• Anonym (dumsnuten?)

    Jag känner mig så dum när mina vänner talar om sina barns pappor

    Jag är en kvinna med en rejäl portion pondus, har bra självförtroende och tror på mig själv. Jag och min sambo separerade för snart ett år sedan, pga att aldrig var hemma. Jag kände mig helt ensamstående med vår son, och jag fick aldrig någon som helst egentid, som är viktigt för mig. Jag mådde dåligt i över fyra månader, och försökte prata med sambon, och till slut satte jag ultimatumet om förändring eller separation. Vi separerade.

    Mina vänner, som också har barn, är fortfarande ihop med sina barns pappor, men fyyy fan vilka liv dom lever. Jag kan inte för en sekund förstå att man inte har stolthet nog att säga stopp.

    Dom berättar om deras män som aldrig bytt blöjor, aldrig tagit barnet på promenad, aldrig fått avlastning eller sovmornar etc. HUR kan man stanna kvar, när man så uppenbart blir behandlad som en dörrmatta? Jag känner mig så dum, för mitt ex gjorde allt det där emellanåt, men alldeles för sällan. Och det räckte inte för mig.

    Nu, ett år efter separationen, tar mitt ex precis det ansvaret som jag önskade från början, han är världens absolut bästa pappa, och jag känner mig så trygg och varmhjärtad när jag ser honom tillsammans med vår son. Vilket har fått mig att fundera på ett ge oss ett nytt försök, men det är en annan tråd...

    Men seriöst nu, var drar ni era gränser? Vad räknar ni med att era män gör när det kommer till ungarna? Står ni ut med att dra hela lasset själva? Jag har ju funderat på om jag var helt överdriven, men näe, jag kunde aldrig skaka av mig känslan av att bli överkörd. Ni som har karlar som gör för lite, eller ännu värre, ingenting - varför i hela världen står ni ut med det??

  • Svar på tråden Jag känner mig så dum när mina vänner talar om sina barns pappor
  • Anonym (Morotsstavar)

    Vi är väldigt jämställda, tack vare att jag är lika inkompetent och lat som en genomsnittlig man. Vi skärper båda till oss för att ordna det så bra som möjligt för barnens skull, men vi låter det bli stökigt när vi har chansen. Panikstädar inför gäster. Nu är största barnet så stort att kompisar börjar komma hit så nu börjar vi fatta att vi alltid måste ha en viss standard. Vi vill inte att barnens kompisar ska tycka att vi har det stökigt.

    Med maten är vi mindre jämställda, eftersom jag är den som fixar vardagsmaten. Dock handlar vi lika ofta och han kan laga utmärkt mat och står aldrig handfallen om jag inte är hemma. Men när jag var föräldraledig var det jag som fixade allt med barnen och när han var föräldraledig så fortsatte jag vara engagerad. I början när han var föräldraledig så tänkte han inte alls på självklara saker: han kunde glömma att låta barnet sova middag, eller så lade han barnet och glömde bort att ge det lunch istället. Han gav också konstiga saker till mellanmål, eller gav ettåringen ett helt oskalat och osköljt äpple att gnaga på, när han var van att få små skalade bitar i en skål. Han hade heller ingen tanke på att tvätta nyinköpta kläder innan användning och sådana där överkurssaker som många mammor bara snappar upp. Men han lärde sig snabbt det viktigaste, eftersom barnen uppfostrade honom: en ettåring som inte har fått mat sedan frukosten är inte lätt att tas med framåt sena eftermiddagen.

    Vi är också helt ojämställda vad det gäller inköp av kläder, underkläder och ytterkläder. Jag fixar allt där och hans uppgift är att ge mig dåligt samvete för att jag köper ytterkläder som är nya och av bra kvalitet (alltid till halva priset ett år i förväg).

    Han är i alla fall en underbar pappa som alltid funderar kring hur barnen mår och vill vara med och se att de har det bra hela tiden.

    Dock vaknar han aldrig på natten om det är något. Han litar omedvetet på att jag tar hand om allt på natten. Det var 6 år sedan jag sov en hel natt.

    Vi skulle vara mer jämlika om jag lät bli att fixa kläder och lät bli att hjälpa barnen om natten. Men jag gillar att fixa kläder och jag tar hand om barnen i sömnen nästan utan att tänka.

  • Hs egen
    Anonym (jo) skrev 2014-07-28 09:31:34 följande:

    Jag har tagit huvudansvaret för våra barn, och det har varit tungt, jobbigt och sömnlöst eftersom jag vid första barnet hade den lite naiva tanken att mamma och pappa är likvärdiga och lika lämpade. Alltså att hela tiden slåss för att det ska vara lika. Ja, i en del fall är mamman och pappan lika lämpade. I väldigt många fall är det inte så.

    Jag bedriver inte någon slags jämställdhetskamp med mina barn som insats, utan det jag gör är att var den bästa mamman som jag kan vara. Min man är den bästa pappan han kan vara. Det betyder inte att han är dålig eller oengagerad eller utnyttjar mig, utan jag är helt enkelt avsevärt bättre på de traditionellt kvinnliga värdena, medan han bidrar med annat. Vi har tre pojkar så att ha en manlig förebild som kan fiska, snickra och spela fotboll är guld värt. Jag själv är totalt ointresserad och detta hade de inte fått om jag hade varit själv med dem.

    Det har att göra med våra bakgrunder och uppväxt, och jag vet och förstår att han inte är den som alltid kan ge trygghet mitt i natten när han är trött och tålamodet tryter. Visst klagar jag gärna på detta, precis som dina väninnor, men samtidigt gör jag det hellre själv eftersom det blir bäst för mina barn. Jag täcker upp hans svagheter, och han mina, det är superskönt.

    Jag förväntar mig inte att han är perfekt, och skulle aldrig vilja att mina barn fick växa upp som skilsmässobarn pga mina tidigare lite omogna föreställningar om vad jämställd föräldraskap innebär. Jag har ändrat syn på saker och ting, och tycker att jag nästan var lite indoktrinerad när jag var yngre om hur kvinnor ska driva karriär och vara jämställda och självförverkligade.

    Jag och min man har ett oerhört värde båda två, precis som vi är, i vår familj och utanför. Drivet efter vad jag idag tycker är en konstruerad jämställdhet finns inte längre. :)


    Tack för ett fantastiskt inlägg! Så skönt att höra att någon vågar säga att kvinnor och män har olika egenskaper som är lika viktiga!
    believe
  • Anonym (E)

    Men när jag skriver att vi har delat lika menar jag såklart inte att vi står med nån sorts millimeter rättvisa och för dagbok vem som bytte senaste blöjan. Givetvis inte. Vi har tex två flickor samt att han har två flickor Sen tidigare. När de gäller att sköta deras hår och köpa deras kläder så är det tex oftast jag som fixar de , även för hans barn. Jag tycker de är ringt och fixa så varför inte. Om han klipper gräsmattan kanske jag lagar mat och tar hand om barn. Det handlar inte om att man gör exakt samma saker.

    Men de handlar däremot om att han KAN ta hand om barn o hem. Han går upp på morgonen med barnen om det behövs så jag slipper vara konstant slutkört. Han tar bebisen på natten om den skriker om de är jag som ska upp o jobba. Han tar dom på kvällen när jag vill träffa kompisar och fika eller ta en drink eller gå och träna. Och jag gör samma för honom. DET är rättvisa och jämnlikhet. Sen att man inte står o tar varannan tvätt och disk i jämnställdhetens namn är en annan sak. Den som har tid och möjlighet tar tvätten, utan diskussion. Hur man kan gå med på att leva på annat sätt är för mej en gåta.

  • Anonym (E)

    Men visst, om ni själva vill slita utan att sova en enda hel natt eller själva vill ta hand om bebisen alla kvällar alltid medan han kan springa iväg och göra lite vad han vill när han vill eller sova gott fram till tio och ni sitter i

    Ottan för 100 dagen i rad med morgon pigg unge så varsågod. Lev de livet då och skyll på era olikheter som man och kvinna. Men själv skulle jag aldrig stå ut.

  • Anonym (Eve)
    Anonym (E) skrev 2014-07-28 10:51:05 följande:

    Men visst, om ni själva vill slita utan att sova en enda hel natt eller själva vill ta hand om bebisen alla kvällar alltid medan han kan springa iväg och göra lite vad han vill när han vill eller sova gott fram till tio och ni sitter i

    Ottan för 100 dagen i rad med morgon pigg unge så varsågod. Lev de livet då och skyll på era olikheter som man och kvinna. Men själv skulle jag aldrig stå ut.


    Det är väl precis som du säger. Att var och en får göra sina egna val. Alla prioriterar vi olika och man kan applicera sina prioriteringar på andra. Sedan håller jag med Ramborg att det är väldigt tröttsamt med personer som klagar på sina respektive utan att vilja få till en förändring. Men jag har ju då också valet att säga ifrån till dessa gnällspikar. Man gör sitt eget val och om man inte är nöjd med det valet så gör man något åt det istället för att bara gnälla.
  • Anonym (dumsnuten?)
    Anonym (Svek) skrev 2014-07-28 10:20:01 följande:

    Vi har inte tagit 50/50 , ibland klagar jag och jag skäms inte en sekund för det. Det är mycket bättre nu när barnen är större. Jag skulle aldrig någonsin ha separerat för att jag inte "fått tillräckligt med egentid". Det tycker jag är höjden av svek mot barnen. Man får göra det bästa av de situationer man hamnar i och det är vi vuxna som får försöka parera för att alla ska få det de behöver. Att leva i en relation och att ha barn, jobb, fritidsintressen o.s.v är ett jobb i sig och inte alltid enkelt att få ihop. För mig är det liksom det som är jobbet som ska göras. Självklart är det enklare när man är separerade. Är man i ett förhållande måste allas behov och viljor vägas mot varandra.


    Ett svek mot barnen är att stanna i ett kärlekslöst förhållande av ren och skär plikt där mamma och pappa mår dåligt, och dessutom låta barnen växa upp med värderingen att man vackert får nöja sig. Mina barn ska lära sig sina värden och att vad just dom tycker betyder.
  • Anonym (dumsnuten?)
    Anonym (jo) skrev 2014-07-28 09:31:34 följande:

    Jag har tagit huvudansvaret för våra barn, och det har varit tungt, jobbigt och sömnlöst eftersom jag vid första barnet hade den lite naiva tanken att mamma och pappa är likvärdiga och lika lämpade. Alltså att hela tiden slåss för att det ska vara lika. Ja, i en del fall är mamman och pappan lika lämpade. I väldigt många fall är det inte så.

    Jag bedriver inte någon slags jämställdhetskamp med mina barn som insats, utan det jag gör är att var den bästa mamman som jag kan vara. Min man är den bästa pappan han kan vara. Det betyder inte att han är dålig eller oengagerad eller utnyttjar mig, utan jag är helt enkelt avsevärt bättre på de traditionellt kvinnliga värdena, medan han bidrar med annat. Vi har tre pojkar så att ha en manlig förebild som kan fiska, snickra och spela fotboll är guld värt. Jag själv är totalt ointresserad och detta hade de inte fått om jag hade varit själv med dem.

    Det har att göra med våra bakgrunder och uppväxt, och jag vet och förstår att han inte är den som alltid kan ge trygghet mitt i natten när han är trött och tålamodet tryter. Visst klagar jag gärna på detta, precis som dina väninnor, men samtidigt gör jag det hellre själv eftersom det blir bäst för mina barn. Jag täcker upp hans svagheter, och han mina, det är superskönt.

    Jag förväntar mig inte att han är perfekt, och skulle aldrig vilja att mina barn fick växa upp som skilsmässobarn pga mina tidigare lite omogna föreställningar om vad jämställd föräldraskap innebär. Jag har ändrat syn på saker och ting, och tycker att jag nästan var lite indoktrinerad när jag var yngre om hur kvinnor ska driva karriär och vara jämställda och självförverkligade.

    Jag och min man har ett oerhört värde båda två, precis som vi är, i vår familj och utanför. Drivet efter vad jag idag tycker är en konstruerad jämställdhet finns inte längre. :)


    Förlåt nu, men det känns som att du övat länge på det här försvarstalet. Och jag bedriver inte heller någon jämställdhetskamp med barn som insats. Men ska man vara ensamstående så ska man vara ensamstående, och inte i ett förhållande, så att säga.

    Allt är relativt, jag kräver ingen jämställdhet, jag tar mer än gärna det tyngsta ansvaret. Men pappan får ju ändå vara något engagerad. Du har alltså aldrig satt krav på blöjbyten, egentid etc?
  • Baktakt

    Är man två om att skaffa barn ska man vara två att ta hand om det. Ett barn behöver fler trygga punkter än en.

    När det kommer till övriga göromål kring huset tycker jag att man iaf ska se till att ha ett hum om hur allt ska skötas, men sen får paret dela sysslorna som det passar dem bäst. Huvudsaken är att arbetsbördan fördelas jämnt och att man visar varandra uppskattning. DET är jämlikhet för mig.

  • Anonym (dumsnuten?)
    Anonym (Morotsstavar) skrev 2014-07-28 10:33:43 följande:

    Vi är väldigt jämställda, tack vare att jag är lika inkompetent och lat som en genomsnittlig man. Vi skärper båda till oss för att ordna det så bra som möjligt för barnens skull, men vi låter det bli stökigt när vi har chansen. Panikstädar inför gäster. Nu är största barnet så stort att kompisar börjar komma hit så nu börjar vi fatta att vi alltid måste ha en viss standard. Vi vill inte att barnens kompisar ska tycka att vi har det stökigt.

    Med maten är vi mindre jämställda, eftersom jag är den som fixar vardagsmaten. Dock handlar vi lika ofta och han kan laga utmärkt mat och står aldrig handfallen om jag inte är hemma. Men när jag var föräldraledig var det jag som fixade allt med barnen och när han var föräldraledig så fortsatte jag vara engagerad. I början när han var föräldraledig så tänkte han inte alls på självklara saker: han kunde glömma att låta barnet sova middag, eller så lade han barnet och glömde bort att ge det lunch istället. Han gav också konstiga saker till mellanmål, eller gav ettåringen ett helt oskalat och osköljt äpple att gnaga på, när han var van att få små skalade bitar i en skål. Han hade heller ingen tanke på att tvätta nyinköpta kläder innan användning och sådana där överkurssaker som många mammor bara snappar upp. Men han lärde sig snabbt det viktigaste, eftersom barnen uppfostrade honom: en ettåring som inte har fått mat sedan frukosten är inte lätt att tas med framåt sena eftermiddagen.

    Vi är också helt ojämställda vad det gäller inköp av kläder, underkläder och ytterkläder. Jag fixar allt där och hans uppgift är att ge mig dåligt samvete för att jag köper ytterkläder som är nya och av bra kvalitet (alltid till halva priset ett år i förväg).

    Han är i alla fall en underbar pappa som alltid funderar kring hur barnen mår och vill vara med och se att de har det bra hela tiden.

    Dock vaknar han aldrig på natten om det är något. Han litar omedvetet på att jag tar hand om allt på natten. Det var 6 år sedan jag sov en hel natt.

    Vi skulle vara mer jämlika om jag lät bli att fixa kläder och lät bli att hjälpa barnen om natten. Men jag gillar att fixa kläder och jag tar hand om barnen i sömnen nästan utan att tänka.


    Jag tycker det du skriver låter fint. Du verkar ha en man som åtminstone försöker. Bara med det är hälften vunnet liksom.
  • Anonym (dumsnuten?)
    Baktakt skrev 2014-07-28 12:13:48 följande:

    Är man två om att skaffa barn ska man vara två att ta hand om det. Ett barn behöver fler trygga punkter än en.

    När det kommer till övriga göromål kring huset tycker jag att man iaf ska se till att ha ett hum om hur allt ska skötas, men sen får paret dela sysslorna som det passar dem bäst. Huvudsaken är att arbetsbördan fördelas jämnt och att man visar varandra uppskattning. DET är jämlikhet för mig.


    Extremt bra skrivet.
Svar på tråden Jag känner mig så dum när mina vänner talar om sina barns pappor