Skärmar av olika slag har blivit allt mer dominerande i våra liv. Det är på mobilen vi läser nyheter, vi jobbar framför datorn och följer serier på tv:n. Utöver det som "måste göras" spenderar vi också mer och mer tid med att slöscrolla på olika sociala medier.
Mobilen har blivit vår ständiga följeslagare i vardagen, och vi använder den för att minnas allt från födelsedagar till inköpslistor. Det har gått så långt att vi outsourcar så mycket av vardagens information till en skärm, vilket i sin tur kan påverka minnet.
Så får du bättre minne
Den ständiga tillgången till information i mobilen, kan nämligen göra oss mer distraherade och mindre benägna att träna hjärnans naturliga förmåga att lagra minnen
När hjärnforskaren Hedvig Söderlund gästade "Nyhetsmorgon" kunde hon berätta vad vi ska göra för att träna upp minnet.
– Det viktigaste för att minnas något, det är uppmärksamheten. Att koncentrera sig och vara uppmärksam. Är man distraherad och disträ och kanske pillar med mobilen eller så, då minns man inte lika bra, förklarar Söderlund i "Nyhetsmorgon".
Söderlund fortsätter att ge tips på hur man kan träna upp minnet.
– Om man vill träna upp sin uppmärksamhet, faktum är att olika typer av meditationsövningar kan stärka förmågan att koncentrera sig. För det är den som är viktig när det gäller minne. Sen finns det olika typer av minnestekniker för att minnas fakta.
Hennes slutsats är:
– Var uppmärksam. Släpp mobilen!


Folkhälsomyndighetens direktiv gällande skärmtid
I början på 2025 kom Folkhälsomyndigheten med nya rekommendationer vad gäller skärmtid. Enligt direktiven ska barn under två år inte ska exponeras för skärmar över huvudtaget. Medan barn mellan 2 och 5 år bör inte ha mer än max en timmes skärmtid om dagen, och rekommendationen för barn mellan 6 och 12 år är enbart 1-2 timmar per dag, utöver från den skärmtid barnen behöver lägga på skolarbete.
För ungdomar upp till 18 år, rekommenderar Folkhälsomyndigheten en användning av skärm till 2-3 timmar per dag. Även här syftar skärmtid till exempelvis spel, sociala medier, videodelningstjänster och annan fritidsanvändning, alltså inte skolarbete och hjälpmedel till unga med funktionsnedsättning.

Så påverkas hjärnan av för mycket skärmtid
Skärmtid har faktiskt fysisk påverkan på hjärnan och våra sinnen, förklarade Hedvig Söderlund när hon gästade "Nyhetsmorgon" i början på året. Hon förklarade då att den forskning som finns idag baseras på folk som är beroende av skärmar, men man kan ändå se ett samband av hur hjärnan påverkas.
– Det är flera delar av hjärnan som påverkas. Dels frontalt i pannloben där våra mer komplexa förmågor sitter, så som uppmärksamhet, arbetsminne och beslutsfattande. Dels i tinningloben där vårt minne sitter. Man har även sett förändringar i hjässloben där syncentrum ligger. Slutligen har man sett förändringar i hippocampus, och den har att göra med minne.
För mycket skärmtid påverkar vuxna och barn olika, detta beror enligt Söderlund på att barns hjärnor inte är färdigutvecklade och således mer känsliga.
– Det är skillnader eftersom barns hjärnor fortfarande växer, utvecklas och ska skapa sin personliga arkitektur. Vuxna kan också påverkas och förändras, men är mer robusta. Men barn och unga är något mer känsliga eftersom det är då som hjärnan verkligen formas.
