• Anonym

    Vill inte gå upp i vikt! Är i vecka 21 nu...hur kan man göra?

    Jag är gravid i vecka 21. Är 168 cm lång och väger nu 52.3 kg. Innan jag blev gravid vägde jag 52.5, gick ner lite i början pga illamående. Så nu är jag på min startvikt. MEN jag vill inte gå upp en massa kilon...känner sån otrolig ångest. Vet ju att lite går man upp när man är gravid men jag vill absolut inte gå upp mer än nödvändigt. VAD kan jag göra för att gå upp så lite som möjligt UTAN att på något sätt riskera att skada barnet?

    En timmes promenad om dagen - är det tillräckligt? Inget godis i veckorna, inget mjukt bröd i veckorna.

    Ni som lyckats hålla vkten nere trots graviditet - hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Vill inte gå upp i vikt! Är i vecka 21 nu...hur kan man göra?
  • Shmone
    Anonym skrev 2010-05-11 12:41:31 följande:
    Jag äter bra lunch (två mackor, havregrynsgröt, frukt)Flera mellanmål (frukt, frutsoppa, hård macka) under dagenLagad middag (protein, kolhydrater, grönsaker)Så det enda jag inte äter är alltså frukost. Ska jag äta frukost gör jag det klockan 9 men istället går jag ut och går stavgång då, och sen tar en frukt när jag kommer hem. Sen lunch klockan 12. Middag 16.30. Mellanmål emellan.Dock inget kvällstid om det inte är helg, då det blir godis/chips som myskväll.Har sedan flera år inte ätit något på kvällen, och tror inte att man absolut måste äta en frukt/smörgås på kvällen bara för att man är gravid OM man inte känner sig hungrig/sugen på det såklart. Så enligt mig är det frukosten som är det enda "onormala". Och att hoppas över frukosten (som jag gjort nu i många år, DOCK bara i veckorna) - lär väl inte orsaka missbildningar hos barnet? Jag ser inte anorektisk ut, så smal är jag inte, så barnet har faktiskt att ta av OM jag pga av frukosten får i mig för lite näring.Min svärmor vägde 50 kg när hon blev gravid (155 lång) och 48 kg när han föddes. Hon gick alltså inte upp nåt utan ner 2 kg. Mins ambo vägde 3800 gram och var fullt frisk. Svärmor spydde graviditeten igenom så hon kunde knappt äta alls, låg inte inne på sjukhus och fick dropp.
    Jag tycker den nya planen med gröt och knäckebröd till lunchen, o en liten macka till frukost - låter mycket bättre än innan i alla fall. Man behöver inte äta lagad mat två gånger om dagen. Att göra det är en väldigt svensk företeelse och inget man gör i stora delar av världen. Men ät gärna extra protein - kanske ett ägg eller några skivor skinka till gröten o mackorna. Man behöver extra proteiner när man är gravid.
    Att däremot häva i sig oboy och godis osv. är helt onödigt. Det kan du låta bli helt o hållet.

    Du är medveten om riskerna, du är medveten om ditt problem - och du vill att barnet i magen ska må bra.
    Ät som du skrivit - och absolut inte mindre än så.. och om du är hungrig så hindra inte dig själv från att äta mera. Så smal som du är skulle du behöva gå upp minst 10kg.
    Att gå stavgång är inte skadligt så länge du inte har ont av det. Det är okej att vara aktiv när man är gravid.. det är till och med nyttigt.

    Jag tror att du med ditt eget samvete kan svara på om din kost är bra och tillräcklig för ditt barn.
  • Anonym (ätstörd)
    Shmone skrev 2010-05-11 12:53:29 följande:
    Jag tycker den nya planen med gröt och knäckebröd till lunchen, o en liten macka till frukost - låter mycket bättre än innan i alla fall. Man behöver inte äta lagad mat två gånger om dagen. Att göra det är en väldigt svensk företeelse och inget man gör i stora delar av världen. Men ät gärna extra protein - kanske ett ägg eller några skivor skinka till gröten o mackorna. Man behöver extra proteiner när man är gravid.Att däremot häva i sig oboy och godis osv. är helt onödigt. Det kan du låta bli helt o hållet.Du är medveten om riskerna, du är medveten om ditt problem - och du vill att barnet i magen ska må bra. Ät som du skrivit - och absolut inte mindre än så.. och om du är hungrig så hindra inte dig själv från att äta mera. Så smal som du är skulle du behöva gå upp minst 10kg.Att gå stavgång är inte skadligt så länge du inte har ont av det. Det är okej att vara aktiv när man är gravid.. det är till och med nyttigt.Jag tror att du med ditt eget samvete kan svara på om din kost är bra och tillräcklig för ditt barn.
    Nope, utav det hon skriver är det lätt att se att hon har ätstörningar och då kan man INTE avgöra det själv, och man tänker inte på barnet för fem öre när man äter som hon gör. Hon tänker inte alls, det är det ÄS som gör.

    Seriöst, ingen frukost och sen frukost till lunch? Och det skulle vara bra för en underviktig och dessutom gravid kvinna?

    Men det är ju upp till henne om hon vill leva ett sjukt liv med de begränsningar det innebär (för det gör det) och om hon vill riskera sin dotters hälsa. Ätstöringar är till viss del genestiskt, så hon är ju redan utsatt och då att dessutom växa upp i en miljö med sjuka ideal och matvanor bäddar ju för ätstörningar (visst kan hon klara sig, men sannolikheten känns inte speciellt stor...) sen när tonåren knackar på.

    Lämnar tråden nu för jag tål inte se andra ätstörda vilja vara kvari skiten och inte ha vett att söka hjälp. Spceiellt inte när de har barn.

    TS: Det finns hjälp att få, du behöver den. Sök den.
  • Smulltroll

    Jag tycker havregrynsgröt till lunch låter helt vansinnigt! Det innehåller INGENTING! Det är bara bukfylla och innehåller väldigt få kalorier och är således bara ett försvar för att lugna tjafset om ätstörning. Hela ditt matschema skriker ätstörning och du borde söka professionell hjälp och inte skriva en tråd på fl. Det finns dietister kopplade till mödravården, be din barnmorska om hjälp. Vad skulle du säga till din dotter om hon börjar svälta sig om några år? Att det är okej? Havregrynsgröt räknas absolut inte som lagad lunch, det är helt omöjligt. Så...go on...halshugg mig! :)

  • Shmone
    Anonym (ätstörd) skrev 2010-05-11 13:15:31 följande:
    Nope, utav det hon skriver är det lätt att se att hon har ätstörningar och då kan man INTE avgöra det själv, och man tänker inte på barnet för fem öre när man äter som hon gör. Hon tänker inte alls, det är det ÄS som gör.Seriöst, ingen frukost och sen frukost till lunch? Och det skulle vara bra för en underviktig och dessutom gravid kvinna?Men det är ju upp till henne om hon vill leva ett sjukt liv med de begränsningar det innebär (för det gör det) och om hon vill riskera sin dotters hälsa. Ätstöringar är till viss del genestiskt, så hon är ju redan utsatt och då att dessutom växa upp i en miljö med sjuka ideal och matvanor bäddar ju för ätstörningar (visst kan hon klara sig, men sannolikheten känns inte speciellt stor...) sen när tonåren knackar på. Lämnar tråden nu för jag tål inte se andra ätstörda vilja vara kvari skiten och inte ha vett att söka hjälp. Spceiellt inte när de har barn.TS: Det finns hjälp att få, du behöver den. Sök den.
    Jag skrev inte att kosten var bra. Jag skrev att den var bättre än innan.

    Vad man som ätstörd har för bedömningsförmåga kan jag däremot hålla med om att jag inte har nån koll på - då jag aldrig haft de problemen själv och inte haft nån i min närhet som haft dem heller.
  • Anonym (fd ätstörd!)

    Instämmer med tidigare inlägg men TS verkar inte ta in det. Ja, hela beteende skriker ätstörning! Jag har själv varit där och känner igen ditt sätt att resonera. Och enligt psykolgerna jag pratade med när jag sökte hjälp, så är knäckemackor och havregrytsgröt typiska ätstörningsdieter. Det räknas liksom inte som mat och då känner man sig duktig! Det finns massor av nyttiga luncher du kan äta som har mycket mer näringsinnehåll och som är bra för dig och din bebis. Quinoasallad med avokado och lax eller fisksoppa med massa skaldjur till exempel. Om en havregrynsgrötlunch ska innehålla alla näringsämnen du komplettera med massa saker tex linfrön, hackade nötter, bär, knäckebröd med ägg eller skinka eller liknande.

    Och ja, barnen påverkas definitivt även om du försöker dölja det. Själv har jag en ätstörd mamma och mormor som gjorde sitt bästa att dölja det och kolla vad som hände med mig!

  • Jisa

    Du har ätstörningar och ser därför inte själv hur vansinnigt det är det du skriver.
    Been there, done that. Mig lurar du inte.

    Du är uppenbarligen själv fundersam eftersom du lagt ut en tråd om det, varför inte ta tag i det ordentligt och söka hjälp?
    Just nu är du faktiskt bara egoistisk och du slåss med näbbar och klor för att lura i oss att din livstil är sund. Det är den INTE!

    Och när man är gravid är inte stavgång på tom mage att rekomendera.
    Efter frukost, toppen! Man ska röra på sig.
    Men innan? Då är det enbart för att gå ner i vikt.

    Vakna upp!

  • Anonym (fd ätstörd!)
    Anonym (Syrran) skrev 2010-05-11 12:48:41 följande:
    Men det gör du ju faktiskt.... Du är jättejättesmal!
    Klart att hon är, hon har 18.5 i BMI vilket är UNDERVIKT och dessutom gravid i vecka 21, jösses!

    Go syrran! Bra att du säger ifrån!
  • Pimpinellan

    Fortfarande för lite mat och framförallt till frukost. Den är dagens viktigaste måltid för alla människor och speciellt för gravida. Kroppen och framförallt hjärnan har saknat näring hela natten och behöver påfyllning för att funka och finns ingen näring= undervikt vilket du redan har och undernärning med kanske katastrofala följder för barnet förutom att du själv inte kan tänka klart. Förvånar mig inte ett dugg om du fortsätter svälta så här om du föder för tidigt eller ett skadat barn. Är det värt det-du förblir smal på bekostnad av ditt barn? Dina missfall kan helt klart ha samband med din låga vikt.

  • Anonym (varningstecken)

    Kan tankas att jag anses som om jag har bristande sympati men nar man ar med barn maste bebisen komma forst, varfor overhuvudtaget bli med barn om man inte ar beredd pa att kroppen kommer att anpassa sig efter det nya tillstandet?
    At precis vad du behover o kanner dig sugen pa tycker jag, jag ar i vecka 36 nu o har atit precis vad jag velat och kant for hela tiden. Har anda bara gatt upp 6 kilo av nan konstig anleding, min forra grav gick jag upp 11 kg men var precis lika glad for det!

    Nar man ruvar pa en liten bebis i 9 manader far faktiskt ytliga saker som utseende o vikt komma i andra hand!! Du har hela livet pa dig att se snygg ut efterat...

  • Anonym (varningstecken)
    Anonym skrev 2010-05-11 12:41:31 följande:
    Min svärmor vägde 50 kg när hon blev gravid (155 lång) och 48 kg när han föddes. Hon gick alltså inte upp nåt utan ner 2 kg. Mins ambo vägde 3800 gram och var fullt frisk. Svärmor spydde graviditeten igenom så hon kunde knappt äta alls, låg inte inne på sjukhus och fick dropp.
    Ja men det later ju som en ideal graviditet. Sjalvklart inget hon kunde ra for att hon madde sa illa men heller inget for dig att "strava" efter...
Svar på tråden Vill inte gå upp i vikt! Är i vecka 21 nu...hur kan man göra?