• Anonym (morsdag eller inte)

    Vad kan man "förvänta sig" av sambon på morsdag?

    Om man har små barn (4 o 8 i vårt fall) känns det inte som den rätta saken att göra att aom den andra föräldern steppa in och styra upp någon form av firande? Jag är ju förvisso inte hans mamma men betyder det att min morsdag ska glömmas tills jag har vuxna barn?

    Mina barn hade förberett en sång och måla teckning till mig. Helt fantastiskt barn och man blir varm i hjärtat. Men jag kan ändå inte låta bli att bli besviken när det är jag som får gå upo o steka söndags plättarna medan han tar sovmorgon. Jag går upp ALLA andra dagar om året med barnen och gör frukost även dessa. Sedan kom min sambo upp gav mig en kram och satte sig vid bordet. Ironiskt nog hade han tagit på tshirten med "super pappan" som jag köpte åt honom ifrån barnen på förra farsdag. När min äldsta dotter säger att han också borde måla en teckning till mig idag eftersom han inte köpt någon present svarar han "mamma förtjänar mer än en teckning" varpå jag svarar "du behöver inte köpa något åt mig, men du kunde iaf ha ansträngt dig lite, hjälp barnen eller låtit mig ha sovmorgon iaf" "Jag hade gärna låtit dig ha haft sovmorgon fräser han till svar" "Skulle jag väcka dig först då menar du undrar jag?" Att väcka honom tar ungefär en halvtimma och det tyckte han minsann att jag kunde ha gjort. Fin sovmorgon kan man ju tycka.

    Är det jag som överreagerar? Med kroppen full av gravid hormoner vet man knappt varken ut eller in. Eller kan man som förälder ä då förvänta sig något en sådan dag som denna av sin partner. Speciellt när själv vaktar upp honom när det vankas farsdag?! Hur gör ni?

  • Svar på tråden Vad kan man "förvänta sig" av sambon på morsdag?
  • Cabron

    Jag känner med dig...
    Firade han sin mor då? Det är ju ändå en dag som man ändå kan passa på att visa sin käresta hur mkt man uppskattar allt de jobb de gör som mamma? Samma som på farsdag...


    Sambon jobbar borta på veckorna så jag ensam tar hand om våran 2 åring.
    De gånger han gått upp på natten kan jag nog räkna på en hand o även jag som tar hand om sonen när han vaknar ALLA dagar på året för att han inte "hör" att han vaknar. Jag visste dock att sambon köpt presenter då de har legat i garaget i 2 v.

    Den natten vaknar sonen ca 8 ggr (tandsprickning) o jag går upp alla gånger, tar hand om sonen när han vaknar o gör frukost åt oss. När vi sitter o äter så kommer sambon o "gnäller" på att han är trött (suck). Sätter sig ner o frågar varför jag inte dukat fram frukost åt han med, jag bara tittar på honom. Sen går han ut i garaget o hämtar presenterna som jag får öppna. En grej för att vika tröjor lättare (?) o en microfiberduk till håret, sen får jag räkningen (iofs jag som oftast betalar dem men ändå!) sen lägger han sig i soffan.

    När jag kör honom till lastbilen undrar han varför jag är sur!

    På farsdag funderar jag på att sparka honom ur sängen o säga att det är min tur att sova... (bitter)

  • eMund

    En bra kille firar sin fru, sambo och naturligtvis sin mamma. Om han inte firar er med någon finess beror det antagligen på att han tar er för givna.

    Om ni tar hand om allt 364 dagar om året varför blir ni sura en dag? Var moderna kvinnor och acceptera inte mindre än att ni delar på ansvaret. Klart att det fungerar att killen har en gammal kvinnosyn om kvinnan inte gör något åt saken.

  • Anonym (micke)

    Man och 22 år som sambo / gift och jag kan säga att firandet eller förmåner på
    på  farsdag knappt existerat. Teckning/ puss/kram från minderåriga barn
    förekommer men från fru/sambo ?  Nej. Inget jag förväntar mej eller
    kräver heller oavsett om jag tagit lika eller mindre eller mer av vårt gemensamma
    hushållsarbete,

  • Anonym (*)
    Cabron skrev 2015-06-02 20:20:12 följande:

    Jag känner med dig...
    Firade han sin mor då? Det är ju ändå en dag som man ändå kan passa på att visa sin käresta hur mkt man uppskattar allt de jobb de gör som mamma? Samma som på farsdag...


    Sambon jobbar borta på veckorna så jag ensam tar hand om våran 2 åring.
    De gånger han gått upp på natten kan jag nog räkna på en hand o även jag som tar hand om sonen när han vaknar ALLA dagar på året för att han inte "hör" att han vaknar. Jag visste dock att sambon köpt presenter då de har legat i garaget i 2 v.

    Den natten vaknar sonen ca 8 ggr (tandsprickning) o jag går upp alla gånger, tar hand om sonen när han vaknar o gör frukost åt oss. När vi sitter o äter så kommer sambon o "gnäller" på att han är trött (suck). Sätter sig ner o frågar varför jag inte dukat fram frukost åt han med, jag bara tittar på honom. Sen går han ut i garaget o hämtar presenterna som jag får öppna. En grej för att vika tröjor lättare (?) o en microfiberduk till håret, sen får jag räkningen (iofs jag som oftast betalar dem men ändå!) sen lägger han sig i soffan.

    När jag kör honom till lastbilen undrar han varför jag är sur!

    På farsdag funderar jag på att sparka honom ur sängen o säga att det är min tur att sova... (bitter)


    Fast detta har ju inte med Morsdag att göra. Han är ju ett arsle alla dagar på året, verkar det som.

    Konstigt att så många står ut med detta, och inbillar sig att det viktiga är att bli bra behandlad på Morsdag. Istället för att alltid ha det bra.
  • Anonym (Fru General)
    Anonym (micke) skrev 2015-06-02 20:49:31 följande:

    Man och 22 år som sambo / gift och jag kan säga att firandet eller förmåner på
    på  farsdag knappt existerat. Teckning/ puss/kram från minderåriga barn
    förekommer men från fru/sambo ?  Nej. Inget jag förväntar mej eller
    kräver heller oavsett om jag tagit lika eller mindre eller mer av vårt gemensamma
    hushållsarbete,


    Nej, men nu är det ju ingen enskild familj som sätter standarden för det heller.

    Det är upp till var och en att klargöra vilken grad av firande man önskar och det är upp till den andra parten att tänka ut om det är en smart ide att ställa upp eller man inte bryr sig.
  • Cabron
    Anonym (*) skrev 2015-06-03 00:01:02 följande:
    Fast detta har ju inte med Morsdag att göra. Han är ju ett arsle alla dagar på året, verkar det som.

    Konstigt att så många står ut med detta, och inbillar sig att det viktiga är att bli bra behandlad på Morsdag. Istället för att alltid ha det bra.
    Han jobbar borta på veckorna så jag kan vara hemma med sonen,då jag annars är arbetslös, vars gör det han till ett arsle året om?!
    Utan honom skulle jag inte ha råd med att bo något större än en 1a o ta hand om sonen samtidigt, bland annat.
    Han har 36h/helg som han är hemma, så visst, jag gör allt hemma men 1 gång önskade jag att han la lite mer energi på en present tex...
  • Anonym (why)

    Jag frågade sambon vad han ville göra på fars dag eftersom han helt sket i mors dag (min första) och han sa att han inte brydde sig om sånt. Så nu skiter jag i det.

  • Anonym (morsdag eller inte)

    hade vi båda vart överrens och heller inte firat farsdag så är det ju ett icke problem. men farsdag firar vi. då tycker iaf jag att det är rimligt att vi äveb firar morsdag?

  • straw2008

    Ja du överreagerar o är jättelarvig. Hade du velat ha sovmorgon (o går upp ALLA andra dagar) så får du väl säga det ?? VARFÖR går du upp alla andra dagar för först av allt? 

    O nej min mamma blev inte firad eller uppmärksammad förens jag blev stor nog att förstå o uppskatta henne (dvs i min vuxna ålder). 


    I kinamockaskogen.....
  • Hannah76

    Om du inte har sagt hur du vill bli uppvaktad o firad så kan du heller inte gnälla.

    Vet du hur han vill bli firad o uppvaktad? Eller gör du så som du tror?

  • Anonym (Sara)

    Men varför ska ens sambo fira en på mors eller fars dag? Du är ju inte mamma till din sambo. Dina barn kan fira dig på mors dag, du firar din mor och din sambo firar sin mor. Om man vill. Lika på fars dag. Har aldrig förstått varför folk vill att deras partner ska fira dem på dessa dagar. För mig har de alltid varit till för att barnen ska fira sin förälder om de vill. Men som alla andra högtider och dagar så tycker jag inte att det är ett krav på att fira dem. Vi har ju snart en dag för allt. mammor, pappor, kanelbullar, semlor och jag vet inte vad snart.

  • Anonym (*)
    Anonym (morsdag eller inte) skrev 2015-12-10 07:32:20 följande:

    hade vi båda vart överrens och heller inte firat farsdag så är det ju ett icke problem. men farsdag firar vi. då tycker iaf jag att det är rimligt att vi äveb firar morsdag?


    Ni firar fars dag?

    Det är ju du som bestämt dig för att fira honom, han firar väl inte sig själv. Så strunta i det, eftersom han struntar i att fira dig.
  • cupcakemom

    Jag är ju inte hans morsa... Däremot är det ju kul om han hjälper barnen att köpa nåt dom vill ge eller påminner så att dom kan göra en teckning eller nåt...

    Likadant till farsdag jag köper inget men påminner barnen.... Sedan brukar vi iofs laga mat som den andre tycker om....

  • Anonym (morsdag eller inte)

    han älskar att bli firad på farsdag.

    jag går upp med barnen varje dag helt enkelt för att jag är piggare än honom på morgonen. och jag påpekar också sovmorgon andra dagar men tar det en halvtimma att väcka honom så blir det liksom ingen ide.

Svar på tråden Vad kan man "förvänta sig" av sambon på morsdag?