• smurfen 11

    ivf / äd 2016/ 2017?

    Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

  • Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-02-16 08:27:26 följande:

    Hej tjejer!

    Ville bara säga att idag möttes jag av en leende kollega som försökt bli gravid länge....hon är nu gravid i v.12 och är född -72 i feb. dessutom. Ger en lite hopp Och en liten gnutta avundsjuka


    Åh, 45 år, det är INTE många som grejar det! Ha ha, mer än bara en gnutta skulle jag vilja säga, snarare en mörkgrön nyans...

    Min man erkände igår att det tog honom en lång tid av tvekande och grubblande innan han accepterade ens tanken på ÄD... Så spermiedonator DESSUTOM är jag tveksam till att han skulle acceptera (av skälen ovan). Men som sagt, vi har ju inte ens övervägt detta... Tänker du dina ägg då eller?
  • UndrandeSökare

    Smurfen - Det är nog rätt svårt att få mediciner på h-kortet tyvärr. Jag läste i en annan tråd att en massa gyn kommit överens på en konferens att inte skriva ut mediciner åt dem som gör behandling utomlands. Men går du på en klinik utomlands kan du ju endera få medicin skickat av dem eller få EU-recept och lösa ut här i Sverige. Så mediciner går ju att få tag på. Annars säljs alla mediciner receptfritt på apotek i Aten, så ska du på semester dit så kan man ju handla på sig (mediciner är oftast billigare där än här också).Man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner med sig mellan två EU-länder. Men om du vill hitta nån som skriver ut så testa i andra städer tex Sthlm. Man kan ju få betala dyrt då för ett besök men då kanske man kan få recept? Hoppas det ordnar sig.

  • Superfurry
    UndrandeSökare skrev 2017-02-15 10:13:40 följande:

    Superfurry - En immunutredning kostar ca 20.000 sek hos Dr D. Sen tillkommer flyg, hotell etc

    Man bara skickar ett mail till Dr D och säger att man vill bli hans patient så skickar han ett patientformulär du ska fylla i. Sen pratar ni med varandra via Skype eller telefon. Sen bokar du hotell och flyg och reser dit.

    Han gör vul, tar blodprover som skickas till labb i Usa och du får ev. ditt första intralipiddropp. Alla mediciner som behövs kan köpas receptfritt på Apoteken i Aten.

    Hos Serum vet jag inte vad det kostar. Googla på ivfSerum i Aten så hittar du dem.

    Du är välkommen till Atentråden här på Familjeliv, "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" Där finns massor med info och tjejer/kvinnor som både varit eller är på väg till Aten.


    Ok tack för svar! det var dyrt, men inte superdyrt... Jag vet inte om jag ska ta steget än med immunutredning... Kommer du att köra mmunbehandling inför äd också då?

    Så på IVFserum kör de IVF och immunbehandling? Låter ju kanon...!
    Jessy01 skrev 2017-02-16 08:27:26 följande:

    Hej tjejer!

    Ville bara säga att idag möttes jag av en leende kollega som försökt bli gravid länge....hon är nu gravid i v.12 och är född -72 i feb. dessutom. Ger en lite hopp Och en liten gnutta avundsjuka


    Ja det ger hopp! Och ja kan tänka mig att man blir lite avvis. Jag har ju en vän sm nyligen blev gravid med nr 2 hon är 42. Men jag vet ej ifall de har fått hjälp, tror inte det. Känner inte henne så bra för att fråga... Angående spermadonator så är min sambo ganska tveksam. I och med att jag hittade denna sida som jag skrev om ovan, så tanker jag om det är hans spermier som är kassa och inte klarar av sätta igång delningen... Jag har inte sagt nåt om den sidan då vi bråkade igår angående startdatum för nästa behandling. Han vill vänta till april jag vill inte det. Det är ju en månad till i vår ålder har man inte tid! Han är ju som sagt 29 tror det är svårt för honom att förstå stressen...! Jag ser inte ut att vara i min ålder (hur man nu ska se ut) så många folk som inte känner mig/oss bra, vet inte om min ålder och  ålderskillnaden och spottar ur sig "ja men ni är ju unga och har tid att skaffa barn" de skulle vara veta!!!

    Maran: ok jag förstår dig helt! Efter allt man varit med om skyddar man nog sig och väntar det värsta. Tänk så hoppfull man var inför första IVF. Nu är man mer härdad. Det är helt rätt med halvtom kopp-tänkande i detta fall!

    Jessy och Smurfen kör ni igång i mars helt hundra nu eller är det fortfarande bara en önskeplan? 

    Kram tjejer!
  • Superfurry

    Men jisses stavar s0m en kratta haha skriver från en dator med engelsk tangentställnign...Sorry! Skriver allltid från den på jobbet så om jag skriver konstigt ibland och konstiga stavningar så är det datorns autocorrect och tangenter haha INTE jag nej nej ;D

  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-02-16 08:48:35 följande:

    Smurfen - Det är nog rätt svårt att få mediciner på h-kortet tyvärr. Jag läste i en annan tråd att en massa gyn kommit överens på en konferens att inte skriva ut mediciner åt dem som gör behandling utomlands. Men går du på en klinik utomlands kan du ju endera få medicin skickat av dem eller få EU-recept och lösa ut här i Sverige. Så mediciner går ju att få tag på. Annars säljs alla mediciner receptfritt på apotek i Aten, så ska du på semester dit så kan man ju handla på sig (mediciner är oftast billigare där än här också).Man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner med sig mellan två EU-länder. Men om du vill hitta nån som skriver ut så testa i andra städer tex Sthlm. Man kan ju få betala dyrt då för ett besök men då kanske man kan få recept? Hoppas det ordnar sig.


    Ahaaaaa, är det DÄRFÖR min gyn plötsligt börjar mumla om att han inte kan skriva ut med förmån!! Undrade varifrån det kom... Vi får se vad han säger om ÄD, fick med förmån denna gång men han tvekade lite... Nu hittade vi ju en annan gyn ute i förorten (med lördagsöppet) som sket i det totalt och t o m tyckte att jag skulle ha TVÅ förpackningar för att "du kanske tappar bort den ena!". Han har troligtvis inte varit på nämnda konferens... Gillar dock min vanliga läkare så går ju helst hos honom.
  • Jessy01

    Hahaha Maran...en stor gnutta då

    Jepp jag sätter igång i mars...troligtvis den 23:e.

    Just det! Orgalutran är det beställningsstopp på så försök att få ut receptet redan nu och hämta ut! Jag har fått åka runt och hämta engångsförpackningar! Man kan också lägga undan på apoteket i 2 veckor utan recept. Srn går d nog att fjäska och få d förlängt. Jag tog ut 6 sprutor för gardering.

    Ja man vill ju sätts igång så fort som möjligt i vår ålder förstår dig verkligen....fick ju bänts in min kille men nu när han okeyat så är det bara jag som bestämmer det...anser jag är rätt

  • Jessy01

    Ja just det...ang. spermieprov. Det kan ju vara så att en gång är de nedsatta och 3 månader är de helt ok. Om t.ex mannen badat varmt eller hsft feber 3 månader innan provet då kan det visa "falskt" negativt om jsg förstår det rätt. Tar 90 dagar för nya spermier att bildas....detta vet ni säkert bara jag som var obildad Så absolut inga varma bad!

  • Maran73
    Jessy01 skrev 2017-02-16 11:49:49 följande:

    Ja just det...ang. spermieprov. Det kan ju vara så att en gång är de nedsatta och 3 månader är de helt ok. Om t.ex mannen badat varmt eller hsft feber 3 månader innan provet då kan det visa "falskt" negativt om jsg förstår det rätt. Tar 90 dagar för nya spermier att bildas....detta vet ni säkert bara jag som var obildad Så absolut inga varma bad!


    Ok! Vi har dusch men min man har typ högsta värme när han duschar, fattar inte att han inte skållar sig!!! Han gillar rumpvärme också... så han får väl helt enkelt frysa i någon månad innan provet!
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-02-16 08:48:35 följande:

    Smurfen - Det är nog rätt svårt att få mediciner på h-kortet tyvärr. Jag läste i en annan tråd att en massa gyn kommit överens på en konferens att inte skriva ut mediciner åt dem som gör behandling utomlands. Men går du på en klinik utomlands kan du ju endera få medicin skickat av dem eller få EU-recept och lösa ut här i Sverige. Så mediciner går ju att få tag på. Annars säljs alla mediciner receptfritt på apotek i Aten, så ska du på semester dit så kan man ju handla på sig (mediciner är oftast billigare där än här också).Man har rätt att transportera en årsförbrukning mediciner med sig mellan två EU-länder. Men om du vill hitta nån som skriver ut så testa i andra städer tex Sthlm. Man kan ju få betala dyrt då för ett besök men då kanske man kan få recept? Hoppas det ordnar sig.


    Maran73 skrev 2017-02-16 10:28:02 följande:
    Ahaaaaa, är det DÄRFÖR min gyn plötsligt börjar mumla om att han inte kan skriva ut med förmån!! Undrade varifrån det kom... Vi får se vad han säger om ÄD, fick med förmån denna gång men han tvekade lite... Nu hittade vi ju en annan gyn ute i förorten (med lördagsöppet) som sket i det totalt och t o m tyckte att jag skulle ha TVÅ förpackningar för att "du kanske tappar bort den ena!". Han har troligtvis inte varit på nämnda konferens... Gillar dock min vanliga läkare så går ju helst hos honom.


    Haha ok, får beställa sista minuten till Grekland då!
    Pratade med FK nu och de kan "eventuellt! ge ersättning, åh, denna byråkratiska värld!

    Men kanske tar vi ut bara fem sprutor till en början, om det går göra så, och om det skiter sig efter första ul så har vi bara förlorat ca 2000 kr var.

    Sak inte en svensk läkare skriva om receptet här?? Har ju fått mitt recept från Finland nu, men kan jag gå in på apoteket här med det? Det kanske du eller Maran vet?
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-02-16 09:22:30 följande:
    Ok tack för svar! det var dyrt, men inte superdyrt... Jag vet inte om jag ska ta steget än med immunutredning... Kommer du att köra mmunbehandling inför äd också då?

    Så på IVFserum kör de IVF och immunbehandling? Låter ju kanon...!
    Jessy01 skrev 2017-02-16 08:27:26 följande:

    Hej tjejer!

    Ville bara säga att idag möttes jag av en leende kollega som försökt bli gravid länge....hon är nu gravid i v.12 och är född -72 i feb. dessutom. Ger en lite hopp Och en liten gnutta avundsjuka


    Ja det ger hopp! Och ja kan tänka mig att man blir lite avvis. Jag har ju en vän sm nyligen blev gravid med nr 2 hon är 42. Men jag vet ej ifall de har fått hjälp, tror inte det. Känner inte henne så bra för att fråga... Angående spermadonator så är min sambo ganska tveksam. I och med att jag hittade denna sida som jag skrev om ovan, så tanker jag om det är hans spermier som är kassa och inte klarar av sätta igång delningen... Jag har inte sagt nåt om den sidan då vi bråkade igår angående startdatum för nästa behandling. Han vill vänta till april jag vill inte det. Det är ju en månad till i vår ålder har man inte tid! Han är ju som sagt 29 tror det är svårt för honom att förstå stressen...! Jag ser inte ut att vara i min ålder (hur man nu ska se ut) så många folk som inte känner mig/oss bra, vet inte om min ålder och  ålderskillnaden och spottar ur sig "ja men ni är ju unga och har tid att skaffa barn" de skulle vara veta!!!

    Maran: ok jag förstår dig helt! Efter allt man varit med om skyddar man nog sig och väntar det värsta. Tänk så hoppfull man var inför första IVF. Nu är man mer härdad. Det är helt rätt med halvtom kopp-tänkande i detta fall!

    Jessy och Smurfen kör ni igång i mars helt hundra nu eller är det fortfarande bara en önskeplan? 

    Kram tjejer!
    Och min vän blev gravid på andra försöket vid 41.5! Första barnet. Usch så orättvist!

    Läste i den där länken du hittade, och jag fattade det så också, att ICSI inte är bra på det sättet att befrukta. Ingen aning om det!

    DSen blir jag lite orolig, läste där att våra ägg aktiveras vid första mensen, och jag som fick mens tidigt, tänk om det är därför vi inte blir gravida, mina är för gamla! Kan lika gärna komma in i klimakteriet då :(

    Har någon förresten gjort en privat utredning för missfall ? Då kan de väl kolla immun och blodgenomströmningen? En annan vän till mig har fått två mf efter 41, och efter det ev tredje mf:et skulle de få kromosomutredning??? Pgs gratis då eller ?? Det ska ju bara vara på studiestadiet här..orättvist, alla borde få utredning om mamn försökt si och så länge.

    Alltså, skulle ju vilja sätta igång idag, tredje dagen idag, men måste prata med min sambo nu när jag vet hur det ligger till med att vi själva får stå för sprutorr, Då blir det Finland isf.

    Men jag har ju bokat in oss på möte här i Götet om tre veckor också...då kan det bli marsförsök. Dock så ska vi flytta om en månad och min sambo blir stressad av för mycket omkring, så vi får se.  Men åldern stressar ja ! Min sambo visste inte, förrän vi gick på ivf mötet i november 2015, att våra ägg var så gamla som vår ålder, han trodde det kom ut ett helt nytt varje månad...

    Så vad lutar det åt för er Superfurry, mars eller april? Möte på triangeln snart?
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?