• Anonym (vikarie)

    Vikarie på skola- kom nyss hem och bara gråter

    Hej alla, behöver lite input. 

    Jag jobbar som vikarie på en skola åk 6-9.. är väldigt ny och har enbart jobbat två veckor, men än så länge har allting gått fantastiskt bra, tills idag då.

    En kollega bad mig att hjälpa henne med en lektion då hon skulle hålla i ett prov för en grupp elever samtidigt. Absolut sa jag och ställde upp, såklart. 
    Detta var en lektion för åk 9. Det finns fyra nior på denna skolan och just denna har jag inte jobbat med förut, men eftersom det gått bra med övriga så tänkte jag att det nog skulle gå bra med dessa också. 
    Lektionen drar igång och bara tjejerna kommer. Efter en kvart trillar killarna in och när jag frågar var dom varit så får jag svaret "skit du i det". Blir lite ställd och skriver upp dem.. jag presenterar mig för de som kom sent, säger att jag heter X och är för Y idag som håller i ett prov. "Och?" svarar killarna nästan i kör och himlar med ögonen. Försöker skaka av mig det och berättar vad det finns för alternativ att jobba med idag. 

    Lektionen flyter på men dessa killar sitter bara längst ner i klassrummet och pratar om fotboll. Jag höjer rösten och frågar om de inte ska ta och sätta igång med diverse saker då det är deadline på allt snart.. "orkar inte, för tråkigt" får jag till svar av en kille, en annan påstår att han letar fakta på sin mobil utan att ens titta på mig. Jag blir här irriterad och frågar killen med mobilen en ganska simpel fråga om ämnet han påstår sig jobba med, han kan såklart inte svara och säger "vem fan bryr sig?" istället och alla killar skrattar högt. 
    Helt plötsligt reser sig en kille upp och säger "jag går hem nu". Jag säger "men vänta lite nu, vi slutar inte förrän om 40 minuter du kan INTE bara gå hem hur som helst". Han ignorerar mig och bara går rakt ut. 
    Efter någon minut plingar en mobil till hos killarna varpå en säger "Nu får vi gå hem", alla reser sig upp och går mot dörren.
    Jag: Vänta lite nu. Vem har sagt att ni får gå hem?
    Kille 1: Vår ordinarie lärare, X (killen som gick precis) frågade henne.
    Jag: Men JAG har inte sagt det. JAG är lika mycket lärare som hen idag. 
    Kille 2: Vad fan bryr du dig för? Du får ju cash ändå, skit du i det 

    här blir jag riktigt arg och frågar hur han tänkte när han sa sådär. Han rycker på axlarna och går. Jag känner att jag inte alls vet hur jag ska handskas med den här situationen och skriver upp killarna som går. Efter ytterligare fem minuter så kommer en av killarna som gick tillbaka med en lapp där det står ungefär såhär 
    "Om eleverna är klara så låter du dem gå hem!!" 
    i stora bokstäver och undertecknat deras ordinarie lärare.

    Jag avrundar lektionen och går ut och gråter i bilen. Jag är gravid så jag vet att mina känslor är överallt och ingenstans, men jag kände mig så fruktansvärt misslyckad och underlägsen här. Jag försökte ta kontroll med fick bara hånskratt i gensvar. Hur kan dessa ungar bete sig såhär? Jag förstår inte. 
    Jag är vanligen en väldigt snäll person men nu känner JAG mig som en riktig ragata till vikarie, en sån man skrattar åt och mobbar, mer eller mindre. 
    Kände mig dessutom lite ledsen på min kollega (världens goaste i övrigt) som jag kände var lite orättvis här. Jag som vikarie kan ju inte tro på en elev jag inte känner som bara säger "X säger att vi får gå nu" och sedan släppa en hel klass 35 minuter tidigare utan att vara det minsta källkritisk? 
    Jag kanske överreagerar (mycket troligt) men blev väldigt ledsen och vill höra vad ni tycker om situationen. Är det vanligt att elever beter sig såhär? Vad gjorde jag för fel?

    Vill inte gå tillbaka till jobbet just nu. 

  • Svar på tråden Vikarie på skola- kom nyss hem och bara gråter
  • Modesty

    Hej. Har inte läst tråden men vill bara säga att jag lider med dig. Hade aldrig vågar vara vikarie för nior, jag hade också gått hem och gråtit och förmodligen aldrig gått tillbaka. Du är modig som gör det från första början. Samt att din kollega gjorde riktigt fel där! Kram

  • nevermind

    Men varför skrev kollegan sådär?! Ungarna var ju inte klara??

    Aldrig att jag skulle bli lärare. Never asså!

  • Anonym (Precis)
    Anonym (:)) skrev 2015-04-24 00:17:47 följande:

    Också finns det de som bara beter sig som idioter. Jag hade en fruktansvärd uppväxt, blev mobbad i skolan också till råga på allt. Men det var ju "synd" om mobbaren enligt min lärare, för han hade ju jobbigt hemma.

    De som lider på riktigt syns oftast inte för dessa barn som skriker och förstör tar all uppmärksamhet.


    Verkligen! Hörs man så syns man. Hatar att man alltid ska vara "den större människan" och tänka på stackars mobbare som mobbar för att dom har det dåligt hemma. Alltid samma gamla visa. Det är nåt av det värsta man kan göra som lärare också, att säga eller visa för den mobbade att egentligen är det ju mest synd om aset som trakasserar dig varje dag..
  • Anonym (Precis)

    Och TS: tror inte alls att läraren skrev den där lappen utan killarna knåpade nog ihop den själv.

    Om hon gjorde det så är hon dålig på sitt jobb och en usel jobbarkompis.

  • Anonym (Denise)
    Anonym (vikarie) skrev 2015-04-23 16:06:47 följande:

    Hej alla, behöver lite input. 

    Jag jobbar som vikarie på en skola åk 6-9.. är väldigt ny och har enbart jobbat två veckor, men än så länge har allting gått fantastiskt bra, tills idag då.

    En kollega bad mig att hjälpa henne med en lektion då hon skulle hålla i ett prov för en grupp elever samtidigt. Absolut sa jag och ställde upp, såklart. 
    Detta var en lektion för åk 9. Det finns fyra nior på denna skolan och just denna har jag inte jobbat med förut, men eftersom det gått bra med övriga så tänkte jag att det nog skulle gå bra med dessa också. 
    Lektionen drar igång och bara tjejerna kommer. Efter en kvart trillar killarna in och när jag frågar var dom varit så får jag svaret "skit du i det". Blir lite ställd och skriver upp dem.. jag presenterar mig för de som kom sent, säger att jag heter X och är för Y idag som håller i ett prov. "Och?" svarar killarna nästan i kör och himlar med ögonen. Försöker skaka av mig det och berättar vad det finns för alternativ att jobba med idag. 

    Lektionen flyter på men dessa killar sitter bara längst ner i klassrummet och pratar om fotboll. Jag höjer rösten och frågar om de inte ska ta och sätta igång med diverse saker då det är deadline på allt snart.. "orkar inte, för tråkigt" får jag till svar av en kille, en annan påstår att han letar fakta på sin mobil utan att ens titta på mig. Jag blir här irriterad och frågar killen med mobilen en ganska simpel fråga om ämnet han påstår sig jobba med, han kan såklart inte svara och säger "vem fan bryr sig?" istället och alla killar skrattar högt. 
    Helt plötsligt reser sig en kille upp och säger "jag går hem nu". Jag säger "men vänta lite nu, vi slutar inte förrän om 40 minuter du kan INTE bara gå hem hur som helst". Han ignorerar mig och bara går rakt ut. 
    Efter någon minut plingar en mobil till hos killarna varpå en säger "Nu får vi gå hem", alla reser sig upp och går mot dörren.
    Jag: Vänta lite nu. Vem har sagt att ni får gå hem?
    Kille 1: Vår ordinarie lärare, X (killen som gick precis) frågade henne.
    Jag: Men JAG har inte sagt det. JAG är lika mycket lärare som hen idag. 
    Kille 2: Vad fan bryr du dig för? Du får ju cash ändå, skit du i det 

    här blir jag riktigt arg och frågar hur han tänkte när han sa sådär. Han rycker på axlarna och går. Jag känner att jag inte alls vet hur jag ska handskas med den här situationen och skriver upp killarna som går. Efter ytterligare fem minuter så kommer en av killarna som gick tillbaka med en lapp där det står ungefär såhär 
    "Om eleverna är klara så låter du dem gå hem!!" 
    i stora bokstäver och undertecknat deras ordinarie lärare.

    Jag avrundar lektionen och går ut och gråter i bilen. Jag är gravid så jag vet att mina känslor är överallt och ingenstans, men jag kände mig så fruktansvärt misslyckad och underlägsen här. Jag försökte ta kontroll med fick bara hånskratt i gensvar. Hur kan dessa ungar bete sig såhär? Jag förstår inte. 
    Jag är vanligen en väldigt snäll person men nu känner JAG mig som en riktig ragata till vikarie, en sån man skrattar åt och mobbar, mer eller mindre. 
    Kände mig dessutom lite ledsen på min kollega (världens goaste i övrigt) som jag kände var lite orättvis här. Jag som vikarie kan ju inte tro på en elev jag inte känner som bara säger "X säger att vi får gå nu" och sedan släppa en hel klass 35 minuter tidigare utan att vara det minsta källkritisk? 
    Jag kanske överreagerar (mycket troligt) men blev väldigt ledsen och vill höra vad ni tycker om situationen. Är det vanligt att elever beter sig såhär? Vad gjorde jag för fel?

    Vill inte gå tillbaka till jobbet just nu. 


    ...och detta är anledningen till att det är en majoritet tjejer på svenska universitet.
  • Loriyana
    Marlean skrev 2015-04-23 23:14:25 följande:

    TS Var inte alltför ledsen. När jag gick i skolan hade sket vi totalt i att gå till vissa vikariers lektioner och andras började vi slå i bänkarna så att vikarien fick springa ur klassrummet gråtandes. Det jag vill säga är: Barn i högstadieåldern är inte alltid snälla och din kollega gjorde fel. Ha en kommunikation med denne så att det inte händer igen.


    Så jävla taskigt av dig! Jag har alltid förundrat mig över hur brutalt elaka många människor är. Vore intressant att få en förklaring till varför du ansåg dig ha rätten att behandla en annan människa så illa?
  • Anonym (lärare43)
    Anonym (min klass) skrev 2015-04-23 23:39:06 följande:

    Jag går själv i nian och det där låter precis som min klass. Idag faktiskt. Dock inte just de orden så det var säkert inte samma. Helt sjukt, men så är killarna alltid mot alla vikarier. Varje gång jag ser att vi ska ha vikarie får jag en klump i magen, för att jag tycker så synd om den stackars människan och för att jag skäms något oerhört för mina klasskompisar. Vet att ännu en vikarie kommer gå hem gråtandes och för det avskyr jag killarna i min klass.

    Killar i den åldern är så, många av dem. Tyvärr. De är skitstövlar. Försök att inte lägga så mycket energi på det är mitt tips. Och kram ?


    Bra, stå upp för dina värderingar och för era vikarier och ta avstånd från dina klasskompisars beteende! När de reser sig och går sitter du kvar, och hjälper vid behov vikarien att ta närvaro så att alla som är på lektionen får den cred de ska ha för det (och så att det framgår att somliga valde frånvaro).
  • Anonym (lärare43)
    Anonym (vikarie) skrev 2015-04-23 16:06:47 följande:

    Hej alla, behöver lite input. 

    Jag jobbar som vikarie på en skola åk 6-9.. är väldigt ny och har enbart jobbat två veckor, men än så länge har allting gått fantastiskt bra, tills idag då.

    En kollega bad mig att hjälpa henne med en lektion då hon skulle hålla i ett prov för en grupp elever samtidigt. Absolut sa jag och ställde upp, såklart. 
    Detta var en lektion för åk 9. Det finns fyra nior på denna skolan och just denna har jag inte jobbat med förut, men eftersom det gått bra med övriga så tänkte jag att det nog skulle gå bra med dessa också. 
    Lektionen drar igång och bara tjejerna kommer. Efter en kvart trillar killarna in och när jag frågar var dom varit så får jag svaret "skit du i det". Blir lite ställd och skriver upp dem.. jag presenterar mig för de som kom sent, säger att jag heter X och är för Y idag som håller i ett prov. "Och?" svarar killarna nästan i kör och himlar med ögonen. Försöker skaka av mig det och berättar vad det finns för alternativ att jobba med idag. 

    Lektionen flyter på men dessa killar sitter bara längst ner i klassrummet och pratar om fotboll. Jag höjer rösten och frågar om de inte ska ta och sätta igång med diverse saker då det är deadline på allt snart.. "orkar inte, för tråkigt" får jag till svar av en kille, en annan påstår att han letar fakta på sin mobil utan att ens titta på mig. Jag blir här irriterad och frågar killen med mobilen en ganska simpel fråga om ämnet han påstår sig jobba med, han kan såklart inte svara och säger "vem fan bryr sig?" istället och alla killar skrattar högt. 
    Helt plötsligt reser sig en kille upp och säger "jag går hem nu". Jag säger "men vänta lite nu, vi slutar inte förrän om 40 minuter du kan INTE bara gå hem hur som helst". Han ignorerar mig och bara går rakt ut. 
    Efter någon minut plingar en mobil till hos killarna varpå en säger "Nu får vi gå hem", alla reser sig upp och går mot dörren.
    Jag: Vänta lite nu. Vem har sagt att ni får gå hem?
    Kille 1: Vår ordinarie lärare, X (killen som gick precis) frågade henne.
    Jag: Men JAG har inte sagt det. JAG är lika mycket lärare som hen idag. 
    Kille 2: Vad fan bryr du dig för? Du får ju cash ändå, skit du i det 

    här blir jag riktigt arg och frågar hur han tänkte när han sa sådär. Han rycker på axlarna och går. Jag känner att jag inte alls vet hur jag ska handskas med den här situationen och skriver upp killarna som går. Efter ytterligare fem minuter så kommer en av killarna som gick tillbaka med en lapp där det står ungefär såhär 
    "Om eleverna är klara så låter du dem gå hem!!" 
    i stora bokstäver och undertecknat deras ordinarie lärare.

    Jag avrundar lektionen och går ut och gråter i bilen. Jag är gravid så jag vet att mina känslor är överallt och ingenstans, men jag kände mig så fruktansvärt misslyckad och underlägsen här. Jag försökte ta kontroll med fick bara hånskratt i gensvar. Hur kan dessa ungar bete sig såhär? Jag förstår inte. 
    Jag är vanligen en väldigt snäll person men nu känner JAG mig som en riktig ragata till vikarie, en sån man skrattar åt och mobbar, mer eller mindre. 
    Kände mig dessutom lite ledsen på min kollega (världens goaste i övrigt) som jag kände var lite orättvis här. Jag som vikarie kan ju inte tro på en elev jag inte känner som bara säger "X säger att vi får gå nu" och sedan släppa en hel klass 35 minuter tidigare utan att vara det minsta källkritisk? 
    Jag kanske överreagerar (mycket troligt) men blev väldigt ledsen och vill höra vad ni tycker om situationen. Är det vanligt att elever beter sig såhär? Vad gjorde jag för fel?

    Vill inte gå tillbaka till jobbet just nu. 


    Nästa gång det händer ber du vänligt de elever som stör att lämna lektionen, och förklara för dem som kommer med en undertecknad lapp att du givetvis tänker kolla med deras ordinarie lärare om det verkligen var hon som skrev lappen. Ifall några elever väljer att stanna kvar skriver du upp namnen på alla som sitter i klassrummet i slutet av lektionen. På det viset slipper du ta någon till hjälp för att ange skolkande klasskamrater. Skicka inte runt någon närvarolista så att någon har tillfälle att skriva upp frånvarande kamrater, utan fråga dem som sitter där vad de heter (om du inte redan känner klassen).

    Brusa inte upp och ta inte åt dig, jag vet att det är lättare sagt än gjort, men det är inte ditt fel att de beter sig som små svin. Som lärare har man väldigt små befogenheter så det gäller att utnyttja dem man faktiskt har, som att rapportera ogiltig frånvaro och göra det obekvämt för eleverna.
  • Anonym (ass)

    Första gången jag vikarierade i min högstadieklass var det kaos. De klättrade ut genom fönstret, sprang omkring, slängde grejer omkring sig osv. Haha. Det var INTE roligt då, kan jag säga. Min andra dag på jobbet.

    Jag har sedan dess jobbat i ett år i samma klass. Jag stod ut med dem, och vann deras hjärtan. Det är inga problem för mig att vikariera och de är hur goa som helst. Nu har jag bytt jobb - men de som var värst ser mig fortfarande som en lierad vuxen de har förtroende för.

    Ett tips till nästa gång är att jobba mot beting. Skriv upp vad som gäller på tavlan (- var tysta - gör provet - lämna ditt papper upp och ner på bänken och lämna klassrummet utan att störa).

    Din kollega underminerade dig, dock. Inte sjyst.

  • Anonym (vikarie)
    Anonym (ojoj) skrev 2015-04-24 01:21:18 följande:

    Sitter hemma och skratta, förlåt.

    Om de stör säg åt dem att de får gå ut i korridoren. ge dem frånvaro.

    Om de vill gå hem, låt de gå hem.

    Not your circus, not your monkeys. Du behöver inte engagera dig i dem alls.

    Jag som är vuxen skulle nog också hånskratta åt dig där om du försökte ta kontroll över mig bara sådär.

    Ja, det är valigt att elever beter sig såhär, bäst sättet att fånga upp dem är genom att ha flera lektioner med dem, och då ska du absolut inte börja så som du gjorde nu. Du måste bygga upp tillit först och det är svårt om man bara ska ha dem 1 lektion, om man inte är väldigt duktig som person.


    Kul att det roade någon! Förstår inte alls vitsen med att säga förlåt i början av inlägget om du sedan tänker säga att du hade hånskrattat åt mig.
Svar på tråden Vikarie på skola- kom nyss hem och bara gråter