• hippiegirl

    F.d Jehovas Vittnen?

    Hej!

    Är sedan 10 år utesluten, av egen vilja, från den religiösa organisationen Jehovas vittnen. Min mamma, all släkt på hennes sida, min syster+familj är mycket starkt troende. Har endast kontakt med mamma och syskon idag, för resten är jag "som död". Det är ju så man ska behandla uteslutna...
    Är född och uppvuxen inom denna religion. (utesluten vid 20 år)

    Märker att trots att jag varit "borta" i 10 år, så är man en aning annorlunda. Förstår mer och mer att jag haft en uppväxt som inte liknar andras. Jag hör inte hemma i religionens klor, men känner mig inte heller helt hemma i "den vanliga världen"...

    Finns det fler som jag? Delar gärna erfarenheter...

    Andra som vill, får ju naturligtvis skriva också! Har du frågor, så ska jag såklart göra mitt bästa med att besvara dom.

    // Love is my religion.

  • Svar på tråden F.d Jehovas Vittnen?
  • Herman Hedning
    MissSummer skrev 2009-05-12 01:11:07 följande:
    Och även fast jag tycker att mycket är fel så tycker jag att folk kan spy lite väl mycket galla över de som är med och komma med helt sjuka påståenden (en kompis till mig sa t. ex att de offrade lamm :p)De är människor precis som oss andra.
    ja där ser man...det är ju så att det är "vanligt" folk som är medlemar något som ofta glöms bort då man generaliserar. Det sorgliga är hur en så trogen grupp kan vilseledas och utnyttjas av en lednings grupp med så effektiva metoder. JV är ett bra exempel på att man måste få ifrågasätta sin tro...får man inte det utan att utsättas för nedvärdering eller särbehandling så måste varnings klockorna ringa.
  • Valente

    Det är skönt att höra av dem som tagit sig ur oskadda! Blev själv utesluten som tonåring för 20 år sen, och det var ett helvete. Men min far var fanatiker, och församlingen vi tillhörde var väldigt sträng. Jag bär nog på mycket bitterhet, men jag försöker lägga fokus på de fina tingen med min uppväxt, att det fanns en trygghet, en framtidstro, en väldigt stark gemenskaphet. Vi lärde oss att respektera de vuxna, att umgås över generationsgränserna, alla var nyktra och städade... Det var väl en skyddad verkstad, men tryggt. Vad jag är mest ledsen på är deras behandling av uteslutna, för jag kan känna mig rent trackaserad av dem. Bara för några år sedan var de äldste i församlingen på min mor, för att försöka övertala henne till att inte ha kontakt med mig och min storasyster som också är utesluten. Det är så kränkande! Jag är ju en vanlig respektabel människa, som lever mitt enkla liv med mina barn utan att skada någon. Ska de försöka ta min mor i från mig och mina barn, för ett val jag gjorde i tidiga tonåren? Som tur är valde min mor familjen före församlingen, så vi har henne kvar, men min far har jag förlorat. Tyvärr...

  • hippiegirl
    Valente skrev 2009-05-12 10:08:58 följande:
    Det är skönt att höra av dem som tagit sig ur oskadda! Blev själv utesluten som tonåring för 20 år sen, och det var ett helvete. Men min far var fanatiker, och församlingen vi tillhörde var väldigt sträng. Jag bär nog på mycket bitterhet, men jag försöker lägga fokus på de fina tingen med min uppväxt, att det fanns en trygghet, en framtidstro, en väldigt stark gemenskaphet. Vi lärde oss att respektera de vuxna, att umgås över generationsgränserna, alla var nyktra och städade... Det var väl en skyddad verkstad, men tryggt. Vad jag är mest ledsen på är deras behandling av uteslutna, för jag kan känna mig rent trackaserad av dem. Bara för några år sedan var de äldste i församlingen på min mor, för att försöka övertala henne till att inte ha kontakt med mig och min storasyster som också är utesluten. Det är så kränkande! Jag är ju en vanlig respektabel människa, som lever mitt enkla liv med mina barn utan att skada någon. Ska de försöka ta min mor i från mig och mina barn, för ett val jag gjorde i tidiga tonåren? Som tur är valde min mor familjen före församlingen, så vi har henne kvar, men min far har jag förlorat. Tyvärr...
    Jag har några år bakom mig med mycket av det du beskriver. Min mamma sa t o m att hon misstänkte att jag skulle vara besatt av demoner pga mitt val jag gjorde! Det var väl "bara" ett uttryck hon slängde ur sig, men jag vet ju hur starkt troende hon är. Hon använde alltid bibliska termer...som när jag hade det stökigt i mitt rum sa hon att det såg ut "som Jerusalems förstöring!" Och eftersom jag också var mycket troende i barnaåldern, visste jag ju precis vad hon menade eftersom man läste mycket bibliska berättelser.

    Tankarna om uteslutningens anordning kom första gången min pappa blev utesluten pga alkohol. Mina föräldrar skilde sig när jag var runt 5 år. Mamma gifte om sig kort tid efter med en bonde och vi flyttade ca 20 mil från pappa. Min mamma tvingade mig och mina syskon att skriva ett brev till pappa när han blev utelsuten (jag var 8 år då) där vi skulle säga att vi inte ville och kunde träffa honom mer... Jag vägrade så länge jag vågade, min mamma kunde vara mycket sträng och få en blick som man inte bråkar med. Så till slut skrev jag ett brev till min älskade pappa... .-( Det var hemskt!

    Det skrek i hela kroppen hur fel det var!! "Hur kunde Gud som är kärlek, vilja att man skulle skiljas från sin familj på det sättet??!! Jesus, Guds Son umgicks ju med fallna och vi måste kapa all kontakt med uteslutna människor, även ens egna föräldrar och barn... Hur går det ihop?" Stora frågor för ett litet barn... Där någonstans började nog tvivlet komma på att man var rätt ute, "detta kunde inte vara Sanningen!?"

    Mina mostrar, kusiner, mormor och morfar och alla i församlingen man tillhörde kapade alla band med mig den dagen det blev uppläst i församlingen. Vet bara det mamma berättar för mig om alla man är intresserar sig för. Umgicks mycket med dessa släktingar hela uppväxten!
    Det är sjukt hur uteslutnings- anordingen kan få människor att bete sig så som robotar!! Tycker det luktar hjärntvättning...
  • hippiegirl

    Jag är ändå i det stora hela nöjd med uppväxten ändå. Man har träffat så många människor de senaste åren som haft det fruktansvärt! Otryggt och helt kärlekslösa, slagna och missbrukat droger i tidig ålder, föräldrarna pundar, våld och kriminalitet etc... Det är lätt att det går snett!
    Jag har ändå fått trygghet, allt man behöver i livet, vi hade inte mycket pengar så man hade inga märkeskläder och man ärvde ju mycket av syskonen och av ungar i församlingen. Men man fick ibland lite presenter och åkte på husvagns - semester. Uppväxt på landet, nära djur och det var lugnt och tryggt.

    Min bästa vän var en gammal icke-troende man, som var gift med en äldre "syster" i församlingen. Vi var ute och åkte mycket motorcykel på somrarna. Jag hade några kompisar i församlingen också förstås.

    Men man blev ju lite knepigt behandlad i skolan av både skolkamrater och lärare. Man fick ju inte åka på discon och umgås för mycket med andra "värdsliga" personer.
    Min mamma släppte mer på reglerna med min lillasyster... Som inte heller är med i religionen idag, icke-döpt. Hon är lesbisk (snart 21år)och har sitt andra långa förhållande med en 28-årig tjej. Jag och min lillasyster har en jättehärlig relation!
    Hon "kom ut" till mig ungefär 1 år innan det uppdagades för resten av familjen.
    Träffade hennes förra tjej bara ett par korta stunder, men dom var unga båda två. Den tjejen hon är tillsammans med nu är helskön!
    Jag tror jag var på prathumör idag...Jisses vad långt det blev...fortsätter en annan dag!

  • claudia79

    Jag håller helt med er andra om det här med hur man blir behandlad som utesluten...Min mamma och jag har aldrig haft en bra kontakt och hon har bara varit för fanatisk för min smak (ser allt i svart och vitt, "står det i litteraturen, så är det så"...)
    Men när jag blev utesluten och separerade från mina barns pappa(som oxå var vittne) så bröt hon och min styvfar, som inte ens är odöpt förkunnare, kontakten med mig helt och sa att de skulle behålla kontakten med mina barn genom mitt ex...okej, jag kan inte göra något åt det, men det magstarka kommer nu, ett år efter min uteslutning och total nochalering från deras sida, att mitt ex blir utesluten oxå (eftersom han började sällskapa med en tjej innan vår skilsmässa gått igenom) DÅ messar min mamma honom att "nu är ju barnen helt oskyddade, tack vare dig!" och jag blev så j-a förbannad rent ut sagt, för hon vet inte ett skit om hur han har mått under det här året och hur tacksam jag är att han har träffat en tjej som fått honom på fötter igen, vilket gynnar mina barn starkt givetvis!

    Plus att hon messar mig typ att "ja nu när det är som det är med ditt ex så undrar om vi du kan hjälpa oss att hålla kontakten med barnen, vi tänker på dig och älskar dig....." My ass, att ni gör!! Men så känner jag att vem är jag att hindra mina barn från att ha kontakt med sin mormor och morfar? Så jag messar min mamma när jag har barnen, hon ringer, pratar med dem och sen är det ett mycket kort samtal med mig, lika formellt som att prata med skattemyndigheten, innan vi lägger på......suck.

    Det som jag undrar hur jag ska göra är nu till sommaren, då de kommer att dra sig till mina trakter, för att gå på sammankomst, för jag vet att hon kommer att fråga om det är ok att de svänger förbi och plockar upp barnen och har dem typ fyra fem timmar (inte på sammankomsten) och träffar dem...Men för det första så känner jag rent spontant att "Om inte ni vill träffa mig, eller ha kontakt med mig, vilket är ert val, så behöver ni inte bekymra er om att lära känna mina barn heller" plus att det är ett år sen de träffade mina barn och särskilt den minsta som är 3, ska han bara plockas upp av dem, för att det passar dem, och för att deras mamma inte duger till att ens sitta ner och fika i två timmar med??? Känns väldigt knepigt, men jag är kluven.....
    Det sjuka är att de vet inte ens att jag är i fjärde månaden med mitt tredje barn, hur sjukt är inte det?

    Usch det här låter som ett jättenegativt inlägg, men det är väldigt skönt att få skriva av sig lite, för på just det här är jag skitsne, i övrigt bryr jag mig inte så mycket.....

  • Valente
    claudia79 skrev 2009-05-13 10:07:48 följande:
    Jag håller helt med er andra om det här med hur man blir behandlad som utesluten...Min mamma och jag har aldrig haft en bra kontakt och hon har bara varit för fanatisk för min smak (ser allt i svart och vitt, "står det i litteraturen, så är det så"...)Men när jag blev utesluten och separerade från mina barns pappa(som oxå var vittne) så bröt hon och min styvfar, som inte ens är odöpt förkunnare, kontakten med mig helt och sa att de skulle behålla kontakten med mina barn genom mitt ex...okej, jag kan inte göra något åt det, men det magstarka kommer nu, ett år efter min uteslutning och total nochalering från deras sida, att mitt ex blir utesluten oxå (eftersom han började sällskapa med en tjej innan vår skilsmässa gått igenom) DÅ messar min mamma honom att "nu är ju barnen helt oskyddade, tack vare dig!" och jag blev så j-a förbannad rent ut sagt, för hon vet inte ett skit om hur han har mått under det här året och hur tacksam jag är att han har träffat en tjej som fått honom på fötter igen, vilket gynnar mina barn starkt givetvis!Plus att hon messar mig typ att "ja nu när det är som det är med ditt ex så undrar om vi du kan hjälpa oss att hålla kontakten med barnen, vi tänker på dig och älskar dig....." My ass, att ni gör!! Men så känner jag att vem är jag att hindra mina barn från att ha kontakt med sin mormor och morfar? Så jag messar min mamma när jag har barnen, hon ringer, pratar med dem och sen är det ett mycket kort samtal med mig, lika formellt som att prata med skattemyndigheten, innan vi lägger på......suck.Det som jag undrar hur jag ska göra är nu till sommaren, då de kommer att dra sig till mina trakter, för att gå på sammankomst, för jag vet att hon kommer att fråga om det är ok att de svänger förbi och plockar upp barnen och har dem typ fyra fem timmar (inte på sammankomsten) och träffar dem...Men för det första så känner jag rent spontant att "Om inte ni vill träffa mig, eller ha kontakt med mig, vilket är ert val, så behöver ni inte bekymra er om att lära känna mina barn heller" plus att det är ett år sen de träffade mina barn och särskilt den minsta som är 3, ska han bara plockas upp av dem, för att det passar dem, och för att deras mamma inte duger till att ens sitta ner och fika i två timmar med??? Känns väldigt knepigt, men jag är kluven.....Det sjuka är att de vet inte ens att jag är i fjärde månaden med mitt tredje barn, hur sjukt är inte det?Usch det här låter som ett jättenegativt inlägg, men det är väldigt skönt att få skriva av sig lite, för på just det här är jag skitsne, i övrigt bryr jag mig inte så mycket.....
    Det är väldigt svåra frågor du beskriver. Det är som sagt en sak att själv bryta kontakt med föräldrarna, men är det rätt att undanhålla barnen sina mor/far föräldrar? Brottas själv med dessa känslor. Jag tror däremot inte att min pappa någonsin kommer att höra av sig för att få träffa barnen, men om han gör det vet jag faktiskt inte hur jag ska reagera. Förstår precis hur du känner.
  • claudia79
    Valente skrev 2009-05-13 11:47:04 följande:
    Det är väldigt svåra frågor du beskriver. Det är som sagt en sak att själv bryta kontakt med föräldrarna, men är det rätt att undanhålla barnen sina mor/far föräldrar? Brottas själv med dessa känslor. Jag tror däremot inte att min pappa någonsin kommer att höra av sig för att få träffa barnen, men om han gör det vet jag faktiskt inte hur jag ska reagera. Förstår precis hur du känner.
    Visst är det svårt...men jag kan inte hålla med dig det du skriver "en sak att själv bryta kontakt med föräldrarna", för det anser inte jag att jag gjort..Jag sa till dem redan från början att "om ni vill kan vi ju ha en liten kontakt, för barnens skull, och så kan ni ringa mig och prata med dem och när vi träffas så är det för barnens skull, vi behöver inte prata om mig eller nåt annat djupt" men nej, det ville de ju inte utan skulle sköta det genom mitt ex, som ff dög då..Så jag anser att det är DE som valt att bryta kontakten med mig....
  • Valente
    claudia79 skrev 2009-05-13 12:01:11 följande:
    Visst är det svårt...men jag kan inte hålla med dig det du skriver "en sak att själv bryta kontakt med föräldrarna", för det anser inte jag att jag gjort..Jag sa till dem redan från början att "om ni vill kan vi ju ha en liten kontakt, för barnens skull, och så kan ni ringa mig och prata med dem och när vi träffas så är det för barnens skull, vi behöver inte prata om mig eller nåt annat djupt" men nej, det ville de ju inte utan skulle sköta det genom mitt ex, som ff dög då..Så jag anser att det är DE som valt att bryta kontakten med mig....
    Det var jag som formulerade mig fel... Uteslutningen handlar om att de är de som bryter kontakten. Fast jag har visserligen på senare år själv brytit den lilla kontakt jag hade med min far, men det pga att det gör mig så otroligt ont att gång på gång bli utsatt för denna känslomässiga mobbing som pågår. Pappa har alltid varit lite konstig också. Vissa dagar kan han iaf utbyta lite hälsningsfraser och sitta vid samma middagsbord, men andra dagar har han bara vänt en ryggen utan att hälsa och gått till sitt rum. Fixar inte de där växlingarna, så tillslut kände jag att jag slutar att försöka vara trevlig och tillmötesgående, låt uteslutningen vara ömsesidig. Men det är tråkigt att det ska behöva vara så här.
  • enny signatur

    Herman Hedning skrev 2009-05-10 13:27:40 följande:


    Det finns oändligt många grundläggande teologiska frågor att ställa då det kommer till JV:s lära och då speciellt ang deras bibel och dess översättning. Att som tex hippiegirl jämföra NVÖ med andra skrifter och se att dom skulle vara lika är direkt felaktigt och kan mycket snabbt konstateras vid närmare läsning. Jag syftar inte på att du skulle ställa frågor för att "sätta dit" dom, den delen kommer av sig självt även om man frågar dom enklaste frågorna. Jag har själv flertalet gånger ställt frågor via Bethel och ofta samtalat med representanter därifrån, alltid med samma resultat. JV har en tradition av icke ifrågasättande...själva ser dom sig som kritiska och granskande men det är långt ifrån det kritiska tänkande vi är vana vid. Du kan ifrågasätta till en viss del men det finns en gräns. Om du ställer en fråga som är enkel att svara på så får du svar direkt, ställer du tex en fråga där svaret motsägs i en annan del av skriften och därmed inte håller...ja då skickas frågeställningen vidare till Brooklyn och du får efter en tid ett svar levererat till dig av 2 "vänner" som läser upp svaret för dig. Som du kanske vet så föder ju ett svar nya tankebanor och för den som är påläst och öppen i sinnet så ligger det ju nära till hands att följdfrågor dyker upp. Speciellt då de svar man får även de finner sina motsattser på ett antal ställen i NVÖ. Tyvär är detta ett relsultat av år av ändringar i läran och en bristfällig översättning. Om du då skulle vilja ha svar på dina följdfrågor så blir det för avancerat och inte längre något som ett vanligt JV får fördjupa sig i då de inte själva får tolka bibeln utan Brooklyns ledning...därav inga fler frågor... Mycket märklig upplevelse måste jag säga att dom bemödar sig att åka ända från Bethel, läsa högt från ett papper, vägra säga ett ord efter dom slutat läsa och sedan bara tackar för sig, reser sig och lämnar lokalen... ...så har det varit varenda gång för mig ...kanske du har mer tur om du försöker vem vet.
    Herman Hedning skrev 2009-05-10 14:21:57 följande:
    Wickz: En intressant frågeställning att dyka djupare i är tex detta med nattvarden, översättningen och Jesu roll och person...små tips bara.
    Intressanta saker ni nämner, helt klart värt att titta närmare på. Ska fråga runt lite på skolan också tänkte jag :)

    Ni talar om uteslutning, får jag lägga in ett ord här trotts att jag inte varit med?
    En vän till mig (numera har vi dessvärre inte alls så bra kontakt) blev utesluten ur JV och förlorade det mesta av kontakten med sin moder som följd. Hela JV delen av vännens liv känns väldigt mörkt och det känns som något mycket traumatiskt, inte bara uteslutningen utan all tid innan och hur det påverkat.
    Nåväl så tycker jag mig ändå läsa in en sorg av en förlorad förälder.
    Jag tycker inte generellt ett barn behöver sina mor och far föräldrar i större utsträckning än de själva vill dvs om det redan finns en bra kontakt så är den värdefull, men inte annars. Jag ser inte att barnet behöver gagnas av en kontakt med sina mor och farföräldrar mer än med någon annan....
  • amila

    Claudia79:
    Hjälp, vad jag känner igen min i ditt inlägg. Min man är utesluten/avhoppare och vi är i exakt samma sits som du när det gäller barnen, precis samma tankegångar.
    MEN, det är faktiskt DE som bestämt att de ska kapa kontakten med dig. Så brukar jag tänka "nu för tiden". Förut kände jag som du att "vem är jag att hindra mina barn från att träffa sina farföräldrar?" men det är ju faktiskt DE som har kapat kontakten.

    Min mans föräldrar har klart och tydligt klargjort att de inte vill umgås med honom, men däremot med sina barnbarn. (Våra barn) Det var okej till en början för oss. men nu i efterhand är vi mest förbannade (mest ledsna) Vad i he-e ger dem rätten att avgöra om/när de ska träffa sina barnbarn när de valt bort barnens far, deras EGEN son!!? Jag blir galen, det är så tragiskt!

    De tycker alltså att de kan välja bort sin son men samtidigt ha rätten att, på sina, villkor, träffa sonens barn... Det blir ju dessutom rätt krångligt eftersom de inte vill träffa sin son, vi känner att vi inte orkar arrangera dessa tillkrånglade möten. Deras livsstil går helt emot vår etik och moral och vi känner att vi nu måste sätta upp VÅRA regler för vad som är ok i VÅR familj. I vår familj pysslar vi inte med mobbing och stödjer det inte, oavsett orsak till mobbingen. (Vittnen verkar ju uppenbarligen tycka att det är ok att mobbas och frysa ut om man låtsas att det står i Bibeln att man ska göra så.)

    Det blev en massa svammel, sorry. men jag tror att du och din familj måste enas om vad NI tycker är ok, vad ni vill förmedla till era barn. För mig blir det mycket märkligt att ena stunden prata med våra barn om kärlek och respekt och att man ska behandla sina medmänniskor väl och sen i andra stunden arrangerar vi konstiga, ovillkorliga möten åt dem med deras farföräldrar som totalt mobbar ut deras egen pappa. Nä, det funkar inte längre för oss.

    Jag önskar att du hittar ett sätt som fungerar för DIG så att du kan få lite sinnesro, för det är sannerligen inge lätta frågor det här. Skönt att se dock, att det finns andra i samma situation. Vi får utbyta tankar och idéer här i tråden..

    En fråga som jag ständigt funderar på är:
    NÄR är det ok att frysa ut sina nära och kära? Mina svärföräldrar tycker det är veeeedervärdigt att vi valt att inte låta dem träffa våra barn mer. Samtidigt som de själva fryst ut sin son för länge sen. Vår andledning till att inte låta dem träffa barnen är bland annat hur de behandlar min man. Deras anledning att mobba ut sin egen son: de tror att det står i Bibeln. Ändå tycker DE att det är VI som är vedervärdiga.

    Varför är det ok att mobba någon bara för att det står i Bibeln? Varför tror de att det är med legitimt då? Och hur sjutton kan de INTE förstå varför vi väljer att itne arrangera dessa konstiga möten mellan dem och våra barn?

    Som sagt, det luktar järntvätt, men det får man ju inte säga för då är man enligt JV bara bitter och LJUGER.

Svar på tråden F.d Jehovas Vittnen?