• Anonym (?)

    Anser ni att gemensam ekonomi i ett förhållande alltid är det bästa?

    Anser ni att gemensam ekonomi i ett förhållande alltid är det bästa även om inkomstklyftorna i förhållandet är stora?

  • Svar på tråden Anser ni att gemensam ekonomi i ett förhållande alltid är det bästa?
  • Anonym (Provat allt)

    Vi har provat allt; separat ekonomi, betala efter procent, betala så att vi får lika mycket kvar och nu när vi är gifta gemensamt konto. Jag har alltid tjänat minst, ibland mycket mindre än min partner, men använder inte så mycket pengar så i vardagen har det inte spelat någon roll. Han lever betydligt dyrare och äter tex ofta ute med kollegor (pendlar halva veckor).

    När jag levde p
    å lägsta föräldrapenningen ett tag betalade han givetvis i princip allt, även om det var när vi hade separat ekonomi. Helt separat ekonomi hade jag inte gått med på idag när jag tar huvudansvaret för barnen, men fördelningen att vi fick lika mycket kvar tyckte jag fungerade väldigt bra.

  • Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2015-04-28 09:16:33 följande:
    Det är också min definition. Man har självklart ett gemensamt ansvar över gemensamma kostnader (ska väl lägga till, för mig är barn sedan tidigare inte gemensamma kostnader) och sedan kan man fördela de gemensamma kostnaderna efter förmåga.
    Instämmer!

    Jag har förstått att gemensam ekonomi kan se ut på många olika sätt.


  • Anonym (Inga siamesiska tvillingar)
    Batmamba skrev 2015-04-28 08:17:38 följande:

    Jag blir allt mer nyfiken på hur ni definierar gemensam respektive separat ekonomi! Några säger att ni har gemensam ekonomi men varsitt hobbykonto och/eller eget sparande. Har man det ser jag det som att man har separata ekonomier. Det är så vi gör - allt som används tillsammans eller av barnen (dvs det mesta) köps av pengarna som vi satt in på gemensamma kontot (bestämd summa på autogiro). Till stora gemensamma saker sparar vi tillsammans men vi har också varsitt lönekonto och varsitt sparkonto som var och en själv bestämmer över.

    För mig innebär gemensam ekonomi att man inte har något som är ditt/mitt. Men jag är kanske ensam om den definitionen? Borde jag omformulera mig?


    Du är inte ensam. För mig är gemensam ekonomi alla pengar i en stor hög och allt tas därifrån. Gemensamt sparande, inköp, räkningar, mat, etc. Allt.

    Separerad ekonomi är enligt mig som vi har det. Varsitt lönekonto, ett gemensamt dit båda sätter in 50% av kostnaden för de gemensamma räkningarna och omkostnaderna. Sparandet, nöjen, hobbys, bil, kläder, etc, dvs alla vår privata kostnader betalar vi av de pengar som blir över på våra respektive lönekonton efter att vi betalat varsin hälft av de gemensamma kostnaderna.

    Man kan ju självklart ha separata ekonomier på massor med olika andra sätt. Men gemensamt ser jag inte hur man kan det på fler än ett sätt, d.v.s. gemensamt. Redan ordet i sig säger det.  
  • Flash Gordon
    Anonym (Inga siamesiska tvillingar) skrev 2015-04-28 12:43:52 följande:
    Du är inte ensam. För mig är gemensam ekonomi alla pengar i en stor hög och allt tas därifrån. Gemensamt sparande, inköp, räkningar, mat, etc. Allt.

    Separerad ekonomi är enligt mig som vi har det. Varsitt lönekonto, ett gemensamt dit båda sätter in 50% av kostnaden för de gemensamma räkningarna och omkostnaderna. Sparandet, nöjen, hobbys, bil, kläder, etc, dvs alla vår privata kostnader betalar vi av de pengar som blir över på våra respektive lönekonton efter att vi betalat varsin hälft av de gemensamma kostnaderna.

    Man kan ju självklart ha separata ekonomier på massor med olika andra sätt. Men gemensamt ser jag inte hur man kan det på fler än ett sätt, d.v.s. gemensamt. Redan ordet i sig säger det.  
    Det är ju en skillnad i synsätt. Inte i antal konton och vem som äger kontona.

    Enskild ekonomi:

    Jag får in 25000 (och du 15000) och jag betalar 8000 av mina pengar för gemensamma konstander. Sedan är de där 17000 som är kvar på mitt konto mina och jag gör vad jag vill med dem. Skulle du inte tycka det vore trevligt med en week-end till London? Kan inte du börja spara av dina pengar så kanske vi har råd en dag att resa dit tillsammans?

    .
    Gemensam ekonomi:

    Vi får in 40000 och av det betalar vi 16000 i räkningar. Av resten så sparar vi 15000 fördelat på ett konto till mig, ett konto till dig och ett extra pensionskonto till dig eftersom du tjänar mindre än mig (jag 25 och du 15) och därför får sämre pension. Barnen får en tusenlapp var också.

    Av övriga pengar tar vi ut "egna" pangar som vi kan handla vad vi vill med. Vi är överens om vad som ungefär ingår i detta (Damernas Värld, lösgodis och nåt litet lyxinköp på henne - fiskeutrustning, Guns 'n Ammo och fotbollsbiljetter åt honom) och hur stor summan ska vara.

    Dvs vi har delvis inflytande på vad den andra köper för leksaker i form av att vi är med och godkänner summan som är fri att spendera. Vi är överens om detta

    Vi sparar också på ett gemensamt konto för semestern och vi har ytterligare gemensamma konton med sparpengar för huset och allmänt.

    Gemensamma mål, gemensamma beslut, gemensamt sparande. Ja, gemensam ekonomi, helt enkelt.
  • Anonym (Bra där!)
    Flash Gordon skrev 2015-04-28 13:05:57 följande:

    Det är ju en skillnad i synsätt. Inte i antal konton och vem som äger kontona.

    Enskild ekonomi:

    Jag får in 25000 (och du 15000) och jag betalar 8000 av mina pengar för gemensamma konstander. Sedan är de där 17000 som är kvar på mitt konto mina och jag gör vad jag vill med dem. Skulle du inte tycka det vore trevligt med en week-end till London? Kan inte du börja spara av dina pengar så kanske vi har råd en dag att resa dit tillsammans?

    .

    Gemensam ekonomi:

    Vi får in 40000 och av det betalar vi 16000 i räkningar. Av resten så sparar vi 15000 fördelat på ett konto till mig, ett konto till dig och ett extra pensionskonto till dig eftersom du tjänar mindre än mig (jag 25 och du 15) och därför får sämre pension. Barnen får en tusenlapp var också.

    Av övriga pengar tar vi ut "egna" pangar som vi kan handla vad vi vill med. Vi är överens om vad som ungefär ingår i detta (Damernas Värld, lösgodis och nåt litet lyxinköp på henne - fiskeutrustning, Guns 'n Ammo och fotbollsbiljetter åt honom) och hur stor summan ska vara.

    Dvs vi har delvis inflytande på vad den andra köper för leksaker i form av att vi är med och godkänner summan som är fri att spendera. Vi är överens om detta

    Vi sparar också på ett gemensamt konto för semestern och vi har ytterligare gemensamma konton med sparpengar för huset och allmänt.

    Gemensamma mål, gemensamma beslut, gemensamt sparande. Ja, gemensam ekonomi, helt enkelt.


    Det senaste upplägget på gemensam ekonomi lät mycket bra i mina öron och det är hur vår familj levde när vi var barn,låter väldigt jämnlikt och demokratiskt. Om jag blev sambo i framtiden så skulle jag defenetivt välja detta upplägg.
  • Anonym (Såja)

    Jag tycker vårt system är det bästa. Min man betalar alla räkningar+mat+hyra förutom mig egen mobilräkning för den betalar jag. Resten av pengarna som jag får gör jag vad jag vill med, tar dom slut sätter han över så mycket pengar jag behöver. Resten av hans pengar går till sparanden, intressen och oväntade utgifter.

  • Anonym (fia)
    Flash Gordon skrev 2015-04-28 13:05:57 följande:
    Det är ju en skillnad i synsätt. Inte i antal konton och vem som äger kontona.

    Enskild ekonomi:

    Jag får in 25000 (och du 15000) och jag betalar 8000 av mina pengar för gemensamma konstander. Sedan är de där 17000 som är kvar på mitt konto mina och jag gör vad jag vill med dem. Skulle du inte tycka det vore trevligt med en week-end till London? Kan inte du börja spara av dina pengar så kanske vi har råd en dag att resa dit tillsammans?

    .
    Gemensam ekonomi:

    Vi får in 40000 och av det betalar vi 16000 i räkningar. Av resten så sparar vi 15000 fördelat på ett konto till mig, ett konto till dig och ett extra pensionskonto till dig eftersom du tjänar mindre än mig (jag 25 och du 15) och därför får sämre pension. Barnen får en tusenlapp var också.

    Av övriga pengar tar vi ut "egna" pangar som vi kan handla vad vi vill med. Vi är överens om vad som ungefär ingår i detta (Damernas Värld, lösgodis och nåt litet lyxinköp på henne - fiskeutrustning, Guns 'n Ammo och fotbollsbiljetter åt honom) och hur stor summan ska vara.

    Dvs vi har delvis inflytande på vad den andra köper för leksaker i form av att vi är med och godkänner summan som är fri att spendera. Vi är överens om detta

    Vi sparar också på ett gemensamt konto för semestern och vi har ytterligare gemensamma konton med sparpengar för huset och allmänt.

    Gemensamma mål, gemensamma beslut, gemensamt sparande. Ja, gemensam ekonomi, helt enkelt.
    Fantastiskt! Det låter som ett toppenupplägg, jag ska spara det för framtiden! Det låter bättre än min egen tanke med procentuppdelning och sedan egna pengar som du skriver. Tack Flash Gordon! :)
  • Anonym (Inga siamesiska tvillingar)
    Flash Gordon skrev 2015-04-28 13:05:57 följande:
    Det är ju en skillnad i synsätt. Inte i antal konton och vem som äger kontona.

    Enskild ekonomi:

    Jag får in 25000 (och du 15000) och jag betalar 8000 av mina pengar för gemensamma konstander. Sedan är de där 17000 som är kvar på mitt konto mina och jag gör vad jag vill med dem. Skulle du inte tycka det vore trevligt med en week-end till London? Kan inte du börja spara av dina pengar så kanske vi har råd en dag att resa dit tillsammans?

    .
    Gemensam ekonomi:

    Vi får in 40000 och av det betalar vi 16000 i räkningar. Av resten så sparar vi 15000 fördelat på ett konto till mig, ett konto till dig och ett extra pensionskonto till dig eftersom du tjänar mindre än mig (jag 25 och du 15) och därför får sämre pension. Barnen får en tusenlapp var också.

    Av övriga pengar tar vi ut "egna" pangar som vi kan handla vad vi vill med. Vi är överens om vad som ungefär ingår i detta (Damernas Värld, lösgodis och nåt litet lyxinköp på henne - fiskeutrustning, Guns 'n Ammo och fotbollsbiljetter åt honom) och hur stor summan ska vara.

    Dvs vi har delvis inflytande på vad den andra köper för leksaker i form av att vi är med och godkänner summan som är fri att spendera. Vi är överens om detta

    Vi sparar också på ett gemensamt konto för semestern och vi har ytterligare gemensamma konton med sparpengar för huset och allmänt.

    Gemensamma mål, gemensamma beslut, gemensamt sparande. Ja, gemensam ekonomi, helt enkelt.
    Jaha, hur skiljer sig det där från det jag skrev?

    Gemensamt - allt i samma pott, alla pengar är våra. Separat - gemensamma kostnader tillsammans, resten gör man vad man vill med. Om han vill till Afrika men jag tycker om motorcyklar så tvingar jag inte honom att pröjsa på min mc eller att stanna hemma medan han inte tvingar mig att följa med eller avstå min mc. Om vi båda vill till USA, ser vi till att vi har pengar på våra (privata) konton till att kunna åka. Och då åker vi tillsammans. Han lägger sig inte i vad jag gör med mina pengar, jag lägger mig inte i vad han gör med sina. Tror faktiskt inte att han tyckt att det är så skoj med gemensam ekonomi och då betala kostnader för stor bil, hästtransport och hästar medan jag hade blivit fly förbannad om han börjat lägga sig i vad min hästsport kostar.

    Man kan fortfarande ha vissa gemensamma mål och vissa gemensamma beslut och visst gemensamt sparande (t.ex. för att täcka vissa reparationskostnader på huset). Men vi är inte livegna och vi är inte siamesiska tvillingar. Och vi har båda sett till att ha bra utbildning, är eftertraktade på arbetsmarknaden och har helt OK löner. Så vi behöver inte tjata om att vi är en familj och därmed ska en försörja den andra som inte "orkat" utbilda sig och inte "orkar" arbeta utan bara kräva pengar.
  • gbgumman
    Batmamba skrev 2015-04-28 08:17:38 följande:

    Jag blir allt mer nyfiken på hur ni definierar gemensam respektive separat ekonomi! Några säger att ni har gemensam ekonomi men varsitt hobbykonto och/eller eget sparande. Har man det ser jag det som att man har separata ekonomier. Det är så vi gör - allt som används tillsammans eller av barnen (dvs det mesta) köps av pengarna som vi satt in på gemensamma kontot (bestämd summa på autogiro). Till stora gemensamma saker sparar vi tillsammans men vi har också varsitt lönekonto och varsitt sparkonto som var och en själv bestämmer över.

    För mig innebär gemensam ekonomi att man inte har något som är ditt/mitt. Men jag är kanske ensam om den definitionen? Borde jag omformulera mig?


    Vi har totalt gemensam ekonomi.

    1 löner in

    2 räkningar betalas

    3 det som blir över sparas

    Vi handlat ALLT på ett gemensamt kreditkort.
  • Anonym (gnurk)
    Flash Gordon skrev 2015-04-28 13:05:57 följande:
    Det är ju en skillnad i synsätt. Inte i antal konton och vem som äger kontona.

    Enskild ekonomi:

    Jag får in 25000 (och du 15000) och jag betalar 8000 av mina pengar för gemensamma konstander. Sedan är de där 17000 som är kvar på mitt konto mina och jag gör vad jag vill med dem. Skulle du inte tycka det vore trevligt med en week-end till London? Kan inte du börja spara av dina pengar så kanske vi har råd en dag att resa dit tillsammans?

    .
    Gemensam ekonomi:

    Vi får in 40000 och av det betalar vi 16000 i räkningar. Av resten så sparar vi 15000 fördelat på ett konto till mig, ett konto till dig och ett extra pensionskonto till dig eftersom du tjänar mindre än mig (jag 25 och du 15) och därför får sämre pension. Barnen får en tusenlapp var också.

    Av övriga pengar tar vi ut "egna" pangar som vi kan handla vad vi vill med. Vi är överens om vad som ungefär ingår i detta (Damernas Värld, lösgodis och nåt litet lyxinköp på henne - fiskeutrustning, Guns 'n Ammo och fotbollsbiljetter åt honom) och hur stor summan ska vara.

    Dvs vi har delvis inflytande på vad den andra köper för leksaker i form av att vi är med och godkänner summan som är fri att spendera. Vi är överens om detta

    Vi sparar också på ett gemensamt konto för semestern och vi har ytterligare gemensamma konton med sparpengar för huset och allmänt.

    Gemensamma mål, gemensamma beslut, gemensamt sparande. Ja, gemensam ekonomi, helt enkelt.
    Jag håller inte riktigt med dig i din beskrivning. Jag och min sambo har separat ekonomi, men aldrig att scenariot i din beskrivna "enskilda ekonomi" skulle hända. Vi har väldigt lik syn på pengar, ingen har särskilt dyra vanor, så det är något vi aldrig behövt diskutera. Om vi skulle vilja åka till London och jag inte skulle ha pengar till det skulle han betala.
Svar på tråden Anser ni att gemensam ekonomi i ett förhållande alltid är det bästa?