• Farfallos

    Vilken är den viktigaste feministiska frågan?

    Listan är ju inte komplett, men allternativet "Annat" finns ju. Motivera gärna era val.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-05 08:44
    ...och så måste jag göra ett litet förtydligande. Detta gäller oss som kan läsa detta - dvs oss Svenskar. Vilken är den viktigaste feministiska frågan i Sverige?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är den viktigaste feministiska frågan?
  • Progressiv
    Palestrina skrev 2016-05-25 12:53:12 följande:

    Vad är "riktig" jämställdhet, menar du?


    Uppenbarligen i ståndpunkten att de båda (eller ännu fler) könen bör likställas ifråga om ansvar och rättigheter i samhället; att det ses som lika naturligt att arbeta / vara en god familjemänniska alldeles oavsett kön, osv, osv... "Denna" jämställdhet, precis som jämlikhet, är centrala "progressiva" begrepp och samhällsmål (ang. mitt alias), så vill betona detta trots att jag då inte kallar mig feminist.
    Palestrina skrev 2016-05-25 12:53:12 följande:

    Jag uppfattar inte feminism som en enad rörelse, så jag har inga problem med att ta feminism på allvar bara för att det finns olika uppfattningar om jämställdhet.


    Tycker du inte att det är en allmän svaghet för feminismen att man inte har enats om ett gemensamt samhällsmål? Är du så naiv i din stora iver att nå någon sorts jämställdhet att du inte ser några brister alls i den rörelse vilken du säger dig tillhöra?
  • Farfallos
    Progressiv skrev 2016-05-25 06:13:04 följande:
    En hel uppsjö inlägg författade av anti-feminister är numera bort-modererade i tråden. Tur är väl det.
    När det till och med är svårt att definiera vad en feminist är så måste man verkligen undra vad en antifeminist är. Till vad är hen anti?
  • FDFMGA
    Farfallos skrev 2016-05-26 10:19:16 följande:
    När det till och med är svårt att definiera vad en feminist är så måste man verkligen undra vad en antifeminist är. Till vad är hen anti?
    Inte alls.

    Hen är anti till de egna föreställningarna om vad feminismen står för.

    Till exempel skriver du här i tråden att "Det är också comme-il-faut att kalla de grymma männen för djur och avfärda allt som en vit medelålders man säger genom att dra på offerkoftan och påtala den mannens förutsättningar utan att bemöta honom i sak".

    Självklart förhåller det sig bara så i din föreställningsvärld, men det är ju din upplevelse och känsla.

    Lika självklart skulle få om ens någon kalla sig feminist om din upplevelse hade bäring utanför din känslovärld.

    Själv kallar jag inte feminist, men däremot antiantifeminist i och med att antifeminismen så ofta gör anspråk på att de egna känslorna ska vara giltiga för andra.

    Antifeminismen är ett intellektuellt gungfly där många sjunkit så djupt att sikten är synnerligen begränsadSkrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Farfallos
    FDFMGA skrev 2016-05-26 11:02:16 följande:
    Inte alls.

    Hen är anti till de egna föreställningarna om vad feminismen står för.

    Till exempel skriver du här i tråden att "Det är också comme-il-faut att kalla de grymma männen för djur och avfärda allt som en vit medelålders man säger genom att dra på offerkoftan och påtala den mannens förutsättningar utan att bemöta honom i sak".

    Självklart förhåller det sig bara så i din föreställningsvärld, men det är ju din upplevelse och känsla.

    Lika självklart skulle få om ens någon kalla sig feminist om din upplevelse hade bäring utanför din känslovärld.

    Själv kallar jag inte feminist, men däremot antiantifeminist i och med att antifeminismen så ofta gör anspråk på att de egna känslorna ska vara giltiga för andra.

    Antifeminismen är ett intellektuellt gungfly där många sjunkit så djupt att sikten är synnerligen begränsadSkrattande
    Du är vältalig, men "strunt är strunt och snus är snus" liksom...

    Självklart (och uppenbart för en normalbegåvad person) så är "feminism" för den enskilde feministen vad han eller hon själv definierar det som. Lika självklart är det på samma sätt med antifeminismen, och just därför är inte frågan ställd ur det individuella perspektivet.

    Sedan får jag bara beklaga den begränsning som uppenbart finns, antingen i din förmåga att ta in verkligheten eller din internetanslutning. För bara senaste veckan har jag sett ett antal inlägg från mer eller mindre offentliga feminister som bara går ut på att spy galla över män och utmåla kvinnor som offer. 
    Den här (från 22/5) innehåller på första raden två smileys med en pistol mot pannan, som inte finns i FL's utbud, så jag vet inte om den kommer att synas när jag gör en copy and paste. Inlägget fick 10 gånger fler "tummen upp" än arga smilys.Alltså vissa män. 😵🔫 Eller senare merparten av alla män. 😵🔫 Jag orkar inte med er!
    Jag hade också velat ha en kuk för då kan en ju uppenbarligen bete sig hur som helst!!!
    Ja ja, vad vore väl en snopp mellan benen... (det är jag och askungen som suktar efter något
    vi inte har 😳). Kanske någon av alla er snälla, normala män som jag känner som kan tänkas
    låna ut sitt kön i några dagar. 👍😍 Jag ska bara svina runt lite. ...så uppenbart är det inte bara i min känslovärld som detta finns. Men du kanske bara tycker att detta är väl nyanserad och befogad kritik mot män eller?
     
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • FDFMGA
    Farfallos skrev 2016-05-26 12:01:11 följande:
    Du är vältalig, men "strunt är strunt och snus är snus" liksom...

    Självklart (och uppenbart för en normalbegåvad person) så är "feminism" för den enskilde feministen vad han eller hon själv definierar det som. Lika självklart är det på samma sätt med antifeminismen, och just därför är inte frågan ställd ur det individuella perspektivet.

    Sedan får jag bara beklaga den begränsning som uppenbart finns, antingen i din förmåga att ta in verkligheten eller din internetanslutning. För bara senaste veckan har jag sett ett antal inlägg från mer eller mindre offentliga feminister som bara går ut på att spy galla över män och utmåla kvinnor som offer. 
    Den här (från 22/5) innehåller på första raden två smileys med en pistol mot pannan, som inte finns i FL's utbud, så jag vet inte om den kommer att synas när jag gör en copy and paste. Inlägget fick 10 gånger fler "tummen upp" än arga smilys.
    Alltså vissa män. ?? Eller senare merparten av alla män. ?? Jag orkar inte med er!
    Jag hade också velat ha en kuk för då kan en ju uppenbarligen bete sig hur som helst!!!
    Ja ja, vad vore väl en snopp mellan benen... (det är jag och askungen som suktar efter något
    vi inte har ?). Kanske någon av alla er snälla, normala män som jag känner som kan tänkas
    låna ut sitt kön i några dagar. ?? Jag ska bara svina runt lite. ...så uppenbart är det inte bara i min känslovärld som detta finns. Men du kanske bara tycker att detta är väl nyanserad och befogad kritik mot män eller?
     
    Ja fast det du skrapar fram är ju till sin funktion bara farfallossymboler och dessvärre tycks det vimla om sådana bland antifeminister.

    Det är för övrigt inga rosor ur ett sprucket krus du plockar fram när du påstår "Det är också comme-il-faut att kalla de grymma männen för djur och avfärda allt som en vit medelålders man säger genom att dra på offerkoftan och påtala den mannens förutsättningar utan att bemöta honom i sak".

    Jag skulle snarare definiera det som den snuttefilt du av någon anledning inte vågar släppa när du diskuterar feminism.

    Tror du verkligen på allvar att ""Det är också comme-il-faut att kalla de grymma männen för djur och avfärda allt som en vit medelålders man säger genom att dra på offerkoftan och påtala den mannens förutsättningar utan att bemöta honom i sak"

    Skrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • EnAnonumius
    Progressiv skrev 2016-05-26 03:37:08 följande:
    Jag ansåg att korrelationen var tydlig i det fallet.
    Okey. ja den får stå för dig då.. :-S
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Farfallos
    FDFMGA skrev 2016-05-26 12:20:45 följande:
    Ja fast det du skrapar fram är ju till sin funktion bara farfallossymboler och dessvärre tycks det vimla om sådana bland antifeminister.

    Det är för övrigt inga rosor ur ett sprucket krus du plockar fram när du påstår "Det är också comme-il-faut att kalla de grymma männen för djur och avfärda allt som en vit medelålders man säger genom att dra på offerkoftan och påtala den mannens förutsättningar utan att bemöta honom i sak".

    Jag skulle snarare definiera det som den snuttefilt du av någon anledning inte vågar släppa när du diskuterar feminism.

    Tror du verkligen på allvar att ""Det är också comme-il-faut att kalla de grymma männen för djur och avfärda allt som en vit medelålders man säger genom att dra på offerkoftan och påtala den mannens förutsättningar utan att bemöta honom i sak"

    Skrattande
    Det är inte vad jag tror, utan det är ett faktum. Har fått ett helt gäng svar på konkreta frågor här på FL som bara går ut på att jag inte "kan min historia" eller "har fel kön för att förstå". Med flertalet feminister kan man t.ex inte diskutera kvinnors eget ansvar för karriärval, uttag av föräldraledighet eller för att köpa rosa kläder och saker till sina små prinsessor. Allt detta gör de för att "det patriarkala samhället förväntar sig det av dem" och jag är bara "man" alternativt "dum i huvudet" och förstår därför inte det.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Palestrina
    Farfallos skrev 2016-05-26 10:19:16 följande:
    När det till och med är svårt att definiera vad en feminist är så måste man verkligen undra vad en antifeminist är. Till vad är hen anti?
    Antifeministen är inte beroende av en enad feminism för att vara anti sin egen uppfattning om feminism och feminister. Faktum är att det inte har så särskilt stor betydelse vad feminister själva tycker att de står för, för en antifeminist, utan det är alltid antifeministen som tar sig tolkningsföreträde i frågan om vad feminism är. Eller vad riktig jämställdhet är, eller vad som är en legitim jämställdhetsfråga.
  • Palestrina
    Progressiv skrev 2016-05-26 03:50:06 följande:
    Uppenbarligen i ståndpunkten att de båda (eller ännu fler) könen bör likställas ifråga om ansvar och rättigheter i samhället; att det ses som lika naturligt att arbeta / vara en god familjemänniska alldeles oavsett kön, osv, osv... "Denna" jämställdhet, precis som jämlikhet, är centrala "progressiva" begrepp och samhällsmål (ang. mitt alias), så vill betona detta trots att jag då inte kallar mig feminist.
    Palestrina skrev 2016-05-25 12:53:12 följande:

    Jag uppfattar inte feminism som en enad rörelse, så jag har inga problem med att ta feminism på allvar bara för att det finns olika uppfattningar om jämställdhet.


    Tycker du inte att det är en allmän svaghet för feminismen att man inte har enats om ett gemensamt samhällsmål? Är du så naiv i din stora iver att nå någon sorts jämställdhet att du inte ser några brister alls i den rörelse vilken du säger dig tillhöra?
    Eftersom jag redan har sagt att jag inte uppfattar feminismen som en enad rörelse, undrar jag hur du får det till att jag säger mig tillhöra en rörelse? Och bara för att jag inte uppfattar samma eventuella brister i feminismen som du, betyder det inte att jag inte ser några brister alls.

    Och du är antagligen inte ute efter att plocka popularitetspoäng hos mig, men för att föra ett samtal med en god stämning där samtliga parter är positivt inställda till varandra, är det aldrig en bra idé att kalla någon "naiv", i synnerhet inte om den egna läsförståelsen vacklar. Så jag ber att du slutar läsa in egna betydelser i mina inlägg.
  • Farfallos
    Palestrina skrev 2016-05-26 14:19:10 följande:
    Antifeministen är inte beroende av en enad feminism för att vara anti sin egen uppfattning om feminism och feminister. Faktum är att det inte har så särskilt stor betydelse vad feminister själva tycker att de står för, för en antifeminist, utan det är alltid antifeministen som tar sig tolkningsföreträde i frågan om vad feminism är. Eller vad riktig jämställdhet är, eller vad som är en legitim jämställdhetsfråga.
    Noterar att din definition av antifeminism inte är den samma som wikipedias, och att jag på avgörande punkter inte enligt varken din eller wikipedias definition är antifeminist.

    ...men min fråga var faktiskt inte så seriös i sak, utan mer retorisk. Etiketter... Jag blir så trött. Varför håller folk på att tjafsa om etiketter hit och dit. Vad är det för ett märkligt behov folk har av att klistra etiketter på dem de inte till fullo håller med? Det är ju sakfrågorna som är intressanta menar jag.
Svar på tråden Vilken är den viktigaste feministiska frågan?