• Anonym (Vad gör man?)

    Pojkvän med borderline

    Hej!

    Söker mig hit för att få något slags råd för hur jag ska hantera min ?pojkvän?.

    Träffade en underbar kille för drygt sex månader sen genom en dejtingapp.

    Vi skrev med varann i några veckor innan vi träffades första gången.

    Vi klickade direkt, hördes dagligen dygnet runt efter våran första träff.

    Men eftersom vi bor en bor ifrån varann, jag har barn, inte han så dröjde det ca 4 veckor innan vi sågs igen. Efter den gången började vi träffas varje vecka.

    Han har varit öppen med sin psykiska ohälsa sedan start men det är de senaste två månaderna som jag har förstått hur illa det är.

    Senaste månaden har varit väldigt intensiv, han säger att han älskar mig, vill bo med mig, vill ha barn med mig för att nästa dag stöta bort mig och säger att jag bör hitta någon bättre.

    Helgen som var så såg jag på riktigt hur pass dåligt han mår, han var här på fredagen och sov över, lördag morgon hade han panik och åkte hem tidigt för att han mådde så dåligt och sa att det aldrig kommer att funka.

    Sen kom han tillbaka på eftermiddagen och sa att han bara måste vara med mig och han skulle göra allt i sin makt för att pressa bort impulserna han får att stöta bort mig.

    Han älskar mig och vill bara vara med mig.

    Senare på kvällen åkte han hem då mina barn skulle komma tillbaka från sin pappa.

    Han sa Jag älskar dig och åkte.

    I söndags började karusellen igen då han säger att vi bara bör vara vänner, han mår skit och stöter återigen bort mig.

    Är kall och vill knappt prata med mig.

    Han säger att det här blir bäst för oss båda två.

    Jag förstår på ett sätt att han är rädd, det här händer i princip varje vecka, han stöter bort mig i några dagar för att sedan komma tillbaka.

    Jag förstår att det egentligen är hans borderline som gör att han agerar så här.

    Men hur bemöter jag honom på bästa sätt?

    Jag älskar verkligen honom och jag vill verkligen inte ge upp honom då vi har det så himla bra ihop när han är ?sig själv?.

    Jag försöker att bekräfta och visa att jag finns där för honom.

  • Svar på tråden Pojkvän med borderline
  • Anonym (Destruktivt)

    [quote=79658946]

    Nu har vi pratat i telefon hela veckan och det har gått bra.

    Men ikväll kom nåt annat fram, svartsjuka.

    Han berättade om nån gammal tjej han träffat förr och då råkade jag säga att jag kom och tänka på någon jag träffade innan honom.

    Hela helvetet bröt lös och han la på...

    Det var ju en jätteliten grej!

    Men nu har jag aldrig älskat honom osv..

    Vad gör jag nu?

    Han vägrar och erkänna varför han blev så här,

    Men det måste ju ha varit det.[/quote]

    Det är sånt här du får vänja sig vid... Har du läst på om diagnosen? Finns massor att läsa, bloggar, forum, böcker. Att få plötsliga känsloutbrott som man inte kan hantera är vanligt.

  • pyssel
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-05-31 08:16:22 följande:

    Jag har förstått att det är så det ligger till.

    Det har lugnat sig lite nu på morgonen.

    Känns som att han söker efter att jag ska berätta hur mycket han betyder för mig.

    Så jag har försökt att förklara hur jag känner.

    Förutom alla konstiga svängningar så är han verkligen den finaste personen jag känner och det verkar han ha svårt att ta in.

    Det sista jag vill är ju att lämna.

    Försöker som du säger att hålla fast vid allt jag sagt tidigare och bara låta honom lyssna.

    Men visst är det svårt att inte vika sig när han i princip tycker jag är fel i huvudet som älskar honom.


    Om du hade sökt samtalshjälp för egen del hade den förhoppningsvis sett ut så här: Gränsdragning och motivation till gränsdragning I förhållandet, eftersom det är där du befinner dig. Vad tänker du om det? Alltså att söka hjälp för att inte haka på att bekräfta och övertyga, inte ständigt lyssna, ta in och förstå hela tiden? Så länge du håller på och ska vara hans medicin och plåster och göder hans störning så upprätthåller du också de här mönstren för er båda. Sök hjälp att ignorera så ökar dessutom chanserna att han tar emot professionell hjälp. Förmodligen kommer fokus i ditt eget samtalsstöd snart glida in på att du är livrädd att stå själv. Förväntat är att du kommer formulera att du "trots allt mår bättre" av det här grejandet med en annan människas mående än det att vara själv och att just den här mannen ändå är så fantastisk. Med en bra terapeut möts du inte av suckar och "vissa vill ha det dåligt", utan du får riktig hjälp och omtanke. Kanske skulle du vara hjälpt av att både blicka bakåt och förstå mönster lite djupare och hur de påverkar dig idag, men även arbeta aktivt med mer handlingsinriktad terapi att hitta ett sunt motstånd.

    Söker man hjälp på varsitt håll brukar endera av två saker hända:

    -Båda blir bättre och man finner ut om man passar ihop och varken ja eller nej blir så dramatiskt, särskilt när man har ett så kort förhållande som detta.

    -Man kommer i "otakt" i sin tillfriskning och ena avslutar förhållandet. Den som är friskast klarar det bäst, oavsett vem som går först.
    Alla hästar hemma
  • MaryM
    pyssel skrev 2019-05-31 09:01:07 följande:

    Om du hade sökt samtalshjälp för egen del hade den förhoppningsvis sett ut så här: Gränsdragning och motivation till gränsdragning I förhållandet, eftersom det är där du befinner dig. Vad tänker du om det? Alltså att söka hjälp för att inte haka på att bekräfta och övertyga, inte ständigt lyssna, ta in och förstå hela tiden? Så länge du håller på och ska vara hans medicin och plåster och göder hans störning så upprätthåller du också de här mönstren för er båda. Sök hjälp att ignorera så ökar dessutom chanserna att han tar emot professionell hjälp. Förmodligen kommer fokus i ditt eget samtalsstöd snart glida in på att du är livrädd att stå själv. Förväntat är att du kommer formulera att du "trots allt mår bättre" av det här grejandet med en annan människas mående än det att vara själv och att just den här mannen ändå är så fantastisk. Med en bra terapeut möts du inte av suckar och "vissa vill ha det dåligt", utan du får riktig hjälp och omtanke. Kanske skulle du vara hjälpt av att både blicka bakåt och förstå mönster lite djupare och hur de påverkar dig idag, men även arbeta aktivt med mer handlingsinriktad terapi att hitta ett sunt motstånd.

    Söker man hjälp på varsitt håll brukar endera av två saker hända:

    -Båda blir bättre och man finner ut om man passar ihop och varken ja eller nej blir så dramatiskt, särskilt när man har ett så kort förhållande som detta.

    -Man kommer i "otakt" i sin tillfriskning och ena avslutar förhållandet. Den som är friskast klarar det bäst, oavsett vem som går först.


    Du är som vanligt så klok Pyssel.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • pyssel
    MaryM skrev 2019-05-31 09:40:27 följande:

    Du är som vanligt så klok Pyssel.


    Tack! <3
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Vad gör man?)
    pyssel skrev 2019-05-31 09:01:07 följande:

    Om du hade sökt samtalshjälp för egen del hade den förhoppningsvis sett ut så här: Gränsdragning och motivation till gränsdragning I förhållandet, eftersom det är där du befinner dig. Vad tänker du om det? Alltså att söka hjälp för att inte haka på att bekräfta och övertyga, inte ständigt lyssna, ta in och förstå hela tiden? Så länge du håller på och ska vara hans medicin och plåster och göder hans störning så upprätthåller du också de här mönstren för er båda. Sök hjälp att ignorera så ökar dessutom chanserna att han tar emot professionell hjälp. Förmodligen kommer fokus i ditt eget samtalsstöd snart glida in på att du är livrädd att stå själv. Förväntat är att du kommer formulera att du "trots allt mår bättre" av det här grejandet med en annan människas mående än det att vara själv och att just den här mannen ändå är så fantastisk. Med en bra terapeut möts du inte av suckar och "vissa vill ha det dåligt", utan du får riktig hjälp och omtanke. Kanske skulle du vara hjälpt av att både blicka bakåt och förstå mönster lite djupare och hur de påverkar dig idag, men även arbeta aktivt med mer handlingsinriktad terapi att hitta ett sunt motstånd.

    Söker man hjälp på varsitt håll brukar endera av två saker hända:

    -Båda blir bättre och man finner ut om man passar ihop och varken ja eller nej blir så dramatiskt, särskilt när man har ett så kort förhållande som detta.

    -Man kommer i "otakt" i sin tillfriskning och ena avslutar förhållandet. Den som är friskast klarar det bäst, oavsett vem som går först.


    Jaa och det är det jag jobbar på, gränsdragning alltså.

    Jag är väldigt tacksam för att du tar dig tid att skriva och hjälpa.

    Tacksam för er alla som verkligen har brytt sig sen jag startade den här tråden.

    Egentligen är jag inte så rädd för att vara ensam.

    Jag har alltid klarat mig själv. Innan jag var tillsammans med mitt ex så var jag den som stötte bort allt och alla.

    Det handlar nu om att jag älskar den här personen.

    Jag vill inte vara utan honom och han känner ju likadant.

    Jag har ändå fått bekräftat att det kan bli bra om båda jobbar på sig själva.

    Det är den förhoppningen jag har att vi ska kunna jobba ihop på det här.

    Sen är den här tråden skitbra att ventilera i!

    Det betyder inte att jag mår skit hela tiden, men det är fantastiskt att man kan öppna upp sig här utan att nån vet något om mig.
  • Anonym (...)

    Men för guds skull måste du ju fatta att han är sådan här och att det vore fruktansvärt olämpligt att flytta ihop med honom ur barnens perspektiv. De skulle bli lika osäkra på sitt eget värde som du är, pga en person som byter skepnad hela tiden.

  • Anonym (Vad gör man?)
    Anonym (...) skrev 2019-05-31 11:55:24 följande:

    Men för guds skull måste du ju fatta att han är sådan här och att det vore fruktansvärt olämpligt att flytta ihop med honom ur barnens perspektiv. De skulle bli lika osäkra på sitt eget värde som du är, pga en person som byter skepnad hela tiden.


    Nej ingen av er vet vilken person han är.

    Jag har valt att skriva om problem, som alltså utgör cirka 20% av hans personlighet.

    Han får aldrig några raseriutbrott så han gapar eller skriker.

    Han drar sig undan.

    Jag blir ganska så less på att vissa av er säger att både jag och han är olämpliga föräldrar.

    Nej, nej och återigen nej.

    Jag är inte osäker på mitt värde.

    Jag vet att jag är en jävligt stark person och en bra mamma.

    Jag älskar honom och jag är kär i honom.

    Vill ge det en chans till att bli bra.

    Så är det bara.
  • Anonym (...)

    Att dra sig undan och vara tyst är precis lika obehagligt för ett barn som raseriutbrott. Barnet känner att något är fel men vet inte vad och blir osäker på om det har gjort något fel. Det borde du förstå om du nu är en så bra förälder.

    Ja, jag börjar personligen tröttna på dina tonårsfasoner i den här tråden också, du går i försvar och blir trotsig som ett tonåring när du får vuxna perspektiv som rör dina barn. Du vill hellre ägna dig åt att bygga upp en romantisk bild av svår och smärtsam kärlek, och det borde du ha växt ifrån faktiskt. Och du kommer inte att ge honom EN chans till, redan nu är du ju inne på tionde chansen, typ? Det var ju så bra men så fick han ett nytt utbrott som han givetvis inte kan hjälpa och HUR ska du nu böja dig för att kunna stötta HONOM i detta? Som sagt, om ett år eller så när du sitter och gråter igen, läs då inläggen här från början och ta till dig de kloka ord som andra än signatur bordis skriver. Just nu är det uppenbart att du inte har vilja eller förmåga att tänka objektivt, du vill gå in i en kärleksbubbla även om du vet att den kommer att spricka. Och ja, dina barn kommer att må dåligt på grund av din relation med en psykiskt sjuk man, antingen pga hur han är mot barnen eller pga hur han är mot dig. När barn är inblandade så måste man ta beslut som utgår från deras bästa, om man nu inte har förmågan att utgå från sitt eget bästa.

  • pyssel
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-05-31 11:23:23 följande:

    Jaa och det är det jag jobbar på, gränsdragning alltså.

    Jag är väldigt tacksam för att du tar dig tid att skriva och hjälpa.

    Tacksam för er alla som verkligen har brytt sig sen jag startade den här tråden.

    Egentligen är jag inte så rädd för att vara ensam.

    Jag har alltid klarat mig själv. Innan jag var tillsammans med mitt ex så var jag den som stötte bort allt och alla.

    Det handlar nu om att jag älskar den här personen.

    Jag vill inte vara utan honom och han känner ju likadant.

    Jag har ändå fått bekräftat att det kan bli bra om båda jobbar på sig själva.

    Det är den förhoppningen jag har att vi ska kunna jobba ihop på det här.

    Sen är den här tråden skitbra att ventilera i!

    Det betyder inte att jag mår skit hela tiden, men det är fantastiskt att man kan öppna upp sig här utan att nån vet något om mig.


    Fortsätt ventilera men sök egen hjälp också. Och viktigast när det fortsätter så här: Blanda ALDRIG in dina barn i detta ännu mer, som t.ex ett samboskap. Du har MKT kloka barnperspektiv här ovan. Helt nödvändiga faktiskt.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    pyssel skrev 2019-05-31 12:42:35 följande:

    Fortsätt ventilera men sök egen hjälp också. Och viktigast när det fortsätter så här: Blanda ALDRIG in dina barn i detta ännu mer, som t.ex ett samboskap. Du har MKT kloka barnperspektiv här ovan. Helt nödvändiga faktiskt.


    Du har alltså fått kloka svar upprepade ggr med barnperspektivet av bl.a Anonym (...)
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Pojkvän med borderline