• enimini

    Jehovas Vittnen och Beth-Sarim

    De flesta är ju medvetna idag om Jehovas Vittnen och deras mängder av falska och ouppfyllda profetior gjorda i Guds namn.

    En av dom var var från deras ledare Rutherford som tog över efter att C.T Russel, grundaren, dog 1916.

    Rutherford förespådde också att Harmageddon skulle komma och att alla de gamla profeterna från förr, Abraham, Isac och Moses, skulle återuppstå. Och då beslutade Rutherford att ett lyxhus skulle byggas till deras förfogande. 1929 byggdes Beth-Sarim (Prinsarnas Hus) i San Diego, USA med sektens pengar som kom från de vilseledda fåren som kallade sig själva Jehovas Vittnen. I vanlig ordning i Vakttornets historia så kom inte den förutspådda Harmageddon och inga profeter blev uppväckta heller.

    Då flyttade Rutherford in i lyxvillan istället och bodde där till sin död, i ett liv i lyx genom skänkta pengar. De pinsamma historias tystades ner och huset såldes efter hans död. Det finns knappt ett vittne idag som känner till detta. Mycket är tack vare för att dom inte får söka den idag lättillgängliga Vakttorns historian som ligger ute för beskådning på nätet. Dom flesta gamla tryckta Vakttorns böcker ligger också inscannade, så att den som söker kan se med egna ögon att denna sekt är antikrist, ormen från paradiset och djävulen i förklädnad.

    Det vittne som söker i sin sekts historia och ser med egna ögon vad som pågår, faller nästan omedelbart av, därav sektens minskning i antal i väst.

  • Svar på tråden Jehovas Vittnen och Beth-Sarim
  • Eberhard
    enimini skrev 2015-02-01 19:03:49 följande:

    Vakttornet har även citerat en spiritist, Johannes Greber, och sökt stöd hos honom för sin Nya Världens Översättning (deras perversa och denoniska bibel)

    De hade artiklar om honom och hans spiritism, hans bibelöversättning, tex Johannes 1:1, var identisk med deras. Sedan ljög de om honom när de blev frågade i ett Vakna magasin varför dom inte citerade honom längre, då dom sa att han var just spiritist och JV är ju strängt förbjudna att associera sig med demoner och spiritism, och dom sa att dom inte visste att han var spiritist innan. Fast alla dessa gamla citat och artiklar finns också lättillgängliga, fotokopierade, på nätet.

    Deras bibel, Johannes 1:1, kallar Jesus (Ordet) för "en gud" med liten bokstav. Det gjorde även Greber i sin version, men han säger öppet att det var andarna som sa till honom att skriva så under sina seanser.

    Båda förminskar Jesus, tar bort hans roll som vår Skapare och förvandlar han även till en ängel, nämligen ärkeängeln Mikael. Dom förnekar mao Kristus, vilket gör dom till antikrist. Dom vänder folket bort från Jesus och endast de sk 144,000 smorda får ta del av Hans kött och blod; brödet och vinet. Och Jesus (Mikael) är endast medlare för den smorda klassen, de 144,000, mellan dom och Gud, medans den andra klassen (resten, de som ska leva på jorden och inte har ett himmelskt hopp) har de 144,000 som medlare mellan dom och Gud.

    Det är inte att undra på att djävulsdyrkare idag föredrar deras bibel, NVÖ, just för att den smädar Gud och vanställer hela Guds ord.

    De håller inne med namnen på översättarna för att dölja att inte en enda av dom var utbildad teolog och hade noll kunskaper i både Grekiska och Hebreeiska. Endast en av dessa hade några få års collegeutbildning, men kunde inte översätta en simpel biblisk text på Hebreeiska rakt av. De andra fyra hade knappt gått ut highschool, något som är vanligt bland vittnena eftersom högre utbildning är fel, dåligt, farligt och alla andra negativa adjektiv man kan komma på.

    Det var den uteslutna fd smorde Frans, som satt med i den styrande kretsen (toppen) som kom ut med denna information, vilket även det var ett slag mot organisationens integritet.

    Detta är en farlig, grym och satanistiskt sekt som bryter upp familjer, ruinerar deras medlemmar på alla sätt; finansiellt, spirituellt, intellektuellt osv, osv. Men tack vare internets framgång blir dom mer och mer avslöjade, många väljer att gå ur när dom får lära sig. Men många döljer även sitt förakt mot lögnen för att slippa bli uteslutna och separerade från sina familjer och vänner. Och många vägrar även att granska sekten för att dom -vill- inte tro att det inte är sant, särskilt svårt är det om man investerat hela sitt liv i detta. Så dom håller sig fast med hjälp av kognitiv dissonans och kallar all fakta, svart på vitt, lögner från avfällingar (den förvirrade människan här ovan är ett praktexemplar)


    De ting som tas upp här är viktiga och jag skulle kunna kommentera alltsammans. Men eftersom tråden inte handlar om dem gör jag det inte här. I förbifarten kan jag dock konstatera att det inte finns något som visar att Greber säger att Jesus är identisk med ärkeängeln Mikael. Jag har tillgång till hans översättning och det sätt varpå han återger 1 Tess. 4:16 visar att han inte uppfattade saken så.
  • enimini
    Eberhard skrev 2015-02-01 20:59:18 följande:

    De ting som tas upp här är viktiga och jag skulle kunna kommentera alltsammans. Men eftersom tråden inte handlar om dem gör jag det inte här. I förbifarten kan jag dock konstatera att det inte finns något som visar att Greber säger att Jesus är identisk med ärkeängeln Mikael. Jag har tillgång till hans översättning och det sätt varpå han återger 1 Tess. 4:16 visar att han inte uppfattade saken så.


    Jag tror det endast är VT som påstår att Jesus alias är Mikael. Ser min text ovan och det ser ut som om jag menade att Greber påstod detsamma.

    VTs översättning säger ju inte rakt ut heller att Jesus är ärkeängeln utan det gör dom i sina mycket omständliga förklaringar i sina publikationer.

    Kort och gott så använder dom sig av uppenbarelsebokens beskrivning där Jesus kommer "med en ärkeängels röst", vilket enligt dom betyder 100% att Jesus är Mikael.

    Vad Greber anser om det vet jag inget om, men deras största likhet är ju just Johannes 1:1, där dom påstår att Jesus är "en gud", vilket ju förändrar hela bibelns innehåll. Likväl tror jag även Greber tillsätter ordet "andra" (alla andra ting) när det talas om vad det var Jesus skapade, eftersom dom påstår att Jesus (Mikael) själv är skapad.
  • enimini

    Jag kan inte hålla med dig alls. Och det är du som får komma med bevis på det du säger.


    Eberhard skrev 2015-02-01 20:45:59 följande:

    Den samlade samtida dokumentationen visar att Beth Sarim byggdes pga av Rutherfords behov av en bostad i San Diego. Utan Rutherfords klena hälsa skulle huset aldrig komma på fråga. Huset byggdes alltså uteslutande för att möta Rutherfords behov. Men Rutherford ansåg att detta inte kunde vara ett fullgott skäl, och därför insisterade han på att byggnaden skulle stå till "Furstarnas förfogande" och kallas Beth Sarim. Det var inte så att byggnaden planerades för att bli ett furstarnas hus och att Rutherford kunde använda den under tiden.

    Jvs historiebok ger en god bild av verkligheten när det gäller Beth-Sarim, fast den fuskar och förskönar när det gäller andra ting i Jvs förflutna. Deras historiebok hade ingen anledning att gå in på förutsägelsen angående 1925 i just detta sammanhang, för denna hade ingenting att göra med byggnaden. Beth-Sarim byggdes fyra år efter 1925. Förutsägelsen om 1925 är det största profetiska fiaskot som rörelsen någonsin upplevt. Man blev naturligtvis tvungna att uppge årtalet när fiaskot var ett faktum, men föreställningen om furstarnas återvändande gav man inte upp. Långt efter Rutherfords död ansåg man fortfarande  att furstarna skulle återvända till jorden FÖRE Harmageddon, och det var denna tanke som Rutherford knöt an till.

    Nej, pengarna kom inte från Sällskapet utan från privata vänner. Rutherford ville inte, smart nog, att huset skulle stå i hans namn. Pengarna kom från privata intressenter men Rutherford insisterade på att byggnaden skulle stå på Sällskapet och stå till förfogande till "furstarna". Den överfördes därför till Sällskapet innan Rutherford flyttade in. Dessa saker är solklara när man läser alla de samtida dokumenten. Det finns inte ett enda dokument från den tiden som säger att pengarna till Beth Sarim kom från Sällskapet. Och de privata vänner som finansierade byggnaden gjorde det för att hjälpa Rutherford, och det hade de gjort även om föreställningen om furstarnas återvändande inte knutits till projektet av Rutherford. Det var inte Rutherfords vänner i allmänhet som sponsrade byggnaden utan vissa penningstinna som i förväg klart indikerade att de ville finansiera en bostad åt Rutherford. Det håller därför inte att säga att  Jv i allmänhet bekostade byggnaden därför att de trodde på furstarnas snara återkomst.

    Du har fortfarande inte presenterat något bevis för att pengarna till Beth Sarim kom från Sällskapet och därmed indirekt från Jv i allmänhet. Jag upprepar att du inte kommer att göra det, eftersom det inte finns minsta belägg för ditt påstående. Lika lite kommer du att bevisa att Rutherfords två bilar bekostades av Sällskapet. Du nöjer dig med att påstå det, fastän samtida källor säger att så inte var fallet. Det duger inte. 

    Man kan rikta omfattande kritik mot Beth Sarim, och det kommer jag att göra, eventuellt i en egen tråd. Men just nu nöjer jag mig med att konstatera att Jv har alla möjligheter att läsa om Beth Sarim i den gällande historieboken. Och den ger ingalunda en förskönande beskrivning av byggnaden. De vittnen jag har kontakt med känner väl till Beth Sarim. Ingen har sagt till mig att de inte hört talas om byggnaden.


  • Eberhard
    enimini skrev 2015-02-01 22:32:49 följande:

    Jag kan inte hålla med dig alls. Och det är du som får komma med bevis på det du säger.


    Nej, det var du som påstod att Sällskapets pengar användes till bygghandet av Beth Sarim, så bevisbördan ligger hos dig. Tänk på att det inte bara är jag som läser det du skriver. Jag har anfört samtida dokument som säger att pengarna kom från enskilda vänner och inte från Sällskapet. Om du hade haft någon samtida källa som sagt det du påstått hade du knappast tvekat att anföra den. Så det råder ingen tvekan om att du inte har tillgång till någon sådan källa. Det handlar uteslutande om ditt önsketänkande.
  • enimini
    Eberhard skrev 2015-02-02 11:54:50 följande:

    Nej, det var du som påstod att Sällskapets pengar användes till bygghandet av Beth Sarim, så bevisbördan ligger hos dig. Tänk på att det inte bara är jag som läser det du skriver. Jag har anfört samtida dokument som säger att pengarna kom från enskilda vänner och inte från Sällskapet. Om du hade haft någon samtida källa som sagt det du påstått hade du knappast tvekat att anföra den. Så det råder ingen tvekan om att du inte har tillgång till någon sådan källa. Det handlar uteslutande om ditt önsketänkande.


    Inget önsketänkande alls. Ägaren till huset (titeln) står på Watchtower Bible and Tract Societys och dom säger själva att det är "vänner" (Jehovas Vittnen) som skänkt pengarna. Även om just de pengarna öronmärktes för Beth Sarim så gjorde dom det just pga Rutherfords profetia om profeternas återuppståndelse, inte för hans dåliga hälsas skull. Så hur det än ligger till så var det förskingring.
  • Eberhard
    enimini skrev 2015-02-02 14:59:43 följande:
    Inget önsketänkande alls. Ägaren till huset (titeln) står på Watchtower Bible and Tract Societys och dom säger själva att det är "vänner" (Jehovas Vittnen) som skänkt pengarna. Även om just de pengarna öronmärktes för Beth Sarim så gjorde dom det just pga Rutherfords profetia om profeternas återuppståndelse, inte för hans dåliga hälsas skull. Så hur det än ligger till så var det förskingring.
    Alla kan se att du inte styrker dina påståenden med hänvisning till samtida dokument. Alltså handlar det för dig uteslutande om önsketänkande.
    '
    Robert J. Martin, en av dem som stod bakom bygget, skrev i The Golden Age, March 19, 1930, s. 149:

    "The climate is so superior to that of any other place that Doctor Eckols has repeatedly urged him to spend as much time as possible in San Diego. When he goes he takes with him his office force and works early and late, and except for the work he has done the factories would not be able to operate and it is hardly probable that we could have been operating the radio stations.

    It is not always convenient to get a comfortable places to live when it is necessary to rent a house for a few months. For the past two years I and other brethren close to Brother Rutherford have urged upon him the necessity of a house in San Diego where he can live and do the work that is necessary to be done. Last year, in company with a few other brethren, we pressed this matter on him, at that time the Lord having provided the means for the building of the house so that it would not be a burden on the Society. He finally consented that the house might be built only upon condition that it should be exclusively for the use of the Lord´s work, henceforth and for ever, and not for any private gain for any one. In October, 1929, I went to California and qcquired the title to the ground and entered a contract with the builder, and the house was constructed in my name. I again went to California at the beginning of the year 1930 to Close up the building arrangement."

    Detta dokument stämmer med de tidigare dokument jag hänvisat till. Det var uteslutande Rutherfords sviktande hälsa och hans behov av att bo på somrarna i San Diego som var anledningen till att huset kom till. Robert J. Martin ordnade själv alla praktiska arrangemang, köpte tomten och ingick kontrakt med byggmästaren och avslutade hela bygget. 

    Lagfarten publicerades i samma nummer av The Golden Age, på s. 150 och 151, och den visar att Martin sålde anläggningen till Rutherford personligen "for and in consideration of Ten Dollars". Därefter skrevs den över på Sällskapet. Att den skrevs över på Sällskapet innebar inte på något sätt att pengarna för bygget togs från Sällskapets medel, i strid med de uppgifter som offentliggjordes.

    Endast den som upp till öronen är uppfylld av önsketänkande kan påstå att byggnaden inte kom till "för hans dåliga hälsas skull". Det finns inte minsta belägg för din uppfattning att det var pga tankarna om furstarnas återvändande till jorden som man finansierade denna byggnad. Att byggnaden byggdes för privata medel var sannerligen ingen förskingring.

     
  • enimini

    www.bibletopics.com/biblestudy/89d.htm

    www.bibletopics.com/biblestudy/89g.htm

    Från boken Golden Age, 19 mars, 1930 "The title, deed" av Beth-Sarim (fotokopior) Sidorna 406-407.

    "The condition herein is that the said WBTS shall hold said title perpetually in trust for the use of any or all of the name above named (profeterna i Hebréerna kapitel 11) as representatives of God's kingdom on earth and that such men shall have possession and use of said property of herein above described as they may deem for the best interest for the work in which they are engaged."

    "Any persons appearing to take possession of said premises shall first prove and identify themselves to the proper officers of said society (WBTS) as the person or persons described in Hebrew chapter eleven and in this deed." (Hur f-n ska det gå till? Men saken är den att det kom faktiskt in en gammal skruttig gubbe med långt skägg på San Diegos Titlekontor och påstod sig vara en av profeterna, men dom sparkade ut stackarn...)

    Du är tydligen väldigt selektiv i din sk läsning. Är du verkligen säker på att du inte är ett Jehovas vittne som lider av kognitiv dissonans?

    Sen så börjar boken Golden Age från 19 mars med sidan 387, så jag förstår inte hur du kan hänvisa till "sidan 149"

    Här är boken i sin helhet, bläddbar: archive.org/details/March191930GoldenAgeBethSarimDeed

  • enimini
    Eberhard skrev 2015-02-02 16:13:02 följande:

    Alla kan se att du inte styrker dina påståenden med hänvisning till samtida dokument. Alltså handlar det för dig uteslutande om önsketänkande.

    '

    Robert J. Martin, en av dem som stod bakom bygget, skrev i The Golden Age, March 19, 1930, s. 149:

    "The climate is so superior to that of any other place that Doctor Eckols has repeatedly urged him to spend as much time as possible in San Diego. When he goes he takes with him his office force and works early and late, and except for the work he has done the factories would not be able to operate and it is hardly probable that we could have been operating the radio stations.

    It is not always convenient to get a comfortable places to live when it is necessary to rent a house for a few months. For the past two years I and other brethren close to Brother Rutherford have urged upon him the necessity of a house in San Diego where he can live and do the work that is necessary to be done. Last year, in company with a few other brethren, we pressed this matter on him, at that time the Lord having provided the means for the building of the house so that it would not be a burden on the Society. He finally consented that the house might be built only upon condition that it should be exclusively for the use of the Lord´s work, henceforth and for ever, and not for any private gain for any one. In October, 1929, I went to California and qcquired the title to the ground and entered a contract with the builder, and the house was constructed in my name. I again went to California at the beginning of the year 1930 to Close up the building arrangement."

    Detta dokument stämmer med de tidigare dokument jag hänvisat till. Det var uteslutande Rutherfords sviktande hälsa och hans behov av att bo på somrarna i San Diego som var anledningen till att huset kom till. Robert J. Martin ordnade själv alla praktiska arrangemang, köpte tomten och ingick kontrakt med byggmästaren och avslutade hela bygget. 

    Lagfarten publicerades i samma nummer av The Golden Age, på s. 150 och 151, och den visar att Martin sålde anläggningen till Rutherford personligen "for and in consideration of Ten Dollars". Därefter skrevs den över på Sällskapet. Att den skrevs över på Sällskapet innebar inte på något sätt att pengarna för bygget togs från Sällskapets medel, i strid med de uppgifter som offentliggjordes.

    Endast den som upp till öronen är uppfylld av önsketänkande kan påstå att byggnaden inte kom till "för hans dåliga hälsas skull". Det finns inte minsta belägg för din uppfattning att det var pga tankarna om furstarnas återvändande till jorden som man finansierade denna byggnad. Att byggnaden byggdes för privata medel var sannerligen ingen förskingring.

     


    Förstår att du inte vill (kan) svara när du så tydligt gjort bort dig. Ska vi ta det där igen med "upp till öronen är uppfylld av önsketänkande" och även "det finns inte minsta belägg för din (min) uppfattning att det var pga tankarna om furstarnas återvändande till jorden som man finansierade denna byggnad"

    Den med ryggrad erkänner när han trampat i klaveret/stoppat foten i mun. Kanske du i alla fall slutar spamma min tråd nu.
  • Eberhard
    enimini skrev 2015-02-03 04:38:54 följande:
    Förstår att du inte vill (kan) svara när du så tydligt gjort bort dig. Ska vi ta det där igen med "upp till öronen är uppfylld av önsketänkande" och även "det finns inte minsta belägg för din (min) uppfattning att det var pga tankarna om furstarnas återvändande till jorden som man finansierade denna byggnad"

    Den med ryggrad erkänner när han trampat i klaveret/stoppat foten i mun. Kanske du i alla fall slutar spamma min tråd nu.
    Struntprat. Att jag inte svarat tidigare beror på att jag inte haft tid. Men du har rätt i att den med ryggrad erkänner när han trampat i klaveret, och du har alltså ingen ryggrad.

    Visst jag citerade bara, men citatet var avgörande. Huset planerades och byggdes för att den sjuklige Rutherford skulle ha en bostad i San Diego. Föreställningen om furstarnas hus kom till för att Rutherford inte ville godta att han skulle stå som ägare.

    Det var inte föreställningen om furstarna som fick Rutherfords rika vänner att planera och sörja för huset. Och man känner rörelsen dåligt om man inbillar sig att huset inte skulle ha byggts även om denna föreställning inte kommit in i bilden. Rutherford var "den synlige ledaren", "bossen" och "chefen" som kunde presentera och kassera uppfattningar efter behag och ändå ha majoriteten av rörelsen som sina beundrare.

    Du lider förvisso av önsketänkande, och det allvarliga är att din obalanserade och delvis oberättigade kritik spelar Jv i händerna. Jag är själv oerhört kritisk till Jv-rörelsen, men kritik måste vara saklig och korrekt.
  • Eberhard
    Eberhard skrev 2015-02-02 16:13:02 följande:
    Alla kan se att du inte styrker dina påståenden med hänvisning till samtida dokument. Alltså handlar det för dig uteslutande om önsketänkande.
    '
    Robert J. Martin, en av dem som stod bakom bygget, skrev i The Golden Age, March 19, 1930, s. 149:

    "The climate is so superior to that of any other place that Doctor Eckols has repeatedly urged him to spend as much time as possible in San Diego. When he goes he takes with him his office force and works early and late, and except for the work he has done the factories would not be able to operate and it is hardly probable that we could have been operating the radio stations.

    It is not always convenient to get a comfortable places to live when it is necessary to rent a house for a few months. For the past two years I and other brethren close to Brother Rutherford have urged upon him the necessity of a house in San Diego where he can live and do the work that is necessary to be done. Last year, in company with a few other brethren, we pressed this matter on him, at that time the Lord having provided the means for the building of the house so that it would not be a burden on the Society. He finally consented that the house might be built only upon condition that it should be exclusively for the use of the Lord´s work, henceforth and for ever, and not for any private gain for any one. In October, 1929, I went to California and qcquired the title to the ground and entered a contract with the builder, and the house was constructed in my name. I again went to California at the beginning of the year 1930 to Close up the building arrangement."

    Detta dokument stämmer med de tidigare dokument jag hänvisat till. Det var uteslutande Rutherfords sviktande hälsa och hans behov av att bo på somrarna i San Diego som var anledningen till att huset kom till. Robert J. Martin ordnade själv alla praktiska arrangemang, köpte tomten och ingick kontrakt med byggmästaren och avslutade hela bygget. 

    Lagfarten publicerades i samma nummer av The Golden Age, på s. 150 och 151, och den visar att Martin sålde anläggningen till Rutherford personligen "for and in consideration of Ten Dollars". Därefter skrevs den över på Sällskapet. Att den skrevs över på Sällskapet innebar inte på något sätt att pengarna för bygget togs från Sällskapets medel, i strid med de uppgifter som offentliggjordes.

    Endast den som upp till öronen är uppfylld av önsketänkande kan påstå att byggnaden inte kom till "för hans dåliga hälsas skull". Det finns inte minsta belägg för din uppfattning att det var pga tankarna om furstarnas återvändande till jorden som man finansierade denna byggnad. Att byggnaden byggdes för privata medel var sannerligen ingen förskingring.

     
    Jag har alla nummer av The Golden Age, från början till slut, men av praktiska skäl gjorde jag citatet från den förnämliga fotografiska publikationen "Jehovah´sWitnesses - Their Monuments to False Prophecy" av Gruss och Cretien som ger all dokumentation om Beth Sarim. Sid. 405 i tidskriften var inte så tydlig, så jag anförde av misstag sid. 149, som är den sida i nämnda bok som reproducerar sid. 405.
Svar på tråden Jehovas Vittnen och Beth-Sarim