• Anonym (Tragiskt?)

    Har jag ett tragiskt liv?

    Jag är sen något år tillbaka sjukskriven för social fobi. Om dagarna sitter jag mest hemma, går helst inte ut om jag inte behöver. Pga min sjukdom har jag inga vänner som jag kan umgås med. De enda jag träffar är min sambo och min mamma då och då.

    Går självklart ut och handlar mat (även om jag tycker det är jobbigt), städar och sköter markservicen för min sambo som jobbar. Jag går även i terapi en gång i veckan, men det är med ångest jag går till terapin då jag är rädd för min terapeut.

    Vad tycker ni om mitt liv?

  • Svar på tråden Har jag ett tragiskt liv?
  • micromat

    Jag tycker det låter lite tragiskt. Men med det sagt så betyder det ju inte att du behöver uppleva ditt liv som tragiskt.

    Är du inte nöjd med ditt liv på något vis är det bara du som kan förändra det

  • Anonym (Tragiskt?)

    Jag är nöjd med mitt liv då jag slipper ha ångest hela tiden, vilket jag hade då jag arbetade. Men jag kan även tycka att mitt liv är tragiskt och känna mig arg och tycka att livet är orättvist! Varför skulle just jag bli drabbad av denna hemska sjukdom?

  • Asirna

    Får jag fråga vad det är för ångest du har?
    Jag hade själv ångest verkligen varje dag, det tog nästan över mitt liv totalt. EN dag påverkade det mitt förhållande väldigt mycket, dagen där på åkte jag till psyk akuten och hotade med mitt liv om jag inte fick hjälp, tänkte inte ta mitt liv utan sa så för att få rätt hjälp.

    Jag äter idag medicinen Seroquell 100mg, dock är jag inte avkopplas helt i kroppen längre så kanske ska öka dosen. Tar också Atarax vid behov.
    Kan tillägga att jag har haft depression, anorexia och har än idag kvar Panikångest, GAD och emotionell instabilitet. Medicinen hjälper mig oehört mycket, ångesten är mer sällan, 
    I samband med medicinen går jag i KBT.

    Om du är rädd att gå till din terapuet så kanske du ska byta till någon annan?

  • Anonym (Samma här.)

    Jag sitter i exakt samma båt som dig ts, fast jag har varit hemma 2,5 år... Jag kan få ångest över hur samhället ser ut och hur andra ser på mig - som lat bidragstagare. Hafe vi örvt för 50 år sedan, hade vi nog varit hemma ändå (om ts är kvinna vill säga). Men idag ska alla jobba och bidra till detta otäcka, hårda och ytliga samhället.

    Jag har bestämt mig för att ändra mitt liv under kommande år, med jobb eller plugg. Men vet inte säkert om det är för min eller för alla andras skull. Får ångest bara av att tänka på att söka jobb...

    TS: skönt att du inte har ångest! Men risken finns ju att det blir värre. :(

  • Anonym (m)
    Anonym (Tragiskt?) skrev 2015-10-09 23:35:26 följande:

    Jag vill ha ett liv utan ångest varje dag och det har jag nu. När jag jobbar har jag ångest varje dag


    Jamen dåså, då har du ju uppnått ditt mål nu, då kan väl inte ditt liv vara annat än bra, 
    Om du trivs med det liv du lever kan det ju aldrig vara tragiskt, för dig. 
    Det är ju alltid den som lever livet som har det enda tolkningsföreträdet. 
    Sen kanske det inte vore kul för nån annan, men vi är ju olika och vill ha ut olika saker av livet.
    Du vill leva utan ångest, det är ju toppen att du nu kan göra det.
  • Anonym (jghjghjfgf)

    Har du testat audioterapin jag tipsade om? Det är övningar man gör hemma själv, ingen press på att du måste göra saker uta. Ge det en chans, har hjälpt mig otroligt mycket, man får mycket hälsosammare perspektiv, man lär sig släppa saker och mår bättre. 

  • Anonym (Samma här.)
    Anonym (jghjghjfgf) skrev 2015-10-20 20:22:00 följande:

    Har du testat audioterapin jag tipsade om? Det är övningar man gör hemma själv, ingen press på att du måste göra saker uta. Ge det en chans, har hjälpt mig otroligt mycket, man får mycket hälsosammare perspektiv, man lär sig släppa saker och mår bättre. 


    Får man snoka o fråga vad du jobbar med? Var det svårt att ta sig tillbaka i arbetslivet? Hade du fast tjänst som du kom tillbaka till eller började du med att söka jobb?
  • Anonym (jghjghjfgf)
    Anonym (Samma här.) skrev 2015-10-20 20:36:46 följande:
    Får man snoka o fråga vad du jobbar med? Var det svårt att ta sig tillbaka i arbetslivet? Hade du fast tjänst som du kom tillbaka till eller började du med att söka jobb?
    Jag hamnade i en tvåårig depression och började programmera på fritiden. Upptäckte att jag gillade det, så istället för att leta nytt jobb med min första utbildning (humaniora) vilket jag också hade kunnat göra men inte ville eftersom de jobben varit en plåga för mig så bestämde jag mig för att sadla om och läsa en till treårig utbildning, systemutveckling.

    Nu jobbar jag som programmerare. Det var lätt att få jobb. Alla jag läste med hade jobb innan utbildningen var slut. Det är ofta stressigt men inte ett ångestfyllt helvete att gå till jobbet varje dag. Det smidiga är att ingen annan, inte ens andra programmerare, kan uppskatta hur lång tid en uppgift kommer att ta. Så man behöver inte stressa ihjäl sig i ett socialt sammanhang, man pinnar på med sin uppgift tills man är färdig. Det kanske tar 2-3 timmar eller 2-3 dagar, vem vet. Sen får man en ny uppgift.
     
    Man kan försvinna i en timme om man behöver det. Folk tror att du är på möte eller snackar med en annan avdelning. På nästan alla ställen jobbar man flex, vi jobbar 40 timmar men "måste" bara vara på kontoret mellan 9 och 3, i övrigt väljer man själv när man lägger timmarna så att man skrapar ihop sina 40, och man kan ta lunch lite hur man vill. 

    Jag har inga problem med att sitta med hörlurar på kontoret 8 timmar om dagen och knacka kod. Inget udda med det heller, alla runt omkring mig gör samma sak. De flesta man jobbar med är också påtagligt lugna och trevliga människor. 

    Just programmering är verkligen inte för alla, har jag märkt, men har man social fobi tycker jag man ska överväga några av de här lite obskyra "pyssliga" bristyrkena. Apotekare? Tandtekniker? Ett där man kan sitta själv och tramsa hela dagen. Det sociala kan man kompartmentalisera till fritiden, på sina egna villkor, utan stress. 
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (jghjghjfgf) skrev 2015-10-20 22:36:02 följande:

    Jag hamnade i en tvåårig depression och började programmera på fritiden. Upptäckte att jag gillade det, så istället för att leta nytt jobb med min första utbildning (humaniora) vilket jag också hade kunnat göra men inte ville eftersom de jobben varit en plåga för mig så bestämde jag mig för att sadla om och läsa en till treårig utbildning, systemutveckling.

    Nu jobbar jag som programmerare. Det var lätt att få jobb. Alla jag läste med hade jobb innan utbildningen var slut. Det är ofta stressigt men inte ett ångestfyllt helvete att gå till jobbet varje dag. Det smidiga är att ingen annan, inte ens andra programmerare, kan uppskatta hur lång tid en uppgift kommer att ta. Så man behöver inte stressa ihjäl sig i ett socialt sammanhang, man pinnar på med sin uppgift tills man är färdig. Det kanske tar 2-3 timmar eller 2-3 dagar, vem vet. Sen får man en ny uppgift.

     

    Man kan försvinna i en timme om man behöver det. Folk tror att du är på möte eller snackar med en annan avdelning. På nästan alla ställen jobbar man flex, vi jobbar 40 timmar men "måste" bara vara på kontoret mellan 9 och 3, i övrigt väljer man själv när man lägger timmarna så att man skrapar ihop sina 40, och man kan ta lunch lite hur man vill. 

    Jag har inga problem med att sitta med hörlurar på kontoret 8 timmar om dagen och knacka kod. Inget udda med det heller, alla runt omkring mig gör samma sak. De flesta man jobbar med är också påtagligt lugna och trevliga människor. 

    Just programmering är verkligen inte för alla, har jag märkt, men har man social fobi tycker jag man ska överväga några av de här lite obskyra "pyssliga" bristyrkena. Apotekare? Tandtekniker? Ett där man kan sitta själv och tramsa hela dagen. Det sociala kan man kompartmentalisera till fritiden, på sina egna villkor, utan stress. 


    Intressant! Humaniora-skolad här också... Precis de yrkena jag hittat som alternativ... Men systemvetare alltså. Vilka egenskaper bör man ha som systemvetare? Var yrket som du förväntade dig efter utbildningen? Hur var utbildningen? Vad är lönen? Vilka slags jobb sysslar man med? Är du datanörd sen tidigare? Jag pallar inte med att "jobba med människor" längre. Speciellt inte med kass arbetsmiljö. Låter super med upplägget. Fler yrken borde ta efter de arbetstiderna (...)
  • Anonym (Samma här.)
    Anonym (jghjghjfgf) skrev 2015-10-20 22:36:02 följande:

    Just programmering är verkligen inte för alla, har jag märkt, men har man social fobi tycker jag man ska överväga några av de här lite obskyra "pyssliga" bristyrkena. Apotekare? Tandtekniker? Ett där man kan sitta själv och tramsa hela dagen. Det sociala kan man kompartmentalisera till fritiden, på sina egna villkor, utan stress. 


    Tack för svar. Hur "förklarade" du luckan i cv:t när du sökte jobb? Eller var det ens nån som frågade?
  • EliinMariina

    Jag har social fobi med och massa panikångest. Det jag gör är att så fort jag måste iväg på något möte, med AF eller annat så ber jag alltid någon följa med. Panikångesten finns kvar, men något minskad då jag har någon jag litar på och vet om min situation. Mina armar brukar vara helt röda och randiga efter möten, då jag löper amok på dom och river och så. Jag fick "lära" mig att handla själv när jag fick mitt barn för sex år sen, innan dess så klarade jag inte av det då det var folk där. Är fortfarande väldigt svårt att handla, men det går för jag har gett mig fan på att jag ska lyckas ta mig till affären, handla och den åka hem. Brukar ge mig själv en belöning då haha! Har aldrig varit hos någon terapeut, även fast dom jag känner tycker jag borde. Jag vill inte utsätta mig för någon främmande människa och öppna upp mig. Lättare att isåfall skriva ner det, som nu. Jag kör på mitt sätt, och tar ett steg i taget. Vill bli fri från panikångesten och den sociala fobin, så jag försöker att inte stänga mig inne men är inte lätt så panikångest inte är skoj nånstans. Hm nu blev det ett snurrigt långt inlägg, haha, sorry för det.

  • Anonym (jghjghjfgf)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-10-21 01:23:07 följande:
    Intressant! Humaniora-skolad här också... Precis de yrkena jag hittat som alternativ... Men systemvetare alltså. Vilka egenskaper bör man ha som systemvetare? 
    Det enda man behöver är att gilla att programmera. Och det kan man inte veta innan man prövat. Här är ett bra intro, med lite grejer man kan testa direkt i webbläsaren (Chrome):

    (Tryck F12 för att få fram konsollen.)
    Man behöver också vara flitig och det är bra om man gillar att lösa problem. Man behöver inte vara "smart". Varje del är väldigt simpel, men det är många delar så det tar tid att lära sig. Man kan inte vara lat eller lättfrustrerad, eller en person som lätt ger upp. 

    Anonym (Tjej) skrev 2015-10-21 01:23:07 följande:
    Var yrket som du förväntade dig efter utbildningen?
    Ja, andra året hade vi skolprojekt med riktiga kunder, och jag fick sommar- och deltidsjobb via det. Jag hade redan jobbat i mer än ett år när jag blev färdig. 
    Anonym (Tjej) skrev 2015-10-21 01:23:07 följande:
    Hur var utbildningen?
    Första terminen var mycket slitig, vissa senare kurser krävde också mycket jobb, och vissa moment var svåra, men överlag var det inte så kämpigt. Fast jag gjorde det mesta själv, det underlättar om man hittar en studiepartner. Jag hittade en studiepartner under andra året och mina resultat gick upp ganska rejält då, men risken är att om den andra personen bara är lite, lite duktigare än du så kommer du gå miste om rätt mycket lärande.

    Anonym (Tjej) skrev 2015-10-21 01:23:07 följande:
    Vad är lönen?
    ~27-28k ingångslön, sen uppåt 40k med mer erfarenhet. Finns inget tak dock, man kan ju starta eget, bygga en webbutik t ex, eller sälja appar, och tjäna bra mycket mer (eller mindre) än som anställd. 

    Anonym (Tjej) skrev 2015-10-21 01:23:07 följande:
    Vilka slags jobb sysslar man med?
    Man är en sorts ingenjör. Man sitter och bygger system. Det är ungefär som att sitta och lägga pussel. Fast det finns olika roller. Man kan vara designer, arkitekt, testare. Man kan jobba med säkerhet, databaser, etc, etc.

    Anonym (Tjej) skrev 2015-10-21 01:23:07 följande:
    Är du datanörd sen tidigare? 
    Inte direkt. Jag spelade en massa spel i tonåren men jag hade aldrig "gjort" något med datorn, bara klickat runt i Windows. Men när jag väl bestämde mig för att jag ville läsa det här så förberedde jag mig flitigt i ett halvår och gjorde övningar i böcker, i samma språk som jag visste vi skulle lära oss i skolan. Så när skolan väl började hade jag det lättare än de flesta av mina klasskamrater. 

    Anonym (Tjej) skrev 2015-10-21 01:23:07 följande:
    Jag pallar inte med att "jobba med människor" längre. Speciellt inte med kass arbetsmiljö. Låter super med upplägget. Fler yrken borde ta efter de arbetstiderna (...)
    Jag tror inte det är ett medvetet upplägg egentligen, det råkar bara vara så att arbetsuppgifterna inte kräver att man sitter i knät på varandra och håller handen hela tiden, vilket är skönt för såna som oss. =) Brukar vara att de äldre som har barn kommer in kl 7 och går 15:30, och de yngre strosar in kl 9 och stannar till 18-snåret. Ekonomer måste ha studerat det och kommit fram till att produktiviteten inte lider av det, antar jag. 

    Är mer konstnärligt lagd så kanske technical artist kan vara ett intressant alternativ. Grafiska grejer och en del programmering. Men jag vet inte om det är lika lätt att få jobb dock eller hur arbetsvillkoren är med tanke på stress osv.
  • Anonym (jghjghjfgf)
    Anonym (Samma här.) skrev 2015-10-21 06:51:50 följande:
    Tack för svar. Hur "förklarade" du luckan i cv:t när du sökte jobb? Eller var det ens nån som frågade?
    Det spelar ingen roll, för har du utbildning inom ett bristyrke så kommer de inte rata dig för att du har lite gap i CV:t. De har inte råd att vara kräsna men det har du. Dessutom vill IT-företag väldigt gärna anställa tjejer. Du kommer få jobb, sen gäller det att visa framfötterna.

    Jag sa helt enkelt att jag inte hade trivts med mina tidigare jobb och tog en break för att ta reda på vad jag ville göra, och nu har jag hittat det och det råkar vara exakt det ni håller på med på det här företaget, vilket sammanträffande. 

    Och som jag skrev ovan så hade jag jobbat i ett år under skoltiden, så jag började inte helt från scratch.
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (. 2) skrev 2015-10-07 13:11:14 följande:

    Vad bra att du har hittat något att skylla på, så att du slipper rannsaka dig själv och se ditt eget ansvar i det.

    Jag hade social fobi i 10 år. Kämpade järnet och gjorde något åt det. Är inte 100% fri från det, men så gott som, och har t.o.m. doktorerat.

    Du väljer dina gränser, inte den sociala fobin. Om du får ett liv utan allt det där, så beror det på att du har valt bort det. Visst skulle du få kämpa mer än andra, och det är orättvist, men det går. Det du gör nu är motsatsen. Det göder din fobi att undvika det du får ångest av. Din sociala fobi kommer att nå rekordnivåer om du fortsätter såhär, och jag lovar att du kommer att ångra dig när du sitter som gammal tant och ser tillbaka på ditt liv. Är det inte värt att kämpa för, istället för att ge upp?


    Du kan inte tänka dig att det finns olika grader av alla psykiska sjukdomar. Bara för att det inte är lika visuellt tydligt för andra, som en massiv blödning jämfört med ett droppande sår. Person a kan ha kämpat lika hårt som person b och ändå bara tagit sig en bråkdel så långt. Att gå till terapeuten är kanske allt som fungerar just i detta nu, vi alla, inklusive ts, hoppas givetvis att hennes kraft ska räcka till så mycket mer, att hon får bra hjälp och tar sig framåt. Jag blir alltid ledsen när människor tror att de kan tala om för andra hur de fungerar.
  • Anonym (Samma här.)
    Anonym (jghjghjfgf) skrev 2015-10-21 20:14:36 följande:

    Det spelar ingen roll, för har du utbildning inom ett bristyrke så kommer de inte rata dig för att du har lite gap i CV:t. De har inte råd att vara kräsna men det har du. Dessutom vill IT-företag väldigt gärna anställa tjejer. Du kommer få jobb, sen gäller det att visa framfötterna.

    Jag sa helt enkelt att jag inte hade trivts med mina tidigare jobb och tog en break för att ta reda på vad jag ville göra, och nu har jag hittat det och det råkar vara exakt det ni håller på med på det här företaget, vilket sammanträffande. 

    Och som jag skrev ovan så hade jag jobbat i ett år under skoltiden, så jag började inte helt från scratch.


    Haha, du blir förhörd här ;)

    Man borde kanske bokaett möte m syo på arbetsförmedlingen eller nåt innan man spikar nåt. Funderar på biomedicin, men lönen är rätt kass och vill inte ta ännu mer csn och sen riskera att stå utan jobb...

    Tyvärr är programmering inget för mig (har testat lite på väldigt låg nivå), är alldeles för otålig o blir bara förbannad. :)

    Som sagt hade man varit den sociala typen så hade man kunnat bli sjuksyrra... Men usch så hemskt...
Svar på tråden Har jag ett tragiskt liv?