Publicerad 27 June 2016

Fotograf:

Tipshörnan: Så lindrar du gravidillamåendet

Vissa känner bara av det i början av sin graviditet, för andra är det ett långlivat sällskap. För många är det starkast på morgonen, för andra på kvällen. Ett par lyckosamma själar lyckas undvika det helt och hållet – den här texten är inte för dem. Så här lindrar du ditt graviditetsillamående.




Vad är det som får oss att må illa under graviditeten?

Orsaken är, inte helt överraskande, hormoner. Hur mycket och länge hormonerna påverkar oss skiljer sig från person till person. Oftast kommer illamåendet i början av graviditeten och försvinner efter den tolfte veckan, men det är inte ovanligt att det fortsätter genom hela graviditeten.

Det finns inget som med säkerhet hjälper mot graviditetsillamående, däremot finns det gott om husmorsknep. Testa och se vilka som fungerar för dig!

Mat och dryck
– Du mår ofta sämre på tom mage. Ät lite men ofta för att hålla blodsockret på en bra nivå, och ät innan du blir hungrig. Mellanmål får gärna vara rika på kolhydrater, som frukt eller smörgåsar.

– På kvällarna får du gärna äta rejäla och proteinrika måltider med långsamma kolhydrater, det håller blodsockerhalten och magsyreproduktionen på rätt nivå fram till frukosten. Bra ingredienser är fisk, ost, keso, nötter, avokado, bönor och ägg.

– Om du mår illa på morgonen kan det vara bra att äta ett par kex eller något annat kolhydratrikt 15-30 minuter innan du går upp; då får kroppen en mjukstart. Med ett troget paket Mariekex på nattduksbordet slipper du lämna sängen.

– Undvik koffein, men ät ingefära! Ett bra förslag är att byta kaffet mot hemmagjort ingefära-te.

– Glöm inte att dricka ordentligt, både för att förebygga illamående och för att inte bli uttorkad om du kräks mycket. Undvik läsk och andra sockertunga drycker som leker med blodsockerhalterna. Se till att ha ett lager med vätskeersättning hemma och i väskan.

Medicin och tillskott
– Det finns inga mediciner mot just graviditetsillamående, men många gravida mår bättre av läkemedel mot åksjuka, som Postafen eller Lergigan. Just dessa har ingen rapporterad påverkan på foster, men prata gärna med din barnmorska om du är osäker på vad du får ta. Många av läkemedlen kan orsaka trötthet, därför kan det vara en bra idé att ta dem på kvällen.

– Vitamin B6 kan också hjälpa mot illamåendet – be din barnmorska om en extra dos. En vanlig dos är 50 mg, men det är viktigt att du och barnmorskan diskuterar rätt dosering för just dig.

– Se över dina kosttillskott; det kan vara dags för ett byte under graviditeten.

Övrigt
– Det är vanligt att illamåendet blir värre av vissa lukter. Försök att identifiera dem och se vilka du kan undvika utan att bli för begränsad i din vardag.

– För vissa fungerar akupunktur för att lindra illamåendet. Andra har testat akupressurband på handleden med framgång.

– Lägg en extra kudde under huvudet när du sover. Övre magmunnen kan bli förslappad under en graviditet, vilket kan ge sura uppstötningar och förvärra illamåendet. Genom att sova med huvudet högre upp lägger du mindre tryck på magmunnen.

– Om du är trött eller stressad mår du ofta sämre, så försök att ta det lugnt och undvika stress.

Sist men inte minst
Ytterst få blivande mammor lider av hyperemesis gravidarum – extremt graviditetsillamående – som kan vara skadligt för mamman eller barnet. Om du har väldigt tunga besvär, går ned i vikt eller tror att du lider av uttorkning, ring din barnmorska.




Textstorlek 1 2 3
Svara i tråden: Tipshörnan: Så lindrar du gravidillamåendet
Logga in
Bli medlem
Visa kommentarer...

Innehåll

Innehåll