• Anonym (vikarie)

    Vikarie på skola- kom nyss hem och bara gråter

    Hej alla, behöver lite input. 

    Jag jobbar som vikarie på en skola åk 6-9.. är väldigt ny och har enbart jobbat två veckor, men än så länge har allting gått fantastiskt bra, tills idag då.

    En kollega bad mig att hjälpa henne med en lektion då hon skulle hålla i ett prov för en grupp elever samtidigt. Absolut sa jag och ställde upp, såklart. 
    Detta var en lektion för åk 9. Det finns fyra nior på denna skolan och just denna har jag inte jobbat med förut, men eftersom det gått bra med övriga så tänkte jag att det nog skulle gå bra med dessa också. 
    Lektionen drar igång och bara tjejerna kommer. Efter en kvart trillar killarna in och när jag frågar var dom varit så får jag svaret "skit du i det". Blir lite ställd och skriver upp dem.. jag presenterar mig för de som kom sent, säger att jag heter X och är för Y idag som håller i ett prov. "Och?" svarar killarna nästan i kör och himlar med ögonen. Försöker skaka av mig det och berättar vad det finns för alternativ att jobba med idag. 

    Lektionen flyter på men dessa killar sitter bara längst ner i klassrummet och pratar om fotboll. Jag höjer rösten och frågar om de inte ska ta och sätta igång med diverse saker då det är deadline på allt snart.. "orkar inte, för tråkigt" får jag till svar av en kille, en annan påstår att han letar fakta på sin mobil utan att ens titta på mig. Jag blir här irriterad och frågar killen med mobilen en ganska simpel fråga om ämnet han påstår sig jobba med, han kan såklart inte svara och säger "vem fan bryr sig?" istället och alla killar skrattar högt. 
    Helt plötsligt reser sig en kille upp och säger "jag går hem nu". Jag säger "men vänta lite nu, vi slutar inte förrän om 40 minuter du kan INTE bara gå hem hur som helst". Han ignorerar mig och bara går rakt ut. 
    Efter någon minut plingar en mobil till hos killarna varpå en säger "Nu får vi gå hem", alla reser sig upp och går mot dörren.