• Anonym (Härdar ut)

    Slutar med Venlafaxin, när slutar utsättningssymtomen?

    Just nu är jag inne på den tredje dagen utan Venlafaxin, önskar inte detta helvete min värsta fiende. Låter kanske hemskt och överdrivet, men det är det inte.


    Jag har gjort som läkaren sagt och trappat ut. Har varit nere som minst på ca 9 mg (delat 37,5 mg på fyra delar) Det har gått bra under tiden jag trappat ner, lite skakningar, yrsel men inte mer än vad jag klarar av.

    Det hemska börjar när jag slutar helt, tycker inte det borde vara sån stor skillnad eftersom jag nästan inte äter någonting längre. Yrseln är värst, jag kan inte stå upp, vrider jag på huvudet så hinner inte blicken med och jag är nära att ramla. Bara att flytta blicken gör mig yr. Har försökt att vara uppe och "ignorera" yrseln så mycket det går men då blir jag illamående och måste sätta mig ner och djupandas för att inte spy.

    Sedan är det dessa "stötar" jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dom. Dom sitter inte i huvudet utan i bröstet, känslar är den samma som när man ställer sig upp för snabbt och innan det svartnar för ögonen. Det känns som ett tryck över bröster och allt blod rusar till huvudet. Detta händer säkert var 5:e minut om inte oftare.

    Är det någon som har haft liknande erfarenhet med utsättningssymtom? 
    När börjar det kännas bättre? Orkar inte ha det så här många dagar till, måste ju tillbaka till jobbet.

  • Svar på tråden Slutar med Venlafaxin, när slutar utsättningssymtomen?
  • Ser0tonin

    Tyvärr brukar det vara utsättningsfasen när man ska sluta helt som är värst. Att sänka från 150 till 75 är t.ex. inte lika illa som att gå från 75 till 0.

  • Ruthjohan

    Se upp med deppresiva läkemedel som Venaflexin, jag gick upp i vikt blevsuper hungrig

    Dessutom en stickande klåda på vänster arm som kommer o går.Kan vakna mitt i natten och det sticker i armen på obestämnd ställe.Dessutom en enorm ilska som bara kom.

    Klådan och ilskan kom efter utsättning.Ilskan har försvunnit men inte den stickande klådan.

    En som tror på att man ska prata sig ur sin depp ex psykolog.

  • Ser0tonin
    Ruthjohan skrev 2016-10-04 07:28:21 följande:

    Se upp med deppresiva läkemedel som Venaflexin, jag gick upp i vikt blevsuper hungrig

    Dessutom en stickande klåda på vänster arm som kommer o går.Kan vakna mitt i natten och det sticker i armen på obestämnd ställe.Dessutom en enorm ilska som bara kom.

    Klådan och ilskan kom efter utsättning.Ilskan har försvunnit men inte den stickande klådan.

    En som tror på att man ska prata sig ur sin depp ex psykolog.


    Nu handlade ju faktiskt tråden om att sluta med Venlafaxin, Johan :)
  • hojen

    Ser att detta är en gammal tråd men om det är någon av er som slutat på venlafaxin och blivit bra kan ni väl hojta. Jag är inne på min andra vecka helt utan tabletterna och det är det vidrigaste jag varit med om. Ständig yrsel, elektriska stötar, illamående, enorm trötthet, enorm hunger, är så lättrörd att jag bölar för vilken historia som helst. Vet inte hur länge till jag kan stå ut.

  • Kaffedrickare

    Jag har också upplevt en hel del utsättningssymptom efter att jag plötsligt märkte att jag inte hade några tabletter kvar (klantigt gjort). Apoteket var inte öppet så jag kunde inte hämta ut på mitt recept, så jag tänkte att "jag väntar tills imorn".

    Efter det så gick det fem dagar innan jag (idag) orkade hämta ut min medicin. Jag har tagit 150mg dagligen i flera månader, så att sluta tvärt var kanske inte så bra.

    Jag fick precis som många andra känslan av elektriska stötar i diverse delar av kroppen (bröstet, huvudet, osv) som bara fortsatte komma då och då dygnet runt, dessutom kände jag mig yr och ofta som att jag höll på att svimma. Jag upplevde samtidigt stor nervositet och folkskygghet, så jag höll mig bara hemma.

    Som tur var så orkade jag idag ge mig ut för att införskaffa venlafaxin, och det är redan mycket bättre. Någon gång kommer jag säkert avsluta medicineringen helt, men då kommer jag definitivt att trappa ner intaget innan.

  • Liivie

    Åh herregud..!

    Jag har ändå generellt en positiv erfarenhet av venlafaxin (till skillnad från olika SSRI som jag haft), som jag fick för ångesten. It got the job done; Kände mig normalt nervös bara! Inga panikattacker och knappt någon ordentligt ångest! Utan ångest fick livsglädje mer utrymme.

    Gick på venlafaxin i ca.6-7 mån. Och upplevde biverkningar - svettades hysteriskt varje natt (=vakna flera gånger av obehag), hade mens varannan vecka, kunde inte läsa (är student så ytterst opraktiskt) och hade dessa brain zaps, som jag döpt till yrselryckningar, kring den tid jag brukade ta dom. Men det kändes ändå nästan värt det.. Bestämde med läkare nr2 under den här tiden att sluta pga biverkningar. Tankar efter att ha läst i tråden ;

    1. Slutade helt med venlafaxin för ca. en vecka sedan - har haft yrselryckningar konstant, varje dag hela dagarna, med balansrubbningar och synstörningar (det går ju fan inte att koordinera sig!) , samt trötthet, skrattig och gråtig om vartannat, lätt att få kväljningar av dofter och syner. Känner igen mig i hungern. Idag, dag 8, har det dock känts lugnare med balans och syn, och har under dessa 8dagar sovit "torrt" igen

    2. Igår pratade jag med tre personer inom vården (1177, läkemedelsupplysningen, sjuksyrra på min VC) om just frågan med hur länge dessa utsättningssymptom kan tänkas hålla i sig - ingen kände igen/kunde läsa sig till dessa yrselryckningar/brain zaps! Än mindre hur länge det håller på.

    3. Min läkare nr.3 under min behandling sa att jag KUNDE öppna kapslarna och hälla bort en del av medicinen! Undrar verkligen vad som stämmer..

    4. Tack alla som delat med sig i tråden under åren; har varit en enorm tröst att läsa era erfarenheter!

  • Ser0tonin
    Liivie skrev 2017-06-09 01:03:43 följande:

    3. Min läkare nr.3 under min behandling sa att jag KUNDE öppna kapslarna och hälla bort en del av medicinen! Undrar verkligen vad som stämmer..

    4. Tack alla som delat med sig i tråden under åren; har varit en enorm tröst att läsa era erfarenheter!


    Hej du!

    Vilken dos stod du på och var det läkaren som sa att du skulle sluta tvärt?
    När jag trappade ner öppnade jag upp kapslarna och hällde ut hälften, sen stänga kapseln igen så att medicinen distribueras som den ska. 

    Att SKK inte vet vad Brainzaps är blir jag inte förvånad över. Många läkare som inte heller vet vad det är.
  • Anonym5513

    Hej allihopa

    Jag har ätit Venlaflaxin i 6mån nu och senaste 2 månaderna har jag legat på 300mg/dag. Inkörningsperioden var walk in a park. Jag har verkligen mått bra av denna. Dock så ska jag söka mina svar till livet på annat håll i Syd America och inför denna resa måste kroppen vara fri från dessa serotonin höjande preparat i 4v innan. Jag åker 12:okt.

    Jag har slutat helt och är inne på andra dagen utan. Jag kan till 100% hålla med om alla dessa hemska symtom och jag har nu sökt min läkare för hjälp & råd. ???? fyfan va obehagligt alltså.

  • Ser0tonin
    Anonym5513 skrev 2017-09-14 09:47:21 följande:

    Jag har slutat helt och är inne på andra dagen utan. Jag kan till 100% hålla med om alla dessa hemska symtom och jag har nu sökt min läkare för hjälp & råd. ???? fyfan va obehagligt alltså.


    Ja ett nedtrappningsschema skulle nog vara på sin plats.
  • Aeiwa

    Inne på tredje dagen. När det blir för jobbigt sätter jag mig i varma duschen. Eller sover och vaknar av mardrömmar men mindre fysiska problem.
    I mitt fall orsakas detta av en miss mellan mig och läkare - ber om förnyelse men läkare missar det - och har nu varit utan 75 mg/dag i tre dagar. Märkte det i fredags när jag tog sista tabletten att inget recept fanns för att hämta ut och beställde då receptförnyelse via 1177 e-tjänst. Om inget hänt imorgon åker jag hellre till akuten än att genomlida en sekund till av detta.
    Jag har stötar i kroppen hela tiden, problem med synen, problem med balansen, frossa, svettningar, hör i syne, ser i syne, pirrar i händer och fötter samt huvudvärk, illamående och mår allmänt piss.

    Var så snälla, gör inte om mitt misstag! Håll ordentlig koll på era recept, även efter läkarbesök Hjärta

  • Anonym (Morran)

    Också varit med om att ha glömt att förnya receptet, eller bara inte orkat ta mig till apoteket. Mitt starkaste minne är en promenad jag gjorde  vid ett sånt tillfälle, jag skulle träffa mina vänner och gick till fots - yr och med stötar i kroppen hela tiden, kunde inte flytta blicken utan att det blixtrade i huvudet. Jag minns att det var nån sorts vägräcke intill gångvägen, som jag höll mig i. Ändå dröjde jag ytterligare flera dagar innan jag fixade ny medicin - galet!!!

  • Linda8

    Hej. 


    någon som vet hur länge de här brainzaps håller på? svettningar, frossa o mardrömmar 


    vid utsättning alltså. 


    tagit venlafaxin sedan 2015. 

    har under senaste halvåret känt att det är dags att sluta. Läkaren sa jag skulle sluta bara. Men så lätt är det ju inte. har läst på mycket om utsättning av venlafaxin. Så bara tittade på honom och skaka på huvudet. 


    nu missade jag att inget nytt recept fanns!! kontaktade angående receptförnyelse via 1177 i fredags. 


    fortfarande inget recept idag.
    ska jag bara skita i att kontakta vc och hoppas att det utsättning jag gjort räcker? 


     

  • bonnens son

    Hej
    Efter 19 år med venlafaxin valde jag och sluta med denna helvetes medicin,har gått igenom detta mesta som skrivs i tråden.Det har nu gått 5 mån efter jag slutade och jag mår fortfarande dåligt.Vården värkar inte ha någon som helst kunskap om tillståndet man är i nu,vilket är mycket värre än det man en gång i tiden sökte hjälp för.
    Denna sida har hjälpt mig och förstå lite av vad som händer med oss vid utsättningssymtom 
    madinsweden.org/2022/02/att-sluta-med-antidepressiva-lakemedel/


    Venlafaxin m.m
  • Arvlös

    Jag använde Venlafaxin i ett antal år och var uppe i maxdos en längre period, nu är det nästan 1 år sedan jag slutade med antidepressiva. Jag skulle dock aldrig rekommendera någon att trappa ner så fort som jag gjorde. Jag halverade dosen varje vecka, och symptomen var kraftiga. Jag bröt helt med medicinen när jag hade kommit ner till 37,5mg, värsta symptomen kom nog när jag slutade helt. Tog lite mer än 2 veckor innan den värsta yrseln, illamåendet och sirapen i skallen gav med sig. Sedan dess så har jag haft både mindre och mer symptom av och till under nästan 6 månaders tid. Efter den tiden så har det inte varit lika besvärande, men har hamnat i en lite depressiv period igen nu och blev tvungen att prata med läkaren. Läkaren trodde att jag fortfarande kunde ha bieffekter av det antidepressiva. Ett helt år efter avslutad behandling 😮

  • Anonym (Same)
    Arvlös skrev 2023-04-09 15:37:41 följande:

    Jag använde Venlafaxin i ett antal år och var uppe i maxdos en längre period, nu är det nästan 1 år sedan jag slutade med antidepressiva. Jag skulle dock aldrig rekommendera någon att trappa ner så fort som jag gjorde. Jag halverade dosen varje vecka, och symptomen var kraftiga. Jag bröt helt med medicinen när jag hade kommit ner till 37,5mg, värsta symptomen kom nog när jag slutade helt. Tog lite mer än 2 veckor innan den värsta yrseln, illamåendet och sirapen i skallen gav med sig. Sedan dess så har jag haft både mindre och mer symptom av och till under nästan 6 månaders tid. Efter den tiden så har det inte varit lika besvärande, men har hamnat i en lite depressiv period igen nu och blev tvungen att prata med läkaren. Läkaren trodde att jag fortfarande kunde ha bieffekter av det antidepressiva. Ett helt år efter avslutad behandling 😮


    Jag försökte trappa ner i flera månader utan att lyckas.  Till slut tog jag ledigt från jobbet, slutade tvärt och låg i soffan några veckor. Därefter tog ca 1-1,5 år innan det var helt borta. Fruktansvärd drog :(
  • Anonym (Psycadelika)

    Snälla ni som håller på med alla dessa antidepp.. gå in och sök info om psycadelica på Youtube, forskare från erkända universitet och institutioner från både Europa, Sverige och USA. Beskriver psyckadelica som ren mirakel medicin mot flertalet sjukdomar härrörande psykiskohälsa! Att tex en session med psykolog och  psilocybinsvamp, lsd eller mdma gör dig mer eller mindre frisk! 
    Finns en otroligt bra dokumentärserie på Netflix som heter how to change your mind!

  • Anonym (WW)
    Anonym (Härdar ut) skrev 2010-12-06 13:26:21 följande:
    Slutar med Venlafaxin, när slutar utsättningssymtomen?

    Just nu är jag inne på den tredje dagen utan Venlafaxin, önskar inte detta helvete min värsta fiende. Låter kanske hemskt och överdrivet, men det är det inte.


    Jag har gjort som läkaren sagt och trappat ut. Har varit nere som minst på ca 9 mg (delat 37,5 mg på fyra delar) Det har gått bra under tiden jag trappat ner, lite skakningar, yrsel men inte mer än vad jag klarar av.

    Det hemska börjar när jag slutar helt, tycker inte det borde vara sån stor skillnad eftersom jag nästan inte äter någonting längre. Yrseln är värst, jag kan inte stå upp, vrider jag på huvudet så hinner inte blicken med och jag är nära att ramla. Bara att flytta blicken gör mig yr. Har försökt att vara uppe och "ignorera" yrseln så mycket det går men då blir jag illamående och måste sätta mig ner och djupandas för att inte spy.

    Sedan är det dessa "stötar" jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva dom. Dom sitter inte i huvudet utan i bröstet, känslar är den samma som när man ställer sig upp för snabbt och innan det svartnar för ögonen. Det känns som ett tryck över bröster och allt blod rusar till huvudet. Detta händer säkert var 5:e minut om inte oftare.

    Är det någon som har haft liknande erfarenhet med utsättningssymtom? 
    När börjar det kännas bättre? Orkar inte ha det så här många dagar till, måste ju tillbaka till jobbet.


    Individuellt, men det gemensamma är att många får svåra utsättningssymtom av just Venlafaxin.
Svar på tråden Slutar med Venlafaxin, när slutar utsättningssymtomen?