Omkring 600 kronor lägre matkostnader i månaden för en barnfamilj, innebär beskedet. Ica lovar också lägre priser:
– Vi ska såklart arbeta för att det här ska slå fullt ut i butikerna, säger Ica Sveriges vd Eric Lundberg.
Karin Brynell, vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, påminner om att förra gången Sverige sänkte matmomsen, 1996, då från 21 till tolv procent, slog momssänkningen igenom fullt ut, något Riksrevisionen konstaterat i en tidigare studie.
Så blir momssänkningen: "Slår igenom"
Olle Holmgren, analytiker på banken SEB, tro att det mesta av momssänkningen kommer att slå igenom även denna gång.
– Jag skulle gissa på att momssänkningen slår igenom till 80–90 procent i alla fall, säger han.
Men momsen lever inte ett eget liv. Annat påverkar också matpriserna. Enligt Holmgren finns en underliggande pristrend för matvaror, som ligger på cirka två procent 2026. Hur den pristrenden faktiskt utvecklar sig påverkar butikspriserna på mat.
– Det beror ju också på hur andra kostnader rör sig, säger Karin Brynell.

"Människor har det ganska tufft i dag"
Matmomsen sänks alltså den 1 april 2026 från tolv till sex procent, enligt regeringens budgetförslag. Rent matematiskt innebär det 5,4 procent lägre matpriser förutsatt att inget annat händer.
Det skulle ge omkring 600 kronor lägre matpriser per månad för en familj med två barn, enligt Swedbanks beräkningar baserat på nödvändiga kostnader för mat. För en ensamstående förälder landar det på cirka 400 kronor och för singelhushållet 200 kronor lägre matkostnader per månad.
Kommer människor då att handla mer mat?
– Människor har det ganska tufft i dag. Och med det här stödet så kommer konsumenterna att kunna ha möjlighet att handla mer mat, säger Coop-chefen Anders Torell.

"Kommer inte att leda till en lyxkonsumtion"
Tror du att det får förändrat beteende, kanske gå från makaroner till finpasta?
– Jag tror framför allt att de som inte har råd att handla någonting annat än makaroner kommer att kunna ha en bredd på sin tallrik, men det kommer inte att leda till en lyxkonsumtion.
Om matbutikerna får sälja mer, när skatten sänks, så innebär det också ökade intäkter och därmed högre vinster.
– Vi är en väldigt volymbaserad bransch med extremt låga marginaler. I slutändan är det en win-win, säger Eric Lundberg på Ica.
LÄS MER: