmidigt! Deras hud blir aldrig mer irriterad och jag känner att det blir ordentligt rent efter bajset.

    Jag delar skumtvättlapparna på mitten så räcker de längre också.

    Har ni flera tips ni tycker underlättar er vardag?

    Jag har ett till! Om jag byter nattblöjan i spjälsängen och matar i det mörka sovrummet så somnar han om på en gång. Innan satte jag mig och kolla på TV när jag matade. Och då kunde han vara vaken en timme efteråt. Väldigt jobbigt när jag själv vill somna om..

  • smalljey

    Usch imorrn är det eventuellt dags för 2 månaders-vaccinet mot rotaviruset. Är det nån mer än jag som är nojig över vaccineringar? Antingen kan hon bli ordentligt magsjuk om man inte vaccinerar (hon kommer få viruset oavsett men KANSKE i lindrigare form) och om man vaccinerar kan hon eventuellt få tarmvred som är en av biverkningarna...bu eller bä liksom ????

  • Skattkistan
    smalljey skrev 2014-08-06 06:13:52 följande:

    Usch imorrn är det eventuellt dags för 2 månaders-vaccinet mot rotaviruset. Är det nån mer än jag som är nojig över vaccineringar? Antingen kan hon bli ordentligt magsjuk om man inte vaccinerar (hon kommer få viruset oavsett men KANSKE i lindrigare form) och om man vaccinerar kan hon eventuellt få tarmvred som är en av biverkningarna...bu eller bä liksom ????


    Min lilla fick det för ett par veckor sedan utan biverkningar! Det var väldigt liten risk dessutom men jag var också orolig innan!!
  • soffipropp1987
    smalljey skrev 2014-08-06 06:13:52 följande:

    Usch imorrn är det eventuellt dags för 2 månaders-vaccinet mot rotaviruset. Är det nån mer än jag som är nojig över vaccineringar? Antingen kan hon bli ordentligt magsjuk om man inte vaccinerar (hon kommer få viruset oavsett men KANSKE i lindrigare form) och om man vaccinerar kan hon eventuellt få tarmvred som är en av biverkningarna...bu eller bä liksom ????


    Ja usch! Det enda jag har tänkt om vaccinationer är biverkningar. Man vill ju inte att de små ska må dåligt! Som småbarnsförälder är det ju redan jobbigt som det är.
  • ellami
    smalljey skrev 2014-08-06 06:13:52 följande:

    Usch imorrn är det eventuellt dags för 2 månaders-vaccinet mot rotaviruset. Är det nån mer än jag som är nojig över vaccineringar? Antingen kan hon bli ordentligt magsjuk om man inte vaccinerar (hon kommer få viruset oavsett men KANSKE i lindrigare form) och om man vaccinerar kan hon eventuellt få tarmvred som är en av biverkningarna...bu eller bä liksom ????


    Samma tankar här :( min lille ska få vaccinet om en vecka. Jag är velig.. Berätta gärna hur det gick sen!
Svar på tråden Junibebisar 2014